Virranjakajan alipainesäätimestä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

Virranjakajan alipainesäätimestä

ViestiKirjoittaja LH » 3.2.2007 14:31

Tekstien ja mm. autodatan mukaan säätää 13 - 17 astetta.
säätö alkaa 60 mbar ja loppuu 260 mbar, joka tarkoittaa käytännössä mitä?
Jos tuo mbar nyt on millibaareja, niin eihän autosta tuollaista alipainetta edes koskaan löydy.
Sen tiedän että pitäisi lisätä ennakkoa pintakaasuajossa (suuri alipaine), mutta olisi kiva jos löytyisi jostain jotain tarkempaa tietoa.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 3.2.2007 18:55

No eiköhän tuo tarkota ihan sitä että jos normaali ilmanpaine on 1000mbar (1 bar), niin säätö alkaa kun paine kellolla on 940mbar ja loppuu kun paine on 740mbar? Eikös?

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 3.2.2007 23:15

Mutta säädön pitäisi mielestäni tapahtua pintakaasulla jolloin ei olla lähelläkään norm. ilmanpainetta?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 4.2.2007 10:53

Niin, ennen kaasuläppäähän se alipainetieto otetaan säätimelle. Mitä suurempi alipaine ennen kaasuläppää on, sitä enemmän alipainesäädin aikaistaa ennakkoo. Ja esim taas tyhjäkäynnillä, ennen kaasuläppää ei alipainetta oo juuri nimeksikään, jolloin alipainesäädin odottelee toimettomana.

Clayman
-
Viestit: 233
Liittynyt: 12.4.2006 8:12

ViestiKirjoittaja Clayman » 5.2.2007 13:08

Se alipaine otetaan juuri kaasuläpän "etupuolelta" niin, että kun läppä on tyhjäkäyntiasennossa, ei säätimelle mene alipainetta. Mutta kun kaasua hiemankin painetaan, niin läppä kääntyy alipaine-reiän ohitse, alipaine-reiän etupuolelle ja alipaine alkaa vaikuttaa siten, että pintakaasulla on alipainetta ja taasen poljin pohjassa ei. Lyhyesti siis alipainesäätimellä vaikuttaa imusarjan paine (eli enemmän kaasua on vähemmän alipainetta), mutta päästösyistä (ja tyhjäkäynnin parantamiseksikin) se paine otetaan sieltä läpän vierestä. Näin siis normaali aikaistava alipainesäätö, säätimiähän on olemassa myös myöhäistäviä "päästöhärpättimiä" joissain autoissa...

Mäki joskus jouduin päätäni hakkaamaan seinään kun mietin, että miten nuo autodatan mainitsemat paineet pitä tulkita ja tulin kans siihen tulokseen, että toi säätöalue esim. 60-260 mbar tarkoittaa alipainetta niikuin volkkarijermu tuossa ylempänä sanoi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa