Post tdi 1z:n karkea käynti ja sammuminen Posted: 19.3.2007 20:29
audi 80 tdi 1z teki seuraavanlaista: ensin meni lämpötila-anturi joka antaa tietoa eculle koneen lämpötilasta ja oireita alkoi ilmaatua. kone ei lähteyt enää käyntiin kuin pitkän sahauksen jälkeen jos ilma oli niin lämmin ettei hehkutusta ollut. seuraavaksi alkoi käymään todella raakasti(ääni oli kuin vanhassa singerissä) ja ei juuri mitenkään käyntiin muutakuin aivan lämpimänä tai niin kylmänä että kone hehkutti. kun kone lämpeni tarpeeksi raaka käyntiääni muuttui välillä aivan täysin normaaliksi. vaihdoin anturin uuteen, käynnistysongelmat ja raaka käyntiääni jatkui. sitten lopuksi kone hyytyi kesken ajon( 2 vaihteella ja tyhjäkäynnillä). koneeseen on tehty jakopäänremontti noin 30 tkm sitten ja asennuksen teki asiantunteva korjaamo. kysyin hihnanvaihdon yhteydessä "kuningaspultista, mutta vastaus oli että tdi koneissa ei sitä ongelmaa ole. kampiakselin päässä olevassa hihnapyörässä en ole havainnut ollenkaan vipatusta. kävin luetuttamassa myös vikakoodit ennen hyytymistä ja ainoana oli ilmoitus polttoaineen ruskutuksen säätöerosta. käsin ei kampiakselin hihnapyörää saanut heilumaan ollenkaan. mitäkähän syitä tähän kalinaan/sammumiseen/sahaamiseen voisi olla??
Post Posted: 21.3.2007 14:53 Edit/Delete this post
nyt vika korjattu, hihnanvaihtotyön tehnyt liike avasi jakopään ja kampiakselin päässä oleva, paljon kumarrettu kuningaspultti oli löystynyt jostain syystä, ja löystynyt hihnapyörähän se siellä jakoa sekoitteli. sinänsä hyvää tuuria, ettei ollut särkenyt mitään muuta. joten, olkaa hyvät ihmiset nöyränä sen pultin kanssa!!
eli tuollanen tapahtui n. 2 kuukautta sitten ja sen jälkeen oon seuraillu ja ihmetellyt kulutusta joka on yli 6l/100km, vaikka kuin sievästi ajaa. normaalisti kulutus on ollut 5.0-5.5 litran luokkaa ilman sen kummempaa pihistelyä.
kävin luetuttaan vikakoodit uudelleen ja sieltä löytyi seuraavanlaista:
1. 00539 fuel temperature sender g 81 - signal too high
2. 00550 injection commencement regulation -regulating difference
3. 00513 engine speed sender g 28 - input open
missä tuo polttoaineen lämpötila-anturi sijaitsee??
nollattiin vikakoodit ja käynnistyksen jälkeen tuli taas tuo sama 00550 koodi.
mikä tämän herjan aiheuttaa??
3:s suuttimen vastuksen oon mitannu, se oli luokkaa 100 ohm, oisko ollu tarkalleen 108 ohm, eli siinä ei kai pitäisi vikaa olla??
entä missä tämä engine speed sensor sijaitsee, ja onko sen kuntoa mahdollista mitata mitenkään???
sitten vielä sellainen ongelma että koneesta ei saatu reaaliaikaista tietoa ulos, valitti että yhteys katkeaa tms. onko vika mahdollisesti testeripäässä vai autonpäässä, esim ecu:n johdoissa??
huhhuh..
vikakoodeja 1z + vag com kysymyksiä
Valvoja: ffp jäsenet
1. 00539 fuel temperature sender g 81 - signal too high
2. 00550 injection commencement regulation -regulating difference
3. 00513 engine speed sender g 28 - input open
Tuo 3. koodi lie tullut siitä kun olet lukenut koodeja moottori sammuksissa..
2. koodi voisi varmaankin tulla tosta pa lämpötila tunnistimesta.
Lämpötila anturi on tuon pumpun ns. kannen sisällä.
onkohan se tuo osa numero 30 vai mikä???
http://www.vagcat.com/p/B114/130200.png
voiko tämän lämpätilatunnistimen kuntoa todeta mitenkään?? joo, se 3:s koodi on varmaan siitä kun luettiin koodit moottori sammuksissa.. entä voiko tarpeeksi pielessä olevä ajoitus aiheuttaa tämän 00550 regulating difference:n ??
tarkoitit varmaan että tuo 1:s koodi tulee siittä lämpötilatunnistimesta..?
http://www.vagcat.com/p/B114/130200.png
voiko tämän lämpätilatunnistimen kuntoa todeta mitenkään?? joo, se 3:s koodi on varmaan siitä kun luettiin koodit moottori sammuksissa.. entä voiko tarpeeksi pielessä olevä ajoitus aiheuttaa tämän 00550 regulating difference:n ??
tarkoitit varmaan että tuo 1:s koodi tulee siittä lämpötilatunnistimesta..?
Ite vaihdoin tuon Fuel Temp. anturin Polon SDI koneesta. Suurin ongelma oli avata se 3 kantanen pultti. Ei tule mitään silmille ja osa on 2 kuusiokololla kiinni jotka vaan auki. Ei lentele mitään osia tms. irti samalla.
Osan saa myös mitattua pumpun liittimestä. Ohjeita en muista mutta dieselhuollosta neuvovat ihan suoraan ja tarkat ohjeet miten mitata se yleismittarilla.
Itsellä se oli poikki se vastus niin ei antanut mitään arvoa niiden nastojen välille mistä se mitataan ja tuli vähän erillainen vikakoodi. Tarkemmin en muista.
Niin osa tais maksaa jotakuinkin 16eur. Ja ite hommailin ainakin Klaukkalan dieselhuollosta.
Osan saa myös mitattua pumpun liittimestä. Ohjeita en muista mutta dieselhuollosta neuvovat ihan suoraan ja tarkat ohjeet miten mitata se yleismittarilla.
Itsellä se oli poikki se vastus niin ei antanut mitään arvoa niiden nastojen välille mistä se mitataan ja tuli vähän erillainen vikakoodi. Tarkemmin en muista.
Niin osa tais maksaa jotakuinkin 16eur. Ja ite hommailin ainakin Klaukkalan dieselhuollosta.
aivan, täytyneepä koittaa avata ja katsoa mitä siellä näkyy..
millaisia oireita polossa oli, kun osasit epäillä sen anturin menneen??
huomasin tuossa kun autoa käyttelin että tyhjäkäynnillä pakoputkesta tulee jatkuvalla syötöllä ihan pikimustaa savua.. voisikohan se johtua tästä rikkonaisesta anturista?? jos ecu luulee polttoaineen olevan kuumaa, -> polttoaineen tiheys pienempi-> laittaa menemään lisää soppaa???
millaisia oireita polossa oli, kun osasit epäillä sen anturin menneen??
huomasin tuossa kun autoa käyttelin että tyhjäkäynnillä pakoputkesta tulee jatkuvalla syötöllä ihan pikimustaa savua.. voisikohan se johtua tästä rikkonaisesta anturista?? jos ecu luulee polttoaineen olevan kuumaa, -> polttoaineen tiheys pienempi-> laittaa menemään lisää soppaa???
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa