Onko se jonkin sortin CD-soitin/vaihtaja?
Mikä koje Boran kojelaudassa?
Valvoja: ffp jäsenet
Mikä koje Boran kojelaudassa?
Alimmainen keskikonsolin aparaatti on Climatronic, seuraava kasettisoitin, mutta mikä on tuo ylin?
Onko se jonkin sortin CD-soitin/vaihtaja?

Onko se jonkin sortin CD-soitin/vaihtaja?
Automaatti-ilmastoinnissa pitää kaikki normaalisti vaijerilla toimivat läpät muuttaa sähkömoottoreilla/solenoideilla toimiviksi ja ripotella kaiken maailman lämpötila- ja paineantureita ympäriinsä, jotta toimisi oikein.. + tietysti hommata kompura, ilmastoinnin kenno keulalle ja kabiiniin ym perus rojut..
Manuaalissa kompura, kennot ja kytkin, jolla kytketään kompura päälle, lämmön säätö ja jako hoidetaan alkuperäisillä kiertokytkimillä, ja kun halutaan viileempää kun ulkoilma, painetaan napista kompura päälle..
Näin siis yksinkertaistettuna..
Manuaalissa kompura, kennot ja kytkin, jolla kytketään kompura päälle, lämmön säätö ja jako hoidetaan alkuperäisillä kiertokytkimillä, ja kun halutaan viileempää kun ulkoilma, painetaan napista kompura päälle..
Näin siis yksinkertaistettuna..
Climatronicci tuli syksyllä asennettua ennestään ilmastoimattomaan Boraan. Hommaa siinä oli jonkun verran, mutta ei mitenkään mahdottomasti.
Konehuoneen puolella tarvittiin seuraavat muutokset. Kenno ja putket pitää asentaa. Kompura täytyy luonnollisesti asentaa. Laturin, ohjaustehostimen pumpun ja kompuran jalka meni myös vaihtolistalle, kuten moniura hihna. Syyläriin piti lisätä toinen flekti. Rintapeltiin pitää puhkaista pari uutta reikää, yksi ilmastoinnin putkille ja toinen kondensiovedelle. Kaikille kiinnikkeille oli jo valmiit paikat, joten niiltä osin homma oli bolt-on.
Kojelaudan sisältä menee vaihtoon koko ilmanohjausyksikkö, jonka takia vähintään kojelauta tukirautoineen täytyy purkaa pois. Penkkien poistolla saa mukavasti lisätilaa työskentelyyn.
Harmaita hiuksia tuo sen sijaan sähköt. Ne meni käytännössä kaikki uusiksi mikä yhtään liittyy ilmanvaihtoon, tai flektin ohjaukseen. Ja ilmantoinnille ei todellakaan ollut omaa johtosarjaa, vaan alkuperäinen johtosarja piti purkaa atomeiksi. Ainakin seuraavat sähköosat meni uusiksi, flekti (1kpl lisää), flektin ohjausyksikkö, akun päällä oleva sulakekotelo, laturin johtosarja, muutama kymmenen metriä johtoa.
Hommana tuo on sellainen että irto-osia en tuota varten rupeaisi keräämään vaan kaikki kannattaa purkaa itse. Ja mielellään siten että saa luovuttajan auton (tai ainakin keulan) samaan osoitteeseen kuin missä itse operaatio tullaan suorittamaan. Se helpottaa koko operaatiota paljon kun saa siirtää osan kerralla autosta 1 autoon 2. Kaikki pikku sälä löytää paremmin oikeille paikoilleen.
Manuaali-ilmastoinnin asentaminen on about yhtä hankalaa, paitsi johtoja on paljon pienempi nippu vedettävänä. Ulkomuistista climatronicista lähtee 24 johtoa ympäri autoa. Flektin ohjaukseen, sulakerasialle. viiksille, moottorinohjaukselle, OBD:lle jne jne. Flektin ohjauksyksiköltä lähti liki saman verran johtoja (kompura, sulaketaulu, akku, clima, mittaristo, moottorinohjaus).
Mulla operaatioon kului noin parin viikon illat, tunteja ehkä noin 30. Siitä reilusti yli puolet meni sähköjen kanssa. Mulla auto oli kyllä valmiiksi purettuna, mutta ei siihen montaa tuntia kulu. Osan hommista olisi voinut tehdä helpomminkin, mutta ei tuossa paljoa oikaisuvaraa ole. Sen verran homma on vielä vaiheessa että kylmäaineet puuttuu.
Konehuoneen puolella tarvittiin seuraavat muutokset. Kenno ja putket pitää asentaa. Kompura täytyy luonnollisesti asentaa. Laturin, ohjaustehostimen pumpun ja kompuran jalka meni myös vaihtolistalle, kuten moniura hihna. Syyläriin piti lisätä toinen flekti. Rintapeltiin pitää puhkaista pari uutta reikää, yksi ilmastoinnin putkille ja toinen kondensiovedelle. Kaikille kiinnikkeille oli jo valmiit paikat, joten niiltä osin homma oli bolt-on.
Kojelaudan sisältä menee vaihtoon koko ilmanohjausyksikkö, jonka takia vähintään kojelauta tukirautoineen täytyy purkaa pois. Penkkien poistolla saa mukavasti lisätilaa työskentelyyn.
Harmaita hiuksia tuo sen sijaan sähköt. Ne meni käytännössä kaikki uusiksi mikä yhtään liittyy ilmanvaihtoon, tai flektin ohjaukseen. Ja ilmantoinnille ei todellakaan ollut omaa johtosarjaa, vaan alkuperäinen johtosarja piti purkaa atomeiksi. Ainakin seuraavat sähköosat meni uusiksi, flekti (1kpl lisää), flektin ohjausyksikkö, akun päällä oleva sulakekotelo, laturin johtosarja, muutama kymmenen metriä johtoa.
Hommana tuo on sellainen että irto-osia en tuota varten rupeaisi keräämään vaan kaikki kannattaa purkaa itse. Ja mielellään siten että saa luovuttajan auton (tai ainakin keulan) samaan osoitteeseen kuin missä itse operaatio tullaan suorittamaan. Se helpottaa koko operaatiota paljon kun saa siirtää osan kerralla autosta 1 autoon 2. Kaikki pikku sälä löytää paremmin oikeille paikoilleen.
Manuaali-ilmastoinnin asentaminen on about yhtä hankalaa, paitsi johtoja on paljon pienempi nippu vedettävänä. Ulkomuistista climatronicista lähtee 24 johtoa ympäri autoa. Flektin ohjaukseen, sulakerasialle. viiksille, moottorinohjaukselle, OBD:lle jne jne. Flektin ohjauksyksiköltä lähti liki saman verran johtoja (kompura, sulaketaulu, akku, clima, mittaristo, moottorinohjaus).
Mulla operaatioon kului noin parin viikon illat, tunteja ehkä noin 30. Siitä reilusti yli puolet meni sähköjen kanssa. Mulla auto oli kyllä valmiiksi purettuna, mutta ei siihen montaa tuntia kulu. Osan hommista olisi voinut tehdä helpomminkin, mutta ei tuossa paljoa oikaisuvaraa ole. Sen verran homma on vielä vaiheessa että kylmäaineet puuttuu.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa