ohjeita keskittävän spacerin tekoon

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ohjeita keskittävän spacerin tekoon

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 24.7.2007 0:27

kaveri lupas sorvata mulle IV Golfiin sopivat spacerit kunhan teen piirrustukset mutta mitens noista tehdään oikeeoppisesti keskittävät? 8mm levitystä haetaan per nurkka.

Keskireikä on sen 57.1mm ja toiselle puolelle pitää tehdä syvennys ja toiselle puolelle korotus. Oletettavasti noille on jotkut mitat ja muodot olemassa mutta mistähän ne sais? mittaamalla vanteesta ja navasta mutta on noille jollain varmaan tiedossa valmistajan mitatkin.

samalla meinasin pyytää reijät sekä 5x100 että 5x112 jaolle kun vanteessakin on tuplajako. tuosta ei liene mitään haittaa kun reikien väliin tulee kuitenkin useempi sentti. tulis kevyemmätkin... eikös 5x100 tarkoita että viisi reikää ja kahden viereisen reijän keskikohdan etäisyys toisista on 100mm. reikä pulttia varten saanee olla tasan 14mm.

materiaaliksi joku tavan alumiini lienee oikea?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.7.2007 0:31

5x100 jaossa pulttien keskipisteiden muodostama kehä on halkaisijaltaan 100 mm.

Vilkaseppa pikkusen tarkemmin pulttikehää niin kymmenen senttiä vierekkäisten välissä on jo valovuosi :)

jami
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.9.2006 21:19

ViestiKirjoittaja jami » 24.7.2007 0:54

sorvasin juuri itselleni 6.5mm spacerit.. reilu viiste sisäpintaan mutta vannetta et pysty niin pienellä halkaisialla keskittämään.vanne keskittyy vielä todennäköisesti siihen keskiöön.
kuten todettua niin kehän halkaisija on 100mm eli 72 astetta on reikien väli. alumiini on hyvä ja kevyt.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.7.2007 2:36


jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 24.7.2007 10:38

Vilkaseppa pikkusen tarkemmin pulttikehää niin kymmenen senttiä vierekkäisten välissä on jo valovuosi :)


ompa taas järkeilty iltasella oikeen urakalla. seuraava kyssäri oliskin ollut että mikä se halkaisija tuollon on... =) eipä ole tuotakaan koskaan tullut ajateltua.

reilu viiste sisäpintaan mutta vannetta et pysty niin pienellä halkaisialla keskittämään. vanne keskittyy vielä todennäköisesti siihen keskiöön.


riittääkö pelkät pultit keskittämiseen? eli tuo keskittäminen mulla tässä se tärkein tavoite on. Nyt olis kiinni Bilteman 5mm spacerit mutta minusta nuo eivät ole lähelläkään hyvää eli tärisee jo alta 100 vauhdissa. renkaat on ennen asennusta tasapainotettu. pitää varmaan ottaa rengas irti ja ihmetellä lisää.

kuinka ulos keskiö tulee tasosta johon vanne kiinnitty?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 24.7.2007 11:19

Sunila tekee kans spacereita. (Tuolla Pirkkahallin suunnalla) Osaa tehä ilman piirustuksiakin...:)

Mulla anakin Spaceri keskittyy vanteesen ja napaan.. EIKÄ ravista pisaraakaan missään nopeudessa.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 24.7.2007 11:58

http://koti.mbnet.fi/~skote/pulttijako.htm ?


Noilla sivullakin on kyllä järkeilty oikein urakalla, tuo laskuohje antaa oikean tuloksen pulttijaosta, mutta sensijaan kuva 5-pulttisen jaon mittamisesta on päin videota.

Kannattaa tehdä spaceriin samanlainen huuli tosiaan keskittämään jotta voit käyttää samoja vanteita kuin ilman spaceria, mittoja minulla ei kuitenkaan ole joten pitäisi mitata...

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.7.2007 16:14

Täältä löytyi aiheeseen sopivaa kuvamateriaalia :)

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=83241

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 24.7.2007 16:35

Ei kai tuossa mitään kuvia tarvi?? Vanteen/navan mitathan sen homman sanelee täysin??

Tuossahan nyt on aikapaljon merkitystä sillä vanteessa olevan ohjauksen mitalla.. Jos on esim. se sama 57,1 , niin eihän sitä pysty noin ohueen laippaan tekemään...

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 24.7.2007 18:27

juuri tuon takia kiinnostaisi kuinka paljon se keskiö tulee ulos tasosta johon vanne kiinnittyy. mulla nuo vanteet ovat juurikin samalla 57.1 reijällä. eli onko tuo nyt sitten täysin mahdotonta tehdä? ei viittis tonne sateeseen mennä rengasta irrottamaan... =)

4vant
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2007 17:51

ViestiKirjoittaja 4vant » 24.7.2007 20:35

Kymppimilliseen pystyi juuri ja juuri tekemään sekä vanteeseen, että napaan keskittyväksi. Hyödyksi käytettiin vanteen viisteen jättämää tilaa. Voit Jaripetteri tulla katsomaan toteutusta ja ottamaan mitat (Pirkkala). O5O 357 2I92

-JUPE-
-
Viestit: 93
Liittynyt: 18.12.2006 14:00

ViestiKirjoittaja -JUPE- » 24.7.2007 21:01

Jos joku tarvii, niin mulla on spacerit myynnissä!

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 24.7.2007 21:54

^^ Juu viistettä vanteessa vois ajatella käytettäväksi, mutta jotenkin tuntuu että varsinkaan halvemmissa vanteissa tuo viiste ei välttämättä ole toleroitu mitenkään, vaan on vaan ajettu siihen jättämään tilaa paskalle yms. jotta vanne menee varmasti kiinni napaan?? Eli todennäköisesti käy niin, että spaceri kantaa joko viisteeseen, tai laippapintaan. Vaikka kaikki olisikin mitoillaan niin pirun tarkaksi menee, ainakin sorvaajan osuus?? :)

Voin olla väärässäkin, mutta noin äkkiä tulee mieleen että viistot ohjaukset ei oikein pelaa tässä kohtaa??

Jukka Majava
-
Viestit: 111
Liittynyt: 24.7.2003 0:08

ViestiKirjoittaja Jukka Majava » 24.7.2007 22:13

Jos kyseessä on tarvikevanteet, eikä OEM:t, niin noissahan on yleensä irrallinen keskiösovite. Sovite vanteesta pois ja spacerin keskiön olake tuon sovitteen ulkohalkaisijan mukaan.
Muuten taitaa olla noin ohueen lappuun tekemätön paikka.
Materiaaliksi ennemmin esim "työkalu-alumiini" kuin tavallinen. Ei ole lähellekkään yhtä pehmeää.

jami
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.9.2006 21:19

ViestiKirjoittaja jami » 24.7.2007 22:50


Karban
-
Viestit: 130
Liittynyt: 15.9.2003 13:47

ViestiKirjoittaja Karban » 24.7.2007 23:14

Mä en tajua miks niihin pitää tuplajako saada? Miksei voi vaan laittaa viittä ovaalia reikää niin että samoihin reikiin sopii sekä 5x100 että 5x112?

4vant
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2007 17:51

ViestiKirjoittaja 4vant » 24.7.2007 23:28

^^^jne - viisteestä:
Minulla on OEM oooo-vanteet /BBS/O.Z. vanteet ja kaikissa viiste on sama, eli 7mm/7mm (45 astetta). Spacereihin laitatin 6,5mm /6,5mm viisteen. Viisteessä on jonkinverrran tilaa vannepiikin tekemiselle, mutta olikos se niin, ettei alle 10mm spacereihin enää uskalla vannekeskitystä tehdä. Aanelosen (b5-b7) napa nousee vanteen tasosta 13,5 mm. Navanpuolen "koirasviiste" spacerissa keskittää vanteen asennettaessa ja ajossa siihen ei kohdistu rasitusta.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 25.7.2007 0:02

Mä en tajua miks niihin pitää tuplajako saada? Miksei voi vaan laittaa viittä ovaalia reikää niin että samoihin reikiin sopii sekä 5x100 että 5x112?


maalaisjärjellä ajatellen pyöreillä reijillä keskittäminen on täsmällisempää ja voisin kuvitella että pyöreän reijän sorvaaminen on helpompaa vaikka tuleekin tupla määrä kuin soikeita. Tosin en kyllä sorvaamisesta tiedä mitään. Noi Bilteman spacserit eivät kyllä keskitä mitään ja ovat mallia one-size-fits-all eli yhtään pyöreää reikää...

kiitos mitoista. jos tuo napa nousee noin ulos niin pitäisihän sen keskittää 5mm spacerilla tuo vanne nytkin... pakkohan ne on irti ottaa.

4vant
-
Viestit: 21
Liittynyt: 4.7.2007 17:51

ViestiKirjoittaja 4vant » 25.7.2007 0:15

Keskittää sen vanteen, mutta spaceri voi olla päin v*ttua. Navan uloke ei keskitä 57.1 mm reikään koko 13.5 mm matkalta, vaan ainoastaan kärjestään. Juuresta se on kapoisampi ja ei keskitä spaceria vaikka kuinka olisi keskireikä 57.1mm.

Tuplajaon tekemisessä on se järki, että jos ne on keskeisesti tehty, saadaan spacerin painoa alas. Spacerit ovat jousittamatonta massaa ja sitäperua h*lv*tinp*rk*l*itä suorituskyvylle ja ajettavuudelle (puhumattakaan vetelystä). :-) Tuplajako helpottaa myös kiekkojen jälkimarkkinointia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa