Ongelma takajarrun kanssa G2

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

Ongelma takajarrun kanssa G2

ViestiKirjoittaja aZu » 7.7.2007 0:44

Kävin sitten hakemassa hylyn katsastuksesta. Syynä liian iso voimaero takajarrujen kesken. Oikean puolen takajarru ei jarruta juuri yhtään, ilmaan nostettuna pystyin pyörittämään pyörää helposti käsin vaikka kaveri painoi jarrupoljinta pohjassa.
Käsijarruvaijerin vaihoin ennen katsastusta juuri oikealle puolelle ja jarrupalatkin ovat hyvässä kunnossa ja ihan rummun sisäkehällä, niin että ne lähes laahaavat ajaessa, mutta siltikään jarrutus ei pure renkaaseen juuri ollenkaan. Apuja? Mistähän sitä aloittaisi vian etsimisen?
Kyseessä siis rumpujarrullinen malli.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 7.7.2007 0:55

Missä kohtaa se pieni säätöpalikka on siellä rummun sisällä? Vedät sen niin alas kun saa, että se vielä siinä paikallaan pysyy. Entäpä se käsijarruvaijeri, ootko säätänyt tarpeeks kireälle? Jarrupölyt kannattaa putsata sieltä kans aika huolella pois.

Hoida noi yllämainitut kuntoon, jos ei vieläkään pelitä niin hae uus rumpu siihen. Ja jos sittekään ei pelaa niin paineensäädin tarkasteluun, tossapa ne vaihtoehdot oliki :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.7.2007 0:57

ei kait noissa dapoljuusiissä ole paineensäädintä?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 7.7.2007 0:59

^1.8 bensa ja 1.6td versioista ylöspäinhän ne pitäisi löytyä.

E: joo 66kw ylöspäin bensamalleissa.
Viimeksi muokannut Jak3, 7.7.2007 1:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 7.7.2007 1:01

Eiku niinhä se oliki. 66kW ja ylöspäin siis vai? Mä muisteli että se oli pelkästään levyllisissä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2007 10:26

Se käsijarrun automaattisäädön asettuminen vaatii pari kunnon jarrutusta. Esimerkiksi hiekalla muutama lukkojarrutus niin että myös takapää lukkiutuu. Välillä voi koittaa käsijarrua kiskoa. Myös jarruttaminen peruutettaessa saattaa auttaa kenkien asettumiseen.

Ikinä en ole sitä säätökiilaa mitenkään käsin asetellut, eikä kai pitäisikään. Jousihan sitä alaspäin vetää jos vaan kaikki osat ovat kunnossa ja liikkuvat.

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 7.7.2007 14:52

itellä oli siihen kiilaan tullut hammastusta niin piti käsin siirtää sitä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2007 16:20

Siinä on alunperinkin pieni hammastus, ilmeisesti siksi ettei lipsu. Sen kiilan välinhän pitäisi jarrua painaessa "aueta", jolloin kiila jousen suosiollisella avustuksella tippuu alas. Tokihan se käsin säätäminen nopeuttaa toimenpidettä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 7.7.2007 19:41

Mulla tuossa sopivasti oli takajarruremppa omaan kakkakoppaan, niin kokeilin jättää ne säätöpalat ihan ylimpään asentoonsa ja kasasin romut kiinni. Muutama jarrutus ja käsijarrun tempominen niin kylläpä nuo tuntuu pelaavan kuten kuuluu.

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

ViestiKirjoittaja aZu » 9.7.2007 15:51

Kiitos vastauksista. Tässä eilen taas pähkäilin homman kanssa ja huomasin että vaikka kaikki osat liikkuu kuten pitääkin ei jarrua painamalla tapahdu oikeastaan yhtään mitään. Ongelma saattaa siis piillä jarrupaineen säätimessä? On aika hirvittävän hintanen kapistus.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.7.2007 16:05

Eihän vain rummut ole kuluneet? ei tarvita paljoa kulumaa, niin kengät eivät ylety enää rumpuihin, vaikka miten säätäisi.
Pari vuotta sitten kädiin laitoin kaikki uusiksi ja ihmettelin, miksi ei jarruissa ole tehoa. Sitten pitkin hampain uusin rummutkin (kalliit tuohon malliin) ja jarrutusteho palasi.
Poloon olen joskus hitsannut lisää tavaraa jarrukengän alapäähän -en suosittele.

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

ViestiKirjoittaja aZu » 9.7.2007 16:33

Sori, selitin asian epätarkasti. Avasin siis rummun ja vääntelin kenkiä eestaas ja ne liikkuivat ihan nätisi. Jarrua painaessa toinen kenkä juuri ja juuri vain liikahti. Ihan kuin painetta ei tulisi olenkaan kengille.

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 12.7.2007 12:02

sullahan on sylinteri vaihtokunnossa.maksaa noin 10 euroa.todennäköisesti joudut ostamaan pätkän jarruputkea siihen myös,jos et saa sovinnolla auki sylinterinpäätä.

oon aika varma että sitten rupeaa jarrut toimimaan.

vai toimiiko jo?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.7.2007 12:10

Mulle kävi samoin kun ostin Motonetista tarvikesylinterit. Jämähtivät jumiin parissa kuukaudessa. Hätäapuna pyörittelin mäntää yleispihdeillä ja sain sen liikkumaan. Sen jälkeen tungin rasvaa kunnolla sinne kumin alle ja laitoin jarrut läjään. Episodista on nyt noin vuosi ja edelleen nuo toimivat.

Kannattaa siis laittaa sitä jarrusylinterirasvaa sinne kumin alle heti uusia vaihtaessa.

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

ViestiKirjoittaja aZu » 14.7.2007 15:42

Kiitokset avusta. Sylinterin vaihdollahan siitä selvisi. Tuli myös uusittua jarruputket/letkut taakse kun kerran vauhtiin pääsi. :D

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 14.7.2007 16:07

^Seli seli, ei vain auennut liitokset eikö ;) Itsekin "pääsi" vaihtamaan putket ja letkut juurikin siitä syystä kun ei taito/tuuri riittänyt avaamaan kuin yhden liitoksen 23 vuotta ja 500 000km nähneistä jarruputkista.

aZu
-
Viestit: 159
Liittynyt: 29.5.2006 13:48

ViestiKirjoittaja aZu » 14.7.2007 16:52

Juu, enpä pahemmin edes yrittäny availla liitoksia. :D
Jarruputket olivat jo parhaat päivänsä nähneet (16v) niin niiden vaihtaminen olisi tullut ajankohtaiseksi muutaman vuoden sisällä kuitenkin. Toivottavasti kestää nyt toiset parikymmentä vuotta. :)

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 27.7.2007 13:50

itse olen huomannnut että tavallisella lenkkiavaimella niitä jarruputkia ei saa ei sitten millään auki mulkkaamatta sitä mutteria..tarkoitukseen sopivat avonaiset lenkkiavaimet ovat helvetin hyviä,niillä kyllä aukeaa.saa esim. motonetistä,biltemasta yms.eivätkä edes ole kalliita,sarja muistaakseni parikymppiä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.7.2007 15:06

kyllä ne kunnon avaimetkin antaa periksi jos oikeen piukassa on... paras on pienet putkitongit :P

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 27.7.2007 23:13

Lukkopihdit ihan jees myös. Tietty puhdistus, ruosteen yms kuran poisto, irroitusöljy kylpy ja lämmittäminen ovat suotavia esivalmisteluja.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 28.7.2007 1:28

^ ... ja ton jälkeen putki poikki ja 6-kulmahylsyllä irti...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa