Golf vr6 ei lähde käyntiin/sammuu?
Valvoja: ffp jäsenet
Golf vr6 ei lähde käyntiin/sammuu?
Elikkäs tapahtui seuraavanlainen hommeli. Olin tuttuni luona käymässä noin viikko taaksepäin. Ajoin lämpimän autoni tien varteen, jonka jälkeen kävin noin puoli tuntia sisällä. Tämän jälkeen tulinulos ja yritin startata autoani mutta auto ei lähtenytkään käyntiin. Starttailin autoani siinä noin 10min ja välillä auto näyttikin elonmerkkejä. Lähti käyntiin mutta sammui taas kymmenen sekunnin sisällä eikä ajamaakaan pitkästi kerennyt. Auto seisoi tienvarressa muutaman päivän, kun odottelin sään lauhtuvan. No menin muutaman päivän päästä, starttasin auton ja lähti tavallisesti käyntiin. Käytin autoa yhteen menoon noin tunnin verran ja sammutin. Auto seisoi taas muutaman päivän ja menin nyt eilen starttaamaan sitä. Auto lähti taas käyntiin ilman mitään muttia, mutta sisällä käyntini aikana auto oli sammunut itsestään. Ja kun koitin startata taas autoa niin ei lähtenyt käyntiin. prkl! Nyt siis kysymys että missä pirussa vika voi olla. Bensa, ilma, -sytytyspuolella??? Mitä kannattaa tarkastaa ennen kaikkea? Missä sijaitsee auton pensapumppu kun en silmääni saa. Jos se olisi kentis jäässä tai jotain. Nyt pakkastilanne näyttää - 4.
kittos jo näin etukätteen!
kittos jo näin etukätteen!
Ajoin lämpimän autoni tien varteen, jonka jälkeen kävin noin puoli tuntia sisällä. Tämän jälkeen tulinulos ja yritin startata autoani mutta auto ei lähtenytkään käyntiin.
Luulenpa että ei ole mikään jäässä jos ajoit lämpimän auton tienvarteen. Ei se puolessa tunnissa jäähdy noin paljoa. Koitappa laittaa kaveri starttaamaan ja ite koputtelet bensatankkia jollakin. Luulisin että bensapumppu on menossa vaihto kuntoon. Jos se ei auta niin tulppa irti ja kokeilet että tuleeko kipinää. Vikakooditkin olis hyvä lukea jos mahdollista.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Jos tässä saa yleistä arvontalaulua laulella, niin bensapumppu voi olla vaihtokunnossa jos on likellä 200tkm mittarissa.
Mulla hajos 190tkm kilometreissä viime syksynä bensapumppu ja purettuani sen atomeiksi paljastui, että pumpun moottorin hiilet ja kommutaattori oli kuluneet loppuun eli yksinkertaisesti laukes vanhuuttaan. Tarvikepumppu maksoi jotain 250 paikkeilla (Sidat, made in Italy). Ei varotellut, matkanteko tyssäs heti. Kannattaa vaihtaa filtteri samassa istunnossa, kuluneen pumpun töhkät on filtterissä... Ainakin jos ei ole ikinänsä vaihdettu.
Mulla hajos 190tkm kilometreissä viime syksynä bensapumppu ja purettuani sen atomeiksi paljastui, että pumpun moottorin hiilet ja kommutaattori oli kuluneet loppuun eli yksinkertaisesti laukes vanhuuttaan. Tarvikepumppu maksoi jotain 250 paikkeilla (Sidat, made in Italy). Ei varotellut, matkanteko tyssäs heti. Kannattaa vaihtaa filtteri samassa istunnossa, kuluneen pumpun töhkät on filtterissä... Ainakin jos ei ole ikinänsä vaihdettu.
Nyt alkaa palamaan kääpä! Auto teki taasen saman homman miten aiemminki. Pakkastilanne on nyt -8, menin aamulla starttaamaan autoani ja auto lähti käyntiin ilman mitään. Annoin auton käydä noin 5 minuuttia ja lähdin ajamaan. Ajoin noin 150metriä ja menin käymään kaverini luona. Juuri kun tulin takaisin autoon niin auto sammui. No, käynnistin uudelleen ja se lähti käymään tavallisesti. Kävi taas jonkun aikaa ja sammui. Yritin käynnistää taas ja auto ei lähtenyt käyntiin. Vaikka kuinka kopistelin tankkia ja lämmittelin letkuja niin ei mitään. Näytästää siis siltä, että auto lähtee käyntiin aina kun se on seissyt tarpeeksi kauan. Nytkin varmasti parin tunnin kuluttua lähtee käyntiin. Eilenkin tein silleen, että heti kun sain käyntiin niin lähdin ajelemaan ja ajelin tunnin verran. Sen jälkeen auto pelasi koko päivän vallan mainiosti. Onko ajatuksia? Missä muuten sijaitsee bensapumppu veerassa?
Miten pumppuun pääsee käsiksi? Miten voin olla varma että vika on pensapumpussa? Pitääkö pumppu minkäänlaista ääntä/surinaa ja mistä sen voi kuulla? Koitin jo sulaketta pois ja kuuntelin että onko eroavaisuuksia mutta mitään en siltä kuulolta havainnut. Bensa kyllä haisee, kun koittaa käynnistää. Vastatkaa ihmeessä viisaammat niin saisi tuon auton tuolta tienvarressa poijes!
Kysyin eräältä korjaajalta niin epäile sellaista kuin hall-anturia tai ohjaisyksikköä. Missäs moiset vempeleet sitten sijaitsenee?
Kysyin eräältä korjaajalta niin epäile sellaista kuin hall-anturia tai ohjaisyksikköä. Missäs moiset vempeleet sitten sijaitsenee?
Tuosta minä kävisin ensimmäisenä lukemassa vikakoodit, joko merkkiliikkeessä, tai jonkun VAG-com kaverin tykönä. Sieltä selvinnee ainakin mistä vikaa ei kannata hakea...
Tuon voisi ymmärtää niin, että tarkoitat VAG-comin antavan virheellisiä tietoja/koodeja autossa olevista vioista. Näinhän ei kuitenkaan pitäisi olla, eihän...(?)
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Bensapumppuun pääsee käsiksi, kun menee peräkonttiin, ottaa maton pois, oikealla puolella on kolmella ristipääruuvilla kiinnioleva kansi. Kannen kun poistaa, näkyy tankin päälläoleva letkujen/johtojen/pumpun kiinnitys. Muistaakseni tämä kiinnitys lähtee irti, kun sen kiinnitysrengasta kiertää vastapäivään, itse pumppu on tankin sisällä ja siis tankin pohjassa kiinni, lähtee myös kääntämällä irti. Tankii on syytä tyhjentää, jos ei halua impata...
Kun virrat laittaa päälle pumppu käy sekunnin pari, eli tarkkana saa olla että huomaa. Mulla ainakin on suuttimien polttoainekiskossa roppu, jonka avaa niin siitä voi mitata bensanpaineen, tokihan siihen voi laittaa putken astiaan ja todeta, tuleeko mitään.
Kun virrat laittaa päälle pumppu käy sekunnin pari, eli tarkkana saa olla että huomaa. Mulla ainakin on suuttimien polttoainekiskossa roppu, jonka avaa niin siitä voi mitata bensanpaineen, tokihan siihen voi laittaa putken astiaan ja todeta, tuleeko mitään.
Tuon voisi ymmärtää niin, että tarkoitat VAG-comin antavan virheellisiä tietoja/koodeja autossa olevista vioista. Näinhän ei kuitenkaan pitäisi olla, eihän...(?)
Tuskin sieltä virheellisiä vikakoodeja tulee.
Tarkoitan tuolla sitä, että jos VAG-com antaa viaksi esim. Lambda raja-arvo ylitetty, niin syy saattaa olla jossain muualla kuin lambdassa.
Saattaahan se antaa vian lähteen suoraankin esim. joku anturi oikosulussa maihin tms.
Taas sitte kaara teki samat ku ennen paitti nyt se teki sen vauhista. Käynnistin aamulla autoni ja lähti tavallisesti käyntiin. Käytin noin viisi minuuttia ja lähdin ajelemaan pikku mutkan. Ajoin noin kilometrin ja taas auto hyytyi ja nyt kakkosvaihteella pienistä kierroksista. Taas koitin käynnistää ja ei. Siihen sitä jäätiin. Laitoin tankkiin jotain jäänestoa ja koitinpa käynnistää autoa käynnistyssumullakin mutta mitään ei tapahtunut. Ei edes yrittänyt käyntiin. Onko tuossa mitään erikoista että käynnistyssumulla ei ollut mitään merkitystä? Nyt kyllä alkaa menemään hermot ku ei oo lämmintä tallia tai mahdollisuutta käyttää tietokoneessa vikakoodeja luettamassa ku täällä korvessa ollaan. Apuva!
Eipä se starttipilotti mitään auta jos ei sinne kipinää mistään tuu...
Kipinän voit varmistaa ottamalla yhden tulpanjohdon pois ja asettamalla siihen vaikka vanhan tulpan. Sitten vaan tulppa vaikka siihen moottorin nostokorvakkoon ja starttia.
Jos ei kipinää näy, niin voi alkaa "arpomaan" viallisia osia.
Itse alottaisin siitä sytytysyksiköstä.
HUOM! ei kannata pitää tulppaa käsin, tulee helvetinmoiset tällit!
Kipinän voit varmistaa ottamalla yhden tulpanjohdon pois ja asettamalla siihen vaikka vanhan tulpan. Sitten vaan tulppa vaikka siihen moottorin nostokorvakkoon ja starttia.
Jos ei kipinää näy, niin voi alkaa "arpomaan" viallisia osia.
Itse alottaisin siitä sytytysyksiköstä.
HUOM! ei kannata pitää tulppaa käsin, tulee helvetinmoiset tällit!
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa