Auton kiillotus koneella, mutta millaisella?
Valvoja: ffp jäsenet
Auton kiillotus koneella, mutta millaisella?
Utelisin että millaisia kiillotuskoneita ihmisillä on? Mikä olisi hintalaatusuhteeltaan hyvä ostos?
Kun ei ole hajuakaan millaista edes lähteä hakemaan. Aikoinaan lainannu kaverin kaverin kaverilta, mutta nyt siihen ei ole ollut viime aikoina tarvetta.
En ole lähdössä myllyttämään koko autoa, ainoastaan kylkien alaosia (kiitos suolausten). Saisi karhean pinnan pois. Samalla ajattelin että vahaisin auto tuolla koneella. Mustassa kun tuppaa juuri näkymään noi pyöröjäljet jota tulee käsin hankaamalla.
Kun ei ole hajuakaan millaista edes lähteä hakemaan. Aikoinaan lainannu kaverin kaverin kaverilta, mutta nyt siihen ei ole ollut viime aikoina tarvetta.
En ole lähdössä myllyttämään koko autoa, ainoastaan kylkien alaosia (kiitos suolausten). Saisi karhean pinnan pois. Samalla ajattelin että vahaisin auto tuolla koneella. Mustassa kun tuppaa juuri näkymään noi pyöröjäljet jota tulee käsin hankaamalla.
Suosittelen välttämään heräteostosta jota kaupataan tuotemerkillä Horsepower. Omastani irtosivat savut jo ensimmäisessä 230 volttilähdössä. :/
(Alavääntö pienillä kierrokksilla erittäin ohutta, joten kone kuumuu ihan älyttömästi.)
Nyt odottaa koeajovuoroaan Lidlin Parkside, ja odotukset ovat rehellisesti sanoen suorastaan katossa. Satsaan aina laatuun, en tuijota typeränä hintaa ja osta kymmentä p'skakonetta putkeen, kuten jotkut ei-valveutuneet kuluttajat. :)
(Alavääntö pienillä kierrokksilla erittäin ohutta, joten kone kuumuu ihan älyttömästi.)
Nyt odottaa koeajovuoroaan Lidlin Parkside, ja odotukset ovat rehellisesti sanoen suorastaan katossa. Satsaan aina laatuun, en tuijota typeränä hintaa ja osta kymmentä p'skakonetta putkeen, kuten jotkut ei-valveutuneet kuluttajat. :)
-
- -
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3192721706
Tämä pilipaliteeman kone pitää helvetinmoista meteliä mutta on paras koskaan kokeilemani kiillotuskone (koska en ole muita koneita edes kokeillut.. heh heh).
Tämä pilipaliteeman kone pitää helvetinmoista meteliä mutta on paras koskaan kokeilemani kiillotuskone (koska en ole muita koneita edes kokeillut.. heh heh).
Biltsusta löytyy myös järeämpää laitetta. Hinta ja laatu varmaan ihan riittävä harrastekäyttöön.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3365163323
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3365163323
Tuolla HVM:än haukkumalla Horsepowerilla, tai siis samanlaisella, olen jo muutaman auton tahnaillut. Hyvin tuo on kestänyt, ihan pikkukierroksilla on säälimättä väännätetty. Hintaisekseen toimiva peli. Tiettyhän joku makita tms. on varmasti parempi, mutta en ainakaan itse ala investoimaan satasia laitteeseen mitä tarvitsee kerran kahdessa vuodessa...
-
- -
Mulla on Einhell digitaalisella nopeussäädöllä 1000-3000rpm.
Maksoi muistaakseni jotain 50e, tosin heti sai hakea uuden vaahtomuovilaikan joka maksoi about 10e.
Avasin tosin kulmavaihteen ja laitoin heti kunnon "rasvat" sinne.
Sillä on nyt "myllytetty" 2 autoa, moottoripyörä, ja vesijetti. Toimii ku tupakki, ja en antais pois.
Suosittelen, tosin tuo kulmavaihteen "rasvaus" on välttämätön alkuperäisen rasvamäärän/laadun ollessa aika minimaalinen.
Maksoi muistaakseni jotain 50e, tosin heti sai hakea uuden vaahtomuovilaikan joka maksoi about 10e.
Avasin tosin kulmavaihteen ja laitoin heti kunnon "rasvat" sinne.
Sillä on nyt "myllytetty" 2 autoa, moottoripyörä, ja vesijetti. Toimii ku tupakki, ja en antais pois.
Suosittelen, tosin tuo kulmavaihteen "rasvaus" on välttämätön alkuperäisen rasvamäärän/laadun ollessa aika minimaalinen.
morjes.. itse myllytin passatin eilen.koneena oliko festa tai jms ammattikäyttöön tarkotettu kone. alotin operaation 3m keskikarhealla hiontatahnalla jonka ajoin superloni laikalla ja sit kiillotin hienolla lammaslaikalla.. sen jälkeen pehmeällä superlonilaikalla"semmonen missä hirveesti nännejä=)" 3m:män hologrammi vaha pintaan ja käsityönä yks kerros mustaa autoglymiä ja kerros kultasta glymiä niin voi pojat että kiiltää.
toi hologrammi vaha poistaa juuri ne iltaauringossa ilkeästi peilaavat pyörteet,mut on melkosen tyyristä 56e 1l pullo ja pienemmissä ei edes saa, eli oliko 76e hiontatahna ja toi hologrammi kilju yhteensä.
joskus ostin halpahallista jonkun harakiri koneen portaaton nopeus yms hintaa 30e ja ei edes kestäny koko autoa vetää ja vaikka ois kestäny niin kädet ois pitäny amputoida ku tärinästä ei verikiertäny enää..
toi hologrammi vaha poistaa juuri ne iltaauringossa ilkeästi peilaavat pyörteet,mut on melkosen tyyristä 56e 1l pullo ja pienemmissä ei edes saa, eli oliko 76e hiontatahna ja toi hologrammi kilju yhteensä.
joskus ostin halpahallista jonkun harakiri koneen portaaton nopeus yms hintaa 30e ja ei edes kestäny koko autoa vetää ja vaikka ois kestäny niin kädet ois pitäny amputoida ku tärinästä ei verikiertäny enää..
-
- -
Amatöörinä ostan aina halvimman vehkeen...
Juu no horsepoweri on ollu reilun vuoden verran nyt ja on kestäny myllytellä useammankin auton. Heti alkuun otin kulmavaihteen auki putsasin tervat pois ja kunnon rasvat sisään -> hiljeni huomattavasti ja pyörii herkemmin. Ostan uuden jos tuo särkyy... maksoi pruumannilla 59. Motonetillä oli viimekesänä joku 49€ malli oli vaan pikkusen pyöreemmillä kuorilla.
Aikoinaan kyselin Feston ja Makitan ammattilaiskoneita niin oli alkaen 400€ ja totesin että pitäis työkseen tehdä että viitsis ostaa.
Vahanlevitystäkin olen kokeillut sillä koneella ja kyllä se ainakin kevyemmille hapettumille antaa kyytiä.
Juu no horsepoweri on ollu reilun vuoden verran nyt ja on kestäny myllytellä useammankin auton. Heti alkuun otin kulmavaihteen auki putsasin tervat pois ja kunnon rasvat sisään -> hiljeni huomattavasti ja pyörii herkemmin. Ostan uuden jos tuo särkyy... maksoi pruumannilla 59. Motonetillä oli viimekesänä joku 49€ malli oli vaan pikkusen pyöreemmillä kuorilla.
Aikoinaan kyselin Feston ja Makitan ammattilaiskoneita niin oli alkaen 400€ ja totesin että pitäis työkseen tehdä että viitsis ostaa.
Vahanlevitystäkin olen kokeillut sillä koneella ja kyllä se ainakin kevyemmille hapettumille antaa kyytiä.
jaahas,en ole kokeillut kertaakaan noita halvempia horsepowereita sun muita vaan feston koneilla olen kiilloittanut noin useamman sataa autoa joten kokemusta asiasta on.tosiaan niinkuin tuossa mainintaa oli käyvät niin villa kuin superlon laikka molemmat hyvin auton kiilloitukseen.ja jokaisella ammattimiehellä on sitten oma tapansa tehdä työnsä mutta nämä ovat minun näkemyksiä ja kokemuksiani.
itse olen oikeastaan kokonaan luopunut superlon laikoista ja niin myös monet muut tuntemani ammattimiehet,eli käytän pääsääntöisesti villa laikkaa,sen etuina on ettei polta niin helposti listoja,saa ajettua helposti rek.kilven syvennykset ja muut ahtaan paikat.tokihan jotkut vielä teippaavat listat puleerauksen ajaksi mutta itse ei tarvetta.käytä tahnaa noin peukalonpään kokoinen kasa kerrallaan,liika tahna tukkii laikan ja aiheuttaa "hypyttämistä" varsin tasopintoja(katto,konepelti,takaluukku) ajettaessa.toki laikka tukkiintuu muutenkin enemmin tai myöhemmin joten se tulee puhdistaa esim.paineilmalla laikan pyöriessä hiljalleen.tahnan valmistajia on monia,ammattikäytössä on minulla prestan ja cartecin tahnat,vahoista käytän omaan autoon joko cartecia tai glymiä.kiilloitus tulisi aina aloittaa mielummin liian hienolla tahnalla jottei sitten tule niitä perkeleitä kun ajaa karkealla kantin paljaaksi.alan liikkeissä neuvovat varmasti oikeaan tavaraan kun kysyy.muista aina puleerauksen jälkeen hyvä vahaus,pintaa ei saa jättää suojaamatta sen jälkeen!
ja sitten siihen että kannattaako käyttää tavalisessa vahauksessa..itse käytän,mutten aina.esim näin talven jälkeen kun tiesuola ym on jättänyt auton pinnan kädellä tunnustellen hieman "santaisen" ei niin liukkaan oloiseksi voit käyttää esim glymin punaista super resin polishia joko niin että puleeraat laikkaan lisäten ainetta tai sitten jos kavahdat sitä niin helpoin tapa on että levität sen auton pintaan valmiiksi kauttaaltaan(ehkä hieman paksummin kuin normaalisti),annat kuivua ja pyyhit pois villa laikalla keskiverto kierroksilla.ero käsitellyllä alueella vanhaan on heti käsin tunnusteltavissa.kun olet pyyhkinyt koneella vahan pois viimeistelet liinalla viimeiset jäänteet.ja sitten pintaan autoglymin kultainen litku.
MUISTA: tärkeintä on kuitenkin aina ensin erittäin huolellinen pesu,jos siinä säästelee ajassa ei kannata edes ruveta työhön sillä hiekka ym laikassa ei luonnollisesti tee hyvää. Ja kun huolellisena automiehenä tietysti haluat käsitellä listat joko silikonijohdannaisilla tai glymin bumper carella niin teeppä se niin että kun olet viimeiset vahat vetänyt pintaan niin sen jälkeen tulee listojen vuoro,eli et pyyhi vahaa pois,jos ja kun kuitenkin silikoonia lipsahtaa maalipintaan ei tarvitse sitä sitten pyöritellä sataa vuotta siitä pois koska vahaa pyyhkiessä se lähtee nätisti pois koska ei ole ollut suoraan maalipinnassa.
No eipä tässä mitään raamattua pitänyt uusiksi ruveta kirjoittelemaan:) mutta kait tuossa nyt jotain asiaakin oli ja kysyähän saa lisää jos kiinostaa.ja nämä tosiaan minun tapani tehdä hommat eikä sitä ole paljoa huonoa palautetta tullut niitetyä 10vuoden aikana kun tuota tehnyt(haisee oma kehu hiukan liikaa)
itse olen oikeastaan kokonaan luopunut superlon laikoista ja niin myös monet muut tuntemani ammattimiehet,eli käytän pääsääntöisesti villa laikkaa,sen etuina on ettei polta niin helposti listoja,saa ajettua helposti rek.kilven syvennykset ja muut ahtaan paikat.tokihan jotkut vielä teippaavat listat puleerauksen ajaksi mutta itse ei tarvetta.käytä tahnaa noin peukalonpään kokoinen kasa kerrallaan,liika tahna tukkii laikan ja aiheuttaa "hypyttämistä" varsin tasopintoja(katto,konepelti,takaluukku) ajettaessa.toki laikka tukkiintuu muutenkin enemmin tai myöhemmin joten se tulee puhdistaa esim.paineilmalla laikan pyöriessä hiljalleen.tahnan valmistajia on monia,ammattikäytössä on minulla prestan ja cartecin tahnat,vahoista käytän omaan autoon joko cartecia tai glymiä.kiilloitus tulisi aina aloittaa mielummin liian hienolla tahnalla jottei sitten tule niitä perkeleitä kun ajaa karkealla kantin paljaaksi.alan liikkeissä neuvovat varmasti oikeaan tavaraan kun kysyy.muista aina puleerauksen jälkeen hyvä vahaus,pintaa ei saa jättää suojaamatta sen jälkeen!
ja sitten siihen että kannattaako käyttää tavalisessa vahauksessa..itse käytän,mutten aina.esim näin talven jälkeen kun tiesuola ym on jättänyt auton pinnan kädellä tunnustellen hieman "santaisen" ei niin liukkaan oloiseksi voit käyttää esim glymin punaista super resin polishia joko niin että puleeraat laikkaan lisäten ainetta tai sitten jos kavahdat sitä niin helpoin tapa on että levität sen auton pintaan valmiiksi kauttaaltaan(ehkä hieman paksummin kuin normaalisti),annat kuivua ja pyyhit pois villa laikalla keskiverto kierroksilla.ero käsitellyllä alueella vanhaan on heti käsin tunnusteltavissa.kun olet pyyhkinyt koneella vahan pois viimeistelet liinalla viimeiset jäänteet.ja sitten pintaan autoglymin kultainen litku.
MUISTA: tärkeintä on kuitenkin aina ensin erittäin huolellinen pesu,jos siinä säästelee ajassa ei kannata edes ruveta työhön sillä hiekka ym laikassa ei luonnollisesti tee hyvää. Ja kun huolellisena automiehenä tietysti haluat käsitellä listat joko silikonijohdannaisilla tai glymin bumper carella niin teeppä se niin että kun olet viimeiset vahat vetänyt pintaan niin sen jälkeen tulee listojen vuoro,eli et pyyhi vahaa pois,jos ja kun kuitenkin silikoonia lipsahtaa maalipintaan ei tarvitse sitä sitten pyöritellä sataa vuotta siitä pois koska vahaa pyyhkiessä se lähtee nätisti pois koska ei ole ollut suoraan maalipinnassa.
No eipä tässä mitään raamattua pitänyt uusiksi ruveta kirjoittelemaan:) mutta kait tuossa nyt jotain asiaakin oli ja kysyähän saa lisää jos kiinostaa.ja nämä tosiaan minun tapani tehdä hommat eikä sitä ole paljoa huonoa palautetta tullut niitetyä 10vuoden aikana kun tuota tehnyt(haisee oma kehu hiukan liikaa)
olin tuossa paikallisessa hong-kong tavaratalossa joka on tunnettu paitsi laadukkasita mutta myös uskomattoman edullisista tavaroistaan ja täällä käydyn keskustelun myötä ajauduin tsiikailemaan kiillotuskonetta.hyllystä löytyi deuzer-merkkinen harmaa ja käteen suht järeän oloinenkin laite ja sitä pyöritellessä heräsi mielenkiinto,hintalappu näytti hiukan yli 50e ja jostain kumman syystä se löysi tiensä kärryihin.ajelin heti suoraan tallille testaamaan mitä tulikaan ostettua.käynti ääni on suhteellisen hiljainen,odotin rattaiden rapinaa jne muttta eipä valittamista.mukana tuli surkea lautanen ja vielä surkeampi "villa" laikka,ne heivasin mäelle ja korvasin kunnollisilla.vetäsin konepellistä pienen osan ja enpä siitä hintaansa nähden moitetta löytänyt joten uskon että varmasti menee harrastekoneena hyvinkin,ajattelin sillä kiilottaa golfin kun se siinä vaiheessa niin näkee tuleeko tuo vuoden takuu tarpeeseen:)
Kyllä niillä halpiskoneillakin hyvin pärjää harrastekäytössä, kunhan vaan vaihtaa laikanpohjan pehmeään ja korvaa mukana tulevan laikan kunnollisella. Huonoahan noissa tosiaan on huono vääntö pienillä kierroksilla, ei meinaa jaksaa tahnaa levittää ku ykkösellä pyörittelee. Itse myllyttelen töissä makitan koneella ja yleensä lammaslaikalla (poislukien pehmeät maalipinnat, esim. hondat ja muut japanilaiset), pajalla varakoneena joku horsepoweri mut harvoin tulee sitä nykyään käytettyä.
Hommasin jokin aika sitten sen aiemmin moittimani kuumuvan ja käryävän Horsepowerin tilalle Lidlin säädettäväkierroksisen Parkside-rälläkän. Ei kuumu myllyttäessä, ei savua, ei huuda kuin ruisrääkkä kuten Horsepower, ja siinä on vieläpä älystartti, eli ei vedä heti kierroksiaan tappiin ja ammu vahaa ympäri seiniä kuten Horsepower. Käynnistyy siis hitaasti ja toimii hyvin. Suosittelen lämpimästi, hintaansa nähden huipputuote. :) (Maksokohan alle 50€?)
(Takuukin 2v)
(Takuukin 2v)
Itse tein kevyen myllytyksen koulussa.
Koneena oli Würth:in kiillotuskone ja sinisenvärinen vaahtomuovilaikka.
Aineina käytin AutoGlymin hiomatahnaa, punaista ja kultaista vahaa sitten päälle.
Koneesta pistin tehot pienimmälle eikä puutumiseneleita ollu havaittavissa paitsi silloin ku paino vähä reilummin.
Ja tosiaan, ihan kokeiluks (ensimmäinen _myllytykseni_) tuo oli ja tämmöistä jälkeä tuli (kuva on otettu myllytyksen jälkee, viimeistelty ja vahattu pinta olikin vielä vähän fiinimpää). 6h siinä meni kaikkineen, auton pesu, myllytys ja vahaus.
Koneena oli Würth:in kiillotuskone ja sinisenvärinen vaahtomuovilaikka.
Aineina käytin AutoGlymin hiomatahnaa, punaista ja kultaista vahaa sitten päälle.
Koneesta pistin tehot pienimmälle eikä puutumiseneleita ollu havaittavissa paitsi silloin ku paino vähä reilummin.
Ja tosiaan, ihan kokeiluks (ensimmäinen _myllytykseni_) tuo oli ja tämmöistä jälkeä tuli (kuva on otettu myllytyksen jälkee, viimeistelty ja vahattu pinta olikin vielä vähän fiinimpää). 6h siinä meni kaikkineen, auton pesu, myllytys ja vahaus.
[mortti] : Automaaleja ja tarvikkeita myyvistä liikkeistä (joiden valikoimista löytyy prestan tai 3M:n tuotteita) kannattaa kysellä...ja www.presco.fi sivuilta löytyy ainakin prestan jälleenmyyjät. Tai sitten paikalliselta autofiksaamolta käyt kysäsemäsä mistä kannattaa hommata. Noita vaahtomuovilaikkoja on melko montaa eri "karkeutta", mut yleensä sininen laikka on sellainen jolla saa hienon kiillon aikaiseksi, eikä jätä juuri jälkeä arempaankaan pintaan, mutta naarmuja sillä ei oikein saa pois. Vaahtomuovilaikan kanssa voi \ pitää käyttää kovaa laikanpohjaa.
-
- -
- Viesti:
En löytäny hintaa sille, mutta vaihtoehtona tuollainen on ihan soiva peli. Clasulta sama kone vitosen kalliimmalla ja samasta paikasta saa kohtuullisia laikkojakin.
Jos rälläkkäkoneelle on tarvetta, niin Bauhausissa on Alpha-merkkinen kone. 1000-3000rpm ja säätö on sadan kierroksen väleillä. Tukilaikan joutuu ostamaan lisäksi, koneen mukana tuleva on paska. Ja kunnolliset laikat tietysti. Yksi iso villalaikka tuli mukana. Viiden vuoden takuu ja hintaa 49€. Mulla on jonkun aikaa jo ollut tuo käytössä eikä mitään ongelmaa ole ollut.
Tuolta löytyy Flexin koneita hieman Suomen hintoja edullisemmin: http://www.nordex-tools.de
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”