Muutama kysymys laillisuudesta (penkit/valot & värit)
Valvoja: ffp jäsenet
Muutama kysymys laillisuudesta (penkit/valot & värit)
Eli muutama kysymys, ja jollei kenelläkään ole tietoa, niin onko jollakin
tietoa mistä kysyä emaililla tai puhelimella?
Kysmys 1:
Onko laillista laittaa yksöis xenon lamppuun PITKIEN polttimoiden tilalle xenon polttmo?
Ajovaloissahan korkeus säätö ja pesurit pitää olla, kuitenkaan niitä ei tarvitse olla pitkissä.
Yleisin vastaus että ei, mutta onko tästä faktaa, ja jos on, mihin vedoten?
Kysymys 2:
Penkkien airbagit, onko ne pakolliset jos penkin vaihtaa?
Yleisin vastaus on että ei, mutta esim uudet Audi A3 ja Golf tulevat istuin airbageillä,
mutta S3 ja R32 saa recaroilla joissa ei ole airbagiä. (mm. camoliossa samat).
Toki istuimet saa airbageilläkin, mutta onko se laillisesti PAKKO?
Kysymys 3:
Sumuvalojen polttimoiden värit?
Onko keltaiset polttimot kiellossa vai onko molemmat sallittuja? Ainakin pikaisesti lakia
tutkiessa, löytyi kohta että ennen 94 olevissa autoissa saa olla keltaiset ajovalot, mutta
ei sen jälkeen. Mutta erikseen sumuvaloille on mainittu että väri saa olla keltainen tai
valkoinen. Keltainen auttaisi juuri siinä säässä kun niitä yleensä käytetään.
Onko laitonta sitten ajaa keltaisilla sumuvaloilla valkoisten ajovalojen kanssa?
Edit:
Vastaus 3: http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Etusumuvalot ovat vapaaehtoiset moottoriajoneuvoissa. Etusumuvaloja tulee olla kaksi ja niiden on lähetettävä valkoista valoa. Sumuvalaisimen etäisyys auton uloimmasta ul-koreunasta saa olla enintään 400 mm. Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä. Etusumuvalaisi-men näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen vertailuakseliin verrattuna. Merkkivalo on va-paaehtoinen mutta suotava.
tietoa mistä kysyä emaililla tai puhelimella?
Kysmys 1:
Onko laillista laittaa yksöis xenon lamppuun PITKIEN polttimoiden tilalle xenon polttmo?
Ajovaloissahan korkeus säätö ja pesurit pitää olla, kuitenkaan niitä ei tarvitse olla pitkissä.
Yleisin vastaus että ei, mutta onko tästä faktaa, ja jos on, mihin vedoten?
Kysymys 2:
Penkkien airbagit, onko ne pakolliset jos penkin vaihtaa?
Yleisin vastaus on että ei, mutta esim uudet Audi A3 ja Golf tulevat istuin airbageillä,
mutta S3 ja R32 saa recaroilla joissa ei ole airbagiä. (mm. camoliossa samat).
Toki istuimet saa airbageilläkin, mutta onko se laillisesti PAKKO?
Kysymys 3:
Sumuvalojen polttimoiden värit?
Onko keltaiset polttimot kiellossa vai onko molemmat sallittuja? Ainakin pikaisesti lakia
tutkiessa, löytyi kohta että ennen 94 olevissa autoissa saa olla keltaiset ajovalot, mutta
ei sen jälkeen. Mutta erikseen sumuvaloille on mainittu että väri saa olla keltainen tai
valkoinen. Keltainen auttaisi juuri siinä säässä kun niitä yleensä käytetään.
Onko laitonta sitten ajaa keltaisilla sumuvaloilla valkoisten ajovalojen kanssa?
Edit:
Vastaus 3: http://www.ake.fi/pdf/79-208-2004.pdf
Etusumuvalot ovat vapaaehtoiset moottoriajoneuvoissa. Etusumuvaloja tulee olla kaksi ja niiden on lähetettävä valkoista valoa. Sumuvalaisimen etäisyys auton uloimmasta ul-koreunasta saa olla enintään 400 mm. Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä. Etusumuvalaisi-men näkyvän pinnan on näyttävä vaakatasosta 5° ylös- ja alaspäin sekä vaakatasossa 45° ulos- ja 10° sisäänpäin valaisimen vertailuakseliin verrattuna. Merkkivalo on va-paaehtoinen mutta suotava.
Viimeksi muokannut malfean, 23.12.2007 12:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1. Umpion täytyy olla hyväksytty xenonille, muuten se on laiton.
Umpiohan on hyväksytty xenon-lähivaloille, mutta miten erottaa onko pitkien xenon-polttimoille?
Keltaiset valot on kielletty 93-94 nurkilla uusissa autoissa euroopassa ja se koskee myös sumuvaloja.
Ooke. Sinänsä outoa, että myydään sumuvaloja vieläkin keltaisena.
Ja juuri keltainen auttaisi huonoissa oloissa ajaessa.
Penkkien airbagit, onko ne pakolliset jos penkin vaihtaa?
Yleisin vastaus on että ei, mutta esim uudet Audi A3 ja Golf tulevat istuin airbageillä,
mutta S3 ja R32 saa recaroilla joissa ei ole airbagiä.
Sanoisinpa että on. S3 ja R32 todennäköisesti ingenjöörien mukaan lasketaan eri malleiksi kun perus Golf tai A3 joten niihin ei verrata.
1. Katso mitä merkintöjä umpiosta löytyy. Lähivalon xenon hyväksyntä on DC ja pitkien xenon hyväksyntä on DR. Halogeeneilla vastaavasti HC ja HR. Esim. B6 audin umpion muovivalusta löytyy HC, DC ja HR merkinnät, vaikka umpiota ei olekaan xenon hyväksytty. Todellinen hyväksyntä löytyy umpion päällä olevasta tarrasta, josta löytyy ainoastaan HC ja HR.
Käsittääkseni jos automallia on saanut ilman airbagillisiä penkkejä sellaiset saa myös vaihtaa tilalle.
2. Näin se on. Toki pitää ottaa selvää onko S3 ja R32 mallit vertailu kelpoiset.
Vaikka kori olisikin sama, niin se ei välttämättä ole vertailtavissa, kun vaihtelee osia viritys tai muussa mielessä.
EsaT, volvon 70 sarjassa on ollut umpiota jossa hyväksyntä molemmille poltintyypeille.
Juu itselläkin mersussa hyväksyntä ilmeisesti lähivalo xenoneille eli D2R muistaakseni lukee.
Ei se siitä asennuksesta laillista tee vaikka olis umpiossa hyväksynnät, automaattiset korkeus-säädöt ja pesurit jos itse poltin on halogeeni polttimon kannalla ja muutenkin hyväksymätön.
Kumma ettei ihmisten päähän meinaa mahtua ettei nuista jälkiasennus kiina xenoneista saa suomen maassa laillisia millään. Eri sitten jos laitetaan oikeilla xenon kannoilla olevat umpiot jne...
Itsekkin tätä laittomuutta harrastan eikä sille mitään voi...
Kumma ettei ihmisten päähän meinaa mahtua ettei nuista jälkiasennus kiina xenoneista saa suomen maassa laillisia millään. Eri sitten jos laitetaan oikeilla xenon kannoilla olevat umpiot jne...
Kerrotko miten pitkien xenonien umpio eroaa tavallisesta?
Entä xenon lisävalot? Kummassakaan ei tarvitse olla pesimiä tai automaattista säätöä.
Lisäksi polttimothan on nykyään tehty suoraan vastaamaan alkuperäistä, joten hajavaloakaan tule paljoa. Mutta joo, tästä asiasta on ollut juttua toisaalla.
Kerrotko miten pitkien xenonien umpio eroaa tavallisesta?
Ainakin siten että siinä on kiinnike D2S tms malliselle "oikealle" xenon polttimolle. Ei valmistajat ole suunnitelleet umpiota millekkään kiinan poikain pilipali H kantaisille xenon polttimoille.
Sitten tietenkin tulee asiallinen ja laillinen asennus jos xenon hyväksyttyyn umpioon vaihtaa xenonille tarkoitetun polttimon pidikkeen. Sitten vain kiinni hyväksyttyä tyyppiä olevat polttimot ja ballastit.
Matti M, ihan konttorilta kysyttyä on tuo?
Meinaan minä ainakin sain vastauksen että mikäli umpio (tai lähinnä se linssiumpiomötikkä) on hyväksytty sekä halogeenille että xenonille, ja automaattinen tasonsäätö löytyy sekä lampun pesurit, sarja on E-hyväksytty -> ei ongelmaa vaan on ihan laillinen paketti (luonnollisesti myös valokuvion pitää olla ok). Oli kyseessä sitten halpiskiinaxenoni tai Hellan jälkiasennus-sarja.
Meinaan minä ainakin sain vastauksen että mikäli umpio (tai lähinnä se linssiumpiomötikkä) on hyväksytty sekä halogeenille että xenonille, ja automaattinen tasonsäätö löytyy sekä lampun pesurit, sarja on E-hyväksytty -> ei ongelmaa vaan on ihan laillinen paketti (luonnollisesti myös valokuvion pitää olla ok). Oli kyseessä sitten halpiskiinaxenoni tai Hellan jälkiasennus-sarja.
Eipä ole vielä E-hyväksyttyä H-kantaista xenon sarjaa tullut vastaan. Ballasteissahan joissakin on hyväksynnät, mutta ei polttimoissa. Kun tuo tuollainen H-kantainen xenon polttimo ei ole minkään standartien eikä hyväksyntien mukainen. Varsinkaan H4 runkoiset xenonit jotka mutu tuntumalla aiheuttavan eniten hajavaloa ja joillakin sarjoillakin valokuvio mitä sattuu.
Matti M vastasikin puolestani. Ohje sääntö, mistä tietää onko jokin tuote oikeasti hyväksytty tieliikenne käyttöön. Se mitä paketissa lukee on valitettavasti yhtä tyhjän kanssa. Se mitä kiinni laitettavassa tuotteessa on merkintöjä, niin sillä on väliä. Jos laitaa autoosi uudet jarrupalat, niin paloissa itsessään tulee näkyä hyväksyntä merkinnät. Jos vaihdat polttimot niin polttimoissa pitää olla hyväksynnät merkittynä. Ja halogeení polttimokannalla olevissa xenon-polttimoissa ei ole hyväksyntiä.
Vanhemman Opel Omegan umpioista (myös tarvike) löytyy hyväksynnät sekä halogeneille, että xenoneille, eli umpiossa lukee HC HR, DC HR ja näitä on leimattu jälkiasennus-xenoneilla. Autot on sen ikäisiä, että manuaalikorkeussäätö riittää ja pesurithan noissa onkin vakiona.
Vakionahan tuollaisissa linssiumpioissa on ilmeisesti D2S polttimot, joten sitä en tiedä mitenkä sinne voi käydä sekä halogen että xenon, eli toisinsanoen onko siellä joku irtosovitin tms. koska hyväksyntä on kuitenkin molemmille. Ja hyväksyntä taas kaiketi käsittää koko valaisimen, eli polttimon mukaanlukien.
Vakionahan tuollaisissa linssiumpioissa on ilmeisesti D2S polttimot, joten sitä en tiedä mitenkä sinne voi käydä sekä halogen että xenon, eli toisinsanoen onko siellä joku irtosovitin tms. koska hyväksyntä on kuitenkin molemmille. Ja hyväksyntä taas kaiketi käsittää koko valaisimen, eli polttimon mukaanlukien.
Merkinnät on siis tuossa Omegan umpiossa täysin samat kuin B6:n halogeeni umpiossa. Pitkille ei tuossakaan ole xenon hyväksyntää (DR ei löydy). B6:n tapauksessa asian selittää se että samaa muovirunkoa käytetään sekä xenon että halogeeniumpioissa. Linssiosa on luonnollisesti eri kummassakin umpiossa, ja polttimoita ei saa käymään ristiin. Todellinen hyväksyntä löytyy tarrasta joka on joskus ollut umpion päällä. D2S ja Hx kantaista polttimoa ei käsittääkseni saa millään samaan pohjaan.
^Tuossa Opelin tapauksessa nuo hyväksymismerkinnät löytyy valettuina umpion lasista, eli ihan niinkuin missä muussa tahansa umpiossakin on. Sitä en tiedä onko niissä jotain tarroja vielä erikseen. Voihan toki olla (ja varmasti onkin) että Opelissakin umpioiden sisuskalut on vielä erilaiset xenon/halogen, mutta valaisin muuten sama ja siksi molemmat merkinnät lasissa. Aika outoa, että se "virallinen" tieto olisi pelkän tarran varassa, joka taas on ristiriidassa stanssattujen merkintöjen kanssa. Toisinsanoen katsastussedällä ei pitäisi olla sanomista mikäli umpiossa lukee DC, sisältä löytyy hyväksytty xenon-kynttilä ja pesuri- sekä korkeussäätö-asiat on muuten kunnossa.
matti_m: tuo on totta mutta tarkoitin normaalilaseissa. itsellä meinaa alkaa kiehumaan välissä ku joku bensalenkkari saanu säästettyä rahaa että sais xenoni-sarjan laitettua johonki iänvanhaan corollaan ja sit ihan innoissaan ajelee hurua niillä ja valot paistaa suoraan vastaantulijan silmiin. ja poliisilla ei nähtävästi kiinnosta koko asia mut sit jostain valojen tummentamisesti tai kalvoista kyllä valitetaan. on se niin väärin.
alkaa kohta tulemaan kattiloita keulaan ;)
alkaa kohta tulemaan kattiloita keulaan ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa