golf mk2 1.3 imu jää päälle
Valvoja: ffp jäsenet
golf mk2 1.3 imu jää päälle
Eli imu ei lähde pois ja kierrokset ovat sen takia korkealla vaikka kone on lämmin, mitä tuolle tietää tehdä ja toinen, että mittariston valaistus on pimeänä, mutta säätö kyllä toimii.
Ilmeisesti kaasarimalli kyseessä, itse tarkistaisin ainakin kaasarin, ettei mikään läppä ole jumissa, puhdistelisin sen ja kokeilisin sitten. Ja toinen asia, mikä tuntuu olevan noissa aika yleistä, tarkista alipaineletkut. Kannattaisi melkein tarkistaa ne letkut heti ensimmäisenä. Että kaikki ovat ehjiä ja kiinni oikeissa paikoissaan.
Mittariston valaistus voi olla pimeänä paristakin syystä. Mutta jos säätö toimii (eli muut valot, kuten lämppärin paneelin valot säätyy), niin sitten lähtisin irroittelemaan mittaristoa. Eli ensimmäisenä purat sen verhoilumuovisysteemin kuskin jalkatilasta pois, sen jälkeen ujutat kätesi sinne nopeusmittarin taakse, siellä on nopeusmittarin vaijeri kiinni sellaisella klipsisysteemillä, mikä lähtee varmaan helpoiten niin, että puristat toisella kädellä klipsejä ja avitat ruuvitaltalla sitä irti. Sitten kun sen olet saanut tehtyä, nypit kaikki keinukytkimet ja lämmityslaitteen paneelin irti, myös mankka saa kyytiä tässä vaiheessa. Sen jälkeen metsästät sieltä ne ruuvit, jolla se muovi on kiinni siinä itse kojelaudassa. Sen jälkeen otat sen muovin irti, ja löydät mittariston ruuvit. Nekin irti ja sitten otat mittariston takaa kiinni ja varovasti vedät sitä sieltä pois päin. Kunhan saat mittariston yläosan näkyviin, niin siellä on sellainen muovinen (muistaakseni valkoinen) osa, jonka alla on ne lamput. Keksi joku keino, miten sen saat mahdollisimman ehjänä irti, itse käytin dremeliä niiden muovisulatusten purkamiseen ja nostin sen osan pois. Sen alla löytyy sitten mittariston valojen kannat. Sitten virrat päälle ja valot päälle ja mittaat yleismittarilla, tuleeko kantoihin jännite. Jos tulee, niin vika on niissä hehkuissa, jos ei tule, niin vika on joko mittaajassa tai mittaristossa. Muistaakseni nuo hehkut on kytketty sarjaan, joten kannattaa olla tarkkana sen mittauksen kanssa. Toinen keino tietysti on mitata vaikka yleismittarin dioditesterillä niistä hehkujen kannoista, että meneekös sähkö niistä läpi. Jos menee, niin silloin ne hehkut ovat oletettavasti ehjät, mutta tuo taas ei ole ollenkaan niin varma tapa testata, koska siellä jossain voi olla jokin oikosulku, joka sotkee mittauksen.
Pitkä selostus ja kuulostaa työläältä, mutta kyllä se mittari ensikertalaisellakin alle puoleen tuntiin irtoaa.
Ai niin joo, jos haluat koko mittariston irroittaa, niin ota toki myös ne johdot irti siitä.
Edit: http://ffp-motorsport.com/tuning/mittarit.php
Mittariston valaistus voi olla pimeänä paristakin syystä. Mutta jos säätö toimii (eli muut valot, kuten lämppärin paneelin valot säätyy), niin sitten lähtisin irroittelemaan mittaristoa. Eli ensimmäisenä purat sen verhoilumuovisysteemin kuskin jalkatilasta pois, sen jälkeen ujutat kätesi sinne nopeusmittarin taakse, siellä on nopeusmittarin vaijeri kiinni sellaisella klipsisysteemillä, mikä lähtee varmaan helpoiten niin, että puristat toisella kädellä klipsejä ja avitat ruuvitaltalla sitä irti. Sitten kun sen olet saanut tehtyä, nypit kaikki keinukytkimet ja lämmityslaitteen paneelin irti, myös mankka saa kyytiä tässä vaiheessa. Sen jälkeen metsästät sieltä ne ruuvit, jolla se muovi on kiinni siinä itse kojelaudassa. Sen jälkeen otat sen muovin irti, ja löydät mittariston ruuvit. Nekin irti ja sitten otat mittariston takaa kiinni ja varovasti vedät sitä sieltä pois päin. Kunhan saat mittariston yläosan näkyviin, niin siellä on sellainen muovinen (muistaakseni valkoinen) osa, jonka alla on ne lamput. Keksi joku keino, miten sen saat mahdollisimman ehjänä irti, itse käytin dremeliä niiden muovisulatusten purkamiseen ja nostin sen osan pois. Sen alla löytyy sitten mittariston valojen kannat. Sitten virrat päälle ja valot päälle ja mittaat yleismittarilla, tuleeko kantoihin jännite. Jos tulee, niin vika on niissä hehkuissa, jos ei tule, niin vika on joko mittaajassa tai mittaristossa. Muistaakseni nuo hehkut on kytketty sarjaan, joten kannattaa olla tarkkana sen mittauksen kanssa. Toinen keino tietysti on mitata vaikka yleismittarin dioditesterillä niistä hehkujen kannoista, että meneekös sähkö niistä läpi. Jos menee, niin silloin ne hehkut ovat oletettavasti ehjät, mutta tuo taas ei ole ollenkaan niin varma tapa testata, koska siellä jossain voi olla jokin oikosulku, joka sotkee mittauksen.
Pitkä selostus ja kuulostaa työläältä, mutta kyllä se mittari ensikertalaisellakin alle puoleen tuntiin irtoaa.
Ai niin joo, jos haluat koko mittariston irroittaa, niin ota toki myös ne johdot irti siitä.
Edit: http://ffp-motorsport.com/tuning/mittarit.php
Tein kakkikseen superkirkkaista LED:eistä mittarivalot, kun orkkis hehkulamput oli kärähtäny. Toki ne lamput voi myös vaihtaa uusiin (en kyllä tiedä mistä niitä saa), irtoavat esimerkiksi pihdeillä kiertämällä siitä mittariston päältä.
E: minulla ne lamput oli kiinni valkosessa muovikehyksessä, eivätkä mitenkään piilossa, kakkis '89 cl.
E: minulla ne lamput oli kiinni valkosessa muovikehyksessä, eivätkä mitenkään piilossa, kakkis '89 cl.
Olen nähnyt noita lamppuja ihan jossain halpasekatavaraliikkeissäkin kantoineen myytävänä, eikä hintakaan ollut kova. Mutta fiksu tekee samantien ledeistä ne. Suosittelen laittamaan kaks lediä yhtä lamppua kohden ja hiomaan ledien päät himmeäksi, valo leviää tasaisemmin mittaristolle. :) Kannattanee laskea etuvastuksienkin arvot sitten tarkasti, niin kestää leditkin vähintään niin kauan kuin itse autokin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa