Golf 2 nykii tasakaasulla, sammuu & epätasainen tyhjäkäy
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 2 nykii tasakaasulla, sammuu & epätasainen tyhjäkäy
Olis pikkuhiljaa kiva saada tää paskarottelo toimimaan kunnolla. Kohta meinaan ajaa järveen ku se on sitä että joka päivä saa tallissa olla ettimässä vikaa ja korjaamassa jotain!
No se avautumisesta.
Jos vaikka löytys joku fiksu ihminen, joka osais sanoa et mikä ihme tätä autoa riivaa? Sais toimimaan kunnolla edes hetkeks ni olis kiva. Haku ei oikeastaan tuota tulosta kun ei täsmälleen tällaisia oireita ole ja aikaiseksi saan vain listan osista, jotka pitäis vaihtaa tietämättä tarkalleen auttaako se vikaan. Täytyy olla muu keino kuin vaihtaa puolet moottorin osista summamutikassa?
Kuten otsikko sanoo niin kun kone on lämmin (ei heti norm. lämpötilassa vaan kauan sen jälkeen) alkaa oireilut joka taholla. Ei tosin aina, mutta välillä!
Kyseessä mono-jetronic.
1. Auto nykii tasakaasulla pienillä kierroksilla ja ei vastaa kaasuun heti, kun vastaa, toimii ihan hyvin. Kun nykimen alkaa, sammuu auto heti kun kytkimen painaa pohjaan (siis täysin heti!) eikä se lähde käymään ilman, että pumppaa kaasua.
2. (Tämä vika siis silloin myös, kun auto ei nyi) Lämmin kone, tulen valoihin, laitan kytkimen pohjaan ja moottori sammuu lähes heti, ei edes yritä käydä tyhjäkäyntiä. Lähtee kuitenkin käymään heti ongelmitta ilman kaasuakin.
3. Yleisesti epätasainen tyhjäkäynti oikeastaan milloin tahansa. Joskus pahempi, joskus yllättävänkin tasainen. Joskus voi lämpimällä koneella heitellä todella paljonkin. Tämä myös kylmällä koneella!
Kylmänä kone käy oikeastaan ihan hyvin, käynnistyykin hyvin.
Tulpat olen vaihtanut. Auttoi ehkä hieman?
Vähän kaikkea mitä haulla löytyi olen testaillut ja en ole huomannut tavallisuudesta poikkeavaa antureissa, letkuissa, liittimissä yms. Tietysti voi olla, että olen huolimaton.
Voiko ohjausyksikön vaihdolla saavuttaa onnistuneita tuloksia? Jotenkin se nyt tuntuisi hyvältä, varsinkin kun eräs huoltomies mainitsi hall-anturin liittimen huonon kontaktin mahdollisesti vioittaneen yksikön.
ISO kiitos, sille joka neuvoo tekemään paskastani auton! (ja nyt teistä jotkut ovat näsäviisaita, eikö? :D)
No se avautumisesta.
Jos vaikka löytys joku fiksu ihminen, joka osais sanoa et mikä ihme tätä autoa riivaa? Sais toimimaan kunnolla edes hetkeks ni olis kiva. Haku ei oikeastaan tuota tulosta kun ei täsmälleen tällaisia oireita ole ja aikaiseksi saan vain listan osista, jotka pitäis vaihtaa tietämättä tarkalleen auttaako se vikaan. Täytyy olla muu keino kuin vaihtaa puolet moottorin osista summamutikassa?
Kuten otsikko sanoo niin kun kone on lämmin (ei heti norm. lämpötilassa vaan kauan sen jälkeen) alkaa oireilut joka taholla. Ei tosin aina, mutta välillä!
Kyseessä mono-jetronic.
1. Auto nykii tasakaasulla pienillä kierroksilla ja ei vastaa kaasuun heti, kun vastaa, toimii ihan hyvin. Kun nykimen alkaa, sammuu auto heti kun kytkimen painaa pohjaan (siis täysin heti!) eikä se lähde käymään ilman, että pumppaa kaasua.
2. (Tämä vika siis silloin myös, kun auto ei nyi) Lämmin kone, tulen valoihin, laitan kytkimen pohjaan ja moottori sammuu lähes heti, ei edes yritä käydä tyhjäkäyntiä. Lähtee kuitenkin käymään heti ongelmitta ilman kaasuakin.
3. Yleisesti epätasainen tyhjäkäynti oikeastaan milloin tahansa. Joskus pahempi, joskus yllättävänkin tasainen. Joskus voi lämpimällä koneella heitellä todella paljonkin. Tämä myös kylmällä koneella!
Kylmänä kone käy oikeastaan ihan hyvin, käynnistyykin hyvin.
Tulpat olen vaihtanut. Auttoi ehkä hieman?
Vähän kaikkea mitä haulla löytyi olen testaillut ja en ole huomannut tavallisuudesta poikkeavaa antureissa, letkuissa, liittimissä yms. Tietysti voi olla, että olen huolimaton.
Voiko ohjausyksikön vaihdolla saavuttaa onnistuneita tuloksia? Jotenkin se nyt tuntuisi hyvältä, varsinkin kun eräs huoltomies mainitsi hall-anturin liittimen huonon kontaktin mahdollisesti vioittaneen yksikön.
ISO kiitos, sille joka neuvoo tekemään paskastani auton! (ja nyt teistä jotkut ovat näsäviisaita, eikö? :D)
Noh, aloitetaampa..
1. Onko tulpanjohdot originaalit metallipäiset, vaiko mallia silicone?
2. Onko imusarjan lämmittimen piuha/liittimet kunnossa?
3. Onko se putki imusarjasta jarrutehostimelle varmasti kunnossa/tiivis?
4. Onko sinistä ylävesiletkun lämpöanturia testattu/uusittu?
5. Onko bensapaineensäädin varmasti puhdas/millaiset päästöt ja kulutus?
Tuossa alkuun.. haulla löytää PALJON tarinaa noista RP yksipiste ruikuttimista, itse tuossa juuri hankin mokoman ja sain foorumilta löytyvien ohjeiden avulla toimimaan miltei moitteetta, ja rahaa paloi vaadittaviin korjauksiin n.50€ (tulpat,tulpanjohdot,sininen lämpöanturi).
1. Onko tulpanjohdot originaalit metallipäiset, vaiko mallia silicone?
2. Onko imusarjan lämmittimen piuha/liittimet kunnossa?
3. Onko se putki imusarjasta jarrutehostimelle varmasti kunnossa/tiivis?
4. Onko sinistä ylävesiletkun lämpöanturia testattu/uusittu?
5. Onko bensapaineensäädin varmasti puhdas/millaiset päästöt ja kulutus?
Tuossa alkuun.. haulla löytää PALJON tarinaa noista RP yksipiste ruikuttimista, itse tuossa juuri hankin mokoman ja sain foorumilta löytyvien ohjeiden avulla toimimaan miltei moitteetta, ja rahaa paloi vaadittaviin korjauksiin n.50€ (tulpat,tulpanjohdot,sininen lämpöanturi).
Tänään alkoi nykimään heti kylmänä ja kun kone lämpisi oli nykimen aivan hirveää. Auto ei edes alkanut kiihtymään vaikka painoi kaasua ja lopulta sammui eikä käynnistynyt/käynyt ollenkaan ilman kaasua. Tuntui ettei kävisi kaikilla pytyillä, koska bensakin haisi?
Tässä jotain mitä tiedän tällä hetkellä:
1. tulpanjohdot on originaalit metallipäiset, joskin aika vanhat mielestäni. Voisko näiden vaihtoa harkita?
2. lämmittimen piuha/liitin pitäis olla kunnossa.
3. putki tehostimelle pitäisi olla kunnossa. en ainakaan huomaa vikaa.
4. lämpöanturi on testattu. antaa noin 2,5kohm. eli kunnossa? myös liitin kunnossa.
5. päästöt ok, kulutus on mielestäni suurta, mutta en ole mittaillut tarkemmin. Missä tämä bensapaineensäädin sijaitsee?
Tuo lämpimän ilman imuilmaputki pitää vielä katsoa.
Kiitos!
Tässä jotain mitä tiedän tällä hetkellä:
1. tulpanjohdot on originaalit metallipäiset, joskin aika vanhat mielestäni. Voisko näiden vaihtoa harkita?
2. lämmittimen piuha/liitin pitäis olla kunnossa.
3. putki tehostimelle pitäisi olla kunnossa. en ainakaan huomaa vikaa.
4. lämpöanturi on testattu. antaa noin 2,5kohm. eli kunnossa? myös liitin kunnossa.
5. päästöt ok, kulutus on mielestäni suurta, mutta en ole mittaillut tarkemmin. Missä tämä bensapaineensäädin sijaitsee?
Tuo lämpimän ilman imuilmaputki pitää vielä katsoa.
Kiitos!
Tänään auto ei suostunut liikkumaan enää oikein millään ja näin parhaaksi olla menemättä ruuhkaan (olin matkalla hakemaan tulpanjohtoja). Soitin kaverille, joka on paikallisessa varaosaliikkeessä töissä (johon olin menossa) ja hän tuli paikalle tulpanjohtojen kanssa. Ne nyt ei sitten käynytkään ja puljusta ei löytynyt sopivia.
Kaveri siinä testasi kipinöitä tulpanjohdoista ja hyvännäköset kipinät tuli jokaisesta. Päädyttiin tulokseen ettei vika ole niissä. Yhtäkkiä siinä sitten kun kaikkea kateltiin ja koitettiin ni käynti parani (mitään ei siis tehty, sattuma puuttui peliin). Ajoin varaosaliikkeen pihalle ja katottiin muun muassa puristukset. Hyvältä näytti: 12,5.
Tulpat oli ihan mustat. Kaveri epäili teoriaa, että venttiilinkumit olisivat kovettuneet (auto seisonut) ja päästää nyt öljyä läpi joka karstoittuu.
Teräsharjalla tulpat puhtaaksi ja matka kotiin sujui täysin ongelmitta.
Toinen vaihtoehto oli lambda. Sitä aloin sitten kotona tutkimaan oikein urakalla. Koeajoin autoa lambdalla ja ilman lambdaa (erillinen liitin). En huomannut eroa, vaikka auto oli lämmin. Tässä vaiheessa alkoi hälytyskellot soimaan. Mittasin jännitettä pelkästä lambdasta lämpimällä koneella ja tulos oli 6,5v-8v.
Tuon tuloksen sain kun laitoin yleismittarin punaisen johdon akun plus-napaan ja mustan johdon lambda-anturin johtoon. Kun mittasin musta johto miinuksessa ja punainen lambdassa, tuli -200 - -300 mV. Kumpi tapa mitata on se oikea? Kun autowikissä puhutaan lambdan testauksen yhteydessä 0-5 voltista, mutta muualla taas 450 millivoltista.
Sitten mittasin huvikseni irti olevasta liittimestä myös liittimen toisen pään, eli sen joka menee ohjausboksille ja sehän näyttikin akun jännitettä! Laitoin liittimen kiinni ja käynnistin auton, mittailin nyt jännitettä liittimestä ja nyt tulos oli se mitä laturi lataa... Tämän mittauksen tein siten että mittarin punainen johto plussassa ja musta liittimessä. Viittaisi siis siihen että ohjausboksille menevä johto maadoittuu. Eihän se niin pitäisi olla?
Muutenkin meni vähän yli tuo mittaus kun sain aikaiseksi jännitteen jopa jäähdytysletkusta. Miten se on mahdollista?
Kaveri siinä testasi kipinöitä tulpanjohdoista ja hyvännäköset kipinät tuli jokaisesta. Päädyttiin tulokseen ettei vika ole niissä. Yhtäkkiä siinä sitten kun kaikkea kateltiin ja koitettiin ni käynti parani (mitään ei siis tehty, sattuma puuttui peliin). Ajoin varaosaliikkeen pihalle ja katottiin muun muassa puristukset. Hyvältä näytti: 12,5.
Tulpat oli ihan mustat. Kaveri epäili teoriaa, että venttiilinkumit olisivat kovettuneet (auto seisonut) ja päästää nyt öljyä läpi joka karstoittuu.
Teräsharjalla tulpat puhtaaksi ja matka kotiin sujui täysin ongelmitta.
Toinen vaihtoehto oli lambda. Sitä aloin sitten kotona tutkimaan oikein urakalla. Koeajoin autoa lambdalla ja ilman lambdaa (erillinen liitin). En huomannut eroa, vaikka auto oli lämmin. Tässä vaiheessa alkoi hälytyskellot soimaan. Mittasin jännitettä pelkästä lambdasta lämpimällä koneella ja tulos oli 6,5v-8v.
Tuon tuloksen sain kun laitoin yleismittarin punaisen johdon akun plus-napaan ja mustan johdon lambda-anturin johtoon. Kun mittasin musta johto miinuksessa ja punainen lambdassa, tuli -200 - -300 mV. Kumpi tapa mitata on se oikea? Kun autowikissä puhutaan lambdan testauksen yhteydessä 0-5 voltista, mutta muualla taas 450 millivoltista.
Sitten mittasin huvikseni irti olevasta liittimestä myös liittimen toisen pään, eli sen joka menee ohjausboksille ja sehän näyttikin akun jännitettä! Laitoin liittimen kiinni ja käynnistin auton, mittailin nyt jännitettä liittimestä ja nyt tulos oli se mitä laturi lataa... Tämän mittauksen tein siten että mittarin punainen johto plussassa ja musta liittimessä. Viittaisi siis siihen että ohjausboksille menevä johto maadoittuu. Eihän se niin pitäisi olla?
Muutenkin meni vähän yli tuo mittaus kun sain aikaiseksi jännitteen jopa jäähdytysletkusta. Miten se on mahdollista?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=88147
Lueppas tuolta, löytyy mm. ohjeet siihen lambdan mittaamiseen..
Onko kyseessä tuo profiilisi kulkine? Ettei se vaan sattuisi olemaan sillä "sähkökaasarilla" kun kerran 1.6, vai onko se jälkeenpäin tehty ihan oikeaksi yksipiste ruiskuksi? -88 vuonnahan nuo pitäisi alunperin olla vielä kaasareilla kaikki..
Mikäli ei ole eroa käytöksessä ilman lambdaa / sen kanssa, niin sittehän se on sökö. Tai sitten oisko menny johto poikki jostain väliltä?
Lueppas tuolta, löytyy mm. ohjeet siihen lambdan mittaamiseen..
Onko kyseessä tuo profiilisi kulkine? Ettei se vaan sattuisi olemaan sillä "sähkökaasarilla" kun kerran 1.6, vai onko se jälkeenpäin tehty ihan oikeaksi yksipiste ruiskuksi? -88 vuonnahan nuo pitäisi alunperin olla vielä kaasareilla kaikki..
Mikäli ei ole eroa käytöksessä ilman lambdaa / sen kanssa, niin sittehän se on sökö. Tai sitten oisko menny johto poikki jostain väliltä?
No perhana! En ole ollut tietoinen moisesta kapineesta. Siksi olin varma, että kyseessä on ruisku kun on lambdat ja kaikki. Ohjausboksin alla luki "pierburg ecotronic", lienee siis tämä sähkökaasari? Ei ihme, ettei ole löytynyt ongelmaa kun en edes tienny tätä.
Tosiaan siitä lambdasta, luin tämän http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html
Ja selvisi, että koska lambda antaa koko ajan 0.15-0.30v niin tietokone luulee seoksen olevan laiha ja syöttää lisää polttoainetta, vaikka ei tarviskaa, jolloin seos on rikas (tulpat olivat mustat...). Vika siis tämän vahvistuksella tosiaan olisi lambda.
Mutta onko mahdollista, että seoksen rikkauden aiheuttaisikin joku muu ja tämä tuhoisi uudenkin lambdan hyvin pian?
Voiko lämmitetyn lambdan laittaa vanhan "kylmän" lambdan tilalle?
Tosiaan siitä lambdasta, luin tämän http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html
Ja selvisi, että koska lambda antaa koko ajan 0.15-0.30v niin tietokone luulee seoksen olevan laiha ja syöttää lisää polttoainetta, vaikka ei tarviskaa, jolloin seos on rikas (tulpat olivat mustat...). Vika siis tämän vahvistuksella tosiaan olisi lambda.
Mutta onko mahdollista, että seoksen rikkauden aiheuttaisikin joku muu ja tämä tuhoisi uudenkin lambdan hyvin pian?
Voiko lämmitetyn lambdan laittaa vanhan "kylmän" lambdan tilalle?
Okei, tuo on sitten 2e-e sähkökaasari.
Kannattaa nyt aluksi tarkistaa ainakin kaikkien sähköjohtojen kunto, etenkin sen venttiilikopan reunasta kaasarin runkoon menevän maapiuhan. Lisäksi ainakin mulla lambdan johto oli hankautunut puhki imusarjaan menevän lämpöanturin johtoa vasten mikä hävitti tyhjäkäynnin. Kävin kaikki johdot läpi, korjasin hankaumat ja asensin johdot suojaputkeen. Sen jälkeen ei ole sähköongelmia ilmennyt.
Lisäksi kannattaa tosiaan tarkistaa se pakosarjalta ilmanputsarille menevä putki ja putkessa olevan läpän toiminta. Muuten kaasari jäätyy, jolloin meno muuttuu nykiväksi ja tyhjäkäynti häviää.
E: Konehuoneessa on jossain lämppärin vesiletkun päällä sininen johdonpätkä josta voi auton käydessä yrittää lukea vikakoodeja. Sellainen ledillä varustettu parin euron jännitetesterii vaan johdon ja akun +-navan välille, sen jälkeen kytketään se sininen piuha muutamaksi sekunniksi akun miinusnapaan (jolloin ledin pitäisi palaa). Kun johdon irrottaa, systeemi vilkuttelee ulos 4-numeroisen vikakoodin. Ohjeita täällä:
http://www.ruddies.business.t-online.de/sern2ee.htm
Lisätietoa:
http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm
http://www.ruddies.business.t-online.de/2EEWirkungsweise.htm
E2: Myös kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa kannattaa tsekata.
Kannattaa nyt aluksi tarkistaa ainakin kaikkien sähköjohtojen kunto, etenkin sen venttiilikopan reunasta kaasarin runkoon menevän maapiuhan. Lisäksi ainakin mulla lambdan johto oli hankautunut puhki imusarjaan menevän lämpöanturin johtoa vasten mikä hävitti tyhjäkäynnin. Kävin kaikki johdot läpi, korjasin hankaumat ja asensin johdot suojaputkeen. Sen jälkeen ei ole sähköongelmia ilmennyt.
Lisäksi kannattaa tosiaan tarkistaa se pakosarjalta ilmanputsarille menevä putki ja putkessa olevan läpän toiminta. Muuten kaasari jäätyy, jolloin meno muuttuu nykiväksi ja tyhjäkäynti häviää.
E: Konehuoneessa on jossain lämppärin vesiletkun päällä sininen johdonpätkä josta voi auton käydessä yrittää lukea vikakoodeja. Sellainen ledillä varustettu parin euron jännitetesterii vaan johdon ja akun +-navan välille, sen jälkeen kytketään se sininen piuha muutamaksi sekunniksi akun miinusnapaan (jolloin ledin pitäisi palaa). Kun johdon irrottaa, systeemi vilkuttelee ulos 4-numeroisen vikakoodin. Ohjeita täällä:
http://www.ruddies.business.t-online.de/sern2ee.htm
Lisätietoa:
http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm
http://www.ruddies.business.t-online.de/2EEWirkungsweise.htm
E2: Myös kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa kannattaa tsekata.
Noniin, SS saakin jatkaa tästä ;) Eli nuo meikäläisen ohjeet sinisestä lämpöanturista ja bensapaineen säätimestä voikin unohtaa..
Yksi vinkki kuitenkin, varmista ettei pakosarja ole halki tms. vuotoa putkesta ennen tuota lambdaa, ettei sen takia pukkaa rikasta seosta kun se "luulee" koneen käyvän laihalla jos pääsee jostain ilmaa pakokaasun sekaan.
E: jaa siinä on kans tuo sama anturi? no sitten vedän äskeisen takaisin, eli muutoin samat vikakohteet muttei tuota bensapainesäädintä ole 2e-e:ssä.
Yksi vinkki kuitenkin, varmista ettei pakosarja ole halki tms. vuotoa putkesta ennen tuota lambdaa, ettei sen takia pukkaa rikasta seosta kun se "luulee" koneen käyvän laihalla jos pääsee jostain ilmaa pakokaasun sekaan.
E: jaa siinä on kans tuo sama anturi? no sitten vedän äskeisen takaisin, eli muutoin samat vikakohteet muttei tuota bensapainesäädintä ole 2e-e:ssä.
Viimeksi muokannut Jak3, 12.1.2008 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei nyt ihan, samanlainen sininen anturi tässäkin on :)Eli nuo meikäläisen ohjeet sinisestä lämpöanturista ja bensapaineen säätimestä voikin unohtaa..
Jos se vehje ei ala helpolla toimimaan, kannattaa etsiä suosiolla varaosakaasari. Noin tein itsekin, sen jälkeen yhdistelin kokeilemalla parhaat palat niistä kahdesta ;)
Mainiota, mainiota! Nyt alkaa hymyilyttää ku vaikuttaa kerrankin siltä, että mystiset viat alkaa selvitä (kas vain ku ruisku olikin kaasari).
Mun mielestä tossa ei ole mitään putkea pakosarjasta ilmanputsarille (tai sit on hyvin piilossa) vaan lämmin ilma tulee venttiilikopan kannesta, mahdollista?
Kiitos SS noista linkeistä. Siellä näkyykin olevan paljon infoa aiheesta. Saksan kielen taito olis kyllä ihan poikaa :)
Lämpöanturi täytyy olla kunnossa, kylmänä antaa 2,5kohm ja läpimänä 300ohmia?
Tarkistan noita ehdottamianne juttuja kun pääsen auton luo.
Muuten tosta lambdasta vielä. Eihän se johtojen kunto tarvitse vaikuttaa, jos kerran pelkkä lambda antaa liitin irroitettuna lukemaksi koko ajan alle 0.45v? Senhän pitäisi koko ajan muuttua laihan ja rikkaan välillä sen jännitteen? Ja luulisi silti vaihtuvan jonkin verran vaikka vuotaisi ilmaa pakosarjaan. Se kun ei muutu oikein ollenkaan. Jos seos on ollut liian rikas on lambdaan voinut tulla niin paksu nokikerros ettei enää pelitä kunnolla? Voishan sen varmaan puhdistaakin, mut jos toi on alkuperäinen niin kylhän sen vois kilometrien ja iän puolesta vaihtaakin.
Eikö tossa sitten ole mitään järkeä? Miksi lambdan jännitearvo ei muutu kuten sen pitäisi?
Kiitos vielä avuista! Kyllä se vielä kuntoon tulee :)
Mun mielestä tossa ei ole mitään putkea pakosarjasta ilmanputsarille (tai sit on hyvin piilossa) vaan lämmin ilma tulee venttiilikopan kannesta, mahdollista?
Kiitos SS noista linkeistä. Siellä näkyykin olevan paljon infoa aiheesta. Saksan kielen taito olis kyllä ihan poikaa :)
Lämpöanturi täytyy olla kunnossa, kylmänä antaa 2,5kohm ja läpimänä 300ohmia?
Tarkistan noita ehdottamianne juttuja kun pääsen auton luo.
Muuten tosta lambdasta vielä. Eihän se johtojen kunto tarvitse vaikuttaa, jos kerran pelkkä lambda antaa liitin irroitettuna lukemaksi koko ajan alle 0.45v? Senhän pitäisi koko ajan muuttua laihan ja rikkaan välillä sen jännitteen? Ja luulisi silti vaihtuvan jonkin verran vaikka vuotaisi ilmaa pakosarjaan. Se kun ei muutu oikein ollenkaan. Jos seos on ollut liian rikas on lambdaan voinut tulla niin paksu nokikerros ettei enää pelitä kunnolla? Voishan sen varmaan puhdistaakin, mut jos toi on alkuperäinen niin kylhän sen vois kilometrien ja iän puolesta vaihtaakin.
Eikö tossa sitten ole mitään järkeä? Miksi lambdan jännitearvo ei muutu kuten sen pitäisi?
Kiitos vielä avuista! Kyllä se vielä kuntoon tulee :)
No ei tuo kyllä mahdollista ole, venttiilikopasta menee ilmanputsarille pieni huohotusletku.Mun mielestä tossa ei ole mitään putkea pakosarjasta ilmanputsarille (tai sit on hyvin piilossa) vaan lämmin ilma tulee venttiilikopan kannesta, mahdollista?
Imuilmaputki tulee ilmeisesti jostain lokasuojan sisästä, ainakin mulla. Tästä putkesta haarautuu toinen putki pakosarjan päällä olevalle peltikotelolle. Putkien liitoskohdassa on alipaineella ohjattu läppä, joka vaihtaa imuilman suuntaa ulkoilman lämpötilan mukaan. Mulla tämä läppä oli rikki ja kaasari jäätyi kun lämpötila oli alle +5 --> nykimistä, tehottomuutta, tyhjäkäynnin häviämistä.
Ah selvä. Mut hyvä et tuli tämä puheeks, koska mulla taitaa olla pieni ongelma. No kylmän ilman putki ei mene lokasuojaan, mut sillä ei varmaan ole niin väliä? Mutta, mutta... Lämpimän ilman putkea ei edes ole! Ilmansuodattimenkotelo haarautuu, ja siinä on se alipaineella tomiva läppä, mutta molemmat putket loppuvat siihen. Jotain varmaan tarvis tehdä?
Ja läpän toiminnan näkee nyt hyvin kun putki puuttuu :) Avuksi kerrottakoot että kun koneen käynnistää kylmänä, pitäisi sen läpän nousta jonkin verran auki (ylös).
Pakosarjan pidikkeeseen (jos on, kuten edellä jo todettiin) vaan väliin pätkä alumiinista haitariputkea autotarvikeliikkeestä, alkuperäisten putkien hinta on niin suolainen ettei niitä kannata hommata. Kylmän ilman putki lokasuojaan ei niin tärkeä olekaan, tosin konehuoneesta ilmanputsariin saattaa joutua enemmän moskaa ja pölyä.
Pakosarjan pidikkeeseen (jos on, kuten edellä jo todettiin) vaan väliin pätkä alumiinista haitariputkea autotarvikeliikkeestä, alkuperäisten putkien hinta on niin suolainen ettei niitä kannata hommata. Kylmän ilman putki lokasuojaan ei niin tärkeä olekaan, tosin konehuoneesta ilmanputsariin saattaa joutua enemmän moskaa ja pölyä.
On tuo kyllä mystinen vehje. Menin autoa purkamaan ja katsomaan mihin se lämpimän ilman imuputki tulee. Kun laitoin osat takasin ja lähin koeajolle ni toimi niin täydellisesti kuin voi. Tasainen tyhjäkäynti yms. Huomenna ei varmaan toimi enää. Mut saas nähdä :)
Tarkistin noita juttuja ja totesin maapiuhan kaasariin olevan kunnossa sekä kumilaipankin olevan ihan ok kunnossa.
Mittailin lambdaakin taas ja nyt se antoi lähes täydellisen tuloksen (0.45v). On se kumma.
Tosiaan ja se alipaineella toimiva läppäkin siinä ilmanputsarikotelossa tuntuu toimivan. Tarvii se haitariputki sit vaan ostaa. Mikä on lämpimän ilman imuilmaputken pituus putsarikotelon haarakohdasta pakosarjaan? Miten se sitten kiinnittyy tuonne pakosarjaan? Eikös se tämä pelti ole mihin se kiinni pitäs saada?
Mitä virkaa muuten on aktiivihiilisäiliöllä ja edes sillä koko systeemillä? Siihenhän kuuluu se jokin venttiilikin, jonka toimintaa seurataan ohjausyksikössä.
Entä mikä letku tuohon kuuluu? Jokin siinä pitäs olla, mutta joku se on näköjään tukkinut.
Sit olis vielä pari tällasta liitintä (Liitin 1, Liitin 2) kun on tuolla irrallaan enkä tiedä mihin kuuluisi vai kuuluuko mihinkään? Liitin 2 on tossa akun takana, toinen johto sininen/ruskea ja toinen ruskea.
Tarkistin noita juttuja ja totesin maapiuhan kaasariin olevan kunnossa sekä kumilaipankin olevan ihan ok kunnossa.
Mittailin lambdaakin taas ja nyt se antoi lähes täydellisen tuloksen (0.45v). On se kumma.
Tosiaan ja se alipaineella toimiva läppäkin siinä ilmanputsarikotelossa tuntuu toimivan. Tarvii se haitariputki sit vaan ostaa. Mikä on lämpimän ilman imuilmaputken pituus putsarikotelon haarakohdasta pakosarjaan? Miten se sitten kiinnittyy tuonne pakosarjaan? Eikös se tämä pelti ole mihin se kiinni pitäs saada?
Mitä virkaa muuten on aktiivihiilisäiliöllä ja edes sillä koko systeemillä? Siihenhän kuuluu se jokin venttiilikin, jonka toimintaa seurataan ohjausyksikössä.
Entä mikä letku tuohon kuuluu? Jokin siinä pitäs olla, mutta joku se on näköjään tukkinut.
Sit olis vielä pari tällasta liitintä (Liitin 1, Liitin 2) kun on tuolla irrallaan enkä tiedä mihin kuuluisi vai kuuluuko mihinkään? Liitin 2 on tossa akun takana, toinen johto sininen/ruskea ja toinen ruskea.
Oisko joku 40cm, niitä haitariletkuja saa Motonet/Biltema-akselilta metrin pätkissä, ostaa sellaisen ja katkaisee sopivaksi.Mikä on lämpimän ilman imuilmaputken pituus putsarikotelon haarakohdasta pakosarjaan? Miten se sitten kiinnittyy tuonne pakosarjaan?
Ei, vaan ylempänä pakosarjan päällä. Siellä takaa katsottuna oikealla puolella pitäisi olla ihan selvä putken pätkä törröttämässä johon sen imuputken saa törkättyä. Jos ei ole, niin joku on hieman sitä viritellyt tai se on ruostunut pois :( Jos sellaista ei ole, niin kaipa siihen voisi askarrella jonkun rautalankapatentin, pääasia että putkeen menee lämmintä ilmaa.Eikös se tämä pelti ole mihin se kiinni pitäs saada?
Se ottaa talteen tankista haihtuvat bensahuurut. Sopivan paikan tullen huurut imaistaan säiliöstä imusarjaan ja poltetaan moottorissa. Välissä on solenoidi tai pari, joiden avulla homma hoidetaan.Mitä virkaa muuten on aktiivihiilisäiliöllä ja edes sillä koko systeemillä? Siihenhän kuuluu se jokin venttiilikin, jonka toimintaa seurataan ohjausyksikössä.
Voin tarkistaa huomenna, muistelisin että siitä pitäisi mennä letku virranjakajan alipainesäätimelle.Entä mikä letku tuohon kuuluu? Jokin siinä pitäs olla, mutta joku se on näköjään tukkinut.
Liitin 1 näyttää siltä että se kytkettäisiin kaasarin takana olevaan laattaliittimeen. En ole ihan varma, toisesta ei tietoa, voin tarkistaa myös tuon johdoon värin huomenna, toivottavasti muistan :)Sit olis vielä pari tällasta liitintä (Liitin 1, Liitin 2) kun on tuolla irrallaan enkä tiedä mihin kuuluisi vai kuuluuko mihinkään? Liitin 2 on tossa akun takana, toinen johto sininen/ruskea ja toinen ruskea.
E: Tämän päiväinen toimiminen saattaisi viitata siihen että jossain on kontaktihäiriö ja liittimien roplaus poisti ongelman. Tai sitten sattui vaan olemaan sopiva keli tai kuun asento ;)
Virranjakajaan menee alipaineletku tuon puuttuvan letkun yläpuolelta, joten se puoli on kyllä kunnossa.
Tuo liitin 1 on uros kuten myös kaasarin takana oleva. Ei ole siis se, ja siellä takana oli muutenkin jo johto kiinni.
Veikkaan tuota kuun asentoa. Sillä tuntuu olevan aika suuri merkitys auton toiminnan kannalta :D
E: Mikä se muuten on siellä kaasarin takana, mihin menee se liitin? Näytti ensin joltain lämpövastukselta, mut ohjaakos se jotenki sitä tuulettimen toimintaa vai muistanko ihan väärin? Miten se toimii? Onko kuinka oleellinen? Siinä kun pientä heilumista on havaittavissa siinä liittimessä et jos se on rikki.
E2: Niin vielä jos sen sytysennakon sais tietää? Kun säädin sen taannoin 1.8 monojetronicin mukaan, mut ilmeisesti se on sama kun kone käy noinkin nätisti :)
E3: Nyt tarkistin sen liitoskohdan pakosarjasta peilin avulla ja ei se siellä kyllä ole. Onko se mahdollisesti ollut kiinni jonkunnäköisessä levyssä joka on pultattu imusarjaan? Joku puolikas ruostunut levyn kappale siinä imusarjassa roikkuu sojottaen alas eli pakosarjaan päin. Ruostunut siis ilmeisesti pois kokonaan. No, pitää improvisoida :)
Tuo liitin 1 on uros kuten myös kaasarin takana oleva. Ei ole siis se, ja siellä takana oli muutenkin jo johto kiinni.
Veikkaan tuota kuun asentoa. Sillä tuntuu olevan aika suuri merkitys auton toiminnan kannalta :D
E: Mikä se muuten on siellä kaasarin takana, mihin menee se liitin? Näytti ensin joltain lämpövastukselta, mut ohjaakos se jotenki sitä tuulettimen toimintaa vai muistanko ihan väärin? Miten se toimii? Onko kuinka oleellinen? Siinä kun pientä heilumista on havaittavissa siinä liittimessä et jos se on rikki.
E2: Niin vielä jos sen sytysennakon sais tietää? Kun säädin sen taannoin 1.8 monojetronicin mukaan, mut ilmeisesti se on sama kun kone käy noinkin nätisti :)
E3: Nyt tarkistin sen liitoskohdan pakosarjasta peilin avulla ja ei se siellä kyllä ole. Onko se mahdollisesti ollut kiinni jonkunnäköisessä levyssä joka on pultattu imusarjaan? Joku puolikas ruostunut levyn kappale siinä imusarjassa roikkuu sojottaen alas eli pakosarjaan päin. Ruostunut siis ilmeisesti pois kokonaan. No, pitää improvisoida :)
Sori, tietenkin unohdin sinne konehuoneeseen tänään vilkaista :(
Sytytysennakosta ei varma tietoa, kuvittelisin että on aikalailla sama kuin monojetronicissa.
Se ohjaa tuulettimen jälkikäyntiä. Toisin sanoen jos kone on kuuma, tuo lämpökytkin ohjaa jäähdyttäjän puhallinta konehuoneen jäähdyttämiseksi moottorin sammutuksen jälkeen. Ei siis ole kovin kriittinen osa.E: Mikä se muuten on siellä kaasarin takana, mihin menee se liitin? Näytti ensin joltain lämpövastukselta, mut ohjaakos se jotenki sitä tuulettimen toimintaa vai muistanko ihan väärin? Miten se toimii? Onko kuinka oleellinen? Siinä kun pientä heilumista on havaittavissa siinä liittimessä et jos se on rikki.
Sytytysennakosta ei varma tietoa, kuvittelisin että on aikalailla sama kuin monojetronicissa.
Nyt on putki laitettu. Hitsasin sinne vanhaan pidikkeeseen pienen putken palan ja kävin ostaa Kuismalta sellasen alumiinihaitariputken ku vääntyy ja venyy joka suuntaan. Oli vähän iso mut nippusiteillä kiinni ni eiköhän pysy. Näkee sit kun tulee nollakelit et miten herra Pierburgin käy.
Onko noi kakkosten bensamittarit miten luotettavia? Tuntuu et saa jatkuvasti olla tankkaamassa. Bensamittari laskee keskiviivalta melkein silmissä viivaa alemmas ja siitä pian punaselle. Kulutusta en oikein pysty laskemaan kun ei viitti ajaa tankkia tyhjäks. Mistä suuri kulutus voisi johtua? Tosi vanhat öljyt koneessa on. Onko suurta vaikutusta?
Onko noi kakkosten bensamittarit miten luotettavia? Tuntuu et saa jatkuvasti olla tankkaamassa. Bensamittari laskee keskiviivalta melkein silmissä viivaa alemmas ja siitä pian punaselle. Kulutusta en oikein pysty laskemaan kun ei viitti ajaa tankkia tyhjäks. Mistä suuri kulutus voisi johtua? Tosi vanhat öljyt koneessa on. Onko suurta vaikutusta?
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 16.1.2008 8:35
Joo nyt on tankattu täyteen. Ajellaan nyt hetki kuitenkin ni tulee luotettavampi tulos ku se et heti ku trippiin pyörähtää 100 ni menee tankille. On vaan niin pirun kallista toi bensa, et vaatii erityisolosuhteet jos tankin onnistuu täyttää täyteen :)
Edelleen muuten tyhjäkäynti on hieman epätasaista. Ei se nyt hirveän, mut välillä saattaa olla enemmänkin. Ja moottorijarrutuksessa on havaittavissa kevyttä nykimistä. Onko tämä ihan normaalia kaasuttimessa?
E: SS, muistaisitko kattoa sen letkun ja ne liittimet?
Edelleen muuten tyhjäkäynti on hieman epätasaista. Ei se nyt hirveän, mut välillä saattaa olla enemmänkin. Ja moottorijarrutuksessa on havaittavissa kevyttä nykimistä. Onko tämä ihan normaalia kaasuttimessa?
E: SS, muistaisitko kattoa sen letkun ja ne liittimet?
Ei sen pitäisi nykiä, ei mulla ainakaan nyi missään tilanteessa.
Alipaineletkun kuuluukin olla tulpattu, siinä liitoskappaleessa on 2 ohutta letkulähtöä joista toinen menee virranjakajalle ja toisessa on siisti vihreä tulppa. Tässä tapauksessa se tulppa vaan on ilmeisesti korvattu tuolla tulpatulla pätkällä, liekö alkuperäinen tulppa hajonnut...
Juu vihdoinkin muistin, kävin juuri katsomassa. Valitettavasti en tuon värisiä ja näköisiä johtoja löytänyt, on niin kuraista että täytyisi jollain hinkata johdot puhtaiksi että näkisi värit :(E: SS, muistaisitko kattoa sen letkun ja ne liittimet?
Alipaineletkun kuuluukin olla tulpattu, siinä liitoskappaleessa on 2 ohutta letkulähtöä joista toinen menee virranjakajalle ja toisessa on siisti vihreä tulppa. Tässä tapauksessa se tulppa vaan on ilmeisesti korvattu tuolla tulpatulla pätkällä, liekö alkuperäinen tulppa hajonnut...
Kuvaa tarkemmin katsottuani mulla roikkuu kaasarin takana johtosarjasta saman näköinen punainen liitin (katsoin ensin paikan väärin). Siiten on törkätty valkoinen liitin kiinni ja tästä menee johto kaasarin taakse. Taisi vieläpä olla 2-haarainen se vastapeluri. On luultavasti joku pieni lämmitin siellä kaasarin rungossa johon johto menee. Täytynee katsoa päivänvalossa vielä tarkemmin.
Katsoin uudestaan, kaasarille menee punaisesta liittimestä kaksihaarainen musta johto. Kaasarille siis johto haarautuu kahteen paikkaan. Täytyypä vielä huomenissa katsella irtokaasarista, mihin johdot menevät.
Jarrunestesäiliön kanteen tulee siniruskea ja ruskea johto, liitin samannäköinen kuin kuvassa. Muita tuon värisiä en löytänyt.
Jarrunestesäiliön kanteen tulee siniruskea ja ruskea johto, liitin samannäköinen kuin kuvassa. Muita tuon värisiä en löytänyt.
Lainaampa tätä, kun näyttäis olevan omassa wolffissa vähän samantyyppisiä ongelmia.
Eli auto on mk2 golf 1.6cl kaasari-koneella.
Oireet:
Kylmänä kun auton starttaa niin lähtee kyllä hyvin käyntiin, mutta kun painaa kaasua, alkaa kone "röpöttämään". Pitää jonkun aikaa painella kaasua, että voi lähteä ajamaan.
Lämpimänäkin kun lähtee paikoiltaan liikenteeseen niin pitää antaa reippaasti kaasua, ettei auto sammu. Ajon aikana ei ole mitään ongelmia, mutta vedot tuntuu hävinenneen jonnekkin...
Vaikuttas siltä, niinku kone sais liikaa ilmaa?
Ryyppy toimii kaasarissa oikein. Kumilaippakin on vaihettu.
Tyhjäkäyntikin tuntuu pelaavan hyvin.
Olen vaihtanut: Sytkäpuolan, virranjakajan kannen, tulpat.
Tänään haen uudet tulpanjohdot, virranjakajan pyörijän, ilmanputsarin ja PA-suodattimen. Kokeilis vielä noilla auttaako mitään.
Onko muita vinkkejä mistä vikaa kannattais lähteä hakemaan?
Ainiin, paikallaan jos ollaan, ja painaa aivan kevyesti kaasua, kuullostaa niinkuin kone yrittäisi tukehtua, muttei sammu. Jos polkaisee kaasun pohjaan, kone ottaa kierrokset normaalisti. Tämä siis silloin, kun kone on lämmin.
EDIT
Autossa oli tätä ennen myös sellainen ongelma, että kun koneen sai lämpimäksi niin muuttui käynti tosi huonoksi, kaasua sai polkea ihan tosissaan jos meinasi eteenpäin haluta, välillä kone sammui kokonaan. Tämä kuitenkin korjaantui sytytyspuolan vaihdolla.
Eli auto on mk2 golf 1.6cl kaasari-koneella.
Oireet:
Kylmänä kun auton starttaa niin lähtee kyllä hyvin käyntiin, mutta kun painaa kaasua, alkaa kone "röpöttämään". Pitää jonkun aikaa painella kaasua, että voi lähteä ajamaan.
Lämpimänäkin kun lähtee paikoiltaan liikenteeseen niin pitää antaa reippaasti kaasua, ettei auto sammu. Ajon aikana ei ole mitään ongelmia, mutta vedot tuntuu hävinenneen jonnekkin...
Vaikuttas siltä, niinku kone sais liikaa ilmaa?
Ryyppy toimii kaasarissa oikein. Kumilaippakin on vaihettu.
Tyhjäkäyntikin tuntuu pelaavan hyvin.
Olen vaihtanut: Sytkäpuolan, virranjakajan kannen, tulpat.
Tänään haen uudet tulpanjohdot, virranjakajan pyörijän, ilmanputsarin ja PA-suodattimen. Kokeilis vielä noilla auttaako mitään.
Onko muita vinkkejä mistä vikaa kannattais lähteä hakemaan?
Ainiin, paikallaan jos ollaan, ja painaa aivan kevyesti kaasua, kuullostaa niinkuin kone yrittäisi tukehtua, muttei sammu. Jos polkaisee kaasun pohjaan, kone ottaa kierrokset normaalisti. Tämä siis silloin, kun kone on lämmin.
EDIT
Autossa oli tätä ennen myös sellainen ongelma, että kun koneen sai lämpimäksi niin muuttui käynti tosi huonoksi, kaasua sai polkea ihan tosissaan jos meinasi eteenpäin haluta, välillä kone sammui kokonaan. Tämä kuitenkin korjaantui sytytyspuolan vaihdolla.
Tarkistettu, kyllä se pelas ihan oikein. Yritin siinä samalla säätää ennakkoa paremmaksi, ehkä jotain pientä parannusta saattoi tulla...
Noilla motonetin tulpanjohdoilla saa nakata vesilintua.. katsoin jo ennen asennusta, että nämä ei tuu toimimaan. No eihän ne toiminu.. ei sitte yhtään --> vanhat takasi. Pitänee käydä volkkarilta hakemassa alkuperäset.
Pyörijän vaihdolla ei tullut muutoksia. Eikä myöskään PA-suodattimen ja ilmansuodattimen vaihdolla.
Parasta aikaa tappelen imusarjan kanssa (tuli hommattua varalta sillekkin uus tiiviste, sekä sille vesikanavalle se o-rengas). Kyllä on joku keksiny laittaa ne pultit tosi veemäiseen paikkaan!
Toiselta puolelta näytti olevan pultit aika löysällä.. voi olla että imusarja on vuotanut. Noh, sempä näkee kohta.
Noilla motonetin tulpanjohdoilla saa nakata vesilintua.. katsoin jo ennen asennusta, että nämä ei tuu toimimaan. No eihän ne toiminu.. ei sitte yhtään --> vanhat takasi. Pitänee käydä volkkarilta hakemassa alkuperäset.
Pyörijän vaihdolla ei tullut muutoksia. Eikä myöskään PA-suodattimen ja ilmansuodattimen vaihdolla.
Parasta aikaa tappelen imusarjan kanssa (tuli hommattua varalta sillekkin uus tiiviste, sekä sille vesikanavalle se o-rengas). Kyllä on joku keksiny laittaa ne pultit tosi veemäiseen paikkaan!
Toiselta puolelta näytti olevan pultit aika löysällä.. voi olla että imusarja on vuotanut. Noh, sempä näkee kohta.
Tänä aamuna auto ei enää röpöttänyt kylmänä.
Imusarjan tiivistettä en saanut vaihdettua kun alkoi jo tuo yö pukkaamaan päälle ja viimeinen pultti oli niin hankalassa paikassa, etten saanut avainta sinne (yläkautta yritin avata). Noh, kiristin huolellisesti pultit takaisin paikalleen, en tiiä sitte oliko tuossa se vika vai ei.. saattoi olla siinä ajoituksessakin aijemmin pientä hämminkiä.
Vaihdoin myös sen alumiiniputken joka menee siitä pakosarjalta ilmanputsarille, kun näytti olevan halki. Tarkistin myös sen "läpän" siitä ilmanputsarin kotelosta, joka menee kiinni kun on kylmä sää / moottori kylmä, sekin näytti toimivan.
Tänään haen ne alkuperäiset tulpanjohdot, voi olla hyvinkin paljon hyötyä niistäkin.
Kyllä on mielenkiintoisia kamppeita... aina saa tapella.
EDIT
Tulpanjohdot (metallihatuilla) ja NGK:n 3-kärki tulpat vaihdettu, ei vaikutusta.
On tuo jo kumma...!!
Pitääkö tässä ostaa uus virranjakaja?
Alipaineltkut näyttää olevan kunnossa, eivätkä oo vanhan näköisiä.
Hyvä homma on se että vaihtoehdot alkaa käymään vähiin, huono homma on se että ideat alkaa samaa tahtia kans loppumaan :D
Imusarjan tiivistettä en saanut vaihdettua kun alkoi jo tuo yö pukkaamaan päälle ja viimeinen pultti oli niin hankalassa paikassa, etten saanut avainta sinne (yläkautta yritin avata). Noh, kiristin huolellisesti pultit takaisin paikalleen, en tiiä sitte oliko tuossa se vika vai ei.. saattoi olla siinä ajoituksessakin aijemmin pientä hämminkiä.
Vaihdoin myös sen alumiiniputken joka menee siitä pakosarjalta ilmanputsarille, kun näytti olevan halki. Tarkistin myös sen "läpän" siitä ilmanputsarin kotelosta, joka menee kiinni kun on kylmä sää / moottori kylmä, sekin näytti toimivan.
Tänään haen ne alkuperäiset tulpanjohdot, voi olla hyvinkin paljon hyötyä niistäkin.
Kyllä on mielenkiintoisia kamppeita... aina saa tapella.
EDIT
Tulpanjohdot (metallihatuilla) ja NGK:n 3-kärki tulpat vaihdettu, ei vaikutusta.
On tuo jo kumma...!!
Pitääkö tässä ostaa uus virranjakaja?
Alipaineltkut näyttää olevan kunnossa, eivätkä oo vanhan näköisiä.
Hyvä homma on se että vaihtoehdot alkaa käymään vähiin, huono homma on se että ideat alkaa samaa tahtia kans loppumaan :D
PN 2e-e
Kylmänä kun käynnistää, käy nätisti ja tasaisesti niin kauan kunnes moottori on lämmin.
Sitten alkaa röpötys ja nelistäminen. Autolla pystyy ajamaan, mutta moottori kuulostaa siltä ettei kaikki pytyt olisi mukana.
Veto ei ole laihaa ja kulku täysin normaalia. Ongelma siis on lämpimän moottorin tyhjäkäynti.
Sininen anturi jo vaihdettu -> ei vaikutusta
Moottori saa lämmintäilmaa pakosarjalta
Mikäs vaihetaan? Lambda? missä se sijaitsee taitaa olla heti pakosarjan alla? Onko vielä lambdan mittaamiseksi ohjeet jossain tallella?
Hitto kun pitäis taloa rakentaa eikä ropata autoa, ostin tän koska tässä oli vetokoukku. VIRHE!
Katsastus lähestyy, vesikatto puuttuu, lattiavalu....V...u
Autakee miestä mäessä. KIITOS.
Kylmänä kun käynnistää, käy nätisti ja tasaisesti niin kauan kunnes moottori on lämmin.
Sitten alkaa röpötys ja nelistäminen. Autolla pystyy ajamaan, mutta moottori kuulostaa siltä ettei kaikki pytyt olisi mukana.
Veto ei ole laihaa ja kulku täysin normaalia. Ongelma siis on lämpimän moottorin tyhjäkäynti.
Sininen anturi jo vaihdettu -> ei vaikutusta
Moottori saa lämmintäilmaa pakosarjalta
Mikäs vaihetaan? Lambda? missä se sijaitsee taitaa olla heti pakosarjan alla? Onko vielä lambdan mittaamiseksi ohjeet jossain tallella?
Hitto kun pitäis taloa rakentaa eikä ropata autoa, ostin tän koska tässä oli vetokoukku. VIRHE!
Katsastus lähestyy, vesikatto puuttuu, lattiavalu....V...u
Autakee miestä mäessä. KIITOS.
Sen verran äsken ropasin et löysin lambdan jos se on heti pakosarjan alussa? Sieltä tulee yksi johto ja auton päässä on liitin ja liittimen jälkeen johto haarautuu ja toinen haara maadottuu ventiilikopan mutterin alle. Toinen menee jonnekkin auton syövereihin. Onko näin?
Nimittäin se haaroittuva johto nyt ainaskin on poikki. Voiko lambda mennä tälläisestä rikki?
Osaisko joku neuvoa miten lamda anturi mitataan koska aikaisemmissa keskusteluissa olleet linkit lamdan mittauksesta ei toimi.
Jarrutehostimeen menevä alipaineputki josta myös virranjakaja haaroittuu vuotaa tehostimen juuresta. Saakohan sitä kumituttia joka tehostajassa on ostettua erikseen...
Voisiko joku nyt jeesiä.
Nimittäin se haaroittuva johto nyt ainaskin on poikki. Voiko lambda mennä tälläisestä rikki?
Osaisko joku neuvoa miten lamda anturi mitataan koska aikaisemmissa keskusteluissa olleet linkit lamdan mittauksesta ei toimi.
Jarrutehostimeen menevä alipaineputki josta myös virranjakaja haaroittuu vuotaa tehostimen juuresta. Saakohan sitä kumituttia joka tehostajassa on ostettua erikseen...
Voisiko joku nyt jeesiä.
Lambdan maadoitus tulee olla kunnossa, eli se maadoituspiste on siinä venttiilikopan reunassa. Toinen johto menee ECUlle.
Mittaus siitä signaalijohdosta ja arvon tulisi olla 0-1 V välillä lämpimällä moottorilla.
Mulla on itsellä ihan samalla tekniikalla ja kaikki vaihdettu. niin edelleen saattaa joskus vähän heitellä tyhjäkäynnillä.
Autoon tehtiin noin 1000km sitten jakopääremontti ja sen jälkeen käynti tasottui huomattavasti.
Ostin myös varaosakaasuttimen josta vaihdoin tyhjäkäyntiä sääteleviä potikoita keskenään ja niinkin sain tyhjäkäyntiä tasoitettua.
E: jos autoon on joskus vaihdettu lambda niin tarkista ettei sitä anturin uutta liitosta ole juotettu. Juottaminen pilaa lambdan toiminnan.
Mittaus siitä signaalijohdosta ja arvon tulisi olla 0-1 V välillä lämpimällä moottorilla.
Mulla on itsellä ihan samalla tekniikalla ja kaikki vaihdettu. niin edelleen saattaa joskus vähän heitellä tyhjäkäynnillä.
Autoon tehtiin noin 1000km sitten jakopääremontti ja sen jälkeen käynti tasottui huomattavasti.
Ostin myös varaosakaasuttimen josta vaihdoin tyhjäkäyntiä sääteleviä potikoita keskenään ja niinkin sain tyhjäkäyntiä tasoitettua.
E: jos autoon on joskus vaihdettu lambda niin tarkista ettei sitä anturin uutta liitosta ole juotettu. Juottaminen pilaa lambdan toiminnan.
Se katkennut johto nyt ihan ekaksi kuntoon, samalla kannattaa tarkistaa myös muut johdot siinä ympäristössä, hankautuvat helposti tosiaan vasten rikki.
Samalla se alipainevuoto kuriin, taatusti aiheuttaa oireita.
Jos ei jo noilla korjaannu, myös kaasarin alla oleva kumilaippa kannattaa tarkistaa, tosin noiden pitäisi aiheuttaa ongelmia jo kylmälläkin koneella, oireet viittaisivat enemmän tuohon lambdaan.
Laitteessa on myös jonkin sortin diagnostiikka, siellä konehuoneessa lämppärin letkun päällä lepää johdon pää, josta saa luettua vikakoodeja yksinkertaisen leditesterin avulla. Haulla löytynee ohje jostain foorumin syövereistä.
Toimiessaan tuo 2e-e on ihan hyvä laite, menee todella pienellä kulutuksella.
Samalla se alipainevuoto kuriin, taatusti aiheuttaa oireita.
Jos ei jo noilla korjaannu, myös kaasarin alla oleva kumilaippa kannattaa tarkistaa, tosin noiden pitäisi aiheuttaa ongelmia jo kylmälläkin koneella, oireet viittaisivat enemmän tuohon lambdaan.
Laitteessa on myös jonkin sortin diagnostiikka, siellä konehuoneessa lämppärin letkun päällä lepää johdon pää, josta saa luettua vikakoodeja yksinkertaisen leditesterin avulla. Haulla löytynee ohje jostain foorumin syövereistä.
Toimiessaan tuo 2e-e on ihan hyvä laite, menee todella pienellä kulutuksella.
Tuossa opas Pierburg 2e-e kaasuttimeen:
http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2ee.htm
http://www.ruddies.business.t-online.de/serv2ee.htm
Yllä olevat viat korjattu. Syinä oli vuotava tiiviste jarrutehostajassa sekä haljennut letku imusarjalta...
Mutta mutta monivammapotilashan ei silti päästöistä läpi päässyt.
Tyhjäkäynti oli OK
CO% 0.00 HC ppm 18 O2 2.90 ja co2 13.2
Kierroksilla
CO% 3.11 aikas paljon yli HC ppm 93 O2 0.39 CO2 12.9 Lambda 0.92 eli hieman rikkaalla???
Mistäs arvon raati arvelee että kannattais alkaa kaivelee? Lambdaanturi?
Kiitoksia kovasti
Mutta mutta monivammapotilashan ei silti päästöistä läpi päässyt.
Tyhjäkäynti oli OK
CO% 0.00 HC ppm 18 O2 2.90 ja co2 13.2
Kierroksilla
CO% 3.11 aikas paljon yli HC ppm 93 O2 0.39 CO2 12.9 Lambda 0.92 eli hieman rikkaalla???
Mistäs arvon raati arvelee että kannattais alkaa kaivelee? Lambdaanturi?
Kiitoksia kovasti
Apuva!
Mulla 1991 jetta flair 1.8i ja siinä juuri nuo samaiset ongelmat, mitä tuolla aloitus postaajalla. Ja rekisteriotteen mukaan tässä on oikeesti tuo ykspistesuihkutin, ei pierupurkkia.
Eli käynnistyy pakkasellakin kuin palmun alta, kulkee kylmänä hienosti (tehot tallella), vastaa kaasuun niinku pitää. Mut auta armias ku kone alkaa lämpeämään. Tyhjäkäynti seilaa 0-1500r pm välillä ja kun normilämmöt ni joka valoihin sammuu. Ja jos ei sammu, on tyhjäkäynti helkkarin "raskasta. Koko auto tärisee ja kone käy huonosti. Lämpimällä koneella isolla vaihteella ajaminen pintskaasulla on mahdotonta. Nykii ja veto häviää.
Tulpat, jakajankansi, lambda, tulpanjohdot, pyörijä vaihdettu n. 10tkm sitten,. Tätä oireilua on ollu jo pitkään, mut nyt kun ilmat kylmenee niin risteyssammuilu lisääntyy. Tosin ei siihen tarvita edes risteystä. Kytkin pohjaan niin varmasti sammuu. Käynnistyy kyllä hienosti uudelleen.
Alkaa multa hermo mennä. Ja jettalle alkaa paali tulla päivä päivältä todennäkösemmäks.
Mulla 1991 jetta flair 1.8i ja siinä juuri nuo samaiset ongelmat, mitä tuolla aloitus postaajalla. Ja rekisteriotteen mukaan tässä on oikeesti tuo ykspistesuihkutin, ei pierupurkkia.
Eli käynnistyy pakkasellakin kuin palmun alta, kulkee kylmänä hienosti (tehot tallella), vastaa kaasuun niinku pitää. Mut auta armias ku kone alkaa lämpeämään. Tyhjäkäynti seilaa 0-1500r pm välillä ja kun normilämmöt ni joka valoihin sammuu. Ja jos ei sammu, on tyhjäkäynti helkkarin "raskasta. Koko auto tärisee ja kone käy huonosti. Lämpimällä koneella isolla vaihteella ajaminen pintskaasulla on mahdotonta. Nykii ja veto häviää.
Tulpat, jakajankansi, lambda, tulpanjohdot, pyörijä vaihdettu n. 10tkm sitten,. Tätä oireilua on ollu jo pitkään, mut nyt kun ilmat kylmenee niin risteyssammuilu lisääntyy. Tosin ei siihen tarvita edes risteystä. Kytkin pohjaan niin varmasti sammuu. Käynnistyy kyllä hienosti uudelleen.
Alkaa multa hermo mennä. Ja jettalle alkaa paali tulla päivä päivältä todennäkösemmäks.
RP monojetronic nykimininen oli itselläkin tuossa oireena. Kylmänä sammui välillä helposti kun laittoi kytkimen pohjaan, tyhjäkäynti humppasi ylös alas 500rpm - 1500rpm, ei meinannut lähteä kylmänä helposti käyntiin. Välillä kun ajoi tasakaasulla, niin saattoi ruveta hyytymään ja sammua, jos ei pumpannut kaasua eri asentoon.
Vika korjaukset: Vaihdoin tulpiksi NGK BUR6ET aiemmin oli bosch super X4. Noilla boschin tulpilla nykiminen oli todella terävää. NGK tulpilla nykiminen oli paljon pienempää.
Sinisen anturin vastusarvot mittasin ja ne heitti hieman, taulukosta kun katsoin niin vastus arvo heitti hieman. Esim 0 asteessa sain arvoksi 3000 ohmia ja 60 asteisella vedellä arvo oli 300 ohmia.
0 asteessa pitäisi olla 5000-6000 ohmia ja 60 asteessa 500 - 600 ohmia.
Vaihdoin sinisen anturin toiseen (kylläkin käytettyyn), niin auto starttaa todella hyvin kylmästä, alkuun hieman röpötti ja pyöri 2-3 pytyllä varsinkin kylmänä, vedot hieman kateissa kylmällä koneella. Autosta hävisi kuitenkin nykminen kokonaan, tyhjäkäynti korjaantui ja kun kone lämpeää niin vetoja on paremmin kuin aiemmin.
Nyt kun olen ajellut 500km sillä uudella sinisellä anturilla, niin se 2-3 pytyllä pyöriminen on hävinnyt, ainoastaan tuntuu että on hieman rikkaalla kylmänä, mutta toimii muuten todella hyvin.
Tarkastakaa siis se sinisen anturin ohmi arvo tarkasti lämpötilaan verrattuna, IR lämpömittari kovapeli tässä hommassa.
Vika korjaukset: Vaihdoin tulpiksi NGK BUR6ET aiemmin oli bosch super X4. Noilla boschin tulpilla nykiminen oli todella terävää. NGK tulpilla nykiminen oli paljon pienempää.
Sinisen anturin vastusarvot mittasin ja ne heitti hieman, taulukosta kun katsoin niin vastus arvo heitti hieman. Esim 0 asteessa sain arvoksi 3000 ohmia ja 60 asteisella vedellä arvo oli 300 ohmia.
0 asteessa pitäisi olla 5000-6000 ohmia ja 60 asteessa 500 - 600 ohmia.
Vaihdoin sinisen anturin toiseen (kylläkin käytettyyn), niin auto starttaa todella hyvin kylmästä, alkuun hieman röpötti ja pyöri 2-3 pytyllä varsinkin kylmänä, vedot hieman kateissa kylmällä koneella. Autosta hävisi kuitenkin nykminen kokonaan, tyhjäkäynti korjaantui ja kun kone lämpeää niin vetoja on paremmin kuin aiemmin.
Nyt kun olen ajellut 500km sillä uudella sinisellä anturilla, niin se 2-3 pytyllä pyöriminen on hävinnyt, ainoastaan tuntuu että on hieman rikkaalla kylmänä, mutta toimii muuten todella hyvin.
Tarkastakaa siis se sinisen anturin ohmi arvo tarkasti lämpötilaan verrattuna, IR lämpömittari kovapeli tässä hommassa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 32 vierailijaa