elikkäs hyllystä löytyy inerta primer 5 pohjamaalia ja olen sillä jo kerinnyt aloitella akselien maalausta, mutta kysymys kuuluu et mitä laittaa primer 5:n päälle?
inerta primer 5 kestää kiveniskuja jo itsestään käsittääkseni jonkin verran, mutta maali on valkoista ja mustaks olis pinta tarkoitus maalata eli mikä maali/mistä saisi olisi mustaa, kiveniskuja kestävää ja halpaa? ja mielellään maalaisin ruiskulla suutin siinä on 1.8mm.
yhtenä vaihtoehtona olisi ehket tikkurilan raskaskaluston maalaukseen tarkoitettu temadur 90, mutta kuinka kallista tämä on ja siihen pitää ilmeisesti ostaa myös ohenteet ja kovetteet mukaan.. lähin tikkurila on aika kaukana joten myykö muut liikkeet tätä? niin ja voisiko tätä ruiskutella inertan päälle vai tapahtuuko jotain "kiehumisia"?
kaikki vinkit alustan osien maalaamiseen on sallittu!
alustan osien maalaus?
Valvoja: ffp jäsenet
muistaakseni ei ainakaan puijon värissä ollut kuin tuota harmaata enkä kehtais sitä rueta enää ostamaan kun on turhan tyyristä 3l maalia ja ohentimet sekä kovettimet jotain päälle 60e :( btw.. pystyykö inertaa ohentamaan jollakin muulla kuin siihen tarkoitetulla teknoksen tuotteella kun sekin oli ihan pirun kallista?
Pystyy, itse ohensin Bilteman "tinnerillä" joka ei ilmeisesti nimestään huolimatta ole pelkkää tinneriä. Pienellä ruiskulla tein pari paikkamaalausta tuolla ohennettuna ja ihan hyvin se toimi, ilmeisesti puhdas tinnerikin toimisi yhtä hyvin. Tuon miedompia aineita ei kannata kokeilla :)
Kyllä Inertaa tosiaan saa muunkin värisenä, ainakin Tampereen RTV:llä oli punaista ja mustaa tarjolla harmaan (lähes valkoinen) lisäksi.
Pinnalle voisi kokeilla vaikkapa tuota mainittua Miranolia tai sitten Inerta-sarjan maaleja. Vettähän Inerta Primer 5 kestää jo sellaisenaan.
Kyllä Inertaa tosiaan saa muunkin värisenä, ainakin Tampereen RTV:llä oli punaista ja mustaa tarjolla harmaan (lähes valkoinen) lisäksi.
Pinnalle voisi kokeilla vaikkapa tuota mainittua Miranolia tai sitten Inerta-sarjan maaleja. Vettähän Inerta Primer 5 kestää jo sellaisenaan.
Eilinen resepti kakkakuoriaisen gti:n akselille. Ehkä myynnissä (ilman napoja / jarruosia).
Hiekkapuhallus
Tikkurila gpl-s primer (n. 2h kuivatus)
Tikkurila Temadur 50 (2 kerrosta, kosketuskuiva n. 3h)
En pysty sanomaan, mikä on kestävyys pidemmän päälle, mutta tolla reseptillä olen maalaillut. Ainaskin tuo on yksi tikkurilan maalausohjelma.
Teollisuusmaalien kanssa sekoitussuhde, tehokas sekoittaminen ja myös sopiva ohentimen määrä ruiskumaalausta varten ovat tärkeitä asioita, jotta lopputulos on oikea. Sekä tietysti asiallinen hiekkapuhallus ;)
Kustannuksia:
gpl-s primer n.60eur 20l tarjousmaalierä (16+4l) + ohenne 10l 45eur
temadur 50 (7,5+1.5l) muistaakseni sävyn kanssa n. 75eur, ohenne arvokasta, 3l oli joskus 25eur, seuraavaksi kympin pytyssä. Pienempi 3l maalierä lähes yhtä arvokas, tässä voi miettiä menekkiä ja litrahintaa sitten. (porukkatallit huom!)
Hiekkapuhallus teetettynä suht halpaa ja usein saa myös pohjavärin (laadukkaat aineet) mukaan harrastajaystävälliseen hintaan. En pysty perustelemaan omia puhalluslaitteita monellakaan järkisyyllä. No, kätevää se on, ja eipähän tule oikastua siinä, ettei viitsi viedä romuja tekijälle.
Alkuperäiselle kysyjälle: inertan päälle olen vetänyt temaduria, automaalia, toimii ok. Sitä täytyy joskus ostaa lisää kun gpl-s purkista näkyy pohja.
Hiekkapuhallus
Tikkurila gpl-s primer (n. 2h kuivatus)
Tikkurila Temadur 50 (2 kerrosta, kosketuskuiva n. 3h)
En pysty sanomaan, mikä on kestävyys pidemmän päälle, mutta tolla reseptillä olen maalaillut. Ainaskin tuo on yksi tikkurilan maalausohjelma.
Teollisuusmaalien kanssa sekoitussuhde, tehokas sekoittaminen ja myös sopiva ohentimen määrä ruiskumaalausta varten ovat tärkeitä asioita, jotta lopputulos on oikea. Sekä tietysti asiallinen hiekkapuhallus ;)
Kustannuksia:
gpl-s primer n.60eur 20l tarjousmaalierä (16+4l) + ohenne 10l 45eur
temadur 50 (7,5+1.5l) muistaakseni sävyn kanssa n. 75eur, ohenne arvokasta, 3l oli joskus 25eur, seuraavaksi kympin pytyssä. Pienempi 3l maalierä lähes yhtä arvokas, tässä voi miettiä menekkiä ja litrahintaa sitten. (porukkatallit huom!)
Hiekkapuhallus teetettynä suht halpaa ja usein saa myös pohjavärin (laadukkaat aineet) mukaan harrastajaystävälliseen hintaan. En pysty perustelemaan omia puhalluslaitteita monellakaan järkisyyllä. No, kätevää se on, ja eipähän tule oikastua siinä, ettei viitsi viedä romuja tekijälle.
Alkuperäiselle kysyjälle: inertan päälle olen vetänyt temaduria, automaalia, toimii ok. Sitä täytyy joskus ostaa lisää kun gpl-s purkista näkyy pohja.
kiitoksia vastauksista! pitää käydä joku päivä kaupungissa kiertämässä maalikaupat läpi ja kattomassa mitä sieltä tarttuis matkaan. itse en ole akseleita ja muita alustan osia hiekkapuhaltanut vaan antanut niille elektrolyyttipesun ja sen jälkeen irtoruosteet ja muut paskat pois harjalaikalla, jälki on aika varmasti lähellä hiekkapuhalluksen tasoa paitsi että ei tarvitse kaivaa sitä hiekkaa joka kuopasta.
tuosta nyt ei vielä käynyt täysin selvästi esille se, että kestääkö kaikki maalit tuossa inertan pinnassa eli:
voinko laittaa suoraan inerta primer 5 päälle normaalia automaalia ruiskulla tai jotain automaalisprayta?
vai tarviiko karhennella pintaa tai jotain laittaa tartuntapohjamaaleja vielä sen päälle, että kestää kaikki mahdolliset automaalit tuossa kiinni?
lähinnä tarkoitus lokasuojan kaaria laitella...
voinko laittaa suoraan inerta primer 5 päälle normaalia automaalia ruiskulla tai jotain automaalisprayta?
vai tarviiko karhennella pintaa tai jotain laittaa tartuntapohjamaaleja vielä sen päälle, että kestää kaikki mahdolliset automaalit tuossa kiinni?
lähinnä tarkoitus lokasuojan kaaria laitella...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa