moottorin pulteista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jessup
-
Viestit: 286
Liittynyt: 21.8.2003 13:13

moottorin pulteista

ViestiKirjoittaja Jessup » 31.3.2007 23:19

Eli ihmetys melkoinen, motonetissä ei ollut polon 1,3l koneen runkolaakeripukkien pultteja. kuten ei myöskään kiertokangille mitään. Pultit lienevät venyviä.

Voiko vanhat pultit käyttää uudestaan ja jos voi niin mikä olisi hyvä momentti. Lukitetta on tarkoitus käyttää.

Mitä kovuutta nuo volkkarin käyttämät pultit muuten ovat?

Pakkasproppuja kanssa tarvitsisin. Tuleeko lohkolämppäriasennus pakkaspropun "sijaan"?

VW auto?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 1.4.2007 8:34

Käy hakeen tiskiltä uudet mikäli ei tiedossa ovatko mallia venyvät vai ei. On kuitenki edukkaampi ratkaisu uusia varmuudeksi pultit kuin uusia vasta korjattua mottia :-)

Jessup
-
Viestit: 286
Liittynyt: 21.8.2003 13:13

ViestiKirjoittaja Jessup » 4.4.2007 19:36

Kävin volkkarilta kyselemässä noita pultteja. (taisiis V V autosta )Runkolaakeripukkien pultteja ei löytynyt koko tietokannasta ?! Kiertokangille pultit löytyivät. Lähimmät löytyvät kuulemma saksasta ja maksavat jonkinverran. Hinta oli 67 euron paikkeilla/ 8 kpl. Jätin toistaiseksi tilauksen tekemättä. Noi on kuitenkin ilmeisesti "pakko" uusia?!

Paljonko mahtaa olla materiaalikovuus jos haluaa pulttikaupasta käydä hakemassa?

Eräs moottorikorjaaja sanoi että hän on aina käyttänyt vanhoja pultteja ja hyvin on kestäneet. kyseessä nimenomaan vw 1,3l kone. Ketä uskoa, manuaalissakin kyllä sanotaan että ne pitäis uusia.

Lisäksi pultit vielä muuttuvat erilaisiksi 88 mallista eteenpäin. Liekö sitten uudelleenkoodaus vai muuttuvatko tosiaan. Onko vanhoissa kiertokangissa eroja noihin 88 eteenpäin oleviin?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 4.4.2007 22:44

Eihän noita ole pakko uusia kestää ne vanhatkin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.4.2007 7:08

Autodatan mukaan ei tarvitse uusia pultteja, niinkuin harvemmin tarvitseekaan mistään koneesta. "Venyvä" pultti on huono käsite, kaikki pultit venyy. Edes kiristyksessä käytettävä momentti+kulmakiristys ei sano että niitä tarvitsee uusia, ainoa mikä kertoo sen on että jos ollaan menty myötörajan yli. Ainoat pultit mitä käsketään uusimaan on vauhtipyörän pultit ja hihnapyörän 14mm pultit.

Kiristysmomenteiksi Autodata valehtelee tälläistä:
Rungot 1vaihe: 33Nm
Rungot 2vaihe: 65Nm
K-kanget 1vaihe: 30Nm
K-kanget 2 vaihe: 90astetta

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 5.4.2007 20:09

Itse kierrätin runkolaakeripukkien pultit ja kangille laitoin arpit. Corradon runkolaakerien pultit oli muistaakseni 10.9 luujudeltaan ja taisin samankokoisia jostain jo katellakkin... Special Import Riihimäellä on semmonen paikka mistä kannattaa kysyä. Sieltä löytyy kyllä volkkareihin laajempi valikoima osaa kuin mistään muusta tarvikeliikkeestä.

Jessup
-
Viestit: 286
Liittynyt: 21.8.2003 13:13

ViestiKirjoittaja Jessup » 8.4.2007 0:45

Juu olin unohtanut tuon special importsin vaikka sinne aikoinaan tuli jopa soiteltua vähän eri asian tiimoilta tosin.

Kovuudet on kai ihan riittäviä, lukemia 10,9 ja 11,5 tuli tänään nähtyä. Käytin vanhoja pultteja.

MikaJ: haynesin manuska suositteli uusimaan kiertokangen pultit. En tiedä pitikö uusia mutta momentit otin sieltä. Nuo momentit kuulostaa suurinpiirtein tutulta. Muistaakseni runkolaakeripukeille oli 60nm loppukiristys.

Nokka-akselipukeille ei ollut momenttia, joten kiristin "hatusta".

Nyt on sitten kone kasassa=) Ongelmia vielä tuottaa lohkon korkeuden muutos mutta eiköhän siitäkin selvitä..

Vähänkö hirvitti kiristää niitä kannenpultteja. Lopuksi 180 asteen julma vääntö. Aika sairasta.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 8.4.2007 1:09

Kyllä ne kannenpultit sen vaan kestää... tosin itse vetänyt kertaalleen lohkosta kiinnikkeen nurkasta kierteet finaaliin kun uusissa pulteissa oli ne prikat paikoillaan ja heitin huolimattomasti sen kanssa paikoilleen. Eihän se prikka ja nostokorvakkeen yhdistelmä jättänyt tarpeeksi varaa kierteelle ja pääsi korkkaamaan. No, tavaraa pois välistä ja uusi yritys, on ainakin toistaiseksi pitänyt.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 8.4.2007 9:51

Nokka-akselin laakerikannet (vm. -86 alkaen)

Vaihe 1...... 6 Nm
Vaihe 2...... Kiristä 90 astetta
Vaihe 3...... 10

Tuollaisia kertoili kakkiksen korjausopas 1.3:n kiristysmomenteista...

jvt1
-
Viestit: 163
Liittynyt: 24.7.2003 15:32

ViestiKirjoittaja jvt1 » 24.9.2007 20:25

lainataanpa topikkia..

Mites 1.6D/TD koneet, oletteko uusineet näistä kiertokangenpultteja, manuskat väittävät että on uusittavat mutta pultit näyttää kyllä siltä ettei välttis tartte.

meo.sukuvaara
-
Viestit: 607
Liittynyt: 23.7.2003 22:32

ViestiKirjoittaja meo.sukuvaara » 25.2.2008 2:03

^oisko kellään tietoa tosta dieselin alakerran momenteista ja pulttien uusimisesta?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa