Lastutettu auto ja huolto?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jaskis
-
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2007 18:01

Lastutettu auto ja huolto?

ViestiKirjoittaja jaskis » 20.6.2007 19:02

Passat 1.8T -03:seen syttyi EPC ja ESP:n valot kesken ajon (ja veto loppui). Vika kuittaantui auton sammuttamalla. Muutaman kerran teki näin ja vein huoltoon. Analyysi: viallista dataa kaasupolkimen asentoanturista ja eikun uutta osaa tilalle.

Mutta, jotenkin tuntuu että auto huollon jälkeen ei ehkä kulkisi samalla tavalla. Onko mahdollista, että lastutuksen (boxin säätö) arvot olisi jotenkin resetoitu (tai muuttunut) huollossa? Paremmin se mielestäni kulkee kuin vakio, mutta jotenkin tuntuu että muutama poni olisi karannut laitumelta.

vainoharhainenko?

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 20.6.2007 19:46

Varmaankin.. eikai sitä lastua pysty ihan noin vaan nollaamaan ainakaan ilman oikeenlaista softaa.

jaskis
-
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2007 18:01

ViestiKirjoittaja jaskis » 20.6.2007 20:14

Kävin ihan virallisessa huollossa, joten niillä on ainakin työkalut ja softat tehdä tuo resetointi. Aattelin vaan, että jos siellä on kuitattu viallisen tunnistimen antama häiriö korjauksen jälkeen, niin onkohan siinä yhteydessä voitu "kuitata" muutakin. Äh, en mä tiedä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.6.2007 0:44

Eikö moottorin ohjausboksit tuu korjaamoon ohjelmoituna ja korjaamolla ei enää ohjelmoida lastuja uudelleen?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 21.6.2007 2:16

eikös ne päivitettyä ne saa ? muistelisin näin

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 21.6.2007 7:34

On hyvinkin mahdollista että viriohjelmointi on hävinnyt. Eli mikäli korjaamolla ajetaan päivitys moottoriohjainlaitteelle, niin kyllä silloin viriohjelma häviää.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 21.6.2007 7:54

Mun oikeustajun mukaan sun pitäis saada se virisofta uudestaan autoosi ilmaiseksi eli käytännössä esim. tuntilaskutuksen mukaan, mitä pajalta menee kun siirtävät virisoftan autoosi. (10 min?)

Oothan jo viriohjelmasta maksanaut, eli ei muutakuin viripajalle missä lastu on laitettu . Vai tuleeko tommosten virisoftien mukana lisenssi tms. kuten muiden ohjelmistojen mukana?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 21.6.2007 10:38

Mun oikeustajun mukaan sun pitäis saada se virisofta uudestaan autoosi ilmaiseksi


Teoriassa melkein. Käytännössä ehkä.
Ja todellisuudessa ihan vaan sovittava viriohjelman asentajan kanssa. Saattoipa nimittäin korjaamo päivityksessä joku ideakin olla. Jokin kartta parannettu. Joten näin ollen kannattaa viriohjelma tehdä uusimman ohjelman pohjalta.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 21.6.2007 11:18

1.8T oppii ja säätyy ajan kanssa niin että ottaa kaiken saatavilla olevan tehon käyttöön tai jotain. Jos ECU otetaan pois sähköistä niin säädöt resetoituu ja oppimisprosessi alkaa alusta. Sitä en tiedä tunteeko persdyno tuon. Ajelet tankillisen niin pitäisi olla taas normaali jos tuosta johtuu.

jaskis
-
Viestit: 9
Liittynyt: 20.6.2007 18:01

ViestiKirjoittaja jaskis » 21.6.2007 12:34

Voipi olla, että persdyno on ihan päin ***. Täytyypi tosiaan ajella pari tankillista ja katella sitten. Säädetyn ohjelman saa takaisin "heittämällä" sisään - varmistin senkin silloin, kun auto oli lastutettavana.

Bemareissa on ainakin sellainen modulaarinen älyjärjestelmä, että kaikkea ei tarvi resetoida. Voidaan räpeltää vaan jonkin alueen kanssa. Onkohan Volkkarissa samanlaista vai mennäänkö "kaikki tai ei mitään" -periaatteella?

Jos boksiin laitetaan uusi softaversio (esim. huollon yhteydessä), sitten säätö ja penkitys täytyy tehdä uudelleen.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 21.6.2007 13:00

1.8T oppii ja säätyy ajan kanssa niin että ottaa kaiken saatavilla olevan tehon käyttöön tai jotain. Jos ECU otetaan pois sähköistä niin säädöt resetoituu ja oppimisprosessi alkaa alusta. Sitä en tiedä tunteeko persdyno tuon. Ajelet tankillisen niin pitäisi olla taas normaali jos tuosta johtuu.


Ei pidä alkuunkaan paikkaansa.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 21.6.2007 14:14

Ei niin

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 21.6.2007 14:23

No ei sitten. Näin mulle on kerrottu että moottorinohjain osaisi sopeutua esim. polttoaineen korkeampaan oktaanilukuun ja tuossa menee aina hetki. Ei tietenkään karttoja muuta eli hieman huonosti muotoilin lauseen mutta jonkin sortin sopeutumista tapahtuu, jotka resetoituu kun ECU esim. irroitetaan. Tuon voi sitten huomata kun auto ei käyttäydy ihan samalla tavalla kuin aikaisemmin.

Mut jos näin ei ole niin sitten olen saanut väärää informaatiota ja hyvä että korjasitte.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 21.6.2007 15:37

Tottakai ohjainlaite sopeutuu oktaanilukuun nakutuksen kautta, mutta automaattisesti paremmasta nakutuskestävyydestä ei hyötyä tule. Ennakkokäyrästöt pitää olla suunniteltu tietylle polttoaineelle. Jos tankissa sattuukin olemaan huonompilaatuista, osaa ohjainlaite kyllä siihen sopeutua (tiettyyn rajaan asti) myöhäistämällä sytytyksen ajoitusta tehon kustannuksella. Aikaisemalle ajoitus ei säädy oli tankissa miten eksoottista polttoainetta tahansa.

Jotkut viritysohjelmat on tehty vähän turhankin rajuilla ennakoilla, tämän huomaa nakutusindeksejä tarkkaillessa. Jos moottoriin tulee pienenlainen vika tai polttoaine onkin huonompaa, nakuttaa kone todella herkästi ja saattaa jopa rikkoontua. Tämä siis siksi, että nakutuksen mukaan tehtävällä ennakonsäädöllä on tietyt rajat jonka puitteissa toimia.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 24.6.2007 12:14

tuota ajoin takaa eli jos ECU on käytetty irti sähköistä niin ohjain alkaa uudelleen sopeutua. jos samalla autolla on ajanut pitkään niin kauhean isoa muutosta ei tarvita että sen huomaa. ilmeisesti tuossa sopeutumisessa ei sitten hirveän pitkään mene?

mitäs tuo nakutus muuten ihan oikeasti tarkoittaa? sytytys liian aikaisin jolloin puristustahti on vielä käynnissä ja polttoaineen syttyessä potkaisee "vastaan". Vai venttiileistäkö nakutus lähtee?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 24.6.2007 14:14

mitäs tuo nakutus muuten ihan oikeasti tarkoittaa?

Polttoaine seoksen ennenaikainen syttyminen aiheuttaa nakutusta, eli periaatteessa ennen sytytystä syttyy puristuksen takia polttoaineseos ennen aikaisesti = nakutus.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 24.6.2007 15:34

Vielä tarkennus, nakutushan on vaan tosta tapahtumasta seuraava ääni. Tohon nakutukseen on myös muitakin syitä kuin pelkkä puristus, esim liian kuuma tulppa aiheuttaa myös nakutusta.

EDIT: vielä sen verran, että nakutus on käytännössä sitä, että kammiossa syttyy erillinen liekkirintama ja tulpan sytyttäessä syntyy toinen, kun nämä kaksi rintamaa kohtaa, niin se on se mikä tekee tuhoa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 24.6.2007 15:52

kammiossa syttyy erillinen liekkirintama ja tulpan sytyttäessä syntyy toinen, kun nämä kaksi rintamaa kohtaa, niin se on se mikä tekee tuhoa.


Veit sanat suustani:)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.6.2007 4:07

Bensakoneessa ei pitäisi koskan olla niin isoja puristuksia että tapahtuisi itsesyttyminen, Dieselit on erikseen. Syttyminen voi kyllä tapahtua ennen kipinän saantia, mutta silloin se vaatii jokun riittävän kuuman pisteen palotilassa (hehkuva karsta, tulpan keskielektrodi, yms). Yksinkertaisin syy nakutukselle on että kipinä vain tulee liian aikaisin, palotapahtuman maksimipaine saavutetaan liian aikaisin kun mäntä ei ole vielä matkalla alaspäin. Tuosta seuraa "räjähdyksenomainen" palaminen mikä luonnollisestikkin hajoittaa paikat jos on tarpeeksi vakavaa, taikka jatkuu liian kauan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa