turbon vaihto-ongelmia

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

turbon vaihto-ongelmia

ViestiKirjoittaja D5252T » 23.9.2006 0:32

Olen vaihtamassa Volvo 850 TDI:hin K-14 tilalle Garrett GT-23V turboa. Vanha on irti ja uusi pitäisi saada kiinni.

Muutama ongelma/kysymys tuli heti vastaan:
- onko väliä kumpaan suuntaan öljy virtaa ahtimen läpi?
- onko joku laittanut tuollaista mersun ahdinta poikittaismoottoriin kiinni, tuo Garrett eroaa imupuolen ja pakopuolen sisääntulojen kulman suhteen todella paljon ja jos haluaa saada öljyn virtaamaan samaan suuntaan kuin vanhassa moottorissa, niin imu ja pako puoli tulee väärinpäin.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 23.9.2006 0:46

Kyllä öljyn kierto pitää kiertää samanlailla kuin vanhassaki ahtimessa..

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 23.9.2006 1:06

Voiko imu ja pako puolen kulmaa muuttaa tuosta GT23V ahtimesta?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 23.9.2006 8:36

.
En nyt ole ihan varma, tarkoitatko tätä.

Mutta.
Imupuolen koteloa voi pyöritellä helposti sopivimpaan asentoon, portaattomasti.
Löysää vaan niitä pikku ruuveja kopan takapuolelta.

Pakopesän kääntely on vähän monismutkaisempaa, mutta onnistunee sekin.
Se siipien käyttövipu hiukan hankaloittaa.
Käyttövivun ja siipen säätökehän tulee olla aina tietyssä asennossa toisiinsa nähden.
Siipien säätöhässäkän kiinnitys siellä pakopesän sisällä on kiinni muistaakseni kuudella ruuvilla. Eli silloin on mahdollista käännellä sitä pakettia kuuteen asentoon ja kiinnilaittaessa tällätä se käyttövipu sitten kohdilleen.

Toivottavasti ymmärsit, vaikea paikka selittää, kattele sitä systeemiä, niin hoksaat kyllä itsekkin.
.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 23.9.2006 10:10

Kyseessä on sähköohjattu GT23V, voisin olettaa? Servomoottori on kiinni kompurakotelossa aika monella ruuvilla ja servosta menee tietysti vnt-siipien käyttövivusto ahtimen keskiöön. Eli jos kompurakoteloa aikoo kääntää niin servo on saatava uudelleen jotenkin soveltamalla kiinni koteloon.

Pakokotelon kääntö on helpompi. Ei tarvii muuta kuin kääntää johdinsiipien ohjauskehä uuteen haluttuun asentoon, asentoja on noin kymmenen johdinsiipien lukumäärän mukaisesti. Mitään ruuveja ei tarvitse aukoa pakokotelon sisällä, nostaa vain kehää vähän ylös varoen hävittämästä kehää tukevia ohjausrullia, niin pääsee kääntämään kehää ilman että johdinsiivet liikkuvat mukana. Kehä on se metallirinkula joka välittää liikeen käyttövivulta jokaiselle johdinsiivelle. Asia selviää kyllä kun ottaa pakokotelon ahtimesta irti.


Öljyn tulopuoli eli se jossa on kierteellinen reikä on oltava suunnilleen taivasti kohti. 20 astetta vinoutta sallitaan.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 23.9.2006 21:30

Kiitokset vastauksista. Homma oli käsittämättömän helppoa, kun sai uskoa asiaan. 10 min. homma turbo sopi kun nyrkki silmään. Ei tarvinnut kuin pakopuolta kääntää, eli ilmeisesti vain kompura(=imusarja) puoli aiheuttaa ongelmia tuon servon kanssa. Mielestäni jäi oikeaan kulmaan.

Laippakin alkaa olla valmis. Ongelmana on enää tuo pakoputki turbolta poispäin, pitää varmaan tehdä kokonaan uusiksi. Nyt siinä on kolmiomuitoinen laippa ja Garretissa pyöreä. No ei varmaan ole mikään mahdoton juttu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa