Eli homman nimi on ykköskoppanen pre-facelift passat (typ32 1973-1977) kaksiovisena versiona.
Touhu alkoi tavallaan kesällä 2005 kun ostin sinällään melko harvinaisen volkkarin talteen, kyseessä oli tämä keltainen 1.3 L '74. Ihastuin välittömästi hieman scirocco mk1 -tyyppiseen ns. coupe-koriin (sama muotoilija molemmilla), auton harvinaisuuteen ja 70-lukulaiseen volkkarityyliin. Auto oli päällisin puolin varsin ehjä, mutta kansivikainen kone oli purettuna toisaalla. Säilyttelin autoa pari vuotta appiukon liiterin vieressä kunnes sain kerhotallipaikan syksyllä 2007 ja siirsin auton sinne. Passattia purkaessa paljastui sitten melko mittavat ruostevauriot lähinnä etusisälokasuojista ja vasemmasta runkopalkista. Hetken aikaa tuli selvitettyä korjauspeltiosien saatavuutta esim. Saksasta, työn määrää (hitsauskokemusta vain yläasteelta ja tekusta) ja kun vastaan sattui tulemaan koriltaan huomattavasti terveempi typ32 passatti, päätin sijoittaa rahat ajokuntoiseen aihioon peltiosien sijaan.
Uusi aihio on 1.6 (alunperin 1.5) S '75, eli paremmalla tekniikalla tehostettuine jarruineen kaikkineen, mutta varustelutasoltaan köyhempi. Tarkoittaa lähinnä että ei juurikaan ole kromilistoja, sisusta on askeettisempi sekä keulassa on erilaiset valot. Lisäksi tämä yksilö oli joutunut jossain vaiheessa tuunauksen uhriksi, ja tästä johtuen sisusta menee lähes kokonaisuudessaan vaihtoon. Myös ulkokuori oli maalattu jollain nukkumatinsinisellä "työkonemaalilla". Mainittakoon kuitenkin, ettei näiden negaatioiden takana ole ollenkaan sama henkilö jolta auton ostin. Auton myyjä oli todella asiallinen VAG-guru joka oli hoksannut poimia tällaisen helmen talteen.
Olihan se mielenkiintonen reissu ajella 400km tuolla passatilla kauheassa rapakelissä ilman toimivaa pissapoikaa ja viimeiset 70km ilman lähivaloja. Kaasari jäätyi neljästi, lopuksi tenttua oli niin paljon tankissa että koko auto alkoi haista ihan karkille :) Mutta perille päästiin, ja kyllä oli hieno peli ajaa yli 30 vuotiaaksi volkkariksi! (Kiitokset vielä Markukselle ja sille toiselle herrasmiehelle jonka nimeä en muista, lähetän tuon Weberin kyllä takaisin kunhan saan vaan lähiviikkoina ajettua sinisen sisälle.)
Kone on YP (63kW/85hv), eli koneen alkuperä voi olla joko Passat TS, Audi 80 typ81 tai jokin alkupään 32B Passat/Santana. Ei syönyt öljyä ja muutenkin tuntu olevan vedot tallella, joten eiköhän tällä tekniikalla ainakin yksi kesä ajella.
Keltaisen hylkääminen oli sinänsä harmi, että siinä oli mm. huomattavan tarkka huoltohistoria. Toisaalta haaveiltu lopputulos ei ole kiinni auton runkonumerosta.
Alustava suunnitelma on risteyttää nuo kaksi passattia siten, että tekniikka ja kori (enimmäkseen) tulee sinisestä, sisusta tulee keltaisesta mutta sinne tulee myös hankkimani TS-hilut eli keskikonsoli, mittaristo, ratti, ja etupenkit. Lisäksi ulkokuoreen tulee keltaisesta kromit sekä auton kylkiin, helmoihin että ikkunalistoihin ja c-pilariin. Lisäksi tulee tietysti asiaan kuuluva madallus ja auton henkeen sopivat vanteet. Ajatus on purkaa tuo sininen korin osalta atomeiksi kunhan vaan saan keltaisesta otettua talteen kaiken mitä tarvitsen tai minkä purkaminen tallin pihalla pakkasessa ei enää nappaa. Sinisessä on ruostereikiä ainakin pohjassa, jotka tulee paikata, ja sama kai se muutenkin on käydä kori kerralla niin hyvin läpi ettei tarvi aivan heti hitsailla uudestaan. Sähköpuolella on paljon siistimistä yms.
Vielä muutama kuva:
- "Karvanopat"
- Törkyä (kaiuttimet ei liity autoon mitenkään)
- Etupenkit (alkuperäiset)
- Takapenkki
- Kromeja C-pilariin ym.
- Kromeja ikkunoihin, kylkiin
- Tiiviste heikossa hapessa :(
- Mittaristoja, valoja jne.
- Oviverhoilut