1.9D jakopään ongelma (kiirekin olisi)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Epsu
-
Viestit: 66
Liittynyt: 27.8.2004 13:55

1.9D jakopään ongelma (kiirekin olisi)

ViestiKirjoittaja Epsu » 14.11.2007 21:26

Eli talliin työnnettiin 1.9D seatti ja kuntoon pitäisi kuulemma saada. Kampuraa, nokkapyörää ja pumppua pyöritelty ties miten sattuu jakoremmin irroituksen jälkeen. Nokan kohilleen saanti ei tuota ongelmaa, mutta kampuran pään hammasrattaassa on koholla pari milliä halkaisijaltaan oleva piste eli sekö pitäisi ylöspäin(eli lohkon kyljessä olevaa 6mm pultin kantaa kohden, joka on kohti suoraan ylöspäin) kohdistaa? Vaiko kiilaura(tuskin)? Mites pumpun ajoitus, jotain kuvia näin sekä tekstiä lukasin, mutta ei oikein vielä auennut kyseinen toimenpide. Ilmeisesti on tarkka kohdastaan, hyvällä tuurilla saattaisi mennä lähelle/kohilleen vanhojen tussi merkintöjen avulla(jos ne on ollut edes likimainkaan). Voiko kyseisessä operaatiossa rikkoontua venttiilit/pumppu tai jotain, jos joku heittää vaikka yhden hammastuksen pieleen jostain syystä? Kuuleeko sen käyntiäänestä/käykö ollenkaan?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 14.11.2007 22:59

Se kampiakselin ajoitusmerkki löytyy vaihdelaatikon puolelta. Vaihdelaatikon päällä kytkinkopassa "korkki" jonka alta jöytyy merkki ja vauhtipyörässtä vastakohta.

Syöttöpumpun rattaassa reikä (14mm) ja rattaan takana akselin etupuolella kolo mihin tappi tai rattaassa keskiössä kolo (6mm) ja samanlailla akselin etupuolella kolo mihin tappi.

Nokka-akselin merkki nokka-akselin vaihdelaatikon puolen päässä. Ura joka kannen pinnan tasoon.

Epsu
-
Viestit: 66
Liittynyt: 27.8.2004 13:55

ViestiKirjoittaja Epsu » 15.11.2007 14:27

Pitääpä tutkia nuita merkkejä, eiköhän ne löydy. Se vielä että vioittuuko venttiilit tai pumppu jos jako ollut hammastuksen pielessä?

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 15.11.2007 17:22

Ei vielä yks tai kaks hammasta väärässä ota ventiili mäntään kiinni. Itellä oli 4 hammasta väärässä-->uus kone

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 15.11.2007 19:25

Kun saat likimain merkit/ohjearvot kohdalleen niin pyöritä konetta käsin pari kierosta ympäri (ei tule vaurioita jos on venttiilit väärässä nousussa). Pumpun saat jo korvakuulolla lähelle oikeata arvoa (käyntiääni dieselmäinen, pumppu ei rikkoonnu vaikka olisi säätö pielessä).

Epsu
-
Viestit: 66
Liittynyt: 27.8.2004 13:55

ViestiKirjoittaja Epsu » 15.11.2007 21:01

Jakopää kasassa ja auto liikkuu. Kiitos ja kumarrus auttaneille. Ihmetytti kun 5/-96 toledo kyseessä ja rulla automaatti kiristyksellä vaikka motonetin mukaan vaihtuu vasta -97 etiäpäin.

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 16.11.2007 1:24

Lainaanpas topikkia vähä, olen itekki ollut vaihtamas jakoremmiä tänään mut homma jäi
vielä kesken, ajotukset hakusella, vauhtipyörässä on kaksi samanlaista
merkkiä (kantaa), pumpun pyörässä ei ole erikseen lukkotapille reikää ja onko
nokkapyörässä kiilaa ollenkaan ku pultti pääsi löystyyn ja kun oli aikaa kohdistaa pyörät ja maalimerkit on kohillaan ja ykkös mäntä pitäs tietenki olla ylhäällä niin on nokan "ykkös" nokat alaspäin..? ei mun mielestä mitään järkeä koko hommassa....

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 16.11.2007 3:29

Nokka-akselin hihnapyörässä ei ole kiilaa. Ajoitus katsotaan toisesta päästä nokka-akselia.

Vauhtipyörässä niiden kahden kannan välissä on se merkkilovi.

Syöttöpumpun rattaassa tosiaan joko yks reikä pienempi kuin muut ja siihen menee 14mm tappi tai sitte siinä rattaan keskiössä kolo johon menee 6mm tappi.
Vastineet noille löytyy siittä rattaan alla olevasta peltistä/raudasta pumpun akselin etupuolelta.

micke74
-
Viestit: 73
Liittynyt: 18.8.2007 7:54

ViestiKirjoittaja micke74 » 16.11.2007 9:49

Kiitän..

laivuri
-
Viestit: 43
Liittynyt: 8.12.2006 20:08

ViestiKirjoittaja laivuri » 16.11.2007 9:49

Semmoinen kysymys onko ruiskutus pumpussa itsessään mitään ajoitusmerkkiä?
aattelin vaan että millä saa pumpun oikeaan kohtaan kun hammaspyörässähän ei ole kiilaa
kyse on siis säädettävästä hammaspyörästä:

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.11.2007 11:35

http://www.teamkorhonen.com/~dbwarrior/ ... ypeVE2.pdf

Laita likimain kohdalleen hölläämällä ykköspytyn polttoaineputkea (ykk merkkien kohdassa pitää tulla polttoainetta virta päällä) ja normaali säätö sitten kun lähtee käyntiin (diesel pajalla onnistuu mittarien luku/säätö nopeasti).

laivuri
-
Viestit: 43
Liittynyt: 8.12.2006 20:08

ViestiKirjoittaja laivuri » 23.11.2007 19:35

mitäs eroa on 1.9 td ja 1.6 td:n pumpuilla
kun noita 1.9 td:n pumppuja ei oikein tahdo löytyä mistään

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.11.2007 18:10

http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=2333
Noilla sivuilla laittavat kaikkia pumppuja vaihtoon jotka kiinnitykseltään lähelläkään samaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa