Pakosarjojen erot

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

Pakosarjojen erot

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.12.2006 20:12

Ne jotka tietävät pakosarjojen virtauksista enemmän kuin laki sallii, niin voivatkin kertoa kuinka eri tavalla tällaiset pakosarjat toimivat:
http://www.supersprint.com/prodotti/885901.jpg
http://www.supersprint.com/prodotti/883801.jpg

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 27.12.2006 20:25

Se eka on kompromissi että katalysaattori sopii...

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 27.12.2006 20:27

No juu kyl se on tiedossa, mutta kuinka nuo putkien pituudet ja sen sellaset vaikuttavat? Siis "alempi on vääntävämpi yläkiekoilla mutta taas tarjoo vähemmän vääntöö alhaalla" -tyyliin.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 27.12.2006 21:09

Joskus yritin laskea itselle peltisarjaa ja ilman katalysaattoria ei olisi ihan niin vaikeaa rakentaa. Tuommoinen katukäyttöön tarkoitettu 4-2-1 sarja pyritään mitoittamaan toimimaan parhaan väännön alueelle ja silloin olisi omalle sarjalle tullu mittaa muistaakseni 1,3 tai 1,4 metriä. Lyhyempi putki nostaa kierrosaluetta jolla putki toimii, samoin isommat putket.

Edit: ja yleensä kun haetaan toimivaa ratkaisua rakennetaan useita erilaisia koska moottoreissa on yksilöllisiä eroja ja esim. milloin pakoventtiili aukeaa, vaikuttaa sarjan toimintaan.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 27.12.2006 21:20

Tässä on noita laskukaavoja ja jotain muuta. Kirjotusvirheitä paljonkin, mutta selvää saa.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 27.12.2006 21:43

Huonolla nokka-akselivalinnalla ne väännöt menetetään helpommin, kun tolla putkistolla. Ja muutenkin putkisto tulee valita sen mukaan millaista moottoria olet rakentamassa. Jos tarkoituksena on tehdä 8000r kiertävä yläkireä moottori niin en välttämättä ottais kumpaakaan noista vaan avaran 4-1 satsin.
Noita pitäis päästä kaikkia kokeilemaan ja valita sitten mikä tuntuu parhaalta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kalastava-Pekka ja 17 vierailijaa