Lukko- ja kahvahuolto VW-Audi -ongelmakahvoihin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

Lukko- ja kahvahuolto VW-Audi -ongelmakahvoihin

ViestiKirjoittaja HVM » 17.1.2008 18:16

On olemassa köyhiä ihmisiä ja tyhmiä ihmisiä, sekä köyhiä ja tyhmiä ihmisiä, kuten minä. Köyhän ihmisen tunnistaa siitä, että köyhä ihminen hakee Motonetistä Jettaansa kahvoja 9,90/kpl.

Tyhmän ihmisen taas tunnistaa siitä, että tyhmä ihminen ei käy Motonetistä 9,90/kpl kahvoja, vaan kulkee autoonsa ainoastaan kuskin oven kautta, ja joogaa loput ovet auki kuljettajan penkiltä käsin.

Köyhän ja tyhmän ihmisen taas tunnistaa siitä, että köyhä ja tyhmä ihminen purkaa autostaan kahvat ja lukot, sekä huoltaa ne. Seuraavassa köyhän ja tyhmän ihmisen raportti köyhäilystä ja tyhmäilystä:

Olen vaihtamassa Jettaani ovia joissa on keskuslukon osat paikallaan. Tarkempi alushoususillaan suoritettu kenttätutkimus osoitti, että ainoastaan kuljettajan ovi on keskushermostollisesti ns. "liikennöitävässä kunnossa" - muitten ovien kahvat ja lukkolaitteet olivat käsin- ja jaloinkosketeltavan jumivanoloiset. Päätin tehdä asialle jotakin, koska huonot hermoni eivät kestä ovien pakkasessa repimistä - saati sitä, että ne eivät aukea lihasvoimaisesti ollenkaan.

Vaihe 1 - Kahvan irrottaminen ovesta:

Kahvan listaa longotetaan päästä varovasti, ja se poistetaan sitä sen paksumpaa päätä kohti nostellen. Varovasti tarkoittaa todellakin varovasti, koska nämä uv-säteilyn haurastuttamat ohuet kulissi-lärpäkkeet eivät kestä vääntämistä juuri ollenkaan. Hitaasti hyvä tulee.

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... rotus1.jpg
Seuraavassa vaiheessa on aika avata M4 koneruuvi kahvan päästä, sekä M5 koneruuvi oven päädystä. Kummatkin ristipäitä. Kahvan ruuvi:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... rotus2.jpg

Kahvan ruuvi kuvassa ylimpänä:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... edited.jpg
Kun ruuvit on irrotettu kahva irtoaa taaksepäin työntämällä ja nostamalla.
Nyt voimme tarkastella mitä tuhoja lukkopeikko on kahvassa vuosien varrella tehnyt. Tästä se äiti varoitti; VW-Audi -lukot pitää pestä ja rasvata joka ilta ja aamu, muuten käy näin:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... nkakat.jpg

Seuraavana puretaan vielä vähän lisää, eli irrotetaan lukkosylinteri kahvasta karieksen poistoa varten. Laita avain lukkoon ja avaa kuvaan merkattu M4 koneruuvi. En tiedä onko asialla merkitystä, mutta suosittelisin huolehtimaan, että avain ei luiskahda pois lukosta kun se on poistettu kahvasta. Arvailin josko haitat leviävät tallin lattialle kuin lukkosepän pälli volskin lukkoihin pakkasaamuna. Voin olla väärässäkin, mutta näin siis toimin.

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... aminen.jpg
Poista lukon salpa ja jousi varoen, etteivät ne lennä sinne kuuluisaan h*vonv*ttuun ja katoa. Jousen asettelu kannattaa katsoa ennen sen irrottamista, koska se jännitetään ns. ristiin.

Nyt meillä on käsissämme brakecleaneria, ruosteenirrottajaa ja paineilmaa kirkuva lukkosylinteri:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... interi.jpg
Pidä avain lukkosylinterissä, älä kämmää. Ehkä.

Putsata osaa jokainen, että se siitä.

Seuraavana huollamme kahvan uuteen loistoon:

Lukkopeikko häädetään pesästään voimakkaasti ruosteenirrotinta, raaputtelua, hiomista ja nitkuttelua hyväksikäyttäen.

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... riirti.jpg
Myös tähän jo tuttuun kuvaan merkattu hapettunyt pinta kannattaa puhdistaa ja voidella. Ainakin näissä kahvoissa se oli paksussa linkun liikettä jarruttavassa kattilakivessä:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... nkakat.jpg
Itse lukkolaitteiden puhdistus ja voitelu on vähintäänkin yhtä tärkeää kuin niiden käyttöliittymien vetristely, ne kun ovat luultavasti puolillaa moreenia, mikäli niitä ei ole koskaan irroteltu ja huollettu. Lukkolaitteen irrotus:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... edited.jpg
Kuvassa olevat 2 alimmaista ruuvia irrotetaan M5 kuusiokoloavaimella. Tämän jälkeen laiskempi voi peruuttaa lukkoa muuteman sentin ulos ovesta, suihkuttaa siihen puhdistusainetta ja riehua paineilman kanssa. Suositeltavaa. Ainoastaan lukon käyttönuppi voi irrota lukkolaitteesta, ja se on helppo laittaa lukon reiän kautta takaisin paikoilleen.

Tällainen hieman hitaampi maalais-kaveri sen sijaan purkaa pois ovipahvit, irrottaa lukon sisäkahvan käyttörassin lukkolaitteesta ja pesee koko lukkolaitteen:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... a000-8.jpg
Ja valmista tuli:

http://i221.photobucket.com/albums/dd20 ... a005-2.jpg

Voitelin kaikki irrottelemani ja herkistelemäni osan teflon-spraylla. Vaseliinia en käyttänyt sen takia, koska se kerää itseensä hiekkaa ja pölyä, sekä kangistuu pakkasessa. EIkä tässä ole tarvista mitään kestovoitelua vaseliinilla tehdäkään, koska avaan ja putsaa lukot joka tapauksessa äidin ohjeiden mukaan aamuin-illoin.

Tavarat nippuun päinvastaisessa järjestyksessä, ja valmista tuli. Jos tekee tämän projektin pitkän kaavan kautta kuten minä idiootti, voin melkein luvata nautiskella hellekypärällisen ripuloivan vuohen kakkaa, jolleivat lukot toimi ainakin viikkoa moitteetta kelillä kuin kelillä. Poislukien kahvojen ulkopuolinen jäätyminen, ennen kuin joku nero keksii esittää "herkutteluhetkeä."

Kiitoksia vertaistuesta, sekä woimia VW-kahvaveljille. Varmaan suurimmalle osalle tuttua asiaa, mutta eksyy tänne joukkoon joskus meitä tietämättömiäkin, jotka joutuvat hommat opettelemaan. :)

jtmattila
-
Viestit: 283
Liittynyt: 27.10.2005 17:41

ViestiKirjoittaja jtmattila » 17.1.2008 18:47

Melko kattava selostus!Kiitos.
Näitä lisää!

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 17.1.2008 19:09

Sitä mukaa tehdään dokumentteja kun hommia paiskitaan.

Ihan jos ollaan rehellisiä, kuvaan kaiken minkä puran pelkästään sen takia, että en saa purkamiani rojuja lahopäisyyden takia yleensä muuten enää takaisin nippuun. Saattaahan näistä olla tietysti jollekin joskus jotain hyötyäkin - turha kait se on kaikkien kaikkea opetella, mikäli tarjolla on ohjeetkin. Tätä varten näitä foorumeita kai ylläpidetään. :)

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 17.1.2008 19:48

Mitenköhä tää käy nelosgolffis, näytti olevan muute melkosen paskaset noi lukot. Vois iteki tulevana kesänä puhdistaa, olettaisin että astetta vaikeempaa nelosen lukot purkaa?

Masi.
-
Viestit: 15
Liittynyt: 27.1.2007 14:09

ViestiKirjoittaja Masi. » 17.1.2008 20:58

G4:sen ovi purkautuu vaikka tällä ohjeella :

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=37702
ks. kolmas postaus

ja takaovi tähän malliin:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=92624
ks. toinen postaus

Mielestäni hyvät ja kuvitetut ohjeet Vortexilta, vaikkakin ovat "lontooksi"

Nelosen omistajana varasin itse lukkoremonttia varten myös tuon ikkunan nostimen korjaussarjan, vaikka nostin ei vielä ollutkaan rikki, mutta pöydälle nostettuani löytyi murtumakin toisesta "muoviklipsistä"

Jawa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.8.2005 14:11

ViestiKirjoittaja Jawa » 16.2.2008 9:28

mites sais kakkiksen virtalukon puretuksi?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 16.2.2008 9:39

Jos jediin havittelee sähköistä keskuslukkojärjestelmää, niin miten ihmeessä ne pinnat saadaan tuohon salpaan kiinni...? Sattuisiko kenelläkään olemaan kuvaa?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 16.2.2008 10:45

Salpaan? No ne servothan (Biltema& kumpp.) kiinnitellään nipoilla lukkorasseihin ja porataan ovenrunkoon tarvittaessa kiinnitysreiät. Lienenkö älynnyt edes mitä kysytään?

Jawa: Viisaammat kertokoot tarkemmin, mutta käsittääkseni ensin puretaan ratti, sitten sen alta lämmittämällä/ hyvällä ulosvetäjällä akselille juntattu rengas pois, vilkku/pyyhinkatkaisin irti ja lukon kimppuun. Nämä havainnot siis ihan silmämääräisiä, en ole koskaan hommaa tehnyt. Onnekseni... :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.2.2008 12:16

Lukkolaite kannattaa ehdottomasti irrottaa ja pestä, vaikka on esim. kolmosgolffissa hieman mutkan takana.
Itse purin viime talvena audin kaikki lukot, kun ovat aika simppeli irrottaa ulkokautta, ja yritin puhdistaa niitäö tärpätillä ja jarrukliinerillä jne. Tuskaista hommaa. Sitten otin painepesurin, jolla lähtivät kaikki vanhat vaseliinit hetkessä. Teflonia tilalle ja hyvin pelaa.
Puhdasta
Jälkiasenteinen ovimottori on tarkoitus kiinnittää lukkonupin akselin suuntaisesti. Ei ole juurikaan väliä, vaikka käyttötangossa on mutkia (usein niitä on pakko tehdä, että saa moottorin mahtumaan), kunhan moottori ja alkuperäöinen lukkonuppi on yhdensuuntaiset.
Kiinnitys

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 16.2.2008 14:56

Olisko tuosta lukkorassista HVM tarkempaa kuvaa? Tuo altaanpohjalta otettu on vähän epätarkka :)

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 16.2.2008 18:17

Altaan pohjalla? No sehän on itse lukkolaite? :) Et kai nyt vaan vedättele wanhaa? :(

Kuvat on mitä on, joutuu välillä vapisemaan Nokian varressa kun kamerasta on patterit finito. :(

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 16.2.2008 20:02

No peehana :) Itsekkin jo aivan kujalla :D

Eli onko kuvaa minne ne koukut tulee kiinni jos sellaisen keskuslukkosetin hankkis?

Lukkopesät on ollut kädessä vuosi sitten, mutta ei muistikuvaakaan koko setistä, saatikaan mistä servomoottorit työntää ja vetää.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 16.2.2008 20:20

Juu, on toki.

Oven päällä oleva avausrassi tulee kiinni lukkolaitteen alareunassa näkyvän painauman kohdilla olevaan hahloon.

Valkoinen muovinen linkku tulee kiinni lukkolaitteen oikeassa ylänurkassa näkyvään yläviistoon sojottavaan tappiin.

Servossa onkin jo sitten rassit paikallaan. :)

Kuva

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 16.2.2008 20:43

No joo nyt valaisi, kiitoksia!

Itse ajattelin jotain tällaista: Kuva

tuo valkoinen linkku on siellä sisällä valmiiksi, vai tuleeko nuo aina lukkosettien mukana?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 16.2.2008 20:46

No tuo valkoinen palikka siellä on, mutta siitä alaspäin lähtevä rassi kuuluu keskuslukkosettiin.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 16.2.2008 20:50

Onko tuollaisen malliset jälkiasennemallit miten luotettavia, omassa seatissa on sellaiset pitkän malliset(just niinkuin tuo alempi sarjan kuva!), toimii yleensä 3/4 elikkä yks ei aukea satunnaisessa järjestyksessä..

Takaluukkuun pitäs laittaa myös joku, ei ole ollenkaan nyt.

Jawa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.8.2005 14:11

ViestiKirjoittaja Jawa » 17.2.2008 19:56

Korjaus kysymykseeni, eli miten saisin virtalukon pois itte rungosta oon hajottanu jo kaks nolouksissani.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.2.2008 13:06

Onko tuollaisen malliset jälkiasennemallit miten luotettavia
Itsellä on muutamassa ollut tuollainen, eikä ole mitään ongelmaa ollut. Paljon paremmin nuo toimii kuin volkkarin alkuperäiset ja jos jotain hajoaa, korjaaminen ei ole kallista.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 18.2.2008 17:14

Korjaus kysymykseeni, eli miten saisin virtalukon pois itte rungosta oon hajottanu jo kaks nolouksissani.

Siihen runkoon pitää porata reikä oikeaan kohtaan, että voi painaa sen lukkopesää pitävän lukituskynnen pohjaan. Helpoin tuo oikea kohta on katsoa uudesta lukkopesästä.

Jawa
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.8.2005 14:11

ViestiKirjoittaja Jawa » 18.2.2008 17:42

jes kiitoksia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa