Lastutus/Ohjelmointi <-> merkkihuolto-> ongelmia???

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

laaksot1
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.3.2007 12:01

Lastutus/Ohjelmointi <-> merkkihuolto-> ongelmia???

ViestiKirjoittaja laaksot1 » 5.4.2007 9:33

Moi. Minulle tule eilen kotiin tuo Volkkarin asiakaslehti ja siinähän oli kirjoitus noista lastutuksista/moottrin ohjainyksikön ohjelmoinnista. Yllätys, ullätys, viesti oli hyvin kriittinen ja ja suhtautuminen negatiivista noihin ohjelmamuutoksiin. Silti ainakin Audiin ja Skodaan tiedän jo uutena merkkiliikeessä tarjotun ohjelmointia, mikähän siitä merkkiliikkeessä tekee sen paremman ja luotettavamman...

Muutama asia siinä jäi minua jutussa vaivaamaan. Ottakaapa asiaan kantaa, keillä on siitä tietoa/kokemusta.

1. Jutussa sanottiin, että kun on ostamassa käytettyä autoa, merkkiliikkessä voi käydä tarkistuttamassa, onko ko. auton moottorinohjemointiin koskettu ts. onko sitä viritetty/lastutettu. Kuitenkin lastuttajat/viritäjät väittävät, ettei kysein toiminpide näy mitenkään merkkiliikkeen huollon tai katsastajan testerissä. Kumpi on oikeassa???

2. Jutussa mainittiin, että huollossa voi tulla viritetyssä autossa ongelmia, eli ohjainyksikkö jopa hajota, ja takuu ei sitä tietenkään korvaa. Ja että aina pitäisi autoa huoltoon viedessä mainita, että ko. auto on lastutettu/ohjemoitu, jotta tietyiltä ongelmiltä voitaisiin välttyä. Onko tsätä kokemuksia? Oletteko kertoneet lastutettua autoa huoltaessanne asiasta?

Hiukan kyllä aloin miettimään, että tuleeko tuosta lastutuksesta ongelmia, kun noin sillä pelottelivat, mutta kai minä kuitenkin kesällä uskallan tuota 1.8T Passatia hiukan piristää.....

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.... :-)

repo
-
Viestit: 194
Liittynyt: 12.8.2003 10:36

ViestiKirjoittaja repo » 5.4.2007 10:58

Laatusofta ei näy testerillä. Huonolaatuinen softa taas voi genereoida vikakoodeja, joista voi _arvata_, että kyseessä on viritetty auto.

Jos testerillä lukee pelkästään "normaali" diagnostiikkaa, ei laatuohjelma näy muualta kuin ahtopainepyynnöistä koeajolenkillä.

Jos silloinkin ohjelma on kytketty pois päältä, ja "vakio"-ohjelmassa ahtopainepyyntö pysyy vakiotasolla, ei softaa näe silloinkaan.

Binääritasolla viriohjelma on tietenkin erilainen kuin vakio. Riippumatta siitä, että onko kyseessä APR/Revo versio vakiosoftasta tai ns. tavallisesta virisoftasta. Tällöin, jos merkkihuollossa tiedetään, millainen tarkistussumma tulee, kun hexat laskee yhteen, voi vakio-ohjelman ja autossa olevan ohjelman eroja verrata. Kuitenkaan checksum-ero ei kerro, mitä ohjelmalle on tehty, ainoastaan sen, että joissakin muistiosoitteissa oleva data poikkeaa alkuperäisestä.

Moinen vertailu on yhden auton kohdalla ehkä toteutettavissa, mutta koska esim 1.8T ohjainlaitteita on yli 300 erilaista, ja niihin kaikkiin 1-3 eri ohjainlaiteversiota, voi isossa mittakaavassa olla vaikeaa. Jokaisella softaversiollahan on tietenkin eri tarkistussumma. Uusimmissa ohjainlaitteissa sitäpaitsi tarkistussumma muuttuu, koska ohjelman sisältö muuttuu joka startilla (ajonesto).

Merkkihuolloilla ei _tasan_varmasti_ ole työkaluja eikä resursseja alkaa tutkimaan ohjelmia edes tuolla tarkistussummatasolla. Puhumattakaan siitä, että tutkittaisiin ohjelmointityökaluilla, mitä muutoksia ohjelmaan on mihinkin muistiosoitteisiin tehty.

Tuolla ohjainlaitteen hajoamisella lienee tarkoitettu loppujen lopuksi varsin yleistä tarkistussummavirheongelmaa. Jos ohjainlaitteen vikadiagnostiikkaan ilmestyy tarkistussummavirhe, ei vika poistu kuin lastufirman putsaustyökaluilla tai vaihtamalla ohjainlaite.

Tarkistussummavirhehän sytyttää vikavalon, mutta ei vaikuta yleensä auton muuhun käytökseen mitenkään.

Noita tarkistussummavirheitä on nähty ainakin APR, MTM, ABT, Upsolute - lastutetuissa ohjainlaitteissa. Meillä on työkalut korjata APR:n ohjelman aiheuttama vika. Korjaus kestää puolisen tuntia, eikä maksa asiakkaalle mitään.

Olen itse korjannut kaksi ohjainlaitetta, joihin tuo maaginen koodi on pompsahtanut. Esiintymistodennäköisyys APR:n tapauksessa on siis paljon alle 1%.

En tiedä, onko muilla lastupajoilla korjaustyökaluja tuohon checksum-virheeseen, kuin meillä ja Karalalla. Karala pystyy korjaamaan kaiketi kaikkien lastumerkkien tekemät checksum virheet. Meillä taas onnistuu vain APR-peräisen vian korjaus.

Merkkihuolto ei haluakaan mahtaa tuolle tarkistussummavialle mitään. Myyvät vain uuden ohjainlaitteen.

Toivottavasti tästä oli apua.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 5.4.2007 11:53

No saahan sen tarkistussumman korjaustyökalun ainakin täältä, jos lastupaja on 'kädetön' asian suhteen.
http://www.ecufix.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=2&products_id=180

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 5.4.2007 12:24

MTM:ltä löytyy omiin ohjelmiinsa cheksum-korjaus.

Kokeilin tuota ecufixiä joskus yhteen vialliseen softaan ja se ainakin väitti kaiken olevan kunnossa.

Voisiko joku informoida, mitä tapahtuu eri pajojen softille, mikäli vag-huollossa yritetään tehdä ohjemistopäivitys viritysohjelman päälle?
Koskee lähinnä vain EDC16 (2.0, 2.5 ja 3.0TDI mm.) ja MED9 (TFSI) ohjainlaitteita.

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 5.4.2007 13:04

heh, lueskelin tuolta APR Finlandin sivuilta ja tämä kohta aiheutti repeämisen:
Koesoftan asennuksesta veloitamme 25 eur, jonka hyvitämme ostotilanteessa. Näin softan kokeileminen on asiakkaalle loppujen lopuksi ilmaista.
...
Mikäli tarvetta ilmennee, voidaan tehtaan alkuperäinen vakio-ohjelma asentaa takaisin ecuun. Toimitus tapahtuu aivan vastaavalla tavalla kuin viritysohjelman asennus. Tästä veloitamme 25 eur.


Kokeile softaa periaatteessa ilmaiseksi, vain 50€

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 5.4.2007 15:09

Eiköhän tuo toinen 25e tarkoita sitä kun autoon asennettu lopullinen ohjelma palautetaan normaaliksi, tuo koeajo softa taisi olla joku hetkenaikaa käytössä oleva mikäli oikeen muistan.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 6.4.2007 22:29

Koeajo softa, ei siis palaudu alkuperäiseksi koeajan päätyttyä. Vaan koeajo ajan jälkeen tulee vakion kaltainen ohjelma käyttöön.

EDI15
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.6.2006 11:01

ViestiKirjoittaja EDI15 » 7.4.2007 0:19

Niin, siis kyllähän JOKAISELLA verstaalla korjataan ohjelman tarkitussumma AINA muokkauksen yhteydessä. Tarkistussumma on yksinkertainen asia. Eri puolelta ecun softaa on otettu "kohtia"/"arvoja" joista muodostetaan tietyllä algoritmillä tarkistussumma.

Mitä jos tarkitussummaa ei korjattaisi? Auto todennäköisesti lähtee käyntiin, moottorin häiriövalo palaa. Joissakin malleissa ajo loppuu muutaman käynnistyskerran jälkeen kokonaan.

Ainakin Karalalla on lähes kaikkiin Bosch, ym ecuihin tarkitussumman täsmäys mahdollisuus. Toinen verstas jolla todennäköisesti löytyy, on Motorbit.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 7.4.2007 0:59

Uusimmassa etumatkaa lehdessä oli virittämisesta kirjoitettu artikkeli vv-auton silmin kirjoitettu.

laaksot1
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.3.2007 12:01

Kiitos vastauksista ja Dump Valve katsastuksessa?

ViestiKirjoittaja laaksot1 » 8.4.2007 10:40

Niin , juuri tuon lehden artikkeli minut laittoikin tämän keskustelu aloittamaan. Kiitos tähänastisista asiantuntevista ja perusteellisista vastauksistanne.

Vielä jäi se epäselväksi, että oletteko kertoneet lastutuksesta merkkihuoltoon autoa viedessänne ja onko siitä tullut kenellekkään siellä ongelmia tai kysymyksiä???

Ja onko myös niin että tuon By-passin uskaltaa vaihtaa esim. Forgeen (ei näy , eikä kuulu), mutta varsinaista Dump-Valvea ei kannata asentaa (mikä sen hyöty sitten olisikaan , äänet!), sillä siitä tulee katsastuksessa ongelmia, onko tämä tieto oikea?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 8.4.2007 12:20

Pääsääntöisesti onneksi vw ja audi huolloissa on ollut jopa "ilo" (asentajan näkökulmasta) käydä koeajamassa hieman pirteämpää peliä. Maahantuojien kannattaisi itse asiassa ottaa "epävirallisesti" joustava linja lastutuksiin.
Tarpeeksi kun rupeavat poliisin tavoin kyttäämään, vahtimaan ja kuluttajaa rankaisemaan. Alkaa se jossain vaiheessa uusien autojen myynnissäkin näkymään.
Vaikka kaikki autot (laatu ohjelmilla) lastutettaisiin heti uutena, se lisäisi takuun aikana vikoja jopa hämmästyttävän vähän lisää.
Hyvä viriohjelma sitäpaitsi voi (ja joskus onkin) alkuperäistä ohjelmaa siinä määrin parempi, että koneen kokonais elinikä jopa kasvaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 8.4.2007 12:22

Joo, ja ei siitä haittaakaan ole jos ByPassin vaihtaa alkuperäistä kestävempään ja tarkemmin toimivaan yksilöön.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.4.2007 13:10

jos ihan oikein olen ymmärtänyt niin Audeja (a4 b5) on saanut jo uutena lastutettuna/viritettynä(ABT/MTM?)? ja kun tälläisen joku kroisos on aikanaan tilannut tänne pohjolaan niin onko ne olleet ihan normalissa merkkihuollon piirissä huoltojen/takuiden suhteen vai onko joku toinen osapuoli kantanut sen vastuun(esim. juuri ABT/MTM)?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 8.4.2007 13:12

omalla kohdalla paikallisen vw-huollon korjaamopäällikkö ja huoltomiehet tietää että autoissa on mtm:n ohjelma eikä niistä mitään kitinää oo tullut.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 8.4.2007 20:04

Ja kyllä niitä on ihan merkkiliikkeen henkilökunnan autoja tullut ohjelmoitua jo aika paljon :)

TMOS
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.2.2007 23:50

ViestiKirjoittaja TMOS » 11.4.2007 0:14

Ajattelin myös tuon 1.8T:n lastuttaa, mutta mieten on noiden ahtoputkien kanssa? Esim. Karalan softahan nostaa ahtopaineita lähemmäksi baaria, kun vakiona noin 0,6. Autolla on ajettu noin 130tkm, eikä mitään ahtoputkia ole koskaan vaihdettu, tosin eivät ne huonolta näytäkkään. Forge on laitettu alkuperäisen tilalle.

Ja ilmeisesti lastutetulla autolla tulee ajaa 98 oktaanisella?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa