Dieseliin Blow-off-kit:ti ja intake?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

linx
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.8.2006 23:17

Dieseliin Blow-off-kit:ti ja intake?

ViestiKirjoittaja linx » 13.11.2006 14:31

Eli ei löytyny searchilla oikein tarkkaa tietoo. Elikkä onko kokemuksia millaiset äänet tulee kun asentaisi kyseisen sarjan -03 100hp pwd golffiin?En mielellään laittais noin suurta rahamäärää jos ei siitä kunnon ääniä saa ilmoille. Kokemuksia tai muita vaihtoehtoja? Ja voiko asentaa ilman haittavaikutuksia isomman intaken tuon vanhan tilalle?

VAG DBW PD100 / 115 ja TDI 90 / 110hp Forge Blow-off-kit 550.00€
http://www.doc-power.com/index.php?page ... =&sengine=

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 13.11.2006 15:34

Aika paljon tästä asiasta on täällä jo keskustletu, no mutta...en itse ainakaan Dieseliin mitään dumppia rupeis laittamaan, aika rahan haaskausta mielestäni, tuolla rahamäärällä pääsee jo alkuun todellisessa virittämisessä....Suhaukset kun eivät TDI koneisiin kuulu, sen lisäksi että siitä ei ole mitään hyötyä.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 13.11.2006 15:51

sen lisäksi että siitä ei ole mitään hyötyä

Enemmän kuulemma haittaa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 13.11.2006 20:05

Nythän on niin että kun dieseliä on viritetty tarpeeksi pitkälle(tästä varmaan jokaisella on oma mielipide) eli about 110hv/litra tai enemmän ja ahtopaineita riittävästi on niin ahdin sakkailee aika voimakkaasti ja päästää vingahtavan papatuksen aina kun kaasu nostetaan.
Tämä taasen aiheutuu siitä että kone ei ilmeisestikkään niele sitä määrää ilmaa mitä ahdin työntää(vnt-siivet menee ahtamisasentoon ja moottorin kierrosluku putoaa).

Tämä taasen on epäedullista ahtimen kestolle vaikka sitä onkin hauska kuunnella ainakin ensin alkuun.Kun ei koskaan pitäisi sanoa ei koskaan niin ehkä tällaista dumppi/kierrättävää sarjaa sallisin käytettävän näissä jo kohtalaisen pitkälle rakennetuissa.. ;-)

*Mutta kunnes tuo "paine/tehoraja" ylittyy ei moista tarvitse..

linx
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.8.2006 23:17

ViestiKirjoittaja linx » 13.11.2006 20:21

Ok..eli tuo LTR:n vastaus selvitti aika paljon!Kiitos...mutta vielä sitä että mitä mieltä olet tuosta intaken parantelusta kun vakiona se on aika tukkosen näköinen...jos sen korvaa kunnon putkella?Pelittääkö vielä ihan normaalisti jos menee tekemään avarampaa putkea?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 13.11.2006 21:00

Imuputkesta on kyllä ollut juttua täälläkin ja se on ilman muuta hyvä juttu tuo imuputken parantelu eli ulkoa ilmanputsarille ja putsarilta ahtimelle vaihtoon.

Valmis putki löytyy ulkoa ilmanputsarikotelolle 1.8T/V"r"6/R32 malleista. vW:llä jotain 50e ja oldman's intakea ehkä sitten ahtimelle kun tuo orkkis 130/150hp:n on sikahintainen ja vaikeasti saatavilla(vw:llä n.400e)

Pelittää normaalisti ja jopa paremmin..Mitä pidemmälle paranteluja jatkat sitä enemmän se hyödyttää, vakiossa voi olla että saa tekijälle hyvän mielen.. siinä se.

linx
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.8.2006 23:17

ViestiKirjoittaja linx » 13.11.2006 22:22

..no nyt saa tylsille talvi-illoille tekemistä...pitää alkaa tekemään noita putkia..samalla vois laittaa tieten uudet putket tubolta coolerille ja siitä eteenpäin. Pikku hiljaa kun saa rakennettua tota tällä opiskelijabudjetilla. Kiios vastausista LTR!

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 14.11.2006 11:44

Eipä ne turbon jälkeiset putkien muutokset vaikuta tehoon yhtään mitään noilla tehoalueilla (<200 HP). Kannattaa pikemminkin panostaa parempaan cooleriin, turboon ja pakoputkeen, sekä tietysti polttoaineen syöttöön...jos tehoja haluaa ja kaikki muuhan on turhaa.

Eikä imuputkikaan rajoita tehoa, jollei sitä jo muutenkin ole kasvatettu vakiosta.

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 14.11.2006 17:47

Onko veskola koskaan nähny minkä lainen se putki turbolat coolerille on volsussa? sehän on lokasuojan sisällä kuristettu noin 4cmx2cm ja nuokin ulkomittoja. Joten kyllä se voi hieman vakiossakin jo ahdistaa.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 14.11.2006 19:21

mistäs tuollasia ouldmään's intaakeja saa hommailtua/tilattua?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.11.2006 19:28

http://forums.tdiclub.com/ Tuolta löytyy tilausohjeet. Noille ois markkinoita jos joku alkais väsäilemään vaikka ihan kotisuomessa.

linx
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.8.2006 23:17

ViestiKirjoittaja linx » 14.11.2006 21:21

..tota pieni välikysymys tähän vielä. miten toi pakoputkisto, jos teen sen uusiks katilta taaksepäin niin eihän siitä oo mtn haittaa?Ko joskus luin tältä foorumilta et liian hyvät virtaukset voi aiheuttaa jtn ongelmia vakio turbossa. Mut en löytäny searchilla enää sitä topickkia, tai en sit osaa käyttää tota searchia :)..ja muistikaan ei oo mitenkään hyvä.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 14.11.2006 21:33

LTR kirjoitti:...Tämä taasen on epäedullista ahtimen kestolle vaikka sitä onkin hauska kuunnella ainakin ensin alkuun...


Väitän että ahtimet kestää tuon painealllon ihan mennen tullen. Paljon kovemmalle se ahdin joutuu täyskaasu ajossa.
Itse en sieltä laskisi yhtään ilmaa pihalle millään venttiilillä. Kun se on sinne ahdettu niin pysykööt siellä... ;)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 14.11.2006 21:51

Se huokaisu voi tulla myös pakopuolelta, niinkuin omassa eikä sille sitten mitään voi. Kompurapuolelta ei kuulu mitään vaikka on 44,5/60 millinen siipi.

En minäkään mitään ylimääräisiä venttiilejä laittaisi.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 15.11.2006 9:12

Jos kestää niin hyvä. Juuri yhden sotkun korjanneena akselin katkeamisen jäljiltä(tosin eihän sitä voi varma olla mistä johtuu).

Otin sitten tän paikallisen turbohuollon kaverin joka on mielestäni aika pätevä kyytiin koeajolle ja hän totesi ettei ihme jos akselit katkeavat, kun ahdin joutuu tommosta vastapaineiskua kestämään..

Mites tuo pakopuolelta tuleva ääni, poikkeaako paljonkin imuputkesta kuuluvasta?

Turmelo
-
Viestit: 5
Liittynyt: 14.7.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Turmelo » 15.11.2006 10:21

tota pieni välikysymys tähän vielä. miten toi pakoputkisto, jos teen sen uusiks katilta taaksepäin niin eihän siitä oo mtn haittaa?Ko joskus luin tältä foorumilta et liian hyvät virtaukset voi aiheuttaa jtn ongelmia vakio turbossa.


Jos pitää paikkansa, ni voisiko joku selittää perusteellisesti "miksi" ? .. ei ymmärrä

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 15.11.2006 11:23

Suurempi pakoputki aikaan saa paremmat virtaukset koneen läpi, jolloin ahdin joutuu työskentelemään kovemmin pitääkseen saman ahtopaineen -> liian pieni ahdin hajottaa koneen tai hajoaa itse, kun pakopaine on liian suuri. Tämän voi kompensoida tiputtamalla ahtopainetta, jolloin koneen läpi menee edelleen sama ilmamäärä. Lopputulos: teho ei noussut vaikka on paremmin virtaava pakoputki, kun teho rajoittuu ahtimen pienen koon vuoksi.

No jos siellä tosiaan on 2*4 cm ontelo niin sitten se kannattaa muuttaa 40..50 mm putkelle, sillä pärjää jo hyvinkin.

...ja aivan sama ilmiö on tuon imupuolen putken kanssa, kun kuristus poistetaan, ahdin joutuu työskentelemään kovemmin saavuttaakseen saman ahtopaineen.

Sillä ulos työntävällä ilmaventtiilillä ei nyt tässä tapauksessa tee mitään.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.11.2006 15:08

Tuumaapas Veskola tuo imupuolen kuristusasia vielä uudemman kerran. ;)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 15.11.2006 15:10

Niin ja sieltä pakopuolelta kuuluu sellainen syvä huokaus, ei sen kummempia ääniä.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 15.11.2006 15:16

Taitaa Veskola viitata "imupuolella"pyöräkotelosta löytyvään ahtoputkeen? ja volsussa ahtopaineen mittaus on sen jälkeen, eli ahtimen jälkeen voi hyvinkin olla suurempi ahtopaine.

Muutenhan tuo kolmen pisteen jälkeinen lause ei oikein ole looginen.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 15.11.2006 15:19

>>Tuumaapas Veskola tuo imupuolen kuristusasia vielä uudemman kerran. ;)

No jos imuputkessa on tiukempi kuristus mitä on venttiilin aiheuttama kuristus niin tottahan paine ennen sitä kuristusta nousee korkeammaksi pienemmällä kompressorin pyörimisellä vai mitä ? Samoin jos ahdin yrittää pitää kuristuksen jälkeisen paineen haluttuna se joutuu painamaan "tiukemmin".

Harvoin tollasta tilannetta kuitenkaan on autossa jossa imuputken kuristus on mitenkään määräävä tekijä...vaan määräävä tekijä on koneen kannen hengittävyys, vai mitä ? Ei se kummoistakaan reikää tarvitse, jotta 100Hp teho saadaan läpi.

tai no samapa tuo miten se menee...

"imupuolen putken " tarkoitti tietysti putkea ahtimen ja kannen välissä...eli siis paineputken.

linx
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.8.2006 23:17

ViestiKirjoittaja linx » 17.11.2006 9:58

http://video.google.com/videoplay?docid ... iesel+dump

siinä olis dumppi diesel focusesa...olipa aika huono idea! Ei kyl säväyttäny yhtään. Ei kyllä tollaseen viittä hunttii laittais.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 17.11.2006 10:40

Joo nyt selvisi tuo 'imuputki'.

DMS
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.10.2006 12:28

ViestiKirjoittaja DMS » 17.11.2006 12:13

Posted: 15.11.2006 11:23 Tuo nim. Veskolan posti.

Älä nyt ota itteesi mutta tuo teoria että isommalla pakoputkistolla ahdin joutuu kovemmalle on minusta väärin ajateltu.
Ja tuo tiputtamalla ahtopainetta menee koneen läpi edelleen sama ilmamäärä. Tuota en käsitä ollenkaan.

Eihän sen ahtimen kuulu sitä painetta tehdä pakoputkea vasten vaan turbiinin siipiä vasten, joiden jälkeen paineen/kaasun virtauksen pitää päästä vapaasti purkautumaan mahdollisimman paineettomaan tilaan.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 17.11.2006 12:38


DMS
-
Viestit: 3
Liittynyt: 31.10.2006 12:28

ViestiKirjoittaja DMS » 17.11.2006 13:07

Tuo että rajoitataan turbiinin toimintaa pakoputkella on aivan väärä periaate. Paljon järkevämpi vaihtoehto on hukkaportti jolla rajoitetaan turbiinin kierroksia. Ahtimen herääminenkin on nopeampaa aikä se karstoitu niin kuin jos ajelee jonkun vakiopillin kanssa.

Ei pidä uskoa kaikkea mitä täällä kirjoitallaan, vaan ottaa itse asioista selvää. Lukekaa kirjoja ahtamisesta, näiltä keskustelupalstoilta harvoin se totuus löytyy. Tai jos se siellä onkin ei sitä erota jos ei perusasiat ole tiedossa. Asiasta kuin asiasta. Ei herneitä nenään eihän?

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 17.11.2006 15:47

veskola kirjoitti:Suurempi pakoputki aikaan saa paremmat virtaukset koneen läpi, jolloin ahdin joutuu työskentelemään kovemmin pitääkseen saman ahtopaineen -> liian pieni ahdin hajottaa koneen tai hajoaa itse, kun pakopaine on liian suuri.


Mutta eikö pako- ja imupuoli oo erotettu toisistaan? Kun imuventtiili on auki, pakoventtiili on kiinni ja päinvastoin.
Musta jotenkin tuntuu, että pelkkä pakopuolen virtauksen parantaminen hormia suurentamalla vain pudottaa pakopainetta.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 17.11.2006 16:43

Arctos Posted: 17.11.2006 15:47 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

veskola wrote:
Suurempi pakoputki aikaan saa paremmat virtaukset koneen läpi, jolloin ahdin joutuu työskentelemään kovemmin pitääkseen saman ahtopaineen -> liian pieni ahdin hajottaa koneen tai hajoaa itse, kun pakopaine on liian suuri.


Mutta eikö pako- ja imupuoli oo erotettu toisistaan? Kun imuventtiili on auki, pakoventtiili on kiinni ja päinvastoin.
Musta jotenkin tuntuu, että pelkkä pakopuolen virtauksen parantaminen hormia suurentamalla vain pudottaa pakopainetta.

Musta tuntuu että kun mittasin pakopaineita ennen ja jälkeen putkiston muutoksen niin paineet olivat nousseet 3,5->4,1bar

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 17.11.2006 21:17

Jeeps elikkäs pakosarjan paineethan nousee kun koneen läpi virtaavan ilman määrä kasvaa putken avarruksen myötä.

Cryonic
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.9.2006 9:04

ViestiKirjoittaja Cryonic » 1.11.2007 0:02

Nostetaas vanhaa turinaa.. Onkos kukaan nyt sitten asentanut tuota blow-off kittiä tiisseliin? Oliko minkälainen savotta asentaa. Ja samalla voisi kai kertoa jotain kokemuksia ja kompastuskiviä..

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 1.11.2007 17:38

Juurikin niin kuin hatemi sanoi..avarampi putki sallii turbon pakopuolelta "isomman" virtauksen ja sitä kautta ahdin myös työntää enempi ilmaa imupuolelta läpi,tämä siis jos putki kovin kuristaa pakokaasujen poistoa...Itse huomasi eron kuin yöllä ja päivällä kun vaihtoi isomman putken,eli ahdot hyppäsi monta pykälää isommalle,koskematta turbon säätöihin.

Edit: en näe popparissa tai blowissa oikein järkeä näissä kesymmissä autoissa.Eriasia lienee juurikin nuo tehokkaat dieselit = )

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 1.11.2007 17:56

Eikös se mene vikatilaan jos vaihtaa pakoputken paremmin virtaavaan ja ei muuta ahtimen säätöjä ja ahtopaine nousee?

Cryonic
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.9.2006 9:04

ViestiKirjoittaja Cryonic » 2.11.2007 1:35

näytti forgen sivuilla olevan ohjeet tuon dieselin blow-off -kitin asennukseen. Eipä tuo nyt ihan viidessäminuutissa mene.. taitaa olla viisainta pyytää viisammilta apua :)

ohjeet: http://www.forgemotorsport.co.uk/media/ ... itting.pdf


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa