Eli otsikonmukainen dieselpoltin vilkauttaa välillä moottoritieajossa öljyvaloa, antaen samalla äänisummerilla varoitusäänen. Piippaa kerran ja valo palaa ehkä sekunnin ajan ja sitten sammuu. Tätä tapahtunut viimeisen 500km aikana kahdesti. Öljyä on riittävästi ja auto tuntuu toimivan ihan hyvin, ei kolinoita tms. Veikkaan kosketushäiriötä mutta toisaalta pelottaa että jos kyseessä on oikeasti öljykierron häiriö? Kylmäkäynnistyksessä öljyvalo vilkkuu lämpötilasta riippuen n.3-6 sekuntia (eli aika pitkään, onko normaalia?) ja sammuu sitten normaalisti.
Ja toistan; se valo tosiaan ihan välähtää nopeasti, varoitusääni piippaa kerran, ja sitten kaikki taas olevinaan ookoo ja tämä tapahtuu suoralla tiellä kierrosten ollessa korkealla... ei mutkassa tai matalilla kierroksilla.
-93 TD Passat vilauttelee öljyvaloa?
Valvoja: ffp jäsenet
töks ylös... Ei ole siis ilmeisesti ainakaan tyyppivika? Tänään teki niin että risteyksessä paikallaan seistessä alkoi huutamaan ja vilkuttamaan merkkivaloa. Ei loppunut viidessä sekunnissa niin sammutin koneen ja käynnistin heti uudestaan ja sen jälkeen piipitystä ja äänimerkkiä ei tullut enää uudestaan.
Taitaa olla kosketushäikkä mutta pitänee soittaa korjaamolle mahd. pian silti.
Taitaa olla kosketushäikkä mutta pitänee soittaa korjaamolle mahd. pian silti.
Anturi ensinnä vaihtoon, jos vieläkin ilmenee niin kokeilla toisilla öljyillä. Mikäli jatkuu vaan, niin ei muuta kuin öljypohja irti ja tutkimaan öljypumppua ja löytyykö metallisilppua pohjalta.
Itsellä sieltä löytyi silppua, eli apuakselin laakerit oli tainnu mureta ja näin kadotti öljynpaineet. Mutta tuli siinä kokeiltua myös öljypumppua, se suorastaan kolisi.. Turbon ehjä pumppu paikoilleen ja mittarin mukaan paineet nousi turvalliselle alueelle, käyntikin pehmentyi selvästi. Eikä ainakaan seuraavan 10tkm aikana ollut enää vastaavia ongelmia.
Kyseessä oli siis mk2 1.6 diesel, joka kuumana vilkutti ö-painevaloa aina tyhjäkäynnillä, anturin vaihdon jälkeen vain väh. 40km maantieajon jälkeen kun löysäsi tyhjäkäynnille. Lopulta alkoi koneen ääni kuulua hyvinkin selvästi sisälle, vedättäessä jo pienoista nakutusta. Mittari kiinni ja paineita oli kylmänä vain kilon verran(!) tyhjäkäynnillä, kun sitten turbon pumpulla oli 6bar.
Itsellä sieltä löytyi silppua, eli apuakselin laakerit oli tainnu mureta ja näin kadotti öljynpaineet. Mutta tuli siinä kokeiltua myös öljypumppua, se suorastaan kolisi.. Turbon ehjä pumppu paikoilleen ja mittarin mukaan paineet nousi turvalliselle alueelle, käyntikin pehmentyi selvästi. Eikä ainakaan seuraavan 10tkm aikana ollut enää vastaavia ongelmia.
Kyseessä oli siis mk2 1.6 diesel, joka kuumana vilkutti ö-painevaloa aina tyhjäkäynnillä, anturin vaihdon jälkeen vain väh. 40km maantieajon jälkeen kun löysäsi tyhjäkäynnille. Lopulta alkoi koneen ääni kuulua hyvinkin selvästi sisälle, vedättäessä jo pienoista nakutusta. Mittari kiinni ja paineita oli kylmänä vain kilon verran(!) tyhjäkäynnillä, kun sitten turbon pumpulla oli 6bar.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 27 vierailijaa