Jakohihnan vaihdosta (erikoistyökaljua, vai?)

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

Jakohihnan vaihdosta (erikoistyökaljua, vai?)

ViestiKirjoittaja kosarn » 22.4.2007 21:55

Jakohihnan vaihto alkaa oleen ajakohtaista, joten ajattelin vielä kysäistä pari asiaa jotka mietityttää...

Eli tarkoituksen olis itse vaihtaa jakhohihna, kiristimet 1.9 TDI AHF koneeseen. Onko mahdollista vaihtaa nämä ilman volkkarin erikoistyökaljua? Olen aikoinaan vaihtanut Audi 80 2.0:aan jakohihnan sellaisella menetelmällä että merkkaan valkoisella tussilla vanhaan remmiin ja hihnapöriin merkinnät missä mikäkin osa remmistä kosketta pyöriä. Poistettuani vanhan remmin kopioin vanhasta remmistä merkinnät uuteen remmiin ja asetin sen paikoilleen. Hyvin näytti ainakin toimivan siinä.

Onnistuukohan dieselin jakoremmin vaihto samalla mallilla, vai joudunko hankkimaan pyöien lukitustyökalut jotta saan sen vaihdettua?

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 23.4.2007 12:37

Vaikka en tätä kyseistä moottorityyppiä tiedäkään niin samat perusteet taitavat soveltua lähes kaikkiin. Ehkä varmemmin osuu jako kohdalleen kun käyttää koneen alkuperäisiä merkkejä. Ei kovin paha homma ole konetta kohdalleen kiertää. Eipä siinä mitään lukitustyökaluja tarvitse käyttää. Jos merkit ovat kohdallaan ja sattuu nokka tai kampi liikahtamaan niin siirto vain takaisin merkin kohdalle. Itse kun juuri AJM koneeseen remmin vaihdoin niin joutui kampiakselia hieman pyöräyttämään johtuen vanhan remmin venymisestä eli uusi ei sopinut paikalleen käytettäessä ns.vanhaa jakoa.. Mutta merkit kohdallaan uusi meni paikalleen kiltisti.
Varmaan turhaa muistutusta mutta muista pistää "vetopuoli" kireälle ja jättää löysät kiristimelle. Kaverille sattui pieni vahinko käymään.

Allllu88
-
Viestit: 9
Liittynyt: 22.1.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Allllu88 » 23.4.2007 23:47

AHU:ssa en ainakaan saanu hihnaa tiukalle kunnolla ennen ku käytti nokkapyörää löysällä, laitto remmin ja sitte nokka pyörä taas kiinni.. Ja kiristinhän kannattaa kiristää oikeaan suuntaan, ite kiristin väärään suuntan niin kesti 1000km ja hajos.. Näin siis AHU:ssa en sitte muista tiiä.

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

ViestiKirjoittaja kosarn » 24.4.2007 13:56

mistä löydän nokka-akselin ja pumpun merkintäkohdat. Vauhtipyörässä oli kai jokin alumiinimerkintä?

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 27.4.2007 9:40

Meinaatko tuolla pumpulla vesipumppua vai onko sellaista mallia että öljypumppu toimii jakoremmin kanssa? Sillä vesipumpulla ei ole merkitystä mihin kohtaan sen remmin alle lyö. Korjatkaa jos tässä moottorimallissa asia on eri tavalla. Kampiakselin päässä ei luultavasti muita merkkejä ole kuin YKK merkki. Se kohdalleen ja sitten ihmettelemään nokan päästä merkkejä. Siellä varmaan on niitä jonkun verran mutta löytyy se oikea kun hetken aikaa miettii. Ja samahan se on vaikka teet kampiakselille ja nokalle omat merkinnät. Niinkuin olet remmiinkin merkannut ennen. Omassa AJM:ssä oli 4Z merkintä nokkapyörän oikealla puolella suojamuoveissa ja nokkapyörässä samalla kohdalla kaksi "uloketta" ja 4Z jäi niiden väliin ja silloin YKK paikallaan. Vaikka AJM onkin asia erikseen mutta jos näistä jotain apua olisi.
Paha tarkkaan sanoa kun ei kyseistä moottoria kunnolla tiedä. Jos joku tietää missä kyseisestä moottorista enemmän asiaa niin voisiko laittaa linkin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa