Hajosiko turbo? Toledo -96 1.0TDi
Valvoja: ffp jäsenet
Hajosiko turbo? Toledo -96 1.0TDi
Eli lähdin tuosta pihasta ja tuntui ettei auto kiihtynyt. Saman tien tuli savut pakoputkesta ulos. Kesti hetken aikaa ja sitten rupesi taas toimimaan? Ideoita?
Ei kaiketi.
Tuskinpa siitä turbo on mennyt, mutta se luultavasti odottais sellaista parempaa huoltoa.
Joku siellä kuitenkin hanttiin panee, luultavasti öljystä turbon laakereihin pinttynyt noki on syömässä turbosta laakerit loppuun.
Turbo moottoreihin pitäs edelleen vaihtaa öljyt alle 10 000km. välein ja joka kerta öljyn suodatin, ja sekin niin tilava, kun paikalleen mahtuu. Öljyn puhtaus on yksi turbon elin ehto.
Uudemmista malleissa koetetaan huolto-ohjelman avulla saada moottorit ja turbot hajalle. Longlife sun muilla öljy höpötyksillä. Edelleen dieselin voitelun pullonkaula on moottorin kehittämä hienojakoinen noki. synteettiset öljyt kestää kaksi kolmekertaa pidemmälle bensamoottoreissa.
Moniako nykyistä TDI dieseleitä oot tavannut lähes miljoona kilometriä ajettuna? Johan niitä kohta parikymmentä vuotta on tehty?
Vanhat 1.6 D ja 1.6TD Golffit ja Jetat pyörii yhä vaivaksi asti tienpäällä ja niistä monet hyvinkin paljon yli 500 000km. ajettuina, ihan ekalla koneella. Kansi niistä on saattanut mennä, kun vesiletkuja on katkeillut, tai paisuntasäiliö vuotanut. Muuten olivat lujia, kun rautakanki hyvin huollettuna ja asiallisessa käytössä. Tää nyt oli vähän oftopic, mutta tosiasiaa.
Joku siellä kuitenkin hanttiin panee, luultavasti öljystä turbon laakereihin pinttynyt noki on syömässä turbosta laakerit loppuun.
Turbo moottoreihin pitäs edelleen vaihtaa öljyt alle 10 000km. välein ja joka kerta öljyn suodatin, ja sekin niin tilava, kun paikalleen mahtuu. Öljyn puhtaus on yksi turbon elin ehto.
Uudemmista malleissa koetetaan huolto-ohjelman avulla saada moottorit ja turbot hajalle. Longlife sun muilla öljy höpötyksillä. Edelleen dieselin voitelun pullonkaula on moottorin kehittämä hienojakoinen noki. synteettiset öljyt kestää kaksi kolmekertaa pidemmälle bensamoottoreissa.
Moniako nykyistä TDI dieseleitä oot tavannut lähes miljoona kilometriä ajettuna? Johan niitä kohta parikymmentä vuotta on tehty?
Vanhat 1.6 D ja 1.6TD Golffit ja Jetat pyörii yhä vaivaksi asti tienpäällä ja niistä monet hyvinkin paljon yli 500 000km. ajettuina, ihan ekalla koneella. Kansi niistä on saattanut mennä, kun vesiletkuja on katkeillut, tai paisuntasäiliö vuotanut. Muuten olivat lujia, kun rautakanki hyvin huollettuna ja asiallisessa käytössä. Tää nyt oli vähän oftopic, mutta tosiasiaa.
Näköjään alkaa noissa vähän yli 10v vanhoissa tdi koneissa olemaan noita samoja oikeita useammallakin omistajalla.
Porukka on veikkaillut esim kuluneita venttiinlin nostajia ja jumittavaa öljynpaineen varoventtiiliä.
Eli viileillä ja jäykillä öljyillä ajettaessa tuppaa jäämään venttiili vähän auki joka aiheuttaa sitten niitä "yskä" kohtauksia, jos menee polkasemaan kylmänä enemmän kierroksia koneeseen.
Tuossa -96 toledossa ei vielä ole muuttuva geometristä ahdista(vnt) joka voisi karstan takia jumittaa, vaan siellä on perinteinen hukkaportillinen ahdin.(ellei joku ole muuta sinne laittanut)
Oma ääneni menee karsta-noki-tervan jumittamalla öljynpainevaroventtiilille...
Porukka on veikkaillut esim kuluneita venttiinlin nostajia ja jumittavaa öljynpaineen varoventtiiliä.
Eli viileillä ja jäykillä öljyillä ajettaessa tuppaa jäämään venttiili vähän auki joka aiheuttaa sitten niitä "yskä" kohtauksia, jos menee polkasemaan kylmänä enemmän kierroksia koneeseen.
Tuossa -96 toledossa ei vielä ole muuttuva geometristä ahdista(vnt) joka voisi karstan takia jumittaa, vaan siellä on perinteinen hukkaportillinen ahdin.(ellei joku ole muuta sinne laittanut)
Oma ääneni menee karsta-noki-tervan jumittamalla öljynpainevaroventtiilille...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa