Mikä voi aiheuttaa Jakoremmin sulamisen?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

Mikä voi aiheuttaa Jakoremmin sulamisen?

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.11.2006 11:00

Autona siis Passat AFN 1,9TDi 110.hv vm-99 johon n.2.kk sitten tehtiin Pohjanmaan Diesel huollossa täydellinen jakoppäm hihnan vaihto, eli vaihdettiin hihna, kiristimet, vesipumppu, kampiakselin hihnapyörä yms.

Viime viikolla 7000.km tuon edellä mainituon huollon jälkeen kone rupes käymään huonosti, tehot oli hukassa ja auto kävi kuin traktori. Kaverin kannettavalla hieman tutkailtiin missä olis vika niin huomattiin että ennakot oli aivan pielessä ja myöskin vikakoodi löytyi:

17656 - Injection Start Regulation: Control Deviation
P1248 - 35-10 - - - Intermittent

Kun tuota vikaa ryhdyin etsimään niin selvis että Jakopään remmi oli melkein SULANUT katki!!! Remmi oli aivan rispaantunut ja osaksi palanut hihnapyöriin kiinni. Lisäksi jakopään muovi suojat olivat täynnä remmistä lähtenyttä kumipölyä!

Olisko kellään mitään hajua mistä tällainen vois johtua? Korjaamo (Pohjanmaan diesel huolto) on aivan yhtä ihmeissään kuin minäkin. Remmi oli Gatesin remmi ja korjaamon mukaan kiristetty oikein. Totesivat korjaamolla myös että eivät koskaan ole tällaista tapausta nähneet.

Takuun piikkiinhän tuon on pakko mennä mutta olis mukava se vika löytää...

-Jonni-
Viimeksi muokannut *Patu*, 24.11.2006 11:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 13.11.2006 11:25

Pyöriikö kaikki pumput ja pyörät varmasti ok?

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.11.2006 11:49

Pyörii, niin ne ainakin korjaamolta väittää. Itse en ole päässyt asiaa testaamaan. Nafta pumppuun on vaihdettu isompi nestepää+suuttimet keväällä samaisella korjaamolla. Voiko nafta pumppu kenties hirttää noin pahasti?

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 13.11.2006 12:34

Jos sielä joku on hirtäny niin sen täytyy olla joku mitäpyöritetään remmin sileällä puolen, jolloin luistaminen on lkuumentanut remmin. On myöstäysin mahdollista että jumiutunu rulla on ruvennu uudestaan pyörimään eikä siitä pyörittämällä eroa huomaakaan. Tai sittenjoku pyörä vaan ei ole paikalleen istunu kunnolla ja jääny hieman vinoon, kokemuksesta tiedän että ei tartte olla silmällä havaittavasti kiristin vinossa niin remmi jo lämpenee.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 13.11.2006 12:44

Tossa ei taida vesipumppu olla samalla hihnalla vai kuinka? Kerran itselläni jäätyi jäähdytysnesteet ja remmi suli puhki ennen kun kone lämpesi kun pumppu oli jumissa. Tuota olisi ollut vaikea todeta ellei auto olisi seissyt parkkiruudussa tyhjäkäynnillä ja ruvennut savuamaan.
Viimeksi muokannut Babar, 13.11.2006 13:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 13.11.2006 13:17

Jäähdytin nesteet eivät ole kyllä jäätyneet mutta rulla vois kyllä olla aiheuttanut tuon. Kädellä kokeillen rullat pyörii hyvin mutta miten sitten mahtaa pyöriä kun lämpenevät ja remmi tulee päälle.

virtanen
-
Viestit: 69
Liittynyt: 3.6.2005 13:04

ViestiKirjoittaja virtanen » 13.11.2006 14:28

Toi vinoon asennettu pyörä kuulostaisi aika hyvältä selitykseltä. Siinä on 1 pieni apukiristinpyörä siinä nokan ja pumpun välissä sekä itse kiristinpyörä.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 23.11.2006 18:41

No tuo pelkkä remmi tuli vaihdettua koska mitää varsinaista vikaa ei korjaamo löytänyt. Ihmettelivät vaan kovaa että miten remmi on voinut mennä tuollaiseen kuntoon. (Linkki.1)
http://i73.photobucket.com/albums/i219/ ... G_0143.jpg

No nyt on n.2000.km takana takuuseen vaihdetulla remmillä ja sekin näyttää jo TÄLTÄ!!! (Linkki.2)
http://i73.photobucket.com/albums/i219/ ... G_0144.jpg

Missä voi olla vika että tekee tuon hihnalle. Nyt ne veikkaili korjaamolla että öljynpaineet olis liian kovat, öljypumppu olis rikki ja se polttais tuota hihnaa mutta todellista syytä osataan vaan arvuutella.

Kovasti apua kaivattais myös teidän puolelta.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.11.2006 18:48

väärä remmi, tuota on kahdella erilaisella remmillä

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 23.11.2006 18:50

Väärä remmi?

Haluaa tietää lisää...miten yhdessä koneessa voi olla kahta eri remmi tyyppiä?

Olisko kellään mitään mustaa valkoisella laittaa?

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 23.11.2006 20:25

Tuolle konetyypille ei pitäs olla ku yks remmi?
Jos eivät oo laittanu vahingosa 85kw:sen (AJM) remmiä?
Tai sitte vuotta vanhemman (alle-97) mikä on vielä käsikiristeinen ja muistaakseni kaks hammasta lyhyempi?

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 23.11.2006 23:30

Minulla oli mennyt remmi samaan kuntoon n.5000km. Vika löytyi väliakselista. Se on akseli joka pyörittää oljypumppua. Hajonnut stefaa vaihdettaessa. Pörhön huollossa sanoivat että 99% akseli hajoaa stefaa vaihdettaessa. Kannattaa tarkistaa.

JJJ
-
Viestit: 11
Liittynyt: 18.9.2004 16:08

ViestiKirjoittaja JJJ » 24.11.2006 0:09

Siis miten stefan vaihto rikkoo väliakselin ?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 24.11.2006 1:47

jotkut varaosaluettelot tuntee kaksi eri hihnaa vaihtuen vuodessa -98

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 24.11.2006 8:26

Asentaja rikkoo akselin irroittaessa stefaa... Tämä on kuulemma yleisin syy.

JJJ
-
Viestit: 11
Liittynyt: 18.9.2004 16:08

ViestiKirjoittaja JJJ » 24.11.2006 9:15

Kun jakopää on auki niin stefahan vaihtuu irroittamalla väliakselin hihnapyörä jonka alta kaksi 8 millistä pulttia jolloin akselin kiinnitin stefoineen lähtee irti. Akseli jää paikoilleen... en ymmärrä miten tuon voi rikkoa? Voimaakaan ei tarvitse käyttää.
Patun kuva 2000 km ajetusta hihnasta ei kerro onko tuossa selvää kulumaa, hihnan selkään piirtyy kyllä jäljet normaalistikin väliakselin rihloituksesta.
Mikäli hihnan selkä on kulunut urille niin silloinhan sen on täytynyt luistaa väliakselin hihnapyörää vasten. Kun väliakseli pyörittää öljypumppua ja alipainepumppua pitäisi ongelmaa varmaan lähestyä siltä puolelta eli jompa kumpa on liian raskas pyörittää. Mittasivatko pajalla öljynpaineita?

golf
-
Viestit: 319
Liittynyt: 4.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja golf » 24.11.2006 10:00

se kaulus mitä vasten stefa tulee niin lohkeaa ja akseli pääsee liikkumaan sivuttain.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 24.11.2006 11:51

Lainattu JJJ
"Mikäli hihnan selkä on kulunut urille niin silloinhan sen on täytynyt luistaa väliakselin hihnapyörää vasten. Kun väliakseli pyörittää öljypumppua ja alipainepumppua pitäisi ongelmaa varmaan lähestyä siltä puolelta eli jompa kumpa on liian raskas pyörittää. Mittasivatko pajalla öljynpaineita?"

Öljynpaineita ei siis vielä ole mitattu. Paineet mitataan kun vien auton uudelleen pajalle ens viikon lopulla. Ja joku hihnapyörä tunne vaihdettiin ensimmäisellä kerralla, mutta mun mielestä se olisi ollut kampiakselin hihnapyörä. Hihnapyrä oli halkauisijaltaan n.5.cm .Sitä en tiedä että onko joitain stefoja vaihdeltu.

Mutta mun mielestä tässä on kaks vaihtoehtoa:
-Väärä hihna
-Joku vastustaa tiukasti niin että hihna kuumenee.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 24.11.2006 12:07

Lainattu Putko
" jotkut varaosaluettelot tuntee kaksi eri hihnaa vaihtuen vuodessa -98"

Sori mun moka, olin kirjoittanut vaihingossa auton vuodeksi -98 kun vuosimalli on siis -99. Soitin äsken myös käyttöautolle ja niiden koneen mukaan kyseiseen autoon ei ole kuin yksi hihna vaihtoehto.

jj570
-
Viestit: 10
Liittynyt: 17.2.2005 21:00

ViestiKirjoittaja jj570 » 24.11.2006 20:00

mulla ainakin 1z koneessa vastaavan hihnan sulamisen 1000 km ajon jälkeen aiheutti kiristin pyörä joka oli kiristetty liian kireälle pyörän kulma hieroo kumia irti remmistä eli on hieman vinossa remmin selkä oli sulanutta kumia täynnä

JJJ
-
Viestit: 11
Liittynyt: 18.9.2004 16:08

ViestiKirjoittaja JJJ » 25.11.2006 1:08

Jonkun kolmesta hihnan sekäpuolen rullasta/hihnapyörästä tuon nyt aiheuttanee eli kiristin, pieni ohjausrulla pumpun ja nokan välissä tai väliakselin pyörä.
Hihna voisi olla tietysti liian tiukalla mutta iät ja ajat noita on kiristetty kiristimen "mittarin "mukaan ja siinäkin on paha mokata, kun nyt on menossa vielä toinen yritys.
Jos joku pyöristä ei pyöri kunnolla luulisi sen päästävän jonkinlaista ääntä. Ajossa sitä voi olla tietysti paha kuulla ja tyhjäkäynnillä se ei välttämättä luista.
Alkaisin tutkimisen väliakselin hihnapyörästä (öljypumpusta).

Tuohon väliakselin 99 prosenttiseen hajoamiseen stefan vaihdon yhteydessä en usko laippa jossa stefa on kiinni on tukevaa rautaa ja kyllä sitä pitää rankasti väärinkäsitellä jos sen rikki saa, en ainakaan ole muutaman stefan vaihdettuani saanut tietääkseni yhtään rikottua.
Kannattaa olla varpaillaan auton kanssa ennenkuin saat sen pajalle kun hihna pamahtaa ajossa on jälki murheellista. Ilmoittele tänne syy kun saat ongelman ratkaistua. Lykkyä.[/img]

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 14.12.2006 16:46

No niin, nyt on tullut jotain selvyyttä asiaan.

Vika on ilmeisesti öljypumpun akselissa joka on vinossa, näin korjaamon väki oli selittänyt avovaimolleni. Itse olen ulkomailla joten en ole päässyt paikanpäälle.

Korjaamo kiisti kaiken että he olisivat aiheuttaneet vian ja eivät suostu autoa korjaamaan.

Kommentteja teiltä ennenkuin teen mitään asian eteen?

JJJ
-
Viestit: 11
Liittynyt: 18.9.2004 16:08

ViestiKirjoittaja JJJ » 15.12.2006 3:34

Mikäli eivät ole pajalla irroittaneet apu(väli)akselia niin tuskin ovat voineet vikaa aiheuttaakkaan ja mitäpä varten akselia sieltä pois otettaisiinkaan hihnan vaihdon yhteydessä.
Öljypohja pois ja pumppu irti ja tutkintaan. Ei pitäis olla iso homma.
Öljypumppu on yllättävän jäykkä pyörittää silloin kun se kehittää painetta ja tähän kun lisätään joku vika pumpussa voi se olla liian jäykkä pyörittää.
Missä kunnossa oli se alkuperäinen hihna? (Siis ennen ensimmäistä hihnanvaihtoa) näkyikö siinä mitään oireita luistamisesta selkäpuolella?

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 15.12.2006 8:07

Alkuperäisessä hihnassa ei ollut mitään merkkejä luistamisesta, mietin vaan sitä että hihnanvaihdossa vaihdettiin joku hihnapyörä joka oli kulunut, halkaisijaltaan n.5.cm, niin oliko kyseessä juuri tuo öljypumppua pyörittävä hihnapyörä? Oli kuulemma kyseinen hihnapyörä ollut kovin tiukassa.

Olisko kenelläkään räjäytyskuvaa tuosta AFN-koneen jakopäästä? Kun olis joku kuva niin olis helpompi käsittää tuo rakenne.

Onniistuuko tuon öljypumpun vaihtaminen siis alakautta? Eli riittää kun ottaa öljyphjan pois? Onko tuo sellainen homma että sen voi ja uskaltaa tehdä itse?

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 15.12.2006 10:02

Siellä on kampiakselin, nokka-akselin ja pumpun päässä hammaspyörät. sitte on kiristin (n. 5cm), apuakselin pyörä (noin 10 cm) ja yks ohjain rulla (n. 3cm).

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 15.12.2006 14:10

Ei kenelläkään sitä räjäytyskuvaa olis?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 15.12.2006 14:13


*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 15.12.2006 16:16

Tuossa ylimmässä kuvassa näkyy tuo hihnapyörä mikä on vaihdettu. Tuo hihnapyörä alhaalla siis eli ilmeisesti kampiakselin hihnapyörä.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 23.1.2007 14:31

No niin. Nyt pitäs saada tuo Pasuuna korjaukseen pikaisesti, liian monta viikkoa on auto maannut jo paikallaan.

Ongelma vaan tuntuu olevan että yksikään korjaamo ei halua tehdä tuota väliakseli remonttia, joten kysynkin teiltä asiantuntijat PÄTEVÄÄ dieselkorjaamoa Pohjanmaan alueelta joka mahdollisesti tuohon hommaan ryhtyisi. Ja laadusta olen valmis maksamaan myös.

Toinen kysymys: Miten suuri homma tuo väliakseli olisi itse korjata, vehkeet ja tilat on omasta takaa, mutta käviskö tuo korjaus helpoiten ottamalla koko motin pois sillä kait se väliakseli pitää irti ottaa ja tarkastaa ja molemmat laakerit ja stefat uusia? Riittääkö pelkästään että keula pois edestä, kone kannatukseen ja alapalkki pois tieltä?

EDIT: myöskin muualta suomenmaalta saa korjaamoja ehdottaa, varsinkin sellaisia mitkä ovat ennenkin korjanneet noita väliakseli vikoja.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.1.2007 14:36

pohjanmaan dieselhuolto siinä matalamäen vieressä?

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 23.1.2007 15:16

No kyseisen firman kanssa olen nyt tarpeeksi tapellut ja he eivät suostu vikaa korjaamaan edes rahasta joten muita vaihtoehtoja?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 23.1.2007 15:31

Tarviikohan siinä muuta kuin keulapala pois tieltä ja jakopää levälleen. Ei siinä mitään alapalkkeja pitäisi olla tiellä eikä konetta tarvii kannatella kun mitään kannakkeita ei irroteta.
Rupeet vaan purkamaan niin kyllä se siitä selkenee. ;)
Pyöritä kuitenkin kone yläkuoloon ennen kuin löysäät jakohihnan.
Venttiilikoppa sitten kasausvaiheessa auki niin saa nokka-akselin varmasti kohdalleen.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.1.2007 15:42

^^Perkule, niihän tuolla näytti olevan (ekassa viestissa, nolottaa)... Pitää vissiin nyt sitten ihan tosissaan lähteä sinne optikolle.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 24.1.2007 13:02

Koska kyseessä on vika väliakselissa niin joku sen vian on pitänyt aiheuttaa, kenties öljypumppu joten pitää kuitenkin varmuuden vuoksi avata tuo öljypumppu myös ja sen takia pitää ottaa tuo öljypohja pois ja ennenkuin taas öljypohjan saa pois niin ymmärtääkseni pitää ottaa tuo yksi alapalkki pois edestä, joka tarkoittaa taas että kone pitää tukea. Olenko oikeassa?

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 24.1.2007 20:27

^ Jep, oikeassa olet.. Jos on talli, nosturi ja vehkeet, niin ei ole paha homma, mutta "nurmikolla" en rupeisi tuohon hommaan..

mick
-
Viestit: 17
Liittynyt: 12.9.2006 7:38

ViestiKirjoittaja mick » 24.1.2007 21:14

mielenkiintoinen ketju... Golfiini (kakkoskoppa) vaihdettiin käytetty kone (jotain 50tkm ajettu) ja samalla vaihdettiin uusi jakohihna. 5000km myöhemmin hihna petti, ja näytti kyllä todella kärsineeltä. Säikeillä oli, muutaman säikeen varassa menny viime metrit. Ja hihnamurusta jokapaikassa.

Hommasin uuden kunnostetun kannen(maksoi vain 150eur!) ja laitoin paikalleen uuden hihnan ja kiristimen kanssa. Autolla ei ole ajettu remontin jälkeen kuin ehkä 100km, eikä vielä mitään kulumista näy...

Mutta tämän ketjun takia taidan tarkkailla tilannetta huomattavasti tarkemmin :)

peke99
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.3.2005 10:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja peke99 » 8.2.2007 23:56

Jokos laite on kunnossa?

Jos Diesel huoltoa, hyvää sellaista kaipaa niin Vaasassa on Hiomo Isokangas, takuu työtä ja eipä ole ikinä mitään huonoa kantautunut korviin.

Itselläni on 1.9 TD (AAZ) kansi vietävänä sinne. Oli jakoremmin kiristin leiponut kiinni ja hihna hypännyt paikoiltaan.. näyttäisi olevan venttiilit kunnossa, ainakaan männissä ja venttiileissä ei ollut iskun jälkiä, mutta tarkistetaan nyt kuitenkin ennen kun ruuvataan kiinni..
Tosin kansi on joka imu/pako venttiilejen välistä halki, mutta kuulemma enemmän ominaisuus kuin vika, ei pitäisi haitata mitään (?)

Kiristimellä oli ajettu 75tkm, vaihtoväli huoltokirjan mukaan 90tkm. Vaihdosta on kulunut n. 2v 9kk ja oli VW orginaali pyörä. Mahtaako maahantuojalla olla jonkinsortin vastuu tuollaisista osista ja sen aiheuttamista mahdollisista vaurioista ?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 9.2.2007 0:49

eikös työllä oo vuoden ja alkuperäisosilla kahden takuu...

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 9.2.2007 10:07

Ei ole laite kunnossa vielä vaan odottaa tallin perukoilla kevättä, eli kun tulen ulkomaan työkomennukselta takaisin niin laitan koneen palasiksi ja korjaan tuon vian itse.

Tai toinen vaihtoehto on että jos jostain asiantuntevasta paikasta sais jonkun asiallisen tarjouksen niin sitten vois sen korjauttaa jollain ammatti miehellä.

Nyt kun olen kysynyt tarjouksia niin ne on ollut tätä tyyliä: "Kyllä siinä varmaan sellaset 4-6.päivää menee, vaikka koskaan ei tollasta vikaa ole tullutkaan vastaan" ja tuntiveloitushan on paikasta riippuen n.30-60e joten siitä voi sitten jokainen laskea tarkan hinta arvion.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 16.5.2007 20:10

Nyt on työkeikka takana ja tarkotus olis laittaa pasuuna palasiksi. Mulla olis muutama kysymys teille:

*Saako tuon väliakselin etummaisen liukulaakerin vaihdettua ilman että ottaa itse väliakselin pois? (eli onnistuiskohan ilman koko keulan totaalista purkamista)

*Jos joudun tuon väliakselin ulos vetämään niin saako tuon väliakselin vedettyä ulos ihan suoraan vai pitääkö öljypohjan kautta em.öljypohjat irroittaa ensin?

Olis mukava jos joku osais noihin pariin kysymykseen vastata.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 16.5.2007 20:40

*Saako tuon väliakselin etummaisen liukulaakerin vaihdettua ilman että ottaa itse väliakselin pois? (eli onnistuiskohan ilman koko keulan totaalista purkamista)

*Jos joudun tuon väliakselin ulos vetämään niin saako tuon väliakselin vedettyä ulos ihan suoraan vai pitääkö öljypohjan kautta em.öljypohjat irroittaa ensin?

Olis mukava jos joku osais noihin pariin kysymykseen vastata.


-Ei saa vaihdettua

-Saa vedettyä suoraan pois kun aukaisee kaksi pulttia ja ottaa jakoremmin irti

-Yritetty ainakin

Tunkio
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 17.5.2007 20:34

ViestiKirjoittaja Tunkio » 17.5.2007 20:38

Mulla auto oli tuossa taannoin jakopäänhihnan vaihdossa jossa vaihdettii kaikki rensselit. 7tkm pox. Kiristin rulla toimi kylmänä erittäin hyvin, mutta kun lämpes ajossa niin jumiutui täysin. Eli kannattaa jotenkin tarkistaa tuokin.

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 18.5.2007 7:40

Vielä pieneksi selvennykseksi, että tällä hetkellä vikana on ainoastaan se että tuo hihna kulkee jostain syystä hieman sivussa kiristimellä. Hihnan sivu hinkkaa kiristimen reunaan ja näin ollen syö pikkuhiljaa hihnaa reunasta.

Tämä aiheutuu luultavasti siitä että:
A.liukulaakeri väliakselista on mennyt ja itse väliakseli on vinossa---> aiheuttaa sen että hihna kulkee hieman sivussa kun se nousee ylös kampiakselin pyörältä kiristimelle.

B.Kiristin on jostain syystä viallinen tai vinossa.

Nämä molemmat asiat olis tarkoitus tsekata v-loppuna. Ensin vaihdan pelkän kiristimen ja tarkistan näin että saanko hihnan sen vaihdolla kulkemaan keskellä kiristintä. Jos se ei tuota tulosta niin käyn väliakselin laakerin kimppuun.

Sitä mikä taannoin aiheutti tuon hihnan sulamisen en vieläkään tiedä. Siinenkin taitaa olla vaan kaksi vaihtoehtoa:

A.Kiristinpyörä hirtti tai oli kiristetty väärin.

B.Väliakselin laakeri nitkahti juuri silloin ja tuo liukulaakeri ja väliakseli jumitti hetkellisesti--->laakerinpalasia laakerin ja akselin väliin.

No uskon että olen ensi viikolla viisaampi. Raportoin kunhan on jotain raportoitavaa.

-Jonni-

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 24.5.2007 14:25

No niin, nyt vihdoin on pasuuna KUNNOSSA!

En sitten v-loppuna lähtenyt tuota konetta itse purkaamaan vain vein suoraan tiistai aamulla auton Seinäjoen Moottorihiomoon korjaukseen.

Pojat teki loistavaa työtä ja korjas vian:
Apuakselin etummainen laakeri siellä oli kulunut kuten aavistelin. Nyt on tuo laakeri vaihdettu ja uusi hihna paikoillaan ja nyt kulkee hihna suorassa.

Kampiakselin hihnapyöräkin oli tarkastettu kellolla ja ei heitä yhtään ja pultti on myös tiukassa.

Tiedoksi: Tuossa AFN-koneessa on aivan sama liukulaakeri mikä on 1.6 TD koneessa joten mitään muutosta siihen ei ole tullut vuosien varrella, tuli vaan mieleen kun eräs ammattimies väitti että AFN-koneessa olis paksumpi akseli kuin 1.6 TD koneessa

Hintakaan tuolle ei kertynyt kuin 280€ mikä on mielestäni todella kohtuu hinta kun miettii että se sisältää: etupään täydellisen purun ja kokoamisen, uuden hihnan ja uuden laakerin. Nyt jäi vielä rahaa isompaan turboon, Jeeh!

Ei voi muuta kuin suositella kyseistä paikkaa.

-Jonni-


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa