Jakopään remmi lähti irti paikoiltaan, kenen vastuu?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

Jakopään remmi lähti irti paikoiltaan, kenen vastuu?

ViestiKirjoittaja Arska » 13.6.2007 22:11

Eli kaverin puolesta kirjoittelen. Kaveri osti tuossa pari kuukautta sitten vw golf 1.9tdi -00 yksityiseltä omistajalta. Autossa täydellinen huoltokirja ja remmi vaihdettu noin 50tkm sitten syyskuussa -05. Nyt remmi lähti pois paikoiltaan ja ikävän kallis remontti tiedossa. Sen tiedän että yksityisellä myyjällä ei ole mitään vastuuta tähän. Kaveri soitti merkkiliikkeeseen jossa hihna oli vaihdettu että kenen vastuulle homma tulee. Olivat sielä kattonu koneelta että hihnan vaihdon jälkeen olisi ollut joku huolto jossa remmi olisi pitänyt tarkastaa,mutta asiakas (entinen omistaja) oli jättänyt tuon teettämättä,mutta oli öljyt autoon vaihdattanut. Kysymys kuuluu että onko oikeesti 1.9 tdi koneen huolto-ohjelmassa jakoremmin tarkastus??? Mites valmistaja jakopään osilla,millainen takuu? Musta tuntuu että merkkiliike yrittää viilata nyt linssiin. Hihnan vaihtoväli on siis se 90tkm tuolla koneella.

Koneen tunnusta en tiedä,mutta on se laiskin turbollinen versio. Ne jotka tietää että kuuluuko tuohon huolto-ohjelmaan tuo jakopään hihnat tarkastus niin vastailkaa.

-Kiitos-

tino1
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.6.2007 23:01

ViestiKirjoittaja tino1 » 13.6.2007 23:22

Jää nyt vähän auki tilanne, kun autossa kuulemma täysi huoltokirja mutta huolto jäänyt välistä...? Itse selvittelin kuluttaja-asiamiestä myöden noin 5v sitten: Jos hihnanvaihdon jälkeen yksikin huolto-ohjelman mukainen huolto jäänyt tekemättä: asiakkaan piikkiin. Taitaa olla kaikissa huolloissa maininta tuosta hihnan tarkastuksesta ja saattaa juridisesti riittää ilmankin, koska olisivat voineet teorissa kuitenkin huomata. Itsellä kyseessä Opel ja korjaukset merkkiliikkeen piikkiin(hirveän väännön jälkeen), kun kaikki huollot oli tehty ajallaan heillä.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 13.6.2007 23:31

No joo, tarkoitinkin että leima on kyllä kyseisestä huollosta,mutta kumminkin tarkastus oli jätetty tekemättä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2007 23:44

Leima annettu vaikkei ole muuta kun öljyt vaihdettu?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 13.6.2007 23:56

Niin itse sen ymmärsin. En tiedä mitä kaikkea tuohon huoltoon kuuluu..

tino1
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.6.2007 23:01

ViestiKirjoittaja tino1 » 13.6.2007 23:58

olisi ollut joku huolto jossa remmi olisi pitänyt tarkastaa,mutta asiakas (entinen omistaja) oli jättänyt tuon teettämättä

Jos siis tuo pitää paikkansa, niin tuon 5v takaisen selvittelytyöni mukaisesti, kaverisi maksumies.

Edelleenkin vähän auki miten on huolettu, mutta jos ymmärsin oikein, niin huollon sijasta vain öljyt vaihdettu niin huolto-ohjelman mukaan ei huolettu. Poistettu liikkeeltä mahdollisuus huomata hihnan ongelmat eli takuu raukeaa.

Tietenkin loppukaneettina voidaan ajatella sitä, että tuo leima huollosta annettu väärin perustein ja kaverisi ostaessaan autoa luonnollisesti luuli auton täydellisesti huolletuksi ja näin ollen liike korvausvelvolliinen... Tämä on niin sekava special case, että annan tilaa muille ja siirryn takavasemmalle.
Viimeksi muokannut tino1, 14.6.2007 0:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 14.6.2007 0:03

Tuli tuossa mieleen kun jormalainen kysyi että onko lyöty leima vaikka huollosta on jätetty töitä tekemättä. Eikös se oo silloin liikkeelläkin vastuu,eli ei lyö sitä leimaa jos ei täydellistä huoltoa ole tehty..

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 14.6.2007 0:07

Jos leima lyöty merkkiliikkeessä niin eiköhän se ole ihan liikkeen oma moka jos eivät ole sitä tarkastaneet, en käsitä miten vastuu voisi siirtyä auton omistajalle.
Jos tilanne nyt on siis näin.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 14.6.2007 0:12

Joissakin huoltokirjoissa on rasti ruutuun periaatteella huollot merkattu vihkoon. Eli rastitetaan vain ne kohdat, jotka tehdään. Silloinhan leiman voi antaa niistä töistä mitä on tehty ja kirjaan merkattu.

tino1
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.6.2007 23:01

ViestiKirjoittaja tino1 » 14.6.2007 0:16

Jos leima lyöty merkkiliikkeessä niin eiköhän se ole ihan liikkeen oma moka jos eivät ole sitä tarkastaneet, en käsitä miten vastuu voisi siirtyä auton omistajalle.
Jos tilanne nyt on siis näin
.

samaa mieltä,mutta:

Olivat sielä kattonu koneelta että hihnan vaihdon jälkeen olisi ollut joku huolto jossa remmi olisi pitänyt tarkastaa,mutta asiakas (entinen omistaja) oli jättänyt tuon teettämättä,mutta oli öljyt autoon vaihdattanut.

Kuten sanoin, tämä on niin sekavasti selitetty mitä on tehty ja mitä ei

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.6.2007 7:22

Kaksi vuotta on takuu alkuperäisosilla ja käsittääkseni myös työlle. Käsittääkseni ainakaan vanhemmille malleille ei ole vaadittu jälkitarkastusta, ainakaan, kun kolmosgolffiini keväällä vaihdettiin dampperi merkkiliikkeessä .

aol
-
Viestit: 151
Liittynyt: 22.11.2003 10:53

ViestiKirjoittaja aol » 14.6.2007 9:00

Kuullostaa ihan siltä että huolto yrittää luikerrella. Mutta osille ja työlle on 2v takuu, ja sulla on huollosta leima, niin ei ne oikeen voi jättää korjaamatta tota.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 14.6.2007 9:18

Yksi oleellinen kysymys, tarkoittaako se "hihnan tarkistus" ihan vaan yläkopan avaamista ja kireyden/kunnon pikaista tarkastusta? Usein varmaan saattaa jäädä aika heikoille huomata vika silti. Olisi hyvä jos olisi joku syy kyseiseen tapahtumaan, esim. kiristäjä löysääntynyt, joku pyörä jumissa tms.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 14.6.2007 16:11

Okei, en osaa selittää tuota että mitä siinä jakopäänrempan jälkeisessä huollossa on tehty, mutta oli lukenut ilmeisesti koneella että asiakas on tuonut omat öljyt ja ne vaihdettiin. Oli kaveri ottanut kuluttajaneuvojaankin yhteyttä ja se oli sanonut että ei ole liikkeen vastuulla jos hihna on jätetty tarkastamatta,mutta mistä sitä tietää kuuluuko tuohon huolto-ohjelmaan hihnan tarkistus...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 14.6.2007 16:18

Long Life / vuosihuoltoon kuuluu aina hammashihnan tarkastus.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 14.6.2007 17:00

Kuten Rolle tuossa jo asiantuntijana mainitsikin Tdi koneiden long life / vuosiholtoihin kuuluu jakohihnan tarkistus.
Missä ruuduissa huoltokirjassa rastit on, onko leima vain öljynvaihdosta vai
oikeasta huollosta?
Eli hihna silmämääräinen tarkistus sekä automaattikiristimen asennon
tarkistus ja tarvittaessa kiristimen säätö.
Automaattikiristintäkin kun joskus joutuu kiristämään...

No nuo ns."valohoito" toimenpiteet moni mieltää turhiksi,
haluaa säästää jokusen euron, ja teettääkin huollon sijasta vain
öljyjen + suodattimien vaihdon.
2 vuoden takuu luonnollisesti raukeaa siihen jos asiakas ei autoaan huollata ohjelman mukaisesti.

Eli jos on huollon sijasta on tilannut vain öljyn vaihdon, on jakopää sitten ihan omalla vastuulla.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 14.6.2007 17:28

[OT] Kyseiseen tapaukseen en ota kantaa, koska en tunne sitä. Tulee vain elävästi mieleen muutamat tapaukset menneestä elämästä... "kaveri teki sen halvalla kossupullosta, mutta miksi se käy nyt tälleen" tai " tää on nyt kunnossa, mutta nää jäi ylimääräiseksi" (ämpärillinen irto-osia) :) [/OT]

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 14.6.2007 17:31

Ei kuulemma ole tuollaista rastitus huoltokirjaa vaan kyseisen huollon kohdalla on leima. Mutta eipä sen hihnan tarkastaminen olisi mitään auttanut kun se on vielä ehjänä. Tosin ehkä kiristin sieltä on saattanut mennä.. No katsotaan kuinka asia etenee..

t-power: Kyseessä kumminkin merkkiliike:) jolle kelpaa vaan iso tukku rahaa:D

MrW
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 23.7.2003 9:06

ViestiKirjoittaja MrW » 14.6.2007 19:53

Samanlainen paukku kävi aikoinaan mulla Cliossa. Ostin reilut 100tkm ajettuna, 120tkm piti vaihtaa, täysi hk edellistä lukuunottamatta ja 116tkm ja poks ja itse maksumieheksi.

Onneksi siihen aikaan kaikki osat maksoi sen mitä Alfaan maksaa pelkkä jakohihnanvaihto nykyään :-D

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 14.6.2007 22:41

^ja hihnan ikä oli?? ei ne pelkät kilometrit sitä hihnaa kuluta...

MrW
-
Viestit: 1045
Liittynyt: 23.7.2003 9:06

ViestiKirjoittaja MrW » 15.6.2007 12:15

^ Täysin totta, hyvä pointti, etenkin Suomessa kun paukkuu ihan eri tahtiin kuin ulkomailla. Olisko tuossa ollut 7v ikää, en osaa sanoa mikä oli vaihtoikä tuolle vehkeelle. Selvää oli kuitenkin että omaan piikkiin menee joten silloin ei ollut merkitystä.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 15.6.2007 23:29

Usein jakohihnalle ilmoitetaan myös vaihtoväliksi 4-5 vuotta vaikkei kilometrejä olis kertynytkään. Ja kuten myös joku totesi, kyllä suomen ilmastokin koettelee myös jakohihnaa eritavalla, missä muualla sahataan autoa kolmenkympin pakkasesta liikkeelle...

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 16.6.2007 11:40

Itse vaihdatin hihnan niin sanottiin että 30tkm asti tuossa kuulema täystakuu. sitten oltava merkkiliikkeen leima että tarkistettu hihna huollossa.

-Timo-
-
Viestit: 215
Liittynyt: 3.8.2005 0:50

ViestiKirjoittaja -Timo- » 16.6.2007 14:33

Minä sain työlle ja osille Joensuun Laakkoselta 2 vuoden takuun. Mutta jos oikein ymmärsin niin tuo hihna on tarkistettava vuoden tai 30 tkm välein, että takuu pysyy kunnossa. Käytin autoa tuossa tarkastuksessa ja olivat vaihtaneet ainakin jonkun rullan, hihnasta en tiedä. Vien uudelleen tarkistukseen ennen takuun loppumista.

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 2.7.2007 16:43

nakataan nyt vaikka tänne kysymys,eli kannattaisko jakopään hilppeet ostaa tarvikeliikkeestä vai merkkiliikkestä,mitähän osat maksaa,työn hintaa kyselin kun käytin auton öljyn vaihdossa,laskivat työlle 2,5 tuntia,tämä ei merkkikorjaamossa

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.7.2007 19:14

Tarvikeliikkeestä SKF/Gates tms. laatukamaa jos ei tarvi kahden vuoden takuuta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.7.2007 7:36

Merkkiliikkeessä on jakopääpaketin+vesipumpun hinta yleensä kilpailukykyinen tarvikeliikkeisiin verrattuna, kannattaa käydä kysymässä. Saa ainakin kerralla oikeat huomattavasti isommalla todennäköisyydellä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 3.7.2007 10:19

Ja kannattaa myös kysyä hinta vaihdettuna merkkiliikkeessä. Edellisen pelin, B4 Passat (1z) TDI:n jakohihnan vaihto oli osineen 230e tms, ei minusta kauhean kallista:)

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 3.7.2007 20:06

vaihdetaanko passatissa samat hilppeet ku golffissa,eli remmi,vesipumppu ym?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.7.2007 20:11

Ei kai niitä uudempia vesipumppuja enää vaihdeta toiseen kertaan?

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 3.7.2007 22:04

korjaamolla meinas että 90 tonnin välein myös pumppu vaihtooon,meinas et voithan tietysti kokeilla vanhalla kestääkö seuraavat 90 tuhatta,hintaa kai tuolle tulee useampi satanen ku korjaamolta(ei merkkiliike)kysyin, työlle tulee hintaa pyöreästi 200e

Teekoo00
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.2.2007 21:33

ViestiKirjoittaja Teekoo00 » 3.7.2007 22:21

eipä nuo osat ainakaan tarvikkeena luulis maksavan kovin hirveitä,täytyy soittaa ja kysellä merkkiliikkeen hinta

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.7.2007 0:00

Saako tarvikkeena sitä parempaa pumppua vai vanhempaa?

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 5.7.2007 15:02

Vesipumppu vaihdetaan aina, jos se kyseisessä moottorissa sijaitsee jakopäässä. Vaihto-osana hintaa jää alkuperäiselle pumpulle 40-70 € taas riippuen moottorityypistä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa