Biodiesel & T4

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

Biodiesel & T4

ViestiKirjoittaja mush » 24.4.2008 22:24

Joskus löytyi netistä oikein taulukko autoista mihin biodieseliä voi tankata, mutta nyt ei meinaa löytyä mistään selkeätä tietoa.

Eli kysymys lyhykäisyydessään, kärsiikö 1991 T4 portteriin tankata biodieseliä? Eli ymmärtääkseni, onko siellä luonnonkumiosia polttoainejärjestelmässä?

Biodiesel tulisi ihan huoltoaseman mittarista ja tarkoitus ei ole käyttää sitä Suomessa, kun täällä kuitenkin on kiellettyä jollain tekosyyllä.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 25.4.2008 12:37

Kiellettyä??

Neste Oil rakentaa Kilpilahteen parasta aikaa toista biodiesel-linjaa. Luulisi, ettei ne pelkkään vientituotteeseen satsaisi Suomeen noin paljon. Edellinen ei ole valmiina vielä kovin kauaa ollut.

Ja minun tietääkseni valtioneuvosto on asetuksella määrännyt liikennepolttoaineisiin 3 tai 5% (kummin se nyt oli) pakollisen bio-kiintiön. Astuu voimaan ihan lähiaikoina jos ei ole jo.

arveccío
-
Viestit: 54
Liittynyt: 4.8.2007 21:08

ViestiKirjoittaja arveccío » 25.4.2008 12:56

2% (tai 3%, en oo varma) sääntö tais napsahtaa vuodenvaihteessa päälle. Uusimmassa tuulilasissa oli jotain juttua biopolttaineista liikenteessä jne. siinä oli haastateltu jotain neste oilin sälliä.

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 25.4.2008 13:32

Oletusarvoisestihan polttoaineissa kaikki on kiellettyä, mikä ei ole erikseen sallittua. Tästä tämä olettamus, että biodieselkin olisi vältettävien listalla. Mutta kai sen lain on muututtava vastaamaan nykyaikaa.

Tarkoittaneeko tämä myös sitä että voin alkaa ajella lidlin rypsiöljyllä jos öljyn hinta nousee lisää?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 25.4.2008 13:53

Tottakai voit ajaa rypsiöljyllä, mutta kunhan maksat verot myös siitä.
2% on bioaineen osuus ja se nostaa keskimäärin dieselin hintaa 2snt litralta.

Nyt on käyty keskustelua tuosta biodieselistä, jota tehdään mm. palmuöljystä, koska nuo plantaasit sijaitsevat sademetsä alueilla, niin yllättäen sademetsien tuhoaminen on lähtenyt kiihtymään biopolttoaineen lyödessä rahoiksi.
Tätä biopolttoainettahan tungettiin väkisin markkinoille ja nyt ollaankin toppuuttelemassa, koittaisivat päättää nyt jotain.

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 25.4.2008 17:38

Ja ruuan hinta uhkaa pompsahtaa, kun ruokaviljapellot valjastetaan maissin kasvatukseen, jotta voidaan valmistaa etanolia liikenne käyttöön.

Paperiteollisuudella olisi viittä vaille valmiit vehkeet ja niiden sivutuotteita voisi käyttää liikennepolttoaineiden tekoon. Vinkki suljettavien sellutehtaiden omistajille..

Itse aiheeseen palatakseni, tuota biosekoitettua kiisseliä pitäisi voida käyttää ihan surutta, mutta jostain Volkkarin (Golf V) esitteestä muistelisin lukeneeni, ettei sillä ole biodiesel valmiutta tms. Mitä sekin sitten tarkoittaa.

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 25.4.2008 19:40

Kysymys oli lähinnä polttoaineesta, joka ei sisällä fossiilista alkuperää olevaa öljyä lainkaan.

http://netti.nic.fi/~msot/12032008.jpg

Kyseessä on ihan EN 14214 normin mukainen tavara.

Sen verran olen saanut irti nettiä tonkimalla, että tuollaisen vanhan mekaanisella pumpulla varustetun dieselmoottorin ja biodieselin yhteensopivuudessa ei ole ongelmaa, niin kauan kuin polttoainejärjestelmässä ei ole luonnonkumisia tiivisteitä/letkuja/muita osia.

Eli se tiedonjyvä materiaalien puolesta olisi haussa. Letkut kaiketi T4:ssa on jo kaikki muovia, mutta mitenköhän pumpun sisäiset tiivisteet sitten.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.4.2008 20:59

http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t524414
Kyllä mutua löytyy !
Jos kone hyvässä kunnossa vielä, niin älä kokeile (korvauksia ei tule mistään/koskaan).

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.4.2008 9:27

Tein parivuotta sitte aiheesta opinnäytetyön.
Joka löytyy http://tos.pp.fi/biodiesel/


Sain myös VW:ltä teknisiä PDF tiedostoja jotka löytyvät tuolta samaisesta osotteesta.
Ja transua koskien tämävoisi olla kiinnostava.

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 28.4.2008 20:08

Hienoa, kiitos paljon tiedoista!

Mikähän tuo osa "701 298 215" tuossa T4:n "retrofit" kohdassa mahtaa olla?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 28.4.2008 21:46

Ne saattas olla jotain polttoaine letkuja.
Etkaan pääsevät vois varmistaa.
Tai soita vw varaosille ja kysäise;)

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 28.4.2008 22:49

Pitääpä soitella ja kokeilla tikulla jäätä jos muuten ei selviä...

Netti osasi kertoa tämän verran:

"Vag 701298215 UMBAUSATZ"

ja

"Комплект переналад. двиг-ляд.
работы на рапсовом масле (PME)"

Eli jonkinlainen muunnossarja ilmeisesti.

EDIT:

tarkemmin kun ajattelee, niin taitaa siellä olla vielä kumiletkujakin lyhyet pätkät siellä täällä, mm. missä ne muoviletkut liitetään pa-suodattimeen. Kyse voisi olla niistä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.4.2008 22:56

"conversion kit for vegtable oil methyl ester"

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 29.4.2008 23:40

Kiitoksia taas tiedoista, alkaahan se mysteeri pikkuhiljaa avautua.

Pitänee käydä kysäisemässä merkkiliikkeessä saako tuota settiä, mitä se maksaa ja mitä siihen oikeastaan kuuluu. Jos se on vaan kasa letkunpätkiä, niin voisihan sitä harkita.

Tuota kilometriä tulee toisinaan kohtuullisesti, joten jos öljyn hinta nousee vielä, niin saattaa jopa kannattaa.

mush
-
Viestit: 83
Liittynyt: 12.1.2006 16:52

ViestiKirjoittaja mush » 11.6.2008 9:18

Olen nyt ulkolaisilta foorumeilta kerättyjen tiedonjyvästen perusteella uskaltanut polttaa toistasataa litraa tuota biodieseliä - tekemättä koneelle mitään. En sitä kuitenkaan jatkuvasti käytä, niin seurataan tilannetta.

Ihan hyvin pelaa, hiukan tuntuu haluttomammalta 800kg kuormalla, mutta se kai johtunee tuon polttoaineen matalammasta energiasisällöstä. Muuten pelaa ehkä paremminkin, muuten portterilla on ollut alle 2000rpm pientä nykimisvikaa, tuolla biotavaralla sitä ei esiinny lähes ollenkaan. Hauskana yksityiskohtana; pakokaasunhaju aiheutta näläntunnetta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 11.6.2008 20:33

Juu biodieselin avulla monet savuttajat on päässy katsastuksesta läpi, ja sen paremman voitelevuuden ansiosta varmaan tuo nykiminen häipyi ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa