Brisk sytytystulpat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

Brisk sytytystulpat

ViestiKirjoittaja T-Power » 2.9.2006 13:07

Nythän on lievästi kiistelty topic olemassa esim: V-Power bensasta ja sen tuomasta hyödystä, niin onko tietoja tai tuntemuksia noista Brisk tulpista. Eli kannattaako sellaset laittaa?

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 2.9.2006 14:49

Kannattaa.

VM:n testi varmistaa kaikki epäluulot :)

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 2.9.2006 18:27

Kipinkapin kirjastoon. TM 2/97

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 2.9.2006 19:08

Aikoinaan Geehen laitoin ja sen perusteella voin sanoa et kyllä kannattaa, tarttis varmaan kokeilla tuossa passatissakin jos vaikka jostain sais hyvän tarjouksen briskeistä;-)
Viimeksi muokannut Vesku, 2.9.2006 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Gullikki
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.12.2004 0:26

ViestiKirjoittaja Gullikki » 2.9.2006 19:16

Äkkiähän sitä rahalla saa hyvät tulokset lehteen ;)

Itseäkin kiinnostais, että kannattaako autoon investoida tuollaiset, eli ovatko oikeasti paljon tai edes vähän paremmat kuin esim. halvat NGK:t?

AtlHawk
-
Viestit: 427
Liittynyt: 8.3.2004 14:58

ViestiKirjoittaja AtlHawk » 2.9.2006 19:49

Hopeaa ei voiteta mutta sillä voitetaan:
http://www.kaasutinexpertti.fi/silverstone.html
Vaatimattomuus kaunistaa:
...Siksi voidaan sanoa, että Nology-Silver -sytystystulppa on maailman paras sytytystulppa!

Jos itse pitäisi valita hyvän ja MAAILMAN PARHAAN väliltä ottaisin kyllä maailman parhaan...

PS. osaako joku hyviä loitsuja joilla saisin huippuja lisää?

jimmy
-
Viestit: 115
Liittynyt: 7.8.2003 16:06

ViestiKirjoittaja jimmy » 2.9.2006 20:11

Eiks kukaan ole kehunut vielä sellaisia kolmikärkitulppia? Niitä oli yhteen aikaan myytävänä jokaiselta tulpanvalmistajalta ja varmaan joku bilteema vieläkin niitä myy. On ainakin 3* parempi kuin maailman paras tulppa tai sitten ei.

Täydet 5-tähteä vertailussa: http://www.dooyoo.de/autozubehoer/beru-ultra-x/682711/

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 2.9.2006 22:41

Itsellä oli joskus KR:ssä Briskin "kärjettömät" tulpat, mutta eivät toimineet montaa viikkoa. Alkoi jossain 5000rpm jälkeen pätkimään.
Marssin marmoritiskille ja ostin Boschit, jotka ovat kenties vielä tänäpäivänäkin autossa kiinni.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 2.9.2006 23:06

Joskus joku myös kokeili Audin 10v T moottorissa noita Briskejä, ja samoin, pimenivät n. 5000km jälkeen.....

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 2.9.2006 23:39

Eiks kukaan ole kehunut vielä sellaisia kolmikärkitulppia? Niitä oli yhteen aikaan myytävänä jokaiselta tulpanvalmistajalta ja varmaan joku bilteema vieläkin niitä myy. On ainakin 3* parempi kuin maailman paras tulppa tai sitten ei.

Vakiokamaa mm. VAG:n maamoottoreissa...

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 3.9.2006 4:00

Joskus aikoinaan kokeillut sitä sun tätä ei ole se mitä nykyään myydään.

Mummon kalsaritkin vaihtuneet jossainvaiheessa toisenlaisiin :D

proxy23
-
Viestit: 50
Liittynyt: 14.11.2003 21:25

Kokemuksia

ViestiKirjoittaja proxy23 » 3.9.2006 5:55

Ajoin kaks satsia Briskin multisparkkeja tuossa vuosituhannen vaihteessa Datsunin A15-moottorissa jossa oli kärjellinen sytytys muutettuna kärjettömäksi Pertronicsin kilkkeillä. Briskit kestivät 15 tkm/sarja. Etuna tasainen käynti, parempi kaasuun vastaavuus. Tyhjäkäynnin saattoi laskea automaatilla auton oman mittarin mukaan 500 rpm:ään ilman että oli koskaan pelkoa sammumisesta. Normaali tulpille tyhjäkäyntiä piti nostaa 700 rpm:ään. Kaasuun vastaavuus oli ärhäkkää veto päällä heti 500 rpm lähtien. Kipunoiden hyppäysnopeus oli normaali tulppia aika paljon suurempi, mistä käytännön osoituksena huippunopeus tippui kärjettömillä selvästi. Alentunutta huippunopeutta saattoi kompensoida säätämällä sytkää myöhäisemmälle, mutta tällöin menetti osan alarekisterin rapsakkuudesta. Kulutukseen tulpilla ei ollut havaintojen mukaan mitään havaittavaa vaikutusta. Haittapuolena oli tulppien kallis hinta.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 3.9.2006 9:38

Itsellä oli joskus KR:ssä Briskin "kärjettömät" tulpat, mutta eivät toimineet montaa viikkoa. Alkoi jossain 5000rpm jälkeen pätkimään.


voi perse! minullakin on tossa kärryssä 5 tonnin kohilla nykäisy. on kyllä oikeet boschin 3 kärki tulpat mut onpa taas muistettu niitäkin aikanaan vaihtaa. pitääpä maanataina tökätä uudet tulpat sisään ja kattoo jos se nykäisy häviäis. ja niillä on ajettu tosiaan aika paljon yli vaihtovälin. ei varmaan tule kyllä hankittua mitään ylihintasia briskejä vaan tavalliset pirun kalliit boschit.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.9.2006 14:45

Eiks kukaan ole kehunut vielä sellaisia kolmikärkitulppia?
Kuten edelläkin jo todettiin, ainakin Golfin vakiotulppa on tuollainen kolmikärkinen.

Ja mielellään NGK, ainakaan mulla Bosch ei kestä. Seuraavaksi koneeseen menevät Densot kun sopivaa NGK:ta ei Motonetin hyllyssä ole koskaan.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 3.9.2006 14:49

Joskus aikoinaan kokeillut sitä sun tätä ei ole se mitä nykyään myydään.

Mummon kalsaritkin vaihtuneet jossainvaiheessa toisenlaisiin :D


Jaahas:) Jos noin on, pitää ilmeisesti joskus ostella moiset tulpat jos vaikka jotain iloa olis.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 3.9.2006 15:04

Pitäsikö mun sitten jättää väliin kun aikoinaan oli hyviä kokemuksia mut jos ei enään tuukkaan, kerran tavara ei oo samaa kuin ennen!?!:-)

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 3.9.2006 15:34

Suositan Vesku :D

Sullahan se 1.8T moottori niin laitat siihen ne LGS tulpat, mut varo ettei karkaa lapasesta sitten :D

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 3.9.2006 15:45

Tuolla mainoksessa lukee LGS:än kohdalla et noin 1bar ahtopaineeseen saakka, riittääkö nuo kun ahdot on 1,5-1,6bar?

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 3.9.2006 20:38

Riittä jos virtapuoli riittää :D Vakio paineille LGS muuten kannattaa laittaa noita Iridiumeja.

Laita sit noi Iridiumit :)
Viimeksi muokannut jsahlman, 9.3.2008 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 7.9.2006 20:10

tälleen vähän vaan offtopic:

tossa vaihoin just tulpat ja 5 tonnin kohdilla ollut nykäisy hävisikin. ja tottakai ihan tavalliset kaks keppiset boschit laitoin kun ei niitä orkkis mallisia kolmekärkisiä ollu just saatavilla. Mutta jos joku osaisi tulkita kuvaa ja kertoa noista vanhoista tulpista että näyttääkö ne normaaleilta ja jos ei niin miksi ja mistä voi johtua. viime kesänä oli lambda hajalla ja syötöt siksi "hiukan" sekaisin.

Kuva

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 7.9.2006 20:21

Mulla oli Xsarassa BRISKIN "kärjettömät" tulpat. Ne ainakin pelas erinomaisesti, lisähepoista ei kyl voi puhua.

Kahviäijä
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2004 11:38

ViestiKirjoittaja Kahviäijä » 9.3.2008 19:03

herätän tän topicin henkiin kun tarviisin apua brisk-tulppien valinnassa. ei tarvis tehä uutta topiikkia.

Eli mitkä Brisk-sytytystulpat mun pitäs ostaa 3B Passattiin? kun noitten brisk.fi sivujen sekä brisk.biz sivujen neuvot menee musta vähän ristiin?
juup, ja jos sillä on merkitystä niin passatin tämänhetkisissäkään tulpissa ei ole mitään varsinaista vikaa(ei pätki, ei nyvi) mutta briskejä ajattelin kokeilla sen pienen edun takia, olis reagointi vähän parempi ja kulutus alhasempi, jne. Ja Lopuksi vielä kaikki mahdollinen tekninen tieto passatista mitä osaan kertoa: VW Passat, 1.8 vapaasti hengittävä, 92kW 125hv/173nm etuvetoinen bensakone. Moottorimalli on ADR. ja tällä hetkellä autoon tehty ainut muutos on opel zafiran antenni. jatkossa olis tulossa ehkä hengittävämpi ilmansuodantin(jos havaitaan moottorin sellastan kaipaavan), ja toisenmallinen takapönttö, vai onko tuo muka vakio? eikö tollanen helvetimmoinen mutka ahista konetta? tosin mitään en ole ajossa huomannu.
Kuva

Ja sori jos jonkun mielestä tässä oli liikaa tarinaa, muttakun en tiedä olisko sillä merkitystä.. yritän selventää ajatuksiani tarvittaessa. Kiitos avusta jo etukäteen.

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 9.3.2008 19:16

Mulla on Briskin LGS racing tulpat toledossa, tohon passattiin pirtäs käydä samat tulpat kun mullla, eli Brisk DOR14LGS pitäis sopii.

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 9.3.2008 20:07

Oikea tulppa kysyjän ADR moottoriseen pasuunaan on DOR14LGS. Hyvä tulppa jolla on mitattuja positiivisiä tuloksia. Keittää kahvit, paahtaa leivät ja pitää emännän tyytyväisenä. =)
Itse olen tykännyt briskeissä ja olen niitä käyttänyt 2.8 V6 vaparissa ja 2.7 ahdetussa koneessa.

Tuskin tuo putki konettasi ahdistaa ja onhan se aika räyhä.

Vr5
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2008 17:27

ViestiKirjoittaja Vr5 » 13.3.2008 18:13

Menin kanssa tommoset briskit vaihtamaan ja tänään ekankerran vesisateessa niillä ajoin niin välillä röpötteli aika pahastikkin. Ja ny illasta kotiin tullessa ei satanut niin toimi taas ihan moitteettomasti. tiedä sitten mistä johtuu..

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 13.3.2008 21:22

Laitoitko LGS vai IR mallin?
Onko moottorissasi tulpanjohdot vai puolat suoraan tulpissa kiinni?

Kosteushan monesti edesauttaa läpilyöntejä jos vermeet on vaihtokunnossa.

Vr5
-
Viestit: 19
Liittynyt: 6.3.2008 17:27

ViestiKirjoittaja Vr5 » 16.3.2008 20:51

LGS piti olla sopiva malli? noh vanhoilla tulpilla pelitti aivan hyvin. ja siis on tulpanjohdot.

brisk.fi
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 23.6.2006 11:10

ViestiKirjoittaja brisk.fi » 18.3.2008 21:59

LGS-tulpan jännitevaade on noin 50% enemmän kuin ns. normaalimallisella tulpalla. Tämän takia on erittäin tärkeää, että auton syt.järjestelmä on hyvässä kunnossa.

Niinkuin aikaisemmin kerroit oireiden ilmetteyä vain sadesäällä, se tarkoittaa jännitteen karkaavan kosteuden avulla jonnekin muualle kuin kipinäväliin -> kipinä ei tule oikeasta paikasta. Kaikki pätkimiset ovat merkki tästä. Suosittelemme uusien tulpanjohtojen vaihtoa.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 18.3.2008 23:26

Näet helposti mitä se kosteus tekee kun suihkit vaikka sumutuspullolla vettä tulpille /johdoille kun auto on käynnissä.
Pimeällä säällä se on hauskankin näköistä :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa