Taas pakopainemittailua

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

Taas pakopainemittailua

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 17.12.2006 23:35

Tuli mitattua taas pakosarjasta ja pakoputkesta heti ahtimen jälkeen paineita.
Auto on golf III, ahtimena 2256v, 12mm Renun kinuskipää, Racet ja ohjelma. Ahtoja noin 1,5-1,6 bar.

1. Pelkällä downpipella+katilla pakosarjassa 1,8 ja pakoputkessa 0,3 bar.

2. Koko putkistolla joka alkuperäinen golfin putkisto ilman takimmaista vaimenninta (tilalla 50mm putkea)
pakosarjassa 2 bar, ehkä vähän yli, ja pakoputkessa 0,5 bar.

Eli tällä kertaa pakoputken suurempi vastus kasvatti painetta myös pakosarjassa. Joskus on näyttänyt toisinkin päin olevia lukemia...

dbwarrior
-
Viestit: 12
Liittynyt: 26.2.2006 14:35

ViestiKirjoittaja dbwarrior » 18.12.2006 9:07

Mielenkiintoisia lukemia.
Millasethan lukemat ois ollu jos se kattikin ois ollu mallia "suora" ?
Vois kuvitella, että pelkkä DP ei sellaisenaan varmaan aiheuta 0.3 bar:ia.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 18.12.2006 9:21

voisikohan se pienempien ahtimien kanssa johtua siitä ettei tuotto riitä ja ahtain alkaa sumputtaman siipiä joka nostaa paineita?
Eli "joutuisi" vastavasti pienentämään ahtopainetta jotta ahdin pysyisi kyydissä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 18.12.2006 10:35

Joskus kun Passatista mittasin että pieni pakoputken paine aiheutti kasvavaa pakosarjan painetta, niin silloin ahtimessa oli sama kompurasiipi kuin nyt tässä Golfissa, mutta pakokotelo oli pieni vnt-15 ja pakosiipenä vnt-20 eli sekin pienempi kuin nyt.
Jotain outoa tuossa on, tarttee varmaan vaan mittailla useampia laitteita niin jospa se siitä selkenee.

Katin poistolla tietysti saa vastapaineita lähemmäksi nollaa, mutta mulla ei nenä enää kestä sitä käryytystä pidemmän päälle. ;)

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 18.12.2006 12:10

Miten siipien säätely vaikuttaa pakopaineisiin, Onko tuota kokeiltu?

jari_koski
-
Viestit: 62
Liittynyt: 25.8.2004 19:48

ViestiKirjoittaja jari_koski » 18.12.2006 16:54

Jos siivet on väärässä asennossa niin eihän siellä sillon kunnolla virrata.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 18.12.2006 19:14

.
Säätötangon mitta.


Pakoputki vähentää läpivirtaavan ilman määrää ehken sen verran, että ahdin tipahtaa parhaan hyötysuhteen kierroksilta poikkeen.
Nuo ahdot onkin tuolle ahtimelle ihan max, mikäli on mersusta.
Tarkoitettu alunperin hiukan suurempaan ja matalampiviritteiseen moottoriin.
Juurikaan parempaan ahtopaine/pakopaine suhteeseen tuolla ei pääsekkään.
Ei ainakaan minun mesessä.
Kun pakopuoli ei varsinaisesti ahdista, niin ahdin nyt varmaan pääseekin helpommalla pelkällä alkuputkella.
Tehokkaampi, tai volkkarin moottoriin paremmin sopivalla kompurasiivellä voisi pakopaineita saada alemmaksikin.
.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 18.12.2006 19:21

Hankala tuota säätötankoa pikkuahtimesta säätää, ahdasta on.. muuten olisin tuota jo säädelly, ahdot ei pysy tasamaalla ajaessa pyydetyssä.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 19.12.2006 16:22

.
Varmaan kymmenkunta kertaa piti minun irroitella.
Mm. mittaa piti nimittäin ahdin käsissä säädellä.
Lopussa se kyllä jo kätevästi se irroittelu käyttää.

Joissain ahtimissa on sellainen säätöruuvi lisäksi, jolla voi sitä siipien "kiinni" asentoa säädellä.
Se on hyvä.
Tuntuisi, että sen pitäisi olla siten, että siivet on mahdollisimman auki.
Niin, että kuitenkin vielä pelaa ja herää.

Etu tulee sitten siitä, että max kierroksilla ei siivet sitten pääsekkään enää ihan kiinni, vaikka ahdin ei pystyisikään enää haluttua ahtoa pitämään.
Pakopuoli kuitenkin näin pakotetaan paremmin virtaavaksi.
Moottori hengittää paremmin ja todennäköisesti antaa enemmän tehoakin, kuin jos säätösiivet olisivat kokonaan kiinni ja siihen pelkkään ahtopaineeseen tuijottamalla näennäinen ilmamäärä isompi.
Mutta varmasti ahdin kestää paremmin ja pakopaine on pienempi.
.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 19.12.2006 16:31

Ei ne johdinsiivet kyllä suurilla kierroksilla ole lähellekään kiinni, tai pakopainetta on sitten jotain 5-10 bar ja pakosiipi lentää pian pakoputkeen.
Mutta alakierroksilla ahtimen voi kyllä saada hetkellisesti tukkoon jos rajoitinruuvi päästää siivet liian kiinni eikä ne kerkiä riittävän nopeasti aukeamaan. Eli kertyy niin paljon pakopainetta että moottori ei jaksa lähteä vetämään.

Kyllä kaikissa nelipyttyisissä vageissa mahtuu säätämään tangon pituutta ahdinta irroittamatta. Rajoitinruuvin säätö on eri asia, ainakin irrallisella pakosarjalla olevissa se on aika piilossa alipainekellon alla.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 19.12.2006 17:54

.
Joo varmaan on noin.
Mulla ei hermot riittäneet omasta tutkailla sitä ruuvin vaikutusta, kun lähinnä ainut paikka, mikä meni tukkoon, oli kaulasuonet.
Ei senpuoleen nousseet ahdotkaan, kun vasta ko. ruuvin poiston jälkeen.

Sillä tangon mitalla saa kyllä sitä ahtopaineen ja pakopaineen suhdetta muunneltua.
Millikin siinä parhaassa kohden vaikuttaa.

Niden säätösiipien asennosta kierroksilla ei mulla ole kyllä niin positiivista kuvaa, kun friikillä.
Säätösiipien asento mielestäni riippuu koko ajan siitä toteutuuko pyydetty ahtopaine ja millaiseksi sen paineen pyyntö on ohjelmassa eri tilanteisiin laitettu.
Mesessä se ahtopaineen pyynti hiukan tippuu sitten kierroksilla, kun imusarjasta toinenkin puolisko aukiaa.
.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 19.12.2006 22:51

Voihan sen testata silleen että ottaa alipainekellon tai sähköservon irti vivulta ja lukitsee vivun eri asentoihin ja käy koittamassa että missä asennossa ahtopaine on kohdallaan max teholla ja vähän sen molemmin puolin. Sitten purkaa ahtimen ja tsiikailee että onkos ne siivet hyvännäköisessä asennossa vai pitäisikö ahdinta muuttaa/vaihtaa jotta saisi siipien asennon ja pakokaasun tulokulman juuri oikeaksi pakosiivelle jotta ei tule turhaa vastusta.

VNT-siivikoita on muuten erikorkuisia, silläkin voi joissain tapauksissa passailla geometrioita kohdalleen, jos siivet on edes lähellekään tarkoitukseen sopivankokoiset ja oikeassa suhteessa toisiinsa. Sorviahan siinä joutuu laulattamaan tai sitten väliprikan tekemään jos matalampaa siivikkoa haluaa kokeilla. Siivikoita ei tietenkään saa mistään varaosina, mutta joillain pajoilla niitä voi lojua sopivasti ;).

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 18.10.2007 22:53

Jatketaan tähän vanhaan topiciin.
Eli pitkästä aikaa pääsi taas mittailemaan ja tällä kertaa Octavia BKD n. 200-210 hp vireessä VNT 1852 ahtimella.

Pakoputkesta heti ahtimen jälkeen mittasin painetta enimmillään
-koko vakioputkistolla 0,36 bar
-pelkällä vakiodownpipella jossa katti melkein heti ahtimen jälkeen: 0,18 bar

Aika hyvät lukemat mielestäni vakio-osilla! Toisaalta, jos huomattavaa vaikutusta hakee pakoputkistomuutoksilla muuhunkin kuin ääniin tai hajuun, niin pelkällä takapöntön vaihdolla tai katin poistolla ei oikein onnistu. Olisi kai tehtävä koko putkisto uusiksi että saisi paineet alle 0,2 bar :/.

Keväällä ohjelman teon yhteydessä tuli mitattua pakosarjan paineita ja siellä ne vähän reilussa 2 kilossa pyöri. Ilman pakoputkea (pelkkä 90 asteen mutka ahtimessa kiinni) kun kokeili niin pakosarjan max-paine ei laskenut mutta ahdot oli täydessä vedossa koko ajan yli 1,6 kiloa kun taas pakoputken kanssa ahto pysyi nätisti ohjelman pyytämässä 1,4:ssä. Eli sen verran tuo vakioputkisto jarruttaa ahtimen pyörimistä.

Voisi kuvitella, että oikein väljällä putkistolla, ahdinta säätämällä ja uudella ohjelmalla tuosta saisi jonkun 220-230 heppaa tuolla nykyisellä ahtimella.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa