Kyse siis sähkökaasarista...
Vaihdoin kokeeksi tulpat, jotka olivat bensasta märkiä. Myös muut sytytyspuolen hilut ovat suhteellisen uusia. Märkien tulppien perusteella syyniin joutunee seuraavaksi polttoainepuoli, mutta mikä voi aiheuttaa liian rikkaan seoksen?
-30 asteen keleillä tyhjäkäyntiseos lienee jatkuvasti liian rikas, koska tyhjäkäynti pätkii myös lämpimällä koneella. Myös tyhjäkäyntikierrokset ovat melko alhaiset. Mikä avuksi kun säätöäkään tuossa ei ole?
Raaka käynnistys -30 -asteisen yön jälkeen aiheutti sen että kone käynnistyi ja kävi korkeaa tyhjäkäyntiä normaalisti. Kierrosten pudottua (tuo tekee normaalistikin äkkipudotuksen) normaalitasolle vehje sammahti. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kone kävi pätkien.
Lämpöanturien kunto on mittaamalla tarkistettu. Lisäksi vehje toimii lämpimänä ja pikkupakkaisilla moitteetta, joten perusseos lienee osapuilleen kohdillaan. Myöskään katsastuksessa ei ollut huomauttamista (elokuussa).
Edit: Huolestuttaa, miten katalysaattori kestää moista...
PN-kone pätkii -30 talvikeleillä
Valvoja: ffp jäsenet
Vika selvisi, imusarjalta jarrutehostimelle lähtevä kumiletku oli murtunut mutkasta. Kumma vaan, että kone kävi ajoittain kunnolla. Tänään oireen pahentuessa avasin konepellin auton käydessä ja mieletön sihinähän sieltä kuului. Pikkuvika, suuri murhe...
Sen sijaan tyhjäkäynti saisi olla hieman suuremmalla, säätöä kun ei vaan ole.
Sen sijaan tyhjäkäynti saisi olla hieman suuremmalla, säätöä kun ei vaan ole.
Sulla kun tuntuu olevan kokemusta kaikenmoisista oireista tuolla koneella, niin mikähän mahtaa olla vikana tuossa omassa PN Jetassa, kun se jättää tyhjäkäynnin korkealle. Aiemmin tuossa ei ole oikeastaan ryypyn toimintaa havainnut kunnolla lainkaan, vaan auto sammui melkein väkisin starttauksen jälkeen ilman kaasutusta.
Nyt kovan talven tullen kylmäkäynnistyksen (lohkolämppäri päällä kuitenkin) jälkeen kierrokset jäävät korkealle ja toiminta normalisoituu vasta, kun kone on ajettu kuumaksi (100 km) ja suoritettu uudelleenkäynnistys. Lyhyemmän ajopätkän (about 15 km) jälkeen sammutus auttoi sen verran, että ilman kaasutusta pysyi tyhjäkäynti alhaalla, mutta kun kaasua painoi jäi kone korkeille kierroksille, kun jalan nosti taas kaasulta.
Johdotuksista pitäisi varmaan aloittaa, mutta jotenkin vaivaa, että tuo ajomatka (paikkojen lämpeneminen) vaikuttaa tuohon. Kun ajoa on suhteellisen vähän, ei kovin viiltävää analyysia voi vielä suorittaa.
Mainitsit, että olet mitannut lämpötila-anturien kuntoa. Millaisia arvoja niistä pitäisi tulla?
Nyt kovan talven tullen kylmäkäynnistyksen (lohkolämppäri päällä kuitenkin) jälkeen kierrokset jäävät korkealle ja toiminta normalisoituu vasta, kun kone on ajettu kuumaksi (100 km) ja suoritettu uudelleenkäynnistys. Lyhyemmän ajopätkän (about 15 km) jälkeen sammutus auttoi sen verran, että ilman kaasutusta pysyi tyhjäkäynti alhaalla, mutta kun kaasua painoi jäi kone korkeille kierroksille, kun jalan nosti taas kaasulta.
Johdotuksista pitäisi varmaan aloittaa, mutta jotenkin vaivaa, että tuo ajomatka (paikkojen lämpeneminen) vaikuttaa tuohon. Kun ajoa on suhteellisen vähän, ei kovin viiltävää analyysia voi vielä suorittaa.
Mainitsit, että olet mitannut lämpötila-anturien kuntoa. Millaisia arvoja niistä pitäisi tulla?
Muistaakseni jotain 2-3kohm kieppeillä huoneenlämmössä, 280-360ohm 80-asteisena. Siis siniset anturit ylävesiletkussa ja imusarjassa. Musta ylävesiletkun anturi taas on vain lämpömittarille.
Vaikea sanoa, mikä moisia oireita aiheuttaisi. Ensiksi tarkastaisin sähköjohtojen kunnon ja mahdolliset hankaumat. Myös vikakoodit tuosta voisi lukea leditesterin tai ledin ja vastuksen avulla, ohjeet löytyvät noilta samoilta sivuilta.
Löysin muuten vanhan threadin aihetta sivuten:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=53593
Edit: Omani muuten teki joskus samaa, jätti kierrokset korkealle ja "boottaus" auttoi. Varsinainen syy ei koskaan selvinnyt, meni hermot ja vaihdoin kaasarin toiseen. Tosin sellainen kutina jäi, että johtojen tarkistuksella ja liittimien räpläyksellä oli vaikutusta ongelmaan. Kokeilin vanhaa kaasaria muutaman kuukauden jokin aika sitten eikä ongelmaa enää senkään kanssa ilmennyt, syy jäänee ikuiseen pimentoon...
Vaikea sanoa, mikä moisia oireita aiheuttaisi. Ensiksi tarkastaisin sähköjohtojen kunnon ja mahdolliset hankaumat. Myös vikakoodit tuosta voisi lukea leditesterin tai ledin ja vastuksen avulla, ohjeet löytyvät noilta samoilta sivuilta.
Löysin muuten vanhan threadin aihetta sivuten:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=53593
Edit: Omani muuten teki joskus samaa, jätti kierrokset korkealle ja "boottaus" auttoi. Varsinainen syy ei koskaan selvinnyt, meni hermot ja vaihdoin kaasarin toiseen. Tosin sellainen kutina jäi, että johtojen tarkistuksella ja liittimien räpläyksellä oli vaikutusta ongelmaan. Kokeilin vanhaa kaasaria muutaman kuukauden jokin aika sitten eikä ongelmaa enää senkään kanssa ilmennyt, syy jäänee ikuiseen pimentoon...
Vikakoodit lykkäs 4444 eli ei vikaa? Itse ongelma on edelleen läsnä.
Sininen anturi ylävesiletkussa antoi kone lämpimänä ~240 ohmia ja imusarjassa oleva ~150ohm. Imusarjan anturi antaa huoneenlämmössä ~2 kohm ja vesiletkun anturia en jaksanut irrottaa, eikä tullut tuota kylmänä mitattua. Imusarjassa ei ilmeisesti ole kuin yksi anturi nelospytyn takana, mutta mulla tuon anturin väri oli vaalean ruskea/valkoinen ja liitin on kyllä sininen. Vagcat antaa anturin numerolla seuraavaa:
Onkohan tuo oikea anturi? Täällä oleviin varaosanumeroihin tuo ei täsmää. Ylävesiletkun anturia en ottanut irti ja täten sen numeroa tarkistanut. Taitaa joku asiantunteva korjaamo kutsua ellei vika itsestään asetu.
Muistaakseni jotain 2-3kohm kieppeillä huoneenlämmössä, 280-360ohm 80-asteisena. Siis siniset anturit ylävesiletkussa ja imusarjassa. Musta ylävesiletkun anturi taas on vain lämpömittarille.
Sininen anturi ylävesiletkussa antoi kone lämpimänä ~240 ohmia ja imusarjassa oleva ~150ohm. Imusarjan anturi antaa huoneenlämmössä ~2 kohm ja vesiletkun anturia en jaksanut irrottaa, eikä tullut tuota kylmänä mitattua. Imusarjassa ei ilmeisesti ole kuin yksi anturi nelospytyn takana, mutta mulla tuon anturin väri oli vaalean ruskea/valkoinen ja liitin on kyllä sininen. Vagcat antaa anturin numerolla seuraavaa:
(9) 026906161
temperature sensor / M10X1
idling stabilsation / 2 pin
/ white
Onkohan tuo oikea anturi? Täällä oleviin varaosanumeroihin tuo ei täsmää. Ylävesiletkun anturia en ottanut irti ja täten sen numeroa tarkistanut. Taitaa joku asiantunteva korjaamo kutsua ellei vika itsestään asetu.
Jaa'a, mulla molemmat anturit ovat sinisiä ja resistanssit samoja. Liekö sitten vuosimallien välillä on eroja antureissa.
Edit: Mielestäni tuo meikäläisen imusarja-anturi on samanlaisella pikaliittimellä kiinni kuin ylävesiletkun anturit, eli ei kierrettä kuten tuossa. Luultavimmin siis vuosimallieroja.
Edit: Mielestäni tuo meikäläisen imusarja-anturi on samanlaisella pikaliittimellä kiinni kuin ylävesiletkun anturit, eli ei kierrettä kuten tuossa. Luultavimmin siis vuosimallieroja.
Löytyihän sieltä mahdollinen vian aiheuttajakin. Kolmessa kaasuttimeen menevässä sähköjohdossa oli hankautunut karvat näkyviin ja ne saattoi olla välillä kontaktissa toisiinsa. Tuli samalla putsattua venttiilikopassa olevat maadoituksetkin, ja olihan niistäkin toinen aavistuksen löysässä. Huomenna taas testausta...
----
Päivitystä 24.2.
Mummokaasu is back. Eli tyhjäkäynti elelee omaa elämäänsä.
----
Päivitystä 24.2.
Mummokaasu is back. Eli tyhjäkäynti elelee omaa elämäänsä.
Oireet palasivat myös tänne, hajonnut alipaineletku ei selittänyt kaikkea. Myös tulpat on siis jo vaihdettu, ei vaikutusta.
Nyt pätkiminen ilmeni kylmäkäynnistyksessä -2 -asteisen yön jälkeen, kuulostaa siltä kuin seos olisi hieman pielessä, satunnaisesti muutama tahti jää välistä. Kuormitettuna kone käy paremmin, muutenkin käynti normalisoituu vajaassa minuutissa. Tyhjäkäynti tosin hitusen aaltoilee ainakin puolilämpimänä.
Mikä voisi olla vikana kun tuota tapahtuu kahdella eri kaasarilla ja kaikki kuluvat sytkähilppeet ovat uudehkoja?
Nyt pätkiminen ilmeni kylmäkäynnistyksessä -2 -asteisen yön jälkeen, kuulostaa siltä kuin seos olisi hieman pielessä, satunnaisesti muutama tahti jää välistä. Kuormitettuna kone käy paremmin, muutenkin käynti normalisoituu vajaassa minuutissa. Tyhjäkäynti tosin hitusen aaltoilee ainakin puolilämpimänä.
Mikä voisi olla vikana kun tuota tapahtuu kahdella eri kaasarilla ja kaikki kuluvat sytkähilppeet ovat uudehkoja?
Omaan autooni iski taas samat ongelmat viattoman kesän jälkeen. Kaasari on nyt tuossa pöydällä ja nuita vastusarvoja tuli mittailtua sen verran mitä nuista saksalaisista papereista ymmärsin. Mitään silmiin pistävää vikaa en ole ainakaan vielä huomannut. Jonkun verran hapettumaa oli liittimissä. Kumijalan vaihdan ja joitain letkuja sekä pintapuolista putsausta ja kokoon. Lisävinkit vian aiheuttajasta tervetulleita. Vaikka taitaa olla turha toive... :)
---
Päivitystä. 18.8.2008
Päivitellään tännekkin viime viikon kokemuksia. Luulen, että korkean tyhjäkäynnin aiheuttaja selvisi, koska yhden johdon katkeaminen palautti jälleen saman ongelman. Liitin löytyy kuvasta: http://kuvablogi.com/nayta/1390431/
---
Päivitystä. 18.8.2008
Päivitellään tännekkin viime viikon kokemuksia. Luulen, että korkean tyhjäkäynnin aiheuttaja selvisi, koska yhden johdon katkeaminen palautti jälleen saman ongelman. Liitin löytyy kuvasta: http://kuvablogi.com/nayta/1390431/
Viimeksi muokannut Jed, 18.8.2008 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
On niin mystinen laite ettei lisävinkkejä heltiä, kannattanee hommata varaosakaasari ja kasailla kahdesta yksi toimiva kokeilemalla. Tai ostaa toimivaksi todettu kaasari.
Mullakin tuo käynti hieman edelleen pätkii joskus käynnistyksen jälkeen, luultavasti syy on sytytyspuolella mutta kun kaiken pitäisi olla kunnossa :(
Mullakin tuo käynti hieman edelleen pätkii joskus käynnistyksen jälkeen, luultavasti syy on sytytyspuolella mutta kun kaiken pitäisi olla kunnossa :(
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa