Kuinka saan aaz koneen päästöarvot alemmas?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

classIc
-

Kuinka saan aaz koneen päästöarvot alemmas?

ViestiKirjoittaja classIc » 21.9.2006 8:25

Kävin katsastuskonttorilla tämän vuotuisella auton ihmettelyreissulla. Katsastusmies sai K-arvoksi aina yli 4, vaikka huudatti konetta muistaakseni kuusi kertaa. Mitenkä saan päästöarvot kohilleen ja auton leimaan?

Hieman pohjatietoa: autolla ajetaan lyhyttä työmatkaa (mittarissa 230tkm), EGR:ä ei ole tulpattu, ilmansuodatin vaihdettu n. vuosi sitten ja pakoputkessa on pieni ylimääräinen reikä(jota katsastusmies ei huomannut/noteerannut). Lieneekö nuilla asioilla paljonkin merkitystä päästöarvoihin.

Maikki
-

ViestiKirjoittaja Maikki » 21.9.2006 8:39

ilmansuodatin vaihtoon. sitten etsit sopivan hiljaisen tienpätkän ja tietysti käyntilämpimällä koneella kiihdytät 2-vaihteella kaasupohjassa kiekat punarajalle, sitten hölläät kaasun niin että moottorijarrutuksella kiekat johonkin 4 tonniin. tätä jatketaan niin monta kertaa että suojaavaa savuverhoa taakse ei enää muodostu ;)

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.9.2006 8:44

Itse olen aina ennen dieselin katsastusta tehnyt juuri tuolla keinoin, eli satasen alueella kolmosella lämä tiskiin ja muutama reipas varvi, lopuksi huolella jälkikäyttäen.

Trompi
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 21.9.2006 9:27

Parikin kikkaa voi tehdä,

Toinen on että käännät yksin kertaisesti syöttöä pienemmäksi ruuvista ja samalla nostat tyhjäkäynnin sopivaksi.
Lisäksi kun ottaa ahdonalaisen syötön pois eli pumpulle menevä paineletku irti.

Kannattaa käyttää autoa jossain dieselpajassa jossa on päästömittausvehkeet, ja säätää auto siellä, ja viedä kuitti vain katsastuskonttorille.

Taajuus
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 21.9.2006 18:11

Ja aihetta lainaan sen verran että jos joku tuollaisen "yhteistyökykyisen" pajan tietää pääkaupunkiseudulla, jossa onnistuu mittaus ja tarvittaessa ruuvaus... Ilmoitelkoot.

Minä meinasin nauraa paskat itsestäni pihalle kun VV-Auto Vantaa ilmoitti tyynesti ettei heiltä löydy tarvittavia mittalaitteita :D

LM
-

ViestiKirjoittaja LM » 21.9.2006 19:22

Mittalaitteeksi riittää omat silmät; toinen polkasee kiekat tappiin ja toinen katselee, mitä putkesta tulee. Jos ei näy savua, niin pitäisi mennä testistä läpi.

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 21.9.2006 21:25

Meillä oli korjaamolla joku viikko takaperin sellainen kuorma-auto josta ekalla polkaisulla saatiin k-arvoksi melkein 6, mutta kyllä siitäkin harjaantuneella jalalla ilman säätämisiä saatiin aikaiseksi alle 3:n lappu.

edisoni
-

ViestiKirjoittaja edisoni » 22.9.2006 14:28

Itse vienyt omaa ventoa leimalle seuraavasti;

*Syöttöruuvia varttikierros alle sen, mitä vakiona oli.
*Kierrokset rajoitin muistaaksein jotenkin, että meni yli 5100, mutta ei tappiin asti.
*Kakkosella ja kolmosella lappu lattiassa jonkun matkaa ennen leimalle menoa(ja tietenkin se jälkikäyttö)

Ja muiden dieseleitä tullut leimattua, niin ennen leimaa tosiaankin katsonut vain putken päähän kun polkaisee, ja kun paljon mitään ei näy, niin leimalle. Ja aina ovat päästöistä läpi menneet.

Ja putken vuotaminen ei ole ainakaan minulla tuottanut murheita, kunhan ei vain inssi näe :D

Taajuus
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 22.9.2006 19:08

Mittalaitteeksi riittää omat silmät; toinen polkasee kiekat tappiin ja toinen katselee, mitä putkesta tulee. Jos ei näy savua, niin pitäisi mennä testistä läpi.

Ei saabi, no siinä on tehtävää jo kerrakseen ;D

classIc
-

taas on vuosi vierähtänyt ja sama ongelma on edessä

ViestiKirjoittaja classIc » 9.10.2007 19:56

Vuosi sitten kyselin pakokaasupäästöjen perään ja sainkin ventoni katsastettua yllä esitetyillä "tempuilla". Kerran pääsin ajamaan golfia, jossa oli samanlainen moottori kuin mulla ja ihmettelin sen ripeämpää kulkua. Golfin omistajan avustuksella totesimme, ettei ventossani ole ahtopaineita juuri mitään, joten mahtaneekohan savutuksen syy ollakin tuo.

Olen yrittänyt etsiä asiaan liittyviä jutusteluja täältä ja löysinkin mm. tämän.

En ole saanut selville oman autoni vikaa. Tuossa jutussa mainittu kierreakseli liikkuu heti kaasua painettaessa noin sentin ja akselin jaksaa "työntää sisäänpäin" käsin juuri tuon samaisen sentin verran, jos tangossa olevan vivun irrottaa. EGR:ään en ole koskenut, sekinhän tietysti voi vuotaa ja päästää paineet "pihalle".

Olen myös kuullut, että moottorin päällä (letkussa) olevalla anturilla olis jotain vaikutusta ahtopaineisiin. Mistähän lähtisin haarukoimaan asiaa eteenpäin.

ps. syöttöihin en halua koskea, koska käytin pumpun (kalliissa) huollossa, enkä halua menettää takuuta, kun ne äijät laitto kaikkiin ruuveihin sinetit...

micke74
-

ViestiKirjoittaja micke74 » 12.10.2007 6:34

Minulla oli just sama vika ku ostin golffin, 2000rpm/0.1bar ja 4000rpm/0.3bar, ei auttanut
ku jatkaa ahtopainekellon akselia muutama sentti hitsaamalla ruuvi väliin,
vaikka oli ihan tappiin säädettynä ei sulkenut hukkaporttia täysin että ois alkanu kasvattaan painetta, sit vaan ahtopainekaraan viisto ja kylläpä tuli heti ihan eri auto ajaa...:)

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”