Leon 1.9 Tdi kytkin "tärisee"
Valvoja: ffp jäsenet
Leon 1.9 Tdi kytkin "tärisee"
Olen mitä todennäköisimmin lähiaikoina hankkimassa -03 Seat Leon Tdi:tä (110HP), joka on ollut lähemmässä tarkastelussa muutaman päivän ajan. Autolla on hetken päästä ajankohtaista 90tkm huolto (aikaisemmin merkkiliikkeessä säännöllisesti huollettu). Kyseinen auto on itselläni ensimmäinen diisseli ja muutenkaan ei ole juuri kokemusta diisseleistä, joten kysyn kokeneemmilta, mitäs mieltä olette...
Kysymys liittyy kytkimeen...eli se tärisee hieman sitä kevyesti (noin 2-3cm) painettaessa, juuri ennen kuin se alkaa "ottamaan kiinni". Muuten kytkin toimii mielestäni normaalisti, ei luista, ei haise. Auto muutenkaan ei tärise missään vaiheessa kiihdyttäessä. Onko tämä täysin normaalia diisseleissä, vai onko mahdollisesti jokin orastava vika tai kuluma voimansiirrossa / vauhtipyörässä tms.? Tuossa 90tkm huollossa tehdään tietenkin jakopään hihnan vaihto mahdollisine lisätöineen sekä jarruremppa. Olisiko aiheellista kenties laittaa uusiksi myös kytkintä / vauhtipyörää ym. sellaista? Tarkoituksena olisi huollon jälkeen myös lastuttaa Leoni.
Kysymys liittyy kytkimeen...eli se tärisee hieman sitä kevyesti (noin 2-3cm) painettaessa, juuri ennen kuin se alkaa "ottamaan kiinni". Muuten kytkin toimii mielestäni normaalisti, ei luista, ei haise. Auto muutenkaan ei tärise missään vaiheessa kiihdyttäessä. Onko tämä täysin normaalia diisseleissä, vai onko mahdollisesti jokin orastava vika tai kuluma voimansiirrossa / vauhtipyörässä tms.? Tuossa 90tkm huollossa tehdään tietenkin jakopään hihnan vaihto mahdollisine lisätöineen sekä jarruremppa. Olisiko aiheellista kenties laittaa uusiksi myös kytkintä / vauhtipyörää ym. sellaista? Tarkoituksena olisi huollon jälkeen myös lastuttaa Leoni.
Jos meinaat lastuttaa autos, niin samaan huoltoon noi kytkimen ja vauhtipyörän vaihdot kannattaa tehdä. Riippuen tietty virityksen tehosta, saattaa toi vakio kytkin antautua piankin.
Itellä toistaiseksi kestänyt vakiona (koputan puuta). Ja tietty riippuu ajotyylistä kauanko kestää :)
Tarkoitatko siis tolla tärinällä ihan kytkinpolkimen tärinää ? Lienee normaalia kiisselin koneen tärinää. En oo omassa kiinnittänyt huomiota tuollaiseen.
Itellä toistaiseksi kestänyt vakiona (koputan puuta). Ja tietty riippuu ajotyylistä kauanko kestää :)
Tarkoitatko siis tolla tärinällä ihan kytkinpolkimen tärinää ? Lienee normaalia kiisselin koneen tärinää. En oo omassa kiinnittänyt huomiota tuollaiseen.
Viimeksi muokannut hefner, 6.5.2008 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo tuntuisi olevan omassakin golffissa "vikana". Ei se mitenkään menoa ole haitannut mutta kaverikin sanoi testattua että käyttäessä normaalia hitaammin kytkintä tuntuu pienoinen tärinä juuri ennen kuin kytkin irroittaa.
Onko tuo sitten vain joku ominais piirre, en osaa itse sanoa. Joku neuvokoon jos onkin merkki vakavammasta viasta. Mutta itse sanoisin ettei ole suurikaan huolen aihe.
Onko tuo sitten vain joku ominais piirre, en osaa itse sanoa. Joku neuvokoon jos onkin merkki vakavammasta viasta. Mutta itse sanoisin ettei ole suurikaan huolen aihe.
hefnerille...kyllä, tarkoitin siis itse kytkinpolkimen tärinää sitä hieman painettaessa...tähän mennessä tulleista vastauksista päätellen tuskin on mikään suurempi ongelma, koska samaa tärinää huomanneilla toimii vissiin aika normaalisti tuo kytkin...tosiaan itsellä vain parin päivän kokemus dieselillä ajosta ja tuo onkin sitten melkein ainoa huomattava "vikakohta" muuten kohtuuhintaisessa autossa.
Lastuttaminen olisi ns stage 1...eli aika kevyellä virityksellä lähden liikkeelle tyyliin Karalan ohjelmalla tai vastaavalla lastulla 110HP -> 130-140HP ja väännöt nousee sinne 280-290NM tienoille. Käsittääkseni tällaisilla tehonlisäyksillä ei muuhun tekniikkaan tarvitse koskea, vai? Ajotyyli on rauhallinen "pääasiassa"...poikkeuksia tietysti tule aina!
Ehkä sitten myöhemmin tehontarpeen lisääntyessä ruvetaan vaihtelemaan kytkimiä ja vauhtipyöriä ym. muuta osaa.
Lastuttaminen olisi ns stage 1...eli aika kevyellä virityksellä lähden liikkeelle tyyliin Karalan ohjelmalla tai vastaavalla lastulla 110HP -> 130-140HP ja väännöt nousee sinne 280-290NM tienoille. Käsittääkseni tällaisilla tehonlisäyksillä ei muuhun tekniikkaan tarvitse koskea, vai? Ajotyyli on rauhallinen "pääasiassa"...poikkeuksia tietysti tule aina!
Ehkä sitten myöhemmin tehontarpeen lisääntyessä ruvetaan vaihtelemaan kytkimiä ja vauhtipyöriä ym. muuta osaa.
Ajoin tuossa 3c passatilla kun tein siihen long life huollon ja mielestäni kytkimen tärinä oli aika reilua itseäni haittaisi tuommoinen arkiajossa. ei sieltä pitäisi minkäänlaisia tärinöitä tulla, koska kytkinsylinteri on nestepainetoiminen, ei ainakaan moottorin värinät. Pitää tutkia tarkemmin jos asiakas haluaa eroon siitä. Tärinä tuntuu kuin kytkinlevy ei olisi suora, mutta aika epätodennäköistä. ennemmin vika on paineasetelmassa ja vauhtipyörä vialtakaan se ei vaikuta koska tärinää esiintyy vain silloin kun kytkin on ``tuntumassa``. vauhtipyörä oireilisi myös silloin kun kaasupoljin heitetään irti tai kiihdytetään.
Kytkimen tärinät
Hyvin usein kytkin alkaa täristämään vedätyksessä, kun sen painepinnat vauhtipyörässä ja paineasetelmassa on kuluneet kiiltäviksi, vauhtipyörä pitäs levyn vaihdon aikana vaihtaa uuteen. Varsinkin jos huomataan että vauhtipyörän kitkapinta on kulunut hieman kuopalle.
Kuitenkin on myös mahdollisuus koneistaa painepinnat, joka yleensä on halvempaa ja tulos on sama.
Toiseksi paineasetelma ja kytkinlevy ...pitäs tasapainottaa jopa ihan "laatumerkeissä" (Sachs ym.) saattaa illa paineasetelman ja kytkinlevyn tasapainotus pielessä. Kytkimen tärinälle "ehjänä" on tässä usein syy.
Saahan niitä vauhtipyöriä vaihdella kerta toisensa jälkeen, samoin ostaa uusia "parempia" = kalliimpia -asetelmia ja levyjä. Paras tulos kuitenkin tulee tasapainottamalla koko vauhtipyörä-asetelma ja levypaketti kokonaisuus. Maksaahan sekin, mutta siten pääsee tärinöistä eroon kerralla, siihen asti, kunnes kytkin paketti taas alkaa olla vaihtokelpoisessa kunnossa.
Usein tärinä tulrr myös painejousen epätasaisesta väsymisestä joka tökkii painekäpälää kytkintä poljettaessa. Laatuasetelmissa tätä harvemmin esiintyy, Laatuasetelma ei oo useinkaan kotoisin "marmoritiskiltä", vaan lähinnä kisaosia myyvältä diileriltä.
Katsokaa, kun kytkintä puratte, että painejousen painelaakeriin vastaavat "käpälät" on tasaisesti, jos siitä yksi, tai useampi "käpälä" törröttää ulos, niin tärinän lähde on löytynyt.
Näissä uudemmissa kytkinakselimalleissa, kytkinakselin laakerointi myös aiheittaa helposti tärinää, kun k-akselia ei oo tuettu kampiakselin silmään. Joten myös uutta kytkintä asennettaessa myös kytkinakselin laakerointi on myös oikeinkin viisasta tarkistaa,,, Se isompi stefa kytkinakselille olisi hyvä vaihtaa jokaisesa k- levyn vaihdossa, siinä helposti huomaa - väljyyden.
Kuitenkin on myös mahdollisuus koneistaa painepinnat, joka yleensä on halvempaa ja tulos on sama.
Toiseksi paineasetelma ja kytkinlevy ...pitäs tasapainottaa jopa ihan "laatumerkeissä" (Sachs ym.) saattaa illa paineasetelman ja kytkinlevyn tasapainotus pielessä. Kytkimen tärinälle "ehjänä" on tässä usein syy.
Saahan niitä vauhtipyöriä vaihdella kerta toisensa jälkeen, samoin ostaa uusia "parempia" = kalliimpia -asetelmia ja levyjä. Paras tulos kuitenkin tulee tasapainottamalla koko vauhtipyörä-asetelma ja levypaketti kokonaisuus. Maksaahan sekin, mutta siten pääsee tärinöistä eroon kerralla, siihen asti, kunnes kytkin paketti taas alkaa olla vaihtokelpoisessa kunnossa.
Usein tärinä tulrr myös painejousen epätasaisesta väsymisestä joka tökkii painekäpälää kytkintä poljettaessa. Laatuasetelmissa tätä harvemmin esiintyy, Laatuasetelma ei oo useinkaan kotoisin "marmoritiskiltä", vaan lähinnä kisaosia myyvältä diileriltä.
Katsokaa, kun kytkintä puratte, että painejousen painelaakeriin vastaavat "käpälät" on tasaisesti, jos siitä yksi, tai useampi "käpälä" törröttää ulos, niin tärinän lähde on löytynyt.
Näissä uudemmissa kytkinakselimalleissa, kytkinakselin laakerointi myös aiheittaa helposti tärinää, kun k-akselia ei oo tuettu kampiakselin silmään. Joten myös uutta kytkintä asennettaessa myös kytkinakselin laakerointi on myös oikeinkin viisasta tarkistaa,,, Se isompi stefa kytkinakselille olisi hyvä vaihtaa jokaisesa k- levyn vaihdossa, siinä helposti huomaa - väljyyden.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa