Ongelmia ohjauslaitteistossa?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mistral
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.8.2003 16:05

Ongelmia ohjauslaitteistossa?

ViestiKirjoittaja mistral » 10.1.2007 21:20

Mikä voisi olla syynä kun kaverin IV Golfissa rattia käännettäessä tarpeeksi vasemmalle (ei loppuun saakka) ratissa tuntuu pieni pykälä. Sen myös tuntee kun kääntää takaisin yli (pykälän yli). Helvetin vaikea selittää :P "Normaalissa" ajossa ei ohjauksessa tunnu olevan mitään vikaa ja tämä erikoisuus havaittiin juuri tiukassa U-käännöksessä. Ajattelin etukäteen kysellä näin etukäteen ennen kuin auto nostetaan pukeille. Kiitos

mistral
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.8.2003 16:05

ViestiKirjoittaja mistral » 14.1.2007 20:47

Nyt havaittiin myös sellainen ilmiö että, kun auto on paikoillaan ja rattia kääntelee eteenpäin ja itseenpäin (ratti paikallaan) niin väljää on havaittavissa. Onko kenelläkään tietoa mistä tämä johtuu?

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 17.1.2007 22:19

Etsipä foorumilta Passatin ohjauksen välyksestä. Minulla on samaa vikaa Passatissa, vika voi olla monessa paikassa: rattiputken ristinivel, ohjausvaihde (kiristys voi auttaa), sisemmät raidetangonpäät tai ulommat raidetangon päät.

Itsellä vaihdettiin syksyllä rattiakselin nivel ja ohjausvaihde säädettiin. On se nyt parempi, mutta ei aivan täydellinen eli pientä välystä on vielä. Ulommat raidetangonpäät vaihdettu eli vika tod. näk. on sisemmissä.

mistral
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.8.2003 16:05

ViestiKirjoittaja mistral » 18.1.2007 14:45

Kaveri oli käynyt näyttämässä autoa (jossain korjaamossa) ja mitään vikaa ei löydetty nivelistä yms. Siellä oli myös kerrottu että ohjauksessa on väljää etenkin 2000-luvun alun Ibizoissa ja mainittu että se ei kuitenkaan ole vika. Ibiza ja Golffihan on kuitenkin aivan eri planeetoilta, joten pitää kehoittaa kaveria viemään auto tarkastettavaksi vielä jonnekkin muualle :)

mistral
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.8.2003 16:05

ViestiKirjoittaja mistral » 26.1.2007 16:44

Kaveri vaihtoi vasemmanpuoleisen ulomman raidetangonpään (oli hieman väljä), mutta se ei vaikuttanut ohjauksen naksumiseen. Auto katsastettiin, ja autosta ei löytynyt mitään vikaa/huomauttamista. Naksumisen syy taitaa jäädä ikuiseksi arvoitukseksi :)

SledgeHammer
-
Viestit: 34
Liittynyt: 22.11.2006 18:30

ViestiKirjoittaja SledgeHammer » 4.2.2007 21:12

Mulla on -98 passatissa ihan samaa ongelmaa kuin treadin aloittajalla ja autoa on tutkinut 8 eri kaveria mm. 2 eri katsastusmiestä ja 2 eri vw-liikettä.

Ratissa tuntuu että heiluttamalla pituus suuntaan ylä ja alareunan ero on jotain 1cm luokkaa, mitenkä tuota saisi kiristettyä? ratissa on airbag

-JuppeP-
-
Viestit: 84
Liittynyt: 12.8.2003 20:07

ViestiKirjoittaja -JuppeP- » 9.2.2007 0:45

Liityn klubiin, sama feature omassa -98 pasuunassa, eteen/taaksepäin huomaa pienen välyksen. Ajaessa huomaa välyksen häipyvän painamalla/vetämällä ruoria eteenpäin/taaksepäin. Vaihtelin aikoinaan raidetangot yms mutta eipä niillä häipännyt välys. Välys voisi tulla vaikka rattiakselin nivelestä asti mutta kun en nivelestä löydä tuota välystä vaikka kuinka pyörittelee ja itse ohjausvaihde tuntuisi kanssa toimivan ok.

Ratin takana akseli painuu läjään kun kerran säädettävä etäisyys on. Siinä välissä on varmaankin booreissa rattiakseli päällekkäin/sisäkkäin, luulisin...
Purkka/kanavateippi korjauksena tuli mieleen jos akseli "heiluisi" booreissa niin koittaisi uittaa väliin todella jäykkää vaseliinilla tai jotain mikä "tiivistäisi" booreja toisiinsa muttei lukitse akseleita toisiinsa jotta ratin etäisyyssäätö vielä toimisi? Tämä ihan mutu teoriana, oikeastihan rattiputki pitäisi vaihtaa jos välys siitä syntyy...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa