Renkaat 8x14" vanteille hakusessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

Renkaat 8x14" vanteille hakusessa

ViestiKirjoittaja mkm » 23.4.2007 15:19

Elikkäs hakusessa umpikeulan alle uudet vanteet + kumit, vanteet on jo "tehty" (leveys vielä päättämättä, 9" vai hieman kaposampi 8") mutta kumit ovat vielä kysymysmerkki.

Orkkiskokohan on 185/65/14 mutta mitenkä tuo koko venähtää 8":lle ja kuinka paljon kokonaiskehä pienenee? (ei suotavaa kun tuntuu olevan turhan suuret kierrokset matka-ajossa muutenkin)
195/65/14 vois olla melko passeli kokona, kun tässä järkeilin niin vaikka venyisi niin pysyisi suurinpiirtein samoissa kokonaishalkaisijoissa kun 185:nen orkkiskoko orkkisvanteella?

Entäs mitenkä 9" vanteelle? Mitään himoläskejä ei yksinkertaisesti saa tuon kiesin alle se on täysi mahdottomuus, joten menee venyttely hommiksi.

Jeesustelut liian kapeista kumeista voi jättää johonkin muualle, myös sen että 'kuka sen suostuu tekemään edes' ja muut vastaavat kommentit.
Eli nyt tarvitaan KOKEMUKSIA / hyvää mutua että tietää uudet kesäkumit tilata kun täältäkin alkaa lumet olemaan sulana.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 23.4.2007 17:13

mahtaako toi kehä kauheasti muuttua? puhun nyt muutaman tuumaa isompien vanteiden kokemuksesta, mutta tuumaa leveämpi vanne (8.5 vs 9.5) 215/40 renkaalla ei muuttanut halkaisijaa oikeastaan yhtään.

leveyden puolesta esim 195/45 menee hyvin 8x15" vanteella. 8x13 vanteille laitetaan usein myös 195 levysiä tai kapeempiakin, mutta useammin ehkä jotain 45 sarjaisia. jos miettii, että tässä on 195/45 renkaat 8x14 vanteella, niin se 65 sarjainen voi näyttää aika hassulta?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 23.4.2007 17:42

arc, no sepä siinä. 185(tai 195)/45 vs. tuo orkkis 185/64/14 on melko iso ero jo -> ei tuolla allekirjoittaneen kiesillä varmasti pääse mihinkään enään kun olematon maavara tippuu täysin nolliin. Ja matka-ajo muuttunee vielä suurempaa tuskaa aiheuttavaksi elementiksi (matka-ajo)kierrosten nousiessa ja bensan kulutuksen lisääntymisenä.

Tietty, leveemmät kumit korjais korkeusongelmaa mutta kun sellaiset ei taida millään järkevällä työnmäärällä mahtua alle. Mitä tuossa mittailin niin 205(profiili 50???) voisi olla ehdoton maksimi leveys, sekin takana koska edessä ei mahdu pyörimään.

Ja isompia kooltaan ei olla hommaamassa (no okei jos jostain saa lähes ilmaiseksi 15 tai 16" RS:t niin sitten, taihi Borbetin A:t 9x16" mutta muut mallit ovat pois suljettuja ;-) ).

Nyt alla 175/70/14 talvirengastus, sopii autoon kuin nenä päähän (miltei..) ja kesäksi siis on nuo peltivanteet ollu jo tekeillä pidemmän aikaa ja nyt tässä pähkäilen että minkälaiset kumit noille kietasee, vai unohtaako kokonaan koko homman ja nakkaa peltivanteet Pohjanlahteen.


Eli siis perimmäisenä ajatuksena EI ole hakea mitään gyntter-lookkia vaan saada vähän lippaa peltivanteeseen + sopiva ratas joka pyörii autossa jossa etu ja takakumi on molemmat kaaren sisässä (joissa todistettavasti pyörivät vielä 185/65/14 koossa orkkispeltivanteilla orkkis ET:llä) :-)

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 30.4.2007 22:02

Koita pitää offset lähellä vakiota tai isompana niin sinne uppoaa 205 kumikin.
Hankittavuudeltaan 195 60 14 kumi olisi helpoin ja ehkäpä myös halvin.
Venymiseen kommentoisin että viime talvi meni 155 70 13 kumeilla ja 7" vanteilla:)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.5.2007 17:54

Kehä ei käytännössä muutu katurenkaissa juurikaan riippumatta vanteen leveydestä, rengas venyy kylkijstä ei vyöstä. Eli tuon voi jättää huomioimatta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa