Uuden passatin ovikaiuttimien vaihto.
Valvoja: ffp jäsenet
Uuden passatin ovikaiuttimien vaihto.
Tämä on ensimmäinen viestini tänne. Ostin eilen uuden passatin ja huomasin kaiuttimien olevan yhtä surkeat kuin aikaisemmin omistamassani 9n polossa. Onko kukaan vaihtanut kaiuttimia uuteen passattiin?. Poloon vaihdoin aikoinaan focalin 2-tie erillissarjan, ja hyvä tuli. Mutta nyt on jo sen verran kalliimpi auto että ei uskalla tuostavaan alkaa purkaan ovipahveja. Jos jotakin kiinnostaa niin saa asentaa minun autoon kaiuttimet. Mitään tietoa ei ole vielä noista alkuperäisistä kauttimista, saatikka mankasta, että onko rca lähtöä, tuskin on.
itse laitoin viikko sitten omaan Passattiin uuden erillisarjan oviin, vakiopaikolle. Helpohko homma, itse laitoin Rainbow 2 tie erillis-sarjan, diskantti & 8 tuumainen basso:
http://car.rainbow-audio.de/products/de ... art=231148
Rainbowlta löytyy myös 3C Passattin räätälöytjä ratkaisuja, IQ linen muodossa. Löytyy erilaisia vaihtoehtoja, mm 3 tie sarja 8" bassolla (noin 550€). Menee vakiopaikoille "heittämällä". Olen myös laittanut I-sotec Isoamp vahvarin RCD 300 kaveriksi, sekä xcarlinkin avulla ipodin kiinni. Muutos vakiosettiin verratuna on huomattava, mutta nälkä kasvaa syödessä, ja kaiuttimet haluaisivat kunnon vahvarin kaveriksi, ja silloin voisi samalla laittaa varapyörän tilalle kunnon subin, ja silloin pitäisi jo ehkä harkita soittimen vaihtoa tai Rockford 360:n jne jne jne
Mulla löytyy iso nippu kuvia kaiuttimien asennuksesta. Laitan ne tänne jos joku on kiinnostunut ja jos mulla löytyy aikaa/intoa siihen.
http://car.rainbow-audio.de/products/de ... art=231148
Rainbowlta löytyy myös 3C Passattin räätälöytjä ratkaisuja, IQ linen muodossa. Löytyy erilaisia vaihtoehtoja, mm 3 tie sarja 8" bassolla (noin 550€). Menee vakiopaikoille "heittämällä". Olen myös laittanut I-sotec Isoamp vahvarin RCD 300 kaveriksi, sekä xcarlinkin avulla ipodin kiinni. Muutos vakiosettiin verratuna on huomattava, mutta nälkä kasvaa syödessä, ja kaiuttimet haluaisivat kunnon vahvarin kaveriksi, ja silloin voisi samalla laittaa varapyörän tilalle kunnon subin, ja silloin pitäisi jo ehkä harkita soittimen vaihtoa tai Rockford 360:n jne jne jne
Mulla löytyy iso nippu kuvia kaiuttimien asennuksesta. Laitan ne tänne jos joku on kiinnostunut ja jos mulla löytyy aikaa/intoa siihen.
no, laitetaan sitten vähän enemmän tarinaa, kuvat on nyt vihdoin & viimein netissä.
Uusien kaiuttimien lisäksi tarvitaan seuraavat työkalut & tarvikkeet:
Torx 20 & 30 meisseli
Sivuleikkuri
Sikaflex tms
Tiivistelista bassoille
Oviklipsien irrotamistyökalu (iso tavallinen ruuvari & pyyhe millä suojaa maalin käy myös)
Oviklipsejä (nice to have, ei pakko)
Diskantille kaiutinkaapelia
Kolvi, tinaa & kutistesukkaa
Keskiäänipaikoille sopiva peitelvy (esim plexiä)
Basson asennusrengas
Kuumaliimaa
Ilmastointiteippiä
nippusiteitä
lyhyitä peltiruuveja (jakosuotimen kiinnitykseen)
M5 pultteja & muttereita asennusrenkaan kiinnitykseen
Aikaa projektiin saa varata 6-8 tuntia, toisella yrittämisellä (ja näillä ohjeilla ;) )menisi nopeammin
Homma aloitetaan ovipahvien irrottamisella. Siihen löytyy aika hyvät ohjeet täällä:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?& ... 9#24940059
Tässä kannattaa käydä volkkarin varaosatiskillä ostamassa muutaman ylimääräisen ovipahvin kiinnikkeen, ne särkyy helposti. Niitä on kaikenkaikkiaan 12 kpl, ostin varmuuden vuoksi samanverran, hinta 1€. SK-autosoundilta sain vihjeen että Biltemassa löytyy hyvä työkalu ovipanelien irrottamiseen, maksaa muutaman euron, ja tekee työn paljon helpommaksi. Itse käytin tavallisen ruuvarin, peitin maalipinnan pyyhkellä ettei siihen tullut mitään naarmuja irrotamisen aikana. Laittakaa kysymyksiä josta haluatte tästä enemmän infoa, voimaa tarvitaan klipsien irrottamiseen!
Tässä vähän kuvia.
Oikea ovi ennen työn aloittamista
Kahvan alta löytyy ruuveja (Torx 30 muistaakseni). Ovipahvin alakantissa pari Torx 20 ruuvia lisää.
Ovipahvi irrotettuna:
Ja tältä näyttää siis vakio asennus:
Vakiobassot kiinni popniiteillä. Poraamalla lähtee aika nätisti irti. Huomaa keskiäänielementin asennuspaikan basson yläpuolella:
Tän alla löytyy siis diskantti. Tämä on klipseillä kiinni, vaatii vähän voimaa ennen kuin irtoaa:
Diskantti irrotettuna:
Diskantti irtoaa muovipalasta poraamalla kiinityspisteet:
Rainbow diskantti sopii millilleen vakiopaikalle. Kiinnityksen varmistaa kuumaliima. Huomaa diskantin vasemmalla puolella oleva kuminen kiinnityspiste. Tämä kumi irrotetaan peilikolmiosta, ja laiteaan oveen kiinni ENNEN kuin yrität laittaa peilikolmion takaisin paikoilleen:
Vakiobasso & Rainbow 8 tuumainen vieressä:
Basso irrotettu. Käytin vakiokaapelit mitkä lähtee mankalta oviin. Signaali kiertää basson kautta diskantille, sen takia 4 piuhaa bassossa kiinni, diskantissa 2. Helpoiten saat selville mikä on mikä katsomalla diskantti kaapelin värikoodauksen. Vakio diskantti kaapeli on myös jonkin verran ohuempi kuin se mikä lähtee soittimelta bassolle:
Popniitit poistettu, & soviterengas asennettun. Soviterengas kiinnitetty pulteilla & sikaflexillä. Tarkan asennuspaikan kannatta tarkistaa ennen kuin liimaat sen kiinni, eli ovipahvi takaisin & katsot että kaikki mahtuu. Apukusikin puoli on suht helppo, mutta kuskin puolella asennusrenkaan saa kyllä asettaa millilleen oikein että ovipahvi menisi takaisin nätisti.
Keskiääni paikoille sahasin plexistä peitelvyt:
Bassoon asennetaan tiivistelista ennen asennusta. Tässä käytin tavallista ikkunantiiviste listaa:
Soviterengas & peitelvyt asennettuna:
Bassojen kaiutinkaapeleille porasin pienet reiät soviterenkaassa. Näin kaapelit ei mene ovien sisälle, eikä ne silloin voi jäädä mihinkään kiinni (esim sähköikkunaan tms). Kaapeleiden reiät tiivistettin sikaflexillä. Jakarit mahtuu just ja just "kyynärnojan" paikalle. Tässä kokeilin ensin kiinnittämällä jakarit ilmastointiteipillä, sopiva paikka kun löytyi, niin sitten lyhyiillä peltiruuveilla tukeva kiinnitys.
Tämän jälkeen pikainen koekuuntelu että vaiheet on oikein, sen jälkeen ovipahvi takaisin paikoillen, ja sitten sama homma toistetaan kuskin puolella. Kuten jo sanoin niin se on sitten vähän vaikeampi. Vasemmassa ovipanelissa on takaluukun & bensatankin avausnappulat, ja ne ottaa helposti bassoon kiinni.
Soviterengas sai maistaa Dremeliä, silti oli todella vaikea saada ovipahvi takaisin paikoilleen. Soviterenkaat saa siirtää millin siinne, millin tänne, kunnes löytyy sopiva paikka:
Jos joku vielä on hereillä , niin kaikki asennuskuvat löytyy täältä:
http://s238.photobucket.com/albums/ff27 ... ?start=all
Omasta mielestäni tämä kaiuttimien vaihtaminen vaikutti äänenlaatuun todella paljon. Bassotoisto paljon tukevampi, toistaa matalat hyvin ilman ylipäästösuodatinta. Äänikuva täysin erilainen (parempi), solisti & soittimet on nyt diskanttien korkeudella & änikuvassa on jo jonkin verran syvyyttä.
Herkkyys on tosin huomattavasti heikompi kuin vakiokaiuttimilla, joten ilman erillistä vahvistinta tähän ei kannata ryhtyä. Itse käytän siis Isotekin 4-kanavaista Isoamppia, se riittää just ja just. Soittimen virransaanti vakiokaapeleiden kautta on vissin rajoittava tekijä. Mutta silloin soi jo aika lujaa.....
Nälkä kasvaa syödessä, ja uskoisin että tämän Passatin saisi soimaan todella nätisti jos vähän jatkaisi projektia. Katsotaan miten käy...
Siinäpä se. Ei muuta kuin asentelemaan!
- edit- kirjoitusvirheitä korjattu jonkin verran
Uusien kaiuttimien lisäksi tarvitaan seuraavat työkalut & tarvikkeet:
Torx 20 & 30 meisseli
Sivuleikkuri
Sikaflex tms
Tiivistelista bassoille
Oviklipsien irrotamistyökalu (iso tavallinen ruuvari & pyyhe millä suojaa maalin käy myös)
Oviklipsejä (nice to have, ei pakko)
Diskantille kaiutinkaapelia
Kolvi, tinaa & kutistesukkaa
Keskiäänipaikoille sopiva peitelvy (esim plexiä)
Basson asennusrengas
Kuumaliimaa
Ilmastointiteippiä
nippusiteitä
lyhyitä peltiruuveja (jakosuotimen kiinnitykseen)
M5 pultteja & muttereita asennusrenkaan kiinnitykseen
Aikaa projektiin saa varata 6-8 tuntia, toisella yrittämisellä (ja näillä ohjeilla ;) )menisi nopeammin
Homma aloitetaan ovipahvien irrottamisella. Siihen löytyy aika hyvät ohjeet täällä:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?& ... 9#24940059
Tässä kannattaa käydä volkkarin varaosatiskillä ostamassa muutaman ylimääräisen ovipahvin kiinnikkeen, ne särkyy helposti. Niitä on kaikenkaikkiaan 12 kpl, ostin varmuuden vuoksi samanverran, hinta 1€. SK-autosoundilta sain vihjeen että Biltemassa löytyy hyvä työkalu ovipanelien irrottamiseen, maksaa muutaman euron, ja tekee työn paljon helpommaksi. Itse käytin tavallisen ruuvarin, peitin maalipinnan pyyhkellä ettei siihen tullut mitään naarmuja irrotamisen aikana. Laittakaa kysymyksiä josta haluatte tästä enemmän infoa, voimaa tarvitaan klipsien irrottamiseen!
Tässä vähän kuvia.
Oikea ovi ennen työn aloittamista

Kahvan alta löytyy ruuveja (Torx 30 muistaakseni). Ovipahvin alakantissa pari Torx 20 ruuvia lisää.

Ovipahvi irrotettuna:

Ja tältä näyttää siis vakio asennus:

Vakiobassot kiinni popniiteillä. Poraamalla lähtee aika nätisti irti. Huomaa keskiäänielementin asennuspaikan basson yläpuolella:

Tän alla löytyy siis diskantti. Tämä on klipseillä kiinni, vaatii vähän voimaa ennen kuin irtoaa:

Diskantti irrotettuna:


Diskantti irtoaa muovipalasta poraamalla kiinityspisteet:

Rainbow diskantti sopii millilleen vakiopaikalle. Kiinnityksen varmistaa kuumaliima. Huomaa diskantin vasemmalla puolella oleva kuminen kiinnityspiste. Tämä kumi irrotetaan peilikolmiosta, ja laiteaan oveen kiinni ENNEN kuin yrität laittaa peilikolmion takaisin paikoilleen:

Vakiobasso & Rainbow 8 tuumainen vieressä:


Basso irrotettu. Käytin vakiokaapelit mitkä lähtee mankalta oviin. Signaali kiertää basson kautta diskantille, sen takia 4 piuhaa bassossa kiinni, diskantissa 2. Helpoiten saat selville mikä on mikä katsomalla diskantti kaapelin värikoodauksen. Vakio diskantti kaapeli on myös jonkin verran ohuempi kuin se mikä lähtee soittimelta bassolle:

Popniitit poistettu, & soviterengas asennettun. Soviterengas kiinnitetty pulteilla & sikaflexillä. Tarkan asennuspaikan kannatta tarkistaa ennen kuin liimaat sen kiinni, eli ovipahvi takaisin & katsot että kaikki mahtuu. Apukusikin puoli on suht helppo, mutta kuskin puolella asennusrenkaan saa kyllä asettaa millilleen oikein että ovipahvi menisi takaisin nätisti.

Keskiääni paikoille sahasin plexistä peitelvyt:

Bassoon asennetaan tiivistelista ennen asennusta. Tässä käytin tavallista ikkunantiiviste listaa:

Soviterengas & peitelvyt asennettuna:

Bassojen kaiutinkaapeleille porasin pienet reiät soviterenkaassa. Näin kaapelit ei mene ovien sisälle, eikä ne silloin voi jäädä mihinkään kiinni (esim sähköikkunaan tms). Kaapeleiden reiät tiivistettin sikaflexillä. Jakarit mahtuu just ja just "kyynärnojan" paikalle. Tässä kokeilin ensin kiinnittämällä jakarit ilmastointiteipillä, sopiva paikka kun löytyi, niin sitten lyhyiillä peltiruuveilla tukeva kiinnitys.

Tämän jälkeen pikainen koekuuntelu että vaiheet on oikein, sen jälkeen ovipahvi takaisin paikoillen, ja sitten sama homma toistetaan kuskin puolella. Kuten jo sanoin niin se on sitten vähän vaikeampi. Vasemmassa ovipanelissa on takaluukun & bensatankin avausnappulat, ja ne ottaa helposti bassoon kiinni.

Soviterengas sai maistaa Dremeliä, silti oli todella vaikea saada ovipahvi takaisin paikoilleen. Soviterenkaat saa siirtää millin siinne, millin tänne, kunnes löytyy sopiva paikka:

Jos joku vielä on hereillä , niin kaikki asennuskuvat löytyy täältä:
http://s238.photobucket.com/albums/ff27 ... ?start=all
Omasta mielestäni tämä kaiuttimien vaihtaminen vaikutti äänenlaatuun todella paljon. Bassotoisto paljon tukevampi, toistaa matalat hyvin ilman ylipäästösuodatinta. Äänikuva täysin erilainen (parempi), solisti & soittimet on nyt diskanttien korkeudella & änikuvassa on jo jonkin verran syvyyttä.
Herkkyys on tosin huomattavasti heikompi kuin vakiokaiuttimilla, joten ilman erillistä vahvistinta tähän ei kannata ryhtyä. Itse käytän siis Isotekin 4-kanavaista Isoamppia, se riittää just ja just. Soittimen virransaanti vakiokaapeleiden kautta on vissin rajoittava tekijä. Mutta silloin soi jo aika lujaa.....
Nälkä kasvaa syödessä, ja uskoisin että tämän Passatin saisi soimaan todella nätisti jos vähän jatkaisi projektia. Katsotaan miten käy...
Siinäpä se. Ei muuta kuin asentelemaan!
- edit- kirjoitusvirheitä korjattu jonkin verran
Ovien purku
Oisko kuvia "ovipahvin" ruuvien kohdasta, että missä ne on. Ja miten tuon kahvan saa irti.
Mistä muuten hommasit nuo kaijutin korotusrenkaat (onko kaikissa volkkareissa sama)?
Minkälainen on liitin orkkis soittimessa (onko ISO-liitin)? Kuvaa?
Miten kynnyslistat irtoo? Vai oisko viisain vetää RCA ja virtapiuha keskeltä?
Mistä muuten hommasit nuo kaijutin korotusrenkaat (onko kaikissa volkkareissa sama)?
Minkälainen on liitin orkkis soittimessa (onko ISO-liitin)? Kuvaa?
Miten kynnyslistat irtoo? Vai oisko viisain vetää RCA ja virtapiuha keskeltä?
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa