Sammutus ääni
Valvoja: ffp jäsenet
Sammutus ääni
Normaaliajon jälkeen kun sammutan auton, niin sammutushetkestä eteenpäin muutaman sekunnin sisällä kuuluu konehuoneesta kevyt possahdus.
Äänen syntymäpaikkaa en ole onnistunut paikallistamaan, voimakkuutta voisi verrata siihen kun vanhassa traktorissa imuputkistoon sijoitettu hehkutulppa saa dieselhöyryt syttymään, eli melko kevyt Puff-ääni siis kyseessä?
Katsoin haku toiminnan antamat aiheet lävitse ja mitään vastaavaa ei löytynyt.
ALH kone ja seat leon.
Äänen syntymäpaikkaa en ole onnistunut paikallistamaan, voimakkuutta voisi verrata siihen kun vanhassa traktorissa imuputkistoon sijoitettu hehkutulppa saa dieselhöyryt syttymään, eli melko kevyt Puff-ääni siis kyseessä?
Katsoin haku toiminnan antamat aiheet lävitse ja mitään vastaavaa ei löytynyt.
ALH kone ja seat leon.
Mun käsittäkseni EGR on (vanhemmissa systeemeissä) jousikuormitteinen venttiili, joka aukeaa, kun imu- ja pakosarjan välinen paine-ero kasvaa riittävästi pakopuolen hyväksi. Pakopuolen painetta jeesataan kalvon jousen puoleisella imulla (alipaineella). Täten pelkkä alipaineletkun tulppaaminen ei välttämättä tapa tuota pakokaasujen takaisinkierrätystä ainakaan kokonaan, joskin luulisi sen ainakin heikentävän sitä.
Jos EGR:n jousi on täydessä iskussa, voi hyvinkin olla, että tuo alipaineletkun irroitus ja tulppaaminen riittää pitämään venttilin kiinni. Sama operaatio kiinnostaisi itseäkin, joten jos jollakulla on kokemusta asiasta, saa raportoida. XD
Kävi joskus mielessä rakentaa EGR:n alipaineletkuun magneettiventtiilillä toimiva sähköinen päälle/pois-toiminto, jotta sen saisi talvella käyttöön ja pois päältä näppärästi kabiinista käsin. Ei tarvitsisi odotella kärryn lämpiämistä kymmenien kilometrien ajan ja saisi silti pakokaasut pois imusarjaa paskaamasta, kun kone on lämmin.
Jos EGR:n jousi on täydessä iskussa, voi hyvinkin olla, että tuo alipaineletkun irroitus ja tulppaaminen riittää pitämään venttilin kiinni. Sama operaatio kiinnostaisi itseäkin, joten jos jollakulla on kokemusta asiasta, saa raportoida. XD
Kävi joskus mielessä rakentaa EGR:n alipaineletkuun magneettiventtiilillä toimiva sähköinen päälle/pois-toiminto, jotta sen saisi talvella käyttöön ja pois päältä näppärästi kabiinista käsin. Ei tarvitsisi odotella kärryn lämpiämistä kymmenien kilometrien ajan ja saisi silti pakokaasut pois imusarjaa paskaamasta, kun kone on lämmin.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
68Corvette kirjoitti:Mää luulin että se läppä on siellä vaan sammutusta varten turvallisuus syistä jos vaikka pumppu sekoaa tjsp. Mutta se siis toimii ilman rajoittimena kun pakokaasua syötetään??
Mä ymmärsin EGR:n toiminnan näin:
Kun imuilman sekaan ajetaan pakokaasuja, saadaan sylinteriin sama täytös pienemmällä ilmamäärällä ja puristus säilyy korkeana, jolloin palaminen on täydellisempää. Kun ilmaa on vähemmän, ei tarvitse syöttöäkään niin paljon, jolloin säästyy myös polttoainetta. Samalla palamislämpötila ja sitä kautta NOx-päästöt pienenee. Jos olen käsittänyt oikein ja tuo kaikki pitää kutinsa, EGR:n eliminoinnin pitäisi kasvattaa polttoaineen kulutusta jonkin verran?
Haittapuolet taitaa kaikki jo suurinpiirtein tietääkkin..
Viisaammat voi tarkentaa ja korjata.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Pakokaasu pienentää palamis lämpötilaa, mutta hidastaa ja heikentää palamista vähäisemmän hapen takia.
TDi koneessa kun ei ole kaasuläppää, niin EGR ei vaikuta puristuksiin millään tavalla.. jollei sitten ahtopaineen määrä pienene kun EGR on käytössä.
Ilman EGR kulutuksen pitäisi pienentyä, mutta ilmeisimmin ECU on säädetty toimimaan EGR kanssa joten kulutuksen pienentyminen ei toteudu.. paitsi talvella EGR kanssa kulutus on pienempi ja sekin johtuu siitä että palotilan lämpötila pysyy kuumempana eikä ole alilämpöinen.
Varsinaisesti EGRllä en tiedä olevan haittapuolia jos ei oteta TDI koneessa lukuun imusarjan lämpenemistä joka pienentää ilman tiheyttä täydelläkin kaasulla.. mitkä ne ovat?
TDi koneessa kun ei ole kaasuläppää, niin EGR ei vaikuta puristuksiin millään tavalla.. jollei sitten ahtopaineen määrä pienene kun EGR on käytössä.
Ilman EGR kulutuksen pitäisi pienentyä, mutta ilmeisimmin ECU on säädetty toimimaan EGR kanssa joten kulutuksen pienentyminen ei toteudu.. paitsi talvella EGR kanssa kulutus on pienempi ja sekin johtuu siitä että palotilan lämpötila pysyy kuumempana eikä ole alilämpöinen.
Varsinaisesti EGRllä en tiedä olevan haittapuolia jos ei oteta TDI koneessa lukuun imusarjan lämpenemistä joka pienentää ilman tiheyttä täydelläkin kaasulla.. mitkä ne ovat?
suurin yksittäinen lienee imusarjan likaantuminen.. Ja ninkuin mainitsit, palamisen luulisi olevan epätäydellisempää. Tosin tiedä sitten, jos seos on edelleen optimi, vaikuttaako tuo palamiseen miten paljon.
Edit:
Pakokaasu sekoitettuna palavaan seokseen tasaa lämpöpiikkejä, jolloin hyötysuhde paranee, kun palamisenergiaa ei käytetä sylinteriputkien lämmittämiseen.
Edit:
Pakokaasu sekoitettuna palavaan seokseen tasaa lämpöpiikkejä, jolloin hyötysuhde paranee, kun palamisenergiaa ei käytetä sylinteriputkien lämmittämiseen.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Jos huohotusputkeen on laitettu öljyn eroitin, niin imusarja ei likaannu EGR toiminnasta edes TDi koneessa.
Jos tarkastellaan paljon ajetun TDi moottorin kanavia, niin pakopuolella on niin ohut kerros diesel pöllyä että kerran kun rätillä pyyhkäisee niin tulee jo kirkas pinta alta.. Mutta koska huohotusölju poltetaan pakokaasuilla kanavien sisäpinnalle imupuolella niin kanavissa voi olla useamman millin karsta kerros ja esim imulautasen päällä voi olla 5mm kerros karstaa jolloin voisi karkeasti arvioida että venttiilin nostosta jää puolet puuttumaan =O
Edelleen väittäisin että hidas palaminen huonontaa hyötysuhdetta koska näin maksimi sylinteripaine jakautuu suuremmalle ajalle.. osittain tästä syystä ruiskutuksen ennakkoja on säädetty toimimaan EGR kanssa eikä sen poistamalla saada hyötyjä nopeammasta palamisesta.
Itse huomasin EGR poistamisella että moottorijarrutus hieman voimistui ja matka ajossa ei ollut niin kumilankamainen ajettava. Päättelin että jos kone menee vakuumille tai lähes, niin koneeseen syötetään roimasti pakokaasua jolloin se voisi hieman vähentää pumppaushäviötä imun osalta.. kuitenkaan kulutus ei muuttunut miksikään, eli voisi olettaa että palaminen tehostui koska pumppaushäviöt suurenivat.
Polttoaine suihkut tapahtuvat männän poteroon, joten sylinteriputkien lämmittämisellä en näkisi tuossa kohtaa mitään tekemistä?
Talvella kyllä kone lämpenee nopeammin matka ajossa kun EGR syöttää koneen läpi kuumaa ilmaa verrattuna pakkasilmaan ulkona.. eli palotapahtuma on itsessään kylmempi, mutta imukanava kannessa on isolla pinta-alalla ja palotila pysyy kuumempana kun koneen läpi muuten huuhdeltaisiin pakkas ilmalla ja matka ajossa polttoainetta syötetään niin vähän että koneella on vaikeuksia saada itseään käyntilämpöön.
Jos tarkastellaan paljon ajetun TDi moottorin kanavia, niin pakopuolella on niin ohut kerros diesel pöllyä että kerran kun rätillä pyyhkäisee niin tulee jo kirkas pinta alta.. Mutta koska huohotusölju poltetaan pakokaasuilla kanavien sisäpinnalle imupuolella niin kanavissa voi olla useamman millin karsta kerros ja esim imulautasen päällä voi olla 5mm kerros karstaa jolloin voisi karkeasti arvioida että venttiilin nostosta jää puolet puuttumaan =O
Edelleen väittäisin että hidas palaminen huonontaa hyötysuhdetta koska näin maksimi sylinteripaine jakautuu suuremmalle ajalle.. osittain tästä syystä ruiskutuksen ennakkoja on säädetty toimimaan EGR kanssa eikä sen poistamalla saada hyötyjä nopeammasta palamisesta.
Itse huomasin EGR poistamisella että moottorijarrutus hieman voimistui ja matka ajossa ei ollut niin kumilankamainen ajettava. Päättelin että jos kone menee vakuumille tai lähes, niin koneeseen syötetään roimasti pakokaasua jolloin se voisi hieman vähentää pumppaushäviötä imun osalta.. kuitenkaan kulutus ei muuttunut miksikään, eli voisi olettaa että palaminen tehostui koska pumppaushäviöt suurenivat.
Polttoaine suihkut tapahtuvat männän poteroon, joten sylinteriputkien lämmittämisellä en näkisi tuossa kohtaa mitään tekemistä?
Talvella kyllä kone lämpenee nopeammin matka ajossa kun EGR syöttää koneen läpi kuumaa ilmaa verrattuna pakkasilmaan ulkona.. eli palotapahtuma on itsessään kylmempi, mutta imukanava kannessa on isolla pinta-alalla ja palotila pysyy kuumempana kun koneen läpi muuten huuhdeltaisiin pakkas ilmalla ja matka ajossa polttoainetta syötetään niin vähän että koneella on vaikeuksia saada itseään käyntilämpöön.
Jos huohotusputkeen on laitettu öljyn eroitin, niin imusarja ei likaannu EGR toiminnasta edes TDi koneessa.
Onko toi erotin se pyöreä lieriö siinä koneen päällä... josta sit menee imuputkeen lämmittimen kautta?
http://tos.pp.fi/koukku/DSC00033.JPG (yl 2 megaa kokoa)
^tollaselta näytti omassa 160tkm, ei taida siis olla öljyn erotin ;)
Minimoin vag-comilla EGR:n ja käytän vähätuhkaista öljyä, jos auttas.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
On se erään sortin öljyn erotin, mutta jos tutkailet esim välijäähyn pohjalle tai alimpaan ahtoputkeen niin sieltä löytyy aimo määrä huohotus öljyä.
Eli se oma erotin ei toimi ihan hirveän hyvin =(
Minulla kuluttaa öljyä 30tkm vaihtovälillä litran verran, niin omaan "kokispullo erottimeeni" kertyi ehkä about puolet tuosta määrästä.
Syksyllä sinne kertyi hemmetisti vettä ja öljyn / veden sekaista mörjää, niin että kun pullo oli miltei täysi ja yli puolet oli vettä niin vaikka pullon käänsi ympäri niin vesi ei tullut pois ennen kuin mörjän sai ravistttua liikkella.
Tota skeidaa siellä on sitten välijäähy tursollaan =(
Eli se oma erotin ei toimi ihan hirveän hyvin =(
Minulla kuluttaa öljyä 30tkm vaihtovälillä litran verran, niin omaan "kokispullo erottimeeni" kertyi ehkä about puolet tuosta määrästä.
Syksyllä sinne kertyi hemmetisti vettä ja öljyn / veden sekaista mörjää, niin että kun pullo oli miltei täysi ja yli puolet oli vettä niin vaikka pullon käänsi ympäri niin vesi ei tullut pois ennen kuin mörjän sai ravistttua liikkella.
Tota skeidaa siellä on sitten välijäähy tursollaan =(
Eli EGR on kehitetty siis lähinnä NOx-päästöjen vähentämistä silmällä pitäen? Vaikka aiemmista jutuistani saattoi päätellä muuta, olen EGR:n tulppaamisen kannalla. Muiden kokemusten perusteella nuo haitat nousevat kovemmiksi, kuin EGR:llä tavoitettu hyöty, ilmeisesti.
BTW, ois kiva nähdä kuvia noista itse väsätyistä huohotusöljyn keräimistä. Myös kokemukset toimivuudesta olis mukava kuulla. Oma ratsu on sen verran kovalla käyttöasteella, ettei joka vuotinen imusarjan ja muun putkiston putsaus oikeen houkuttele. Ei ole oikeen aikaa moisella, eikä viitsisi tossa rivarin pihassa purkaa puolta pannua kerran kesässä..
BTW, ois kiva nähdä kuvia noista itse väsätyistä huohotusöljyn keräimistä. Myös kokemukset toimivuudesta olis mukava kuulla. Oma ratsu on sen verran kovalla käyttöasteella, ettei joka vuotinen imusarjan ja muun putkiston putsaus oikeen houkuttele. Ei ole oikeen aikaa moisella, eikä viitsisi tossa rivarin pihassa purkaa puolta pannua kerran kesässä..
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Kyllä toi EGR on pelkästään päästöjen takia sinne laitettu.
Minä ajattelin tässä huomenissa vielä kokeilla säätää EGR arvot normaaleiksi ja jättää letkun edelleen tulpatuksi, kun ameriikav voorumilla väittävät että adaptaatio vaikuttaa myös ruiskutusaikaan.. ja näin ollen lisää kulutusta.
Viime talven mulla oli EGR kytkettynä ja adaptaatio tapissaan, mutta silti siellä oli kertynyt jonkin verran mönjää imusarjaan tässä ~60tkm aikana.. voi olla että toi mun huohotusöljyn kerääjä ei ole ihan viimosen päälle =(
Itse tein vain Y haaran peltiputkesta joka sitten oli liimattu puolen litran kokis pullon korkkiin (tosi pro).
Eli painovoima hoiti että öljy valui pääosin alas pulloon.. mutta parempi olisi jos huohotus tulisi sisään eri reijästä kuin lähtisi takaisin ja vieläpä vaikka joku metalliverkko välissä.
Muistaakseni Holysmokella oli jotain valmiita pönttöjä myynnissä.
Kyllähän tota imusarjaa putsailee, mutta venttiileiden päältä sitä skeidaa ei saa millään pois.. tosin onneksi suurin osa karstasta jää heti siihen EGR taakse imusarjaan.
Minä ajattelin tässä huomenissa vielä kokeilla säätää EGR arvot normaaleiksi ja jättää letkun edelleen tulpatuksi, kun ameriikav voorumilla väittävät että adaptaatio vaikuttaa myös ruiskutusaikaan.. ja näin ollen lisää kulutusta.
Viime talven mulla oli EGR kytkettynä ja adaptaatio tapissaan, mutta silti siellä oli kertynyt jonkin verran mönjää imusarjaan tässä ~60tkm aikana.. voi olla että toi mun huohotusöljyn kerääjä ei ole ihan viimosen päälle =(
Itse tein vain Y haaran peltiputkesta joka sitten oli liimattu puolen litran kokis pullon korkkiin (tosi pro).
Eli painovoima hoiti että öljy valui pääosin alas pulloon.. mutta parempi olisi jos huohotus tulisi sisään eri reijästä kuin lähtisi takaisin ja vieläpä vaikka joku metalliverkko välissä.
Muistaakseni Holysmokella oli jotain valmiita pönttöjä myynnissä.
Kyllähän tota imusarjaa putsailee, mutta venttiileiden päältä sitä skeidaa ei saa millään pois.. tosin onneksi suurin osa karstasta jää heti siihen EGR taakse imusarjaan.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa