Tuli eteen pieni ongelma takalasin lämmittimen kanssa :(
Autonahan on -99 IV Golf
Eli takalasin kalvon vaihdon jälkeen lämmitin langat ei rupea toimimaan!
-Kytkimeltä tulee virta takalasille, mitattu valkoisesta johtimesta suoraan runkoon 12,2-13V, sekä irroitin lämppärin molemmat johdot ja mittasin niiden välistä jännitteen (valk -> ruskea) n. 10,5V (Onko liian matala?). Eli molemmat johdot kunnossa!?
-Takalasin johtojen ollessa irti, mittasin lämmittimen liittimistä vastuksen (0,09 Ohm). Onkohan kaikki kunnossa?
Sekä mittasin samalla liittimistä johdinaineen jatkuvuuden tjsp? En muista oikeata sanaa tähän hätään. Mutta ykeismittari kuitenkin ilmoitti, että yhteys on!
-Mutta kun takalasin lämmitin oli kytketty johtoihinsa, auto ja lämmitys päällä. Mittasin jännitettä liittimistä (valk. ja ruskea johto), antoi mittari arvoksi 0V...?? Kunnes irroitti lämmittimen jomman kumman johdon, niin jälleen palasi jännite arvot mittariin?!?!
¨
Mitäs tässä tarvis tehdä? Kun ei ole kokemusta noista takalasin lämppärin korjauksista?
Ja eikös se ole niin, että vaikka yksi ohut lämmityslanka olisikin poikki, niin muut kuitenkin toimivat?
Huomenna käyn vielä uudelleen mittailemassa arvoja, jos muistinkin väärin!
Takalasin lämmittimen ongelma. Apuja kaivataan!
Valvoja: ffp jäsenet
Jos se nollaa näyttää kun lämppäri on päällä (siis suoraan johtojen välinen jännite-ero), niin ei se varmaan lämmitäkään :)
Kun sulla kuitenkin tulee jonkinlainen jännite sinne kun johdot ovat irti, lienee jossain kontaktivikaa. Sulake, kytkin, rele (jos on) jne. Mittaile mihin asti tulee kunnon jännite kun lämppäri on kytkettynä. Myös johdot voivat olla poikki, luultavimmin lämppärin päästä, liittimien vierestä.
Kun sulla kuitenkin tulee jonkinlainen jännite sinne kun johdot ovat irti, lienee jossain kontaktivikaa. Sulake, kytkin, rele (jos on) jne. Mittaile mihin asti tulee kunnon jännite kun lämppäri on kytkettynä. Myös johdot voivat olla poikki, luultavimmin lämppärin päästä, liittimien vierestä.
Aika pieni on vastus jos oot oikein mitannu. Ottaa nimittäin 12 voltilla virtaa 133 A.
Minkälaista kalvoo vaihdoit tilalle. En noihin kalvoihin oo juurikaan perehtynyt muta jos laitoit jotain peilikalvoo tai vastaavaa metallipintasta (onko ne ees metallipintasia?) niin sitte toi vastus kuulostaa oikeelta.
Toi jännitteen putoominen nollaan viittaa johonkin virran rajoitukseen.
Jos verkosta katkee lankoja kasvaa lämmittimen vastusarvo päistä mitattaessa.
Minkälaista kalvoo vaihdoit tilalle. En noihin kalvoihin oo juurikaan perehtynyt muta jos laitoit jotain peilikalvoo tai vastaavaa metallipintasta (onko ne ees metallipintasia?) niin sitte toi vastus kuulostaa oikeelta.
Toi jännitteen putoominen nollaan viittaa johonkin virran rajoitukseen.
Jos verkosta katkee lankoja kasvaa lämmittimen vastusarvo päistä mitattaessa.
Virtamittaus voisi olla hyödyllinen lisä, eli jos käyttämäsi yleismittari sellaisen mahdollistaa niin mittaus sarjassa lämppärin kanssa. Saisi jotain käsitystä siitä kulkeeko siellä lämppärissä virtaa vai ei. Oma arvaukseni on, että ei kulje, vaan jossain on katkos.
EDIT: tuossa ylempänä mainittu 133 A veisi kyllä sulakkeen, ja sen jälkeen kaikki mittaukset näyttää nollaa :)
EDIT: tuossa ylempänä mainittu 133 A veisi kyllä sulakkeen, ja sen jälkeen kaikki mittaukset näyttää nollaa :)
Jos se nollaa näyttää kun lämppäri on päällä (siis suoraan johtojen välinen jännite-ero), niin ei se varmaan lämmitäkään :)
Jep...Lämppäri oli päällä ja liittimistä (liittimet kiinni lämppärissä) mitattu jännite samaisella hetkellä 0V, mutta kun nyppäsi jomman kumman liittimen irti, niin jännite palasi...Kun sulla kuitenkin tulee jonkinlainen jännite sinne kun johdot ovat irti, lienee jossain kontaktivikaa. Sulake, kytkin, rele (jos on) jne. Mittaile mihin asti tulee kunnon jännite kun lämppäri on kytkettynä. Myös johdot voivat olla poikki, luultavimmin lämppärin päästä, liittimien vierestä.
Jännite tulee kyllä mittarin mukaan kun toinen liittimistä on irti. Sulake on OK, rele onko sellaista? Jos on, niin missä? Kytkin tuntuis olevan ok!
Kaikki johdot tuskin ovat poikki, koska testasin yleismittarilla niin sanotun yhteyden. Eli niin sanotusti laidasta laitaan (myös eri kohdista johde pintaa), sekä eri kohdista johtoa/liitintä ja mittari ilmoitti yhteyden olevan OK, eli Liittimet olivat irti!
Satana että on kylmä tuolla ulkona.....
Eräs sähköri kävi katsomassa autoa ja totesi takalasin lämppärin olevan kunnossa.
Mitattu 90W/12V.
Katkaisin nyt sittenkin todennäköisesti viallinen...Takalasin lämppäri irti ollessaan johtojen välinen jännite oli 6.6-8V päälle kytkettynä. Poispäältä ollessaan vuotaa läpi 1.2V.
Ei muutakuin purkamaan katkaisijaa, koska se saattaa myös sisältää jonkin asteisen esiohjauksen?
Eräs sähköri kävi katsomassa autoa ja totesi takalasin lämppärin olevan kunnossa.
Mitattu 90W/12V.
Katkaisin nyt sittenkin todennäköisesti viallinen...Takalasin lämppäri irti ollessaan johtojen välinen jännite oli 6.6-8V päälle kytkettynä. Poispäältä ollessaan vuotaa läpi 1.2V.
Ei muutakuin purkamaan katkaisijaa, koska se saattaa myös sisältää jonkin asteisen esiohjauksen?
Minkälaista kalvoo vaihdoit tilalle. En noihin kalvoihin oo juurikaan perehtynyt muta jos laitoit jotain peilikalvoo tai vastaavaa metallipintasta (onko ne ees metallipintasia?) niin sitte toi vastus kuulostaa oikeelta.
SunTekin metallisoitua kalvoa on jo useamman vuoden asenneltu, mutta ei sillä ole mitään merkitystä. Silti tulisi toimia normaalisti!
Kytkin putsattu, eikä auttanut :(
Lopuksi mittailin vielä kytkimen takaa jännite-arvoja:
Napa 1 (Harm-sin)
*Lämppäri päällä 0,0V (Ilman ajovaloja)/ 8,10V ajovalot päällä
*Pois kytkettynä 0,0V
Napa 2 (Ruskea, Maadoitus)
Ilman ajovaloja:
*Lämppäri päällä 0,0V
*Pois kytkettynä 0,0V
Napa 3 (Musta-ruskea)
*Lämppäri päällä 13,8V (Ilman ajovaloja)/ 13,65V ajovalot päällä
*Pois kytkettynä 0,0V (Ilman ajovaloja)/ 3,80V ajovalot päällä
Napa 4, tyhjä
Napa 5 (Valk-Kelt)
*Lämppäri päällä 0,0V (Ilman ajovaloja)/ 13,65 ajovalot päällä
*Pois kytkettynä 13,8V (Ilman ajovaloja)/ 13,65 ajovalot päällä
Napa 6 (Valk)
*Lämppäri päällä 13,8V (Ilman ajovaloja)/ 13,65V ajovalot päällä
*Pois kytkettynä 0,119V (Ilman ajovaloja)/ 3,80V ajovalot päällä
JA mittasin myös takalasille tulevan johtimen yleismittarilla runkoon, joka antoi arvon n.13V...
Oliskohan nyt niin että tuo katkaisin ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa läpi tuolle takalasille? AInakin ohivuotoa näyttäis olevan!
Lopuksi mittailin vielä kytkimen takaa jännite-arvoja:
Napa 1 (Harm-sin)
*Lämppäri päällä 0,0V (Ilman ajovaloja)/ 8,10V ajovalot päällä
*Pois kytkettynä 0,0V
Napa 2 (Ruskea, Maadoitus)
Ilman ajovaloja:
*Lämppäri päällä 0,0V
*Pois kytkettynä 0,0V
Napa 3 (Musta-ruskea)
*Lämppäri päällä 13,8V (Ilman ajovaloja)/ 13,65V ajovalot päällä
*Pois kytkettynä 0,0V (Ilman ajovaloja)/ 3,80V ajovalot päällä
Napa 4, tyhjä
Napa 5 (Valk-Kelt)
*Lämppäri päällä 0,0V (Ilman ajovaloja)/ 13,65 ajovalot päällä
*Pois kytkettynä 13,8V (Ilman ajovaloja)/ 13,65 ajovalot päällä
Napa 6 (Valk)
*Lämppäri päällä 13,8V (Ilman ajovaloja)/ 13,65V ajovalot päällä
*Pois kytkettynä 0,119V (Ilman ajovaloja)/ 3,80V ajovalot päällä
JA mittasin myös takalasille tulevan johtimen yleismittarilla runkoon, joka antoi arvon n.13V...
Oliskohan nyt niin että tuo katkaisin ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa läpi tuolle takalasille? AInakin ohivuotoa näyttäis olevan!
No nyt sitten jaksoin perehtyä asiaan paremmin ja tarkastin sähköt.
Johtohan siellä poikki oli...ja taas toimii!
On todennäköisesti useammalla IV Golffin omistajalla sama juttu edessä joskus? Sillä vain, että oli muut johdot melkein poikki juuri kriittisestä taitos kohdasta:( Kannattaa tarkastaa, jos epäillyttää!
Samalla vaihdoin myös peilien lasit uusiin ja nekin lämpiää mukavasti ;)
Johtohan siellä poikki oli...ja taas toimii!
On todennäköisesti useammalla IV Golffin omistajalla sama juttu edessä joskus? Sillä vain, että oli muut johdot melkein poikki juuri kriittisestä taitos kohdasta:( Kannattaa tarkastaa, jos epäillyttää!
Samalla vaihdoin myös peilien lasit uusiin ja nekin lämpiää mukavasti ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa