Passatin turbo hajalla?
Valvoja: ffp jäsenet
Passatin turbo hajalla?
Sellanen homma että kun polkasen kunnolla kaasua niin tehot häivää täysin ja kiihtyminen esim 0-100km/h kestää varmaan 30sek(en ole mitannut). Toi vika tulee nimenomaan sillon kun polkaisee kaasun pohjaan, rauhallisessa kaupunkiajossa ei mitään vikaa edes huomaa.
Eräs tuttu pähkäili että turbo, tai joku sen toimintaan liittyvä osa, olisi hajalla. Kuulostaako kuvailemani ongelmat juuri turbon toimintaan liittyvältä häiriöltä?
Mitä sellaisen korjaaminen maksaa?
Pitääkö tollanen vika viedä korjattavaksi volkkarille vai pystyttekö ehdottamaan jotain halvempaa nyrkkipajaa pk-seudulla?
Vaikuttaako turbon toiminta naftan kulutukseen? Olen ihmetellyt sitä kun tollasen diiselin keskikulutus pitäisi pyöriä kuulemma jossain 5.5-6.5 kulmilla mutta mulla se on 7.3-7.5L/100km. Tämä siis kaupunkiajossa.
OFFTOPIC
Mainittakoon vielä että minulla on mennyt tämän ensimmäisen omistusvuoteni aikana tämän auton korjauksiin reilusti yli 3000e, joten jos tämäkin tulee kalliiksi harkitsen vakavasti vetäväni koko paskan rälläkällä puoliksi keskiviikkona kun palaan takaisin töihin ja saan työmaalta rälläkän käsiini.
Sen lisäksi pitää pikkasen kehaista takkatien volkkarihuoltoa nohevasta toiminnasta. Täällähän on porukka (ml minä) haukkunut ko mestaa paskan palvelun paikaksi mutta itse sain viimeksi todella ystävällistä ja henkilökohtaista palvelua kun menin vaihdattamaan ilmamassansuodatinta. Kiitos siitä!
Eräs tuttu pähkäili että turbo, tai joku sen toimintaan liittyvä osa, olisi hajalla. Kuulostaako kuvailemani ongelmat juuri turbon toimintaan liittyvältä häiriöltä?
Mitä sellaisen korjaaminen maksaa?
Pitääkö tollanen vika viedä korjattavaksi volkkarille vai pystyttekö ehdottamaan jotain halvempaa nyrkkipajaa pk-seudulla?
Vaikuttaako turbon toiminta naftan kulutukseen? Olen ihmetellyt sitä kun tollasen diiselin keskikulutus pitäisi pyöriä kuulemma jossain 5.5-6.5 kulmilla mutta mulla se on 7.3-7.5L/100km. Tämä siis kaupunkiajossa.
OFFTOPIC
Mainittakoon vielä että minulla on mennyt tämän ensimmäisen omistusvuoteni aikana tämän auton korjauksiin reilusti yli 3000e, joten jos tämäkin tulee kalliiksi harkitsen vakavasti vetäväni koko paskan rälläkällä puoliksi keskiviikkona kun palaan takaisin töihin ja saan työmaalta rälläkän käsiini.
Sen lisäksi pitää pikkasen kehaista takkatien volkkarihuoltoa nohevasta toiminnasta. Täällähän on porukka (ml minä) haukkunut ko mestaa paskan palvelun paikaksi mutta itse sain viimeksi todella ystävällistä ja henkilökohtaista palvelua kun menin vaihdattamaan ilmamassansuodatinta. Kiitos siitä!
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
jos tuossa autossasi on jo vnt-ahdin eli muuttuvasiipinen niin siipien mekanismi jumittaa ja ahtaa liikaa ensimmäisellä polkaisulla ja menee vikatilaan auto.. virrat kun käyttää pois niin toimii taas ensimmäisen vedon verran.. Kannattaa aukaista turbo ja puhdistaa mekanismit ja siivet pakopuolelta karstasta..
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
Jos se on 110hv malli niin silloin se on jakajapumpullinen TDI ja moottorikoodi on AFN. Ahdin on silloin Garrett VNT-15. -98 ei tainnut vielä 85kw AJM konetta olla Paskatissa.
Toimivia ja ehjiä ahtimia saa käytettynä n. 150e. Paikalle käy myös 96kw PD:n GT1749va ahdin (passat/a4/a6), vaatii tosin muutoskappaleen letkulähtöön.
Hinnat alkaen 200e käytettynä, uudenkarheita saa alle 500e.
Liekkö se tuuppaa sen vikatilaan kun antaa happea enemmän? Suorituskyky viittaa siihen.
Toimivia ja ehjiä ahtimia saa käytettynä n. 150e. Paikalle käy myös 96kw PD:n GT1749va ahdin (passat/a4/a6), vaatii tosin muutoskappaleen letkulähtöön.
Hinnat alkaen 200e käytettynä, uudenkarheita saa alle 500e.
Liekkö se tuuppaa sen vikatilaan kun antaa happea enemmän? Suorituskyky viittaa siihen.
Ahtopaineensäätöventtiili voi turbon ohella olla syypää kuvatunkaltaisiin oireisiin, etenkin jos auto taas virtojen poiskytkennän jälkeen tuntuisi toimivan normaalisti. Et maininnut, minkä verran autolla on ajettu, mutta tuo ahtimen johdinsiipien jumittaminen on etenkin paljon ajetuissa (300tkm) aika tyypillinen vika.
Kannattaa kuitenkin luetuttaa vikakoodit ennenkuin alkaa kylvämään isompia määriä euroja mihinkään korjauksiin. Tälläkin foorumilla on listattu vapaaehtoisia VAG-COM -auttajia ja myös joillakin autokorjaamoilla (siis muillakin kuin ns. valtuutetuilla) on laitteet vikakoodien lukuun. Pk-seudun pätevistä korjaamoista mulla ei valitettavasti ole antaa vinkkejä. Ehkä tuolla diesel-osastolla ois paremmin tietoa näistä asiansa osaavista pajoista?
PS. Jos tarkkoja ollaan, niin kyseinen moottori ei ole vielä power diesel -aikakauden tuote. Ko. termi lanseerattiin vasta pumppusuutinmoottoreiden yhteydessä, joista ekana tais tulla juuri tuo em. AJM (vuonna 1999).
Edit: Poistettu väärät tiedot tuosta yltä. Hyvä että sait auton taas kuntoon, tällä kertaa vähäisillä kuluilla.
Kannattaa kuitenkin luetuttaa vikakoodit ennenkuin alkaa kylvämään isompia määriä euroja mihinkään korjauksiin. Tälläkin foorumilla on listattu vapaaehtoisia VAG-COM -auttajia ja myös joillakin autokorjaamoilla (siis muillakin kuin ns. valtuutetuilla) on laitteet vikakoodien lukuun. Pk-seudun pätevistä korjaamoista mulla ei valitettavasti ole antaa vinkkejä. Ehkä tuolla diesel-osastolla ois paremmin tietoa näistä asiansa osaavista pajoista?
PS. Jos tarkkoja ollaan, niin kyseinen moottori ei ole vielä power diesel -aikakauden tuote. Ko. termi lanseerattiin vasta pumppusuutinmoottoreiden yhteydessä, joista ekana tais tulla juuri tuo em. AJM (vuonna 1999).
Edit: Poistettu väärät tiedot tuosta yltä. Hyvä että sait auton taas kuntoon, tällä kertaa vähäisillä kuluilla.
Viimeksi muokannut Squash, 5.1.2007 12:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
afn on tuon autoni moottorityyppi. Taisin sanoa aikaisemmin väärin. Auto on siis 98 vuonna käyttöönotettu 97 vuoden malli. Autolla on ajettu 116 tkm, eli ei juuri mitään.
Menen luetuttamaan huomenna vikakoodit volkkarilla kun lupasit olla velottamatta siitä vaikka vika ei olisikaan juuri vaihdetussa ilmamassamittarissa.
Kerron sitten huomenna mitä se sanoo
Menen luetuttamaan huomenna vikakoodit volkkarilla kun lupasit olla velottamatta siitä vaikka vika ei olisikaan juuri vaihdetussa ilmamassamittarissa.
Kerron sitten huomenna mitä se sanoo
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Kalastava-Pekka ja 17 vierailijaa