G2 Sähköongelma.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

G2 Sähköongelma.

ViestiKirjoittaja P.lehto » 27.1.2008 15:30

Moottori on 1.6 EZ vuodelta 89.

Mikä voisi olla pielessä kun akussa ei pysy jännite?
Aiemmin oli ongelmia tyhjäkäynnin kanssa joka korjaantui uuden laturin myötä. Seuraavaksi katosi akusta jännite. Tämä korjaantui hetkeksi uudella akulla. noin viikon jälkeen vika ilmeni taas. Voiko tämä johtua esim viallisesta maajohdosta? Vai mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään.
Jos tarvitsette lisää infoa oireista niin kysykää ihmeessä. En jaksaisi kovin kauaa työnnellä autoa käyntiin.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 27.1.2008 15:43

Mitenkä äkkiä jännite häviää akusta?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.1.2008 16:13

joku laite ei sammu kunnolla. vahvistin kenties?

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 27.1.2008 16:20

Latasin akun täyteen viimeksi keskiviikkona. ja eilen eli lauantaina illalla joutui ensimmäisen kerran työntämään käyntiin.
Vahvistinta ei autosta löydy. eikä edes radiota tällähetkellä. Joten periaatteessa mikään laite ei voi syödä virtaa auton ollessa sammuksissa. Mutta jos sähköopillisesti ajattelee niin jos ei ole resistanssia niin silloin ei ole myöskään virtaa. eli kun virrat on pois päältä, akun navoissa oleva jännite ei kohta minkäänlaista resistanssia jos kaikki on ok. mutta jos jossain tapahtuu oikosulku niin söisikö se hiljalleen akusta jännitteen? Jos esim. yksi maajohto koskettaa jotain + johtoa tms.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.1.2008 16:29

Virtamittari olisi hyvä tapa tutkia asiaa. Virtamittari akun +-piuhan ja navan väliin kun auto on sammuksissa ja virrat pois päältä. Sitten vaan sulakkeita nyppimään yksi kerrallaan kunnes kulutus putoaa lähelle nollaa. Tuolla tavalla ainakin voi haarukoida vikakohdetta.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.1.2008 16:31

Kuullut jostain että takalasin lämmittimen ollessa kokoajan päällä (myös auton ollessa sammutettu), olisi akku tyhjentynyt.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 27.1.2008 19:58

Kävin kattomassa virtamittarilla piuhan ja navan välistä ja aivan nollaa näytti. eli ilmeisesti akku tyhjenee starttauksissa ja ajon aikana. ja tämä tarkoittaa sitä että laturi ei lataa tarpeeksi.
Mitä jännitemittarin pitäisi näyttää sillon kun auto on käynnissä? Tossa laturissa on uusi jännitteensäätäjä kiinni jossa lukee 14.5V tarkoittaako tämä sitä että laturin jännite pyöriessä pitäisi olla 14.5V?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 27.1.2008 20:18

Kyllä tarkoittaa, navoista mitaten näyttää n. 14v käydessä.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 27.1.2008 23:51

Asia selvä. Vika taisi löytyä tuolta laturista. Ostaessa ton laturin käytettynä, vaihdoin siihen sen jännitteen säätäjän. Ja kun otin äsken sen säätäjän irti siitä niin huomasin että niistä hiilistä osuu vain noin neliömillin kokoinen alue niihin kupariliukuihin jotka on laturin sisällä. Ja tämänvuoksi latausjännite on niin matala. Luulisin.

P.lehto
-
Viestit: 86
Liittynyt: 23.10.2006 0:03

ViestiKirjoittaja P.lehto » 29.1.2008 21:45

Vika ei ollut jännitteensäätäjässä. Vaan laturin maadotuksissa yms. kontaktipinnoissa. Ne kaikki olivat hapettuneet niin pahasti ettei virta päässyt kulkemaan kunnolla.
Kiitos kaikille auttaneille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa