Transporter T4:n heikko alavääntö

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

core
-
Viestit: 18
Liittynyt: 20.11.2006 13:48

Transporter T4:n heikko alavääntö

ViestiKirjoittaja core » 4.4.2007 16:43

Hieron kauppaa vm.-03 VW Transporter T4 2.5TDI (75kw) moottorisesta autosta ja tarvitsen nyt hyvät foorumilaiset neuvojanne. Yritin haulla, mutta eipä näyttänyt löytyvän...
Uusi koeajettava tuntuu verraten laiskalta alakierroksilla. Kun kierroksia noin 2500/min, niin sitten tulee "pollen potku" ja kiihtyy todella rajusti. Oma, entinen on vuosimallia -00 (75kw) ja käytössä mukavampi, varsinkin kaupunkiajossa, kun ei tarvitse joka risteyksen kohdalla "kepittää", uudempi kun tuppaa jopa sammumaan jos yrittää lähteä kiihdyttämään hiljaisesta vauhdista esim. kakkosen ollessa silmässä, vaatii pienempää pesään.
Autoilla on ajettu lähes saman verran ja huollot ja hihnat pitäisi olla ok?

Kysynkin nyt, että lieneekö uudemmassa jotakin vikaa tuon perusteella, vai onko ominaisuus?
Onko noissa samanlaiset pumput? Kuulin, että voisi olla jo jokin uudemman mallin pumppu (suutinmalli?) ja käyttäytyisi juuri noin...
Päällisin puolin en huomannut eroa uudemman ja vanhemman välillä, sen mitä nyt konehuoneeseen näki.
En myöskään ole varma, että onko -03:sta lastutettu, kun tuntuu potkivan niinkin hyvin? Mistä saan selville, jos on? Ja jos ei ole lastutettu, auttaisiko se saamaan alavääntöä? Onko käytännönkokemuksia?

Toivon keskustelua aiheesta, jotta en sijoittaisi rahojani hukkaan, kun ei tuo merkkiliikkeenkään myyjä osannut valaista asiassa.
Ollaan kuulolla

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 4.4.2007 20:01

Oisko turbosta siivet jumissa... Kiihtyykö se potkasun jälkeen tasaisesti ja jaksaako kiertää sinne 4 tkierr/min?

core
-
Viestit: 18
Liittynyt: 20.11.2006 13:48

ViestiKirjoittaja core » 4.4.2007 23:14

...kyllä potkii ihan hyvin, heti kun alkaa ahtamaan tuolta noin 2300-2500 kier.min ja vetoa riittää korkealle.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 29.5.2007 12:21

Tuli samanlainen juttu eteen, meinasivat huollossa että turbossa vika, siivet kuluneet niin paljon ettei ahda enää kuin korkealta.
Tämäkin tosiaan lähtee ahtamaan vasta jossain 2500rpm, sitä ennen ei tapahdu mitään, vetää kyllä sitten ylös asti ihan normaalisti.
Onko tässä muuta kun uutta turboa hakemaan?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.5.2007 19:48

Kuulolla ollaan myöskin täällä, koska oma kikotinkin on alkanut käyttäytymään ensimäisen viestin kuvauksen perusteella. Eli tuppaa sammumaan liikennevaloissa lähes tyhjäkäynnillä lähtiessä sekä alakierroksilla ei vääntöä ole havaittavissa kuin korkeintaan kuskin mahassa. About 2000+ jälkeen tapahtuu sen mitä tapahtuu vakio afn:ssä. maffi ei ollut rikki, liitin irti kiinni testi todisti sen.

igge
-
Viestit: 73
Liittynyt: 31.8.2006 13:11

ViestiKirjoittaja igge » 30.5.2007 12:15

minulla on vm.-02 ja samanlaista tuntua on mullakin , mutta onko tuossa muuttuvasiipinen turbo?? Onko niitä eri turbolla.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 21.6.2007 1:09

Lainaan vähä topikkia.

Eli mikä on 2,5 5syl 151hp t4 turbon tyyppi/mallinumero? osa numerohan taitaa olla 074 145 703E?
Sen pitäs käydä aika suoraan 102hp 2,5 5 syl koneen pakosarjaan ilmeisesti?

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 10.8.2007 18:30

Osaisko joku täältä kertoa mistä lähteä hakemaan vikaa ku ongelma seuraavanlainen. Alavääntö osittain hukassa. Välillä tuntuu veto olevan kateissa lähes täysin ja välillä toimii täysin lukuunottamatta mielestäni ponnetonta alavääntöä. Esim. Ajan kauppaan toimii, lähden kaupasta ni veto pois.

Alipaineletkuja vaihdeltu ja EGR pois käytöstä.
Maffi irrottamalla huomaa pienetä eroa huononpaan suuntaan, tosin ei mitään järkyttävää eroa.

Tohon on/off vikaan mahd. N75, maf tms?

Alaväännön puutteeseen, pumpun ajoitus?

Edit. Auto siis -99 ACV koneinen trp.

Manolito2
-
Viestit: 4
Liittynyt: 26.7.2007 8:15

ViestiKirjoittaja Manolito2 » 11.8.2007 8:57

Omassa -99 75kw oli aikoinaan samankaltaisia oireita ja sen aiheutti ilmamäärä mittari.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 17.9.2007 16:06

Tämä ongelma alkaa olla todella ihmeellinen, tähän mennessä vaihdettu turbo ja kokeiltu uudella maffilla, kaikki alipaineletkut tarkastettu, yms ja ongelma edelleen tallella, eli alaväännöt täysin hukassa.
Onko kukaan keksinyt ratkaisua?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 17.9.2007 16:17

Iq:tä vaan isommalle.. ?

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 2.10.2007 13:36

Missäs porterissa on tuo OBD pistoke ja onko se "nykyaikainen" malli vai 2x2 pistoke? Vuosimalli 96 ja konetyyppi ACV.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 2.10.2007 14:50

Vanhemmissa obd liitin on siinä mittariston ja radion välimaastossa.
Uudemmissa rattiputken alla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa