-93 tdi Passat; mitkä koneet "heittämällä" keulall

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

johniemi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 8.10.2006 19:01

-93 tdi Passat; mitkä koneet "heittämällä" keulall

ViestiKirjoittaja johniemi » 3.9.2007 10:19

Multa pamahti -93 1.9 tdi passatista moottori, osaisitteko kertoa mitkä dieselmoottorit menisivät keulalle heittämällä, tai mahdollisimman pienin muutoksin? Pienillä muutoksilla tarkoitan oikeasti pieniä muutoksia koska joudun antamaan koneenvaihdon korjaamon tehtäväksi. Kiitos!

EDIT: Paikallinen purkaamo tarjosi golf -97 1.9 tdi konetta ja sanoi että siinä on sähköinen joku syöttöhommeli, mahtaako tuo käydä?

-John

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 3.9.2007 12:03

Eikös ton ikäinen 1.9tdi kone ole juuri AAZ tyypiltään, ja eikai niissä sähköllä taida olla mitään antureita kummempaa, syöttöpumppukin taitaa olla mekaaninen ihan.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 3.9.2007 12:37

kyllä tuon ikäsissä on ollut mun tietääkseni ensimmäiset 1z koneet. AAZ-kone kun ei ole TDI, vaan vain TD merkinnällä.
Selvin näkyvä ero 1z ja aaz välillä on se, että 1z syöttöpumppu on jo sähköohjattu, eli ei ole kaasuvaijeria olleskaan.
Jos se levinnyt kone on 1z, niin tilalle käy helposti saman lainen, sitten on 66kw AHU:n kone ja ecun vaihtamalla saa vaikka 81kw afn:n tyypin koneen(tuo viimeinen siinä tapauksessa että vaihtuu kone apulaitteineen).

johniemi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 8.10.2006 19:01

ViestiKirjoittaja johniemi » 3.9.2007 13:41

Kyllä tuossa kaasuvaijeri on, eli onko se nyt sitten AAZ?

Eli näillä tiedoilla; mitkä td(i) koneet siihen kävisi? (Siis käykö esim. Golfin tai jonkun muun VW:n motti?)

Ja jos joku sattuu tietämään jonkun jolla ois td(i) motti kaupan niin ilmoittakaa toki... Paikallisella purkaamolla pyytävät 1100 euroa :(

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 3.9.2007 14:35

Eli taitaa olla levinnyt motti olla aika varmasti aaz.
Sen tilalle et saa helposti mitään muuta kuin toisen aaz-koneen jota löytyy mm. ventosta ja mk3 koppasista golfeista.
Ja tuohan on 55kw pata.
Jos sinne haluaa oikean tdi-koneen (1z,ahu jne.) niin pääsee siirtelemään johtosarjaa, ecua ja mittariston ajoneston kera samalla.
Ja jos haluaa vielä lailliseksi niin taitaa mennä ainakin etujarrut uusiksi, jotta siis riittää jarruteho myös inssille(tämä siis jos ruuvaa 66kw tdi padan kiinni).

Eli kannattaa hommata samanlainen pata...
Mikä muuten levis edellisestä, anna kun arvaan, kuningaspultti antoi periksi ja yläkerta koki totaalinen tuhon?

johniemi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 8.10.2006 19:01

ViestiKirjoittaja johniemi » 3.9.2007 20:44

Vaimo antoi lämpöjen karata liian korkealle, ilmeisesti kansipahvi vuoti ja teki eston vedenkiertoon... eli suomeksi sanottuna nesteet keittivät mutta matka jatkui. Sitten yhtäkkiä alkoi öljynpainevalo ja merkkiääni huutamaan samaan aikaan syylärinesteiden merkkivalon kanssa ja kone hyytyi. Kai se siis kuumaleikkasi koska ei suostunut starttaamaan tien poskessa mutta 5min tilanteen jälkeen pyöritti startilla vaivaisesti ja samana iltana hinattuna kotipihaan lähti avaimesta käyntiin ihan normaalisti.

Öljyvalo silti palaa käydessä joten starttasin vaan kokeeksi ja sammutin parin sekunnin jälkeen.

Huomenna ajattelin huvikseni lisätä öljyä, ilmata jäähdytysjärjestelmän ja laittaa sinne semmoista vuodonpaikkausainetta, eihän tässä mitään menetettävääkään ole :) Eli osaisko joku kertoa miten tuo jäähdytysjärjestelmä ilmataan? Eli sen verran tiedän että paisuntasäiliöstä nestettä sisään samalla kun kone käy mutta mitäs muuta?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 3.9.2007 22:21

En tiedä kuinka tuo ilmataan, mutta omastani (1z) vaan paisarista nestettä vaan kiertoon. Yleensä on onnistunut sillä tavalla kokonaan.
Mutta todennäköisesti sulta on vaan mennyt kansipahvi tuosta, joten ei tarvitse käydä koko padan vaihtoon.
Uusi pahvi vaan tilalle, jäähdytys järjestelmän putsaus öljystä ja uudet nesteen vaan tilalle.
Onko muuten mahdollisesti öljyt jäähtystysnesteiden seassa(harmaa öljy) vai toisin perin(epämääräistä paskaa esim paisarissa)?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 5.9.2007 8:29

Kannattaa suhtautua noissa konerikoissa aina sellattiin että se on ilmaista tutkia sitä vanhaa, kuin että ostat toisen koneen ja sitten vuoden päästä tylsyyksissä saat idean tutkia sitä vanhaa ja huomaat että siinä on joku kohtuu helposti korjattava vika.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 5.9.2007 23:50

Joo ja sitä syylärisementtiä älä ainakaan laita sinne. :D Jos et meinaa vaihtaa sitte syyläreitä yms letkuja ja kaikkia muitakin.
Sillä kansipahvivikaan se ei auta, eikä myöskään kannen halkeamiseen mitkä ovat tässä todennäköisimmät vaihtoehdot.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa