Hydr. venttiilinostimien ja venttiilivarren kumien vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

Hydr. venttiilinostimien ja venttiilivarren kumien vaihto

ViestiKirjoittaja PikkuG » 28.3.2007 16:57

Polossa hydrauliset nostimet tulleet tiensä päähän, nakuttavat kuumalla koneella ärsyttävästi. Öljyäkin kuluu jonkin verran, joten ensimmäisenä epäilykset kohdistuvat venttiilivarren kumeihin (vasta sitten ahtimeen). Tarkoituksena vaihtaa molemmat irroittamatta sylinterinkantta moottorista, onnistuuko? Onko Motonetin ja marmoritiskin hydraulisissa nostimissa iso laatuero, hinnassa kuitenkin moninkertainen ero?

Kerran tehnyt vm -84 Poloon vastaavan rempan, mutta silloin kansi tuli napattua irti, eikä siinä ollut hydraulisia nostimiakaan. Silloin tein myös työkalun jolla sai painettua venttiilin kuppia ja irroitettua lukituspalat. Jos nyt tekee saman homman kansi paikallaan, niin miten saa venttiilit pysymään ylhäällä (paineilmaa ei käytettävissä) ja miten saa irroitettua/uusittua venttiilivarren kumit venttiilin ollessa paikallaan? Kokemuksia kiitos!

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 28.3.2007 19:46

hankala niitä venttiileitä on saada paikallaan pysymään ilman paineilmaa... tietenkin mäntää vasten, mut mut... en suosittelisi.

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja Anssi » 28.3.2007 20:23

Tulpanreiästä jotain sopivaa narua pytty täyteen, sen jälkeen pyörittää konetta niin että mäntä painaa narukasan venttiilejä vasten. Lienee paras (ainoa?) tapa ilman paineilmaa.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 28.3.2007 21:41

Miten saa irroitettua/uusittua venttiilivarren kumit venttiilin ollessa paikallaan?


Motonetistä saa sellaiset osaavat pihdit vähä reilulla kympillä joilla kumit saa helposti irti. Siis aivan tähän hommaan tarkoitetut pohdit.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 28.3.2007 22:13

Kiitokset kommenteista! Jos kiertää pytty kerrallaan männän yläkuolokohtaan ja antaa ventiilin "laskeutua" mäntää vasten venttiilinvarren tiivisteen vaihtamisen ajaksi, niin mitä tuhoisaa siinä voi tapahtua? Tietysti siinä vaiheessa ei kannata mennä pyörittämään konetta... Tuo narujuttu voisi toimia. Itse ajattelin että jostain löytyisi special "rauta" jolla voi kammeta tulpanreiästä venttiilin yläasentoon. Niillä Motonetin irroituspihdeillä saa siis venttiilinvarrenkumin kammettua pois helposti, mutta entä uuden kumin asennus? Sopivan kokoisella holkilla/hylsyllä?

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 28.3.2007 22:34

Kyllähn ne venttiilit uskaltaa männän päälle tiputtaa, mutta voi olla vähän hankalla saaja takasin ne venttiillin lukot, jos ei ole hyvä sellanen vehje millä painaa venttiili jousta alas,

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.3.2007 23:27

Entäpä jos narutemppujen sijaan investoisikin sellaiseen pikkukompuraan..?
20 litraisista halpis-pörisijöistä ei montaa kymppiä köyhdy ja sille luultavasti löytyy käyttöä vielä ohjurinkumien vaihdon jälkeenkin... Luulisi niitä saavan lainaksikin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.3.2007 23:37

Ei se tiiviste ja pultit paljoa maksa. Samalla näkis kannen kuntoa muutenkin...

Febin nostimet on ensiasennuslaatua ja niitä saattaa saada Motonetistä. Niillä kun merkit vaihtuu.

Kumeiksi älä ota merkittömiä vihreitä. Sellaset otin Motonetistä ja kympin jälkeen oli kaikki entisiä. Sit samaan hintaan hain uudet samasta paikasta ja sillä kertaa sain Topran-merkkiset saksalaiset kumit ja niillä on jo kymppi kohta ajeltukin ongelmitta.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 29.3.2007 9:31

Kävikin jo mielessä lainakompuran metsästys, vaan millainen/mistä siihen oikeanlainen pää joka sopii tulpanreikään? Tarkoitus oli tehdä täydellinen koneremontti talven aikana, mutta nythän se jo kevättä puskee. Eli tämä olisi sellainen budjettiremontti, varsinainen koneremontti ja kannen työstö jäisi sitten ensi talveen (tuliko taas luvattua liikaa...). Lisäksi kannentiiviste ja kansipultit jälleen kerran PY:ssa omanlaisensa kuin normi-Poloissa, ja hintaakin tuplasti, joten jättäisin vieläkin avaamatta.

Eli Febin nostimet ja Topranin kumit, tai sitten Laakkoselta orginal-kumit.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 29.3.2007 21:06

Biltemasta saa tuollaista holkkia tulpanreikään, tehty juuri tuota remppaa varten..
Tietty onnistuu ohivuotomittarillakin, jos sellaisen saa jostain käsiinsä..

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 30.3.2007 10:13

Kiitokset vinkeistä! Motonetista löysin juurikin samanlaisen tulpanreiän paineilmatulkin: paineilmatulkki ja venttiilijousityökalun, jolla saa puristettua jousen irroittamatta sylinterinkantta: venttiilijousityökalu. Ei se itse tehty työkalu näyttänyt läheskään noin tekniseltä ja siinä oli erittäin suuri lipsahtamisvaara, ei hauskaa kun sormet on välissä. Vaan niitä tuner1:sen ehdottamia venttiilinvarren kumien irroituspihtejä en löytänyt, voitko laittaa lisää infoa? Nostimet kannattaa ilmeisesti uittaa öljyssä, mutta riittääkö ihan muutaman minuutin upotus öljyyn yksi kerrallaan, vai pitääkö antaa kaikkien lillua yön yli öljyssä? Pääsiäisenä tarkoitus toteuttaa remppa, joten pitää olla kaikki osat ja työkalut valmiina, kun pyhien aikaan mikään ei ole auki.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 30.3.2007 16:25

Ite liotin nostimia vuorokauden öljyssä, mutta eipä sillä taida olla mitään merkitystä.. Ei ne nostajat kuitenkaan aivan täyteen asti tule siellä öljyssä, ne säksättää kuitenkin ~ 15min käynnistyksen jälkeen..
Kun nokka on kiristetty takaisin momenttiinsa, ei konetta saa käynnistää ~ puoleen tuntiin, joku venttiileistä saattaa osua mäntään, jos on liikaa auki.. Näin viisaammat neuvoivat minua, enkä alkanut neuvoa uhmaamaankaan..;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.3.2007 16:29

Juu, nostimet pitäisi saada samaan lämpötilaan kun kansi että ne pääsee liikkumaan vapaasti eikä tuu venttiilikosketuksia.

Pyörittelin vielä rauhallisesti käsin konetta muutaman kierroksen ennen käynnistystä.

Mun nostimet oli öljytty valmiiks mut asennuksen ajaks laitoin öljykylpyyn.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa