Jarruista purkautuva pieni akselinpätkä jota ei saa kadottaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

Jarruista purkautuva pieni akselinpätkä jota ei saa kadottaa

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 10.4.2007 12:49

http://ffp-motorsport.com/tuning/takajarr.php

Tuolla ku puhutaan tuosta akselinpätkästä (kohta 6) jota ei saa kadottaa ja joka kuluu, niin minkäs pituinen tuo tappi on alunperin?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 10.4.2007 21:29

http://ffp-motorsport.com/tuning/takajarr.php?id=3

Tahdot varmaan jonkun tarkan mitan, mutta tuossahan se näkyy kuvassa, arvioi siitä :)

jusus
-
Viestit: 92
Liittynyt: 17.1.2004 15:22

ViestiKirjoittaja jusus » 10.4.2007 21:43

Mulla pitäs olla tollanen tappi jossain jemmukassa yhdestä satulasta, kun vaan muistas missä. Minäpäs yritän etsiä sen tapin ja voin laittaa sulle nuo mitat.

Miquel
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 9.4.2007 21:38

ViestiKirjoittaja Miquel » 20.4.2007 10:28

Tapin mitta Audi 90 Q satulassa halkaisija 6 mm, pituus 20,6 mm. Molemmissa satuloissa sama pituus. Pidemmät tangot eivät menneet satulaan, kokeilin 21,5 mm ja 22,6 mm pitkiä. Huomioitava samalla käyttövivun ja ruuvitangon kuluminen. Ne ovat akselia pehmeämpiä ja saattavat kulua enemmän.

Käsitykseni mukaan autoni jarrun säätöongelma sekä käsijarrun huono toiminta oli seurausta kuvan http://ffp-motorsport.com/tuning/takajarr.php?id=3 jousen ja jousikehikon välissä olevan levyn nystyrän kulumisesta/katkeamisesta. Jarrumännän liike päästää kierretangon pyörimään molempiin suuntiin eikä siten säädä jarrua. Kaikkiaan kierretangon aksiaalinen liike oli noin yhden millin pituinen käsijarrun akselia käännettäessä ja kierretangon päästä mitattuna.

Onko vinkkejä mistä saisi varaosia Girlingin satuloihin?

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 25.4.2007 7:58

Purkaamoilta kannattaa kysellä, mutta sieltäkin varmaan tarjoavat kokonaista satulaa.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 25.4.2007 21:09

Eikö tota tappia voi tehdä esim. poranterästä jos se on hukkunut?

jusus
-
Viestit: 92
Liittynyt: 17.1.2004 15:22

ViestiKirjoittaja jusus » 28.4.2007 2:42

No minä kyllä ainakin päädyin siihen lopputulemaan, että käsijarrun satulassa oleva käyttöakseli oli täysin umpiruosteessa ja jumissa kummallakin puolella. Käyttöakselin irti saaminen jarrusatulasta oli melko tiukassa. Mekanismeissa ei ollut sinällään mitään vikaa. Aiemmin mainituissa kuvissa näkyvä käsijarrun käyttöakselin stefa kertonee jo aika paljon, paskaa ja vettä on mennyt väärään paikkaan ja paljon. Jopa topicissa käsitelty tappikin oli ruosteessa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 5.7.2007 20:15

Ja itse en jaksanut moiseen ryhtyä, joten koska leimalle on pakko mennä ja kässäri pitää hädin tuskin pienessä etukenossakaan, niin hain kunnostetut satulat alle satasen Motonetistä (vaihto-osana). En viitsi tapella ja ropata päivää, ja siltikin pitäisi ostaa mm. uudet kumit yms. Tuli kaikki hilppeet, uudet liukutapit myös, sekä asennusrasvatuubi. Menisköhän taas seuraavan 15 vuotta?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa