Miten te toteuttaisitte seuraavan:
Tavallisen auton manuaalisen vaihdelaatikon automatisointi.
Eli kun normi automaatti on hiukan epäurheilullinen (tosin löytyyhän urheilullisiakin), niin eikö olisi ideaalia automatisoida manuaalilaatikko. Silloin urheilullisuus ei kärsisi ja toisaalta puuduttava vaihteiden vaihtaminen ja kytkimen painaminen jäisi pois.
Varmaan yksinkertaisin toteutus olisi kytkeä vaihdekeppiin paineilma tai hydrauli sylintereitä, jotka liikuttaisivat vaihdekeppiä. Samoin kytkimelle oma sylinteri. Sitten softa, joka määrittelee koska vaihteen kuuluu vaihtua ja tietty käsinvalinta mahdollisuus.
Softa voisi olla niinkin yksinkertainen että se tarkkailisi kaasupolkimen asentoa ja siitä määrittelisi, koska vaihde vaihdetaan.
Manuaalilaatikosta automatisoitu?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 62
- Liittynyt: 25.8.2004 19:48
Miksi keksiä pyörää uudelleen?
Sekventiaali(tms.)vaihteistoa tarkoittanette? Aivan järkyttävä laite yhtään voimakkaammassa autossa. Vaihtohetkellä otsa lyödään tuulilasiin ja siitä sitten taas lähdetään kiihtymään. Se nykäisy ei nimittäin mikään pieni ole. Oppiihan sellaisellakin ajamaan ja nostamaan kaasua juuri ennen vaihtoa, mutta onko se sitten urheilullista tahi kivaa. Itse ottaisin kyllä manuaalin ennemmin kuin tämän sekventiaalin.
Eikös sekventaali vaihteistoo oo sellane mis vaa tökitää keppiä etee ja taakse päi?
Ja tos manuaali-automaatissa pitäs sit vielä kytkimenkin irroittaa? Jos ohjelma ottaa vaihteen vaihdon pelkästään kaasun asennon perusteella voi tulla aika veikee ajettava.
EDIT jossain joskus myytiin kittejä millä sai normi vw vaihteistoon sekventaali vaihtajan joka sit pätki sytkää vaihdettaessa.
Ja tos manuaali-automaatissa pitäs sit vielä kytkimenkin irroittaa? Jos ohjelma ottaa vaihteen vaihdon pelkästään kaasun asennon perusteella voi tulla aika veikee ajettava.
EDIT jossain joskus myytiin kittejä millä sai normi vw vaihteistoon sekventaali vaihtajan joka sit pätki sytkää vaihdettaessa.
-
- -
- Viestit: 62
- Liittynyt: 25.8.2004 19:48
Varmaan yksinkertaisin toteutus olisi kytkeä vaihdekeppiin paineilma tai hydrauli sylintereitä, jotka liikuttaisivat vaihdekeppiä. Samoin kytkimelle oma sylinteri. Sitten softa, joka määrittelee koska vaihteen kuuluu vaihtua ja tietty käsinvalinta mahdollisuus.
Softa voisi olla niinkin yksinkertainen että se tarkkailisi kaasupolkimen asentoa ja siitä määrittelisi, koska vaihde vaihdetaan.
Tähän kun vielä lisätään kytkimen liikematkaa mittaava-, vääntöä ja kierroksia mittaavat anturit, sekä vielä se itse ohjelma jolla saa tartunta-, irroitus- ja muut tarvittavat kohdat ohjelmoitua niin hyvähän siitä tulee. Ja nämä vain sentakia että sillä autolla pääsee rauhallisestikin liikenteeseen, ei niinkuin polo gti:n mainoksessa. Sekin olisi tietysti suotavaa että tämä keksintö ei polttaisi kytkinlevyä parin kuukauden välein.
Erään saksalaisen aski on parantunut ensinäkemästä paljonkin, mutta edelleen se itse vaihtotapahtuma kestää luvattoman kauan. Enkä nyt ihan usko että itse tekemällä siitä ihan heti parempaa saa. Nostan toki hattua jos joku siinä onnistuu, saa siitä luotettavan ja saa sen vaihtamaan nopeammin kuin automaatti. :)
Edit: sekventaali osaa vaihtaa myös ihan itse, ei tarvitse tökkiä keppiä.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 62
- Liittynyt: 25.8.2004 19:48
Kyseessä on periaatteessa tavallinen hammaspyörävaihteisto, jossa kuitenkin vaihteensiirto hoidetaan ilman mekaanista yhteyttä vaihdevivun ja vaihteiston välillä. Vaihtaminen tapahtuu paineilman tai hydrauliikan avulla ja elektroniikan ohjaamana, haluttaessa kokonaan automaattisesti. Ja tuo vaihteisto nyt kulkee eri nimillä eri konserneissa. Bmw:llä se on sekvetiaali (SMG), mersulla taasen sequentronic.
SMG
SMG
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ahaa, enpäs oo moisista kuullukkaan.
Oon nähny yhessä sprintti-protonissa sekventaali-suorakytkentä laatikon, jota komennettiin ihan käsin kepin välityksellä.
Oon nähny yhessä sprintti-protonissa sekventaali-suorakytkentä laatikon, jota komennettiin ihan käsin kepin välityksellä.
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 4.11.2006 21:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa