Mikä koje Boran kojelaudassa?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

Mikä koje Boran kojelaudassa?

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 26.11.2006 12:00

Alimmainen keskikonsolin aparaatti on Climatronic, seuraava kasettisoitin, mutta mikä on tuo ylin?
Onko se jonkin sortin CD-soitin/vaihtaja?

Kuva

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 26.11.2006 12:26

cd-vaihtaja hyvinkin.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 26.11.2006 13:43

*Huokaus* Oispa mullaki tommonen alimmainen aparaatti. Onkohan kova homma asentaa näin jälkeenpäin ilmastointilaitetta/automaatti ilmastointia?

Rama
ffp jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: 7.9.2003 22:30

ViestiKirjoittaja Rama » 26.11.2006 14:09

Ei tuo ilmastoinnin asentaminen ole mikään paha homma ainakaan passatissa. Tohon omaan passattiin laitoin vajaa pari vuotta sitten Alex merkkisen ja siinä tuli pirun hyvät ohjeet mukana ja hinta oli noin 1500€ vw liikkeestä.

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 26.11.2006 15:24

Jostain olen joskus lukenut, että climatronicin asentaminen on aika työläs juttu, mutta manuaalinen ilmastointi menee suht helposti.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 26.11.2006 18:44

Automaatti-ilmastoinnissa pitää kaikki normaalisti vaijerilla toimivat läpät muuttaa sähkömoottoreilla/solenoideilla toimiviksi ja ripotella kaiken maailman lämpötila- ja paineantureita ympäriinsä, jotta toimisi oikein.. + tietysti hommata kompura, ilmastoinnin kenno keulalle ja kabiiniin ym perus rojut..
Manuaalissa kompura, kennot ja kytkin, jolla kytketään kompura päälle, lämmön säätö ja jako hoidetaan alkuperäisillä kiertokytkimillä, ja kun halutaan viileempää kun ulkoilma, painetaan napista kompura päälle..
Näin siis yksinkertaistettuna..

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 26.11.2006 23:31

Climatronicci tuli syksyllä asennettua ennestään ilmastoimattomaan Boraan. Hommaa siinä oli jonkun verran, mutta ei mitenkään mahdottomasti.

Konehuoneen puolella tarvittiin seuraavat muutokset. Kenno ja putket pitää asentaa. Kompura täytyy luonnollisesti asentaa. Laturin, ohjaustehostimen pumpun ja kompuran jalka meni myös vaihtolistalle, kuten moniura hihna. Syyläriin piti lisätä toinen flekti. Rintapeltiin pitää puhkaista pari uutta reikää, yksi ilmastoinnin putkille ja toinen kondensiovedelle. Kaikille kiinnikkeille oli jo valmiit paikat, joten niiltä osin homma oli bolt-on.

Kojelaudan sisältä menee vaihtoon koko ilmanohjausyksikkö, jonka takia vähintään kojelauta tukirautoineen täytyy purkaa pois. Penkkien poistolla saa mukavasti lisätilaa työskentelyyn.

Harmaita hiuksia tuo sen sijaan sähköt. Ne meni käytännössä kaikki uusiksi mikä yhtään liittyy ilmanvaihtoon, tai flektin ohjaukseen. Ja ilmantoinnille ei todellakaan ollut omaa johtosarjaa, vaan alkuperäinen johtosarja piti purkaa atomeiksi. Ainakin seuraavat sähköosat meni uusiksi, flekti (1kpl lisää), flektin ohjausyksikkö, akun päällä oleva sulakekotelo, laturin johtosarja, muutama kymmenen metriä johtoa.

Hommana tuo on sellainen että irto-osia en tuota varten rupeaisi keräämään vaan kaikki kannattaa purkaa itse. Ja mielellään siten että saa luovuttajan auton (tai ainakin keulan) samaan osoitteeseen kuin missä itse operaatio tullaan suorittamaan. Se helpottaa koko operaatiota paljon kun saa siirtää osan kerralla autosta 1 autoon 2. Kaikki pikku sälä löytää paremmin oikeille paikoilleen.

Manuaali-ilmastoinnin asentaminen on about yhtä hankalaa, paitsi johtoja on paljon pienempi nippu vedettävänä. Ulkomuistista climatronicista lähtee 24 johtoa ympäri autoa. Flektin ohjaukseen, sulakerasialle. viiksille, moottorinohjaukselle, OBD:lle jne jne. Flektin ohjauksyksiköltä lähti liki saman verran johtoja (kompura, sulaketaulu, akku, clima, mittaristo, moottorinohjaus).

Mulla operaatioon kului noin parin viikon illat, tunteja ehkä noin 30. Siitä reilusti yli puolet meni sähköjen kanssa. Mulla auto oli kyllä valmiiksi purettuna, mutta ei siihen montaa tuntia kulu. Osan hommista olisi voinut tehdä helpomminkin, mutta ei tuossa paljoa oikaisuvaraa ole. Sen verran homma on vielä vaiheessa että kylmäaineet puuttuu.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa