17"x8" vanteen rengastus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

17"x8" vanteen rengastus

ViestiKirjoittaja miko j » 12.8.2006 13:23

eli 4 koriseen olisi tulossa 8x17" vanteet. mutta mikä olisi sopiva rengas koko?

et:on 32

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 12.8.2006 18:30

Lähimpänä alkuperäistä halkaisijaa taitaa olla 225/45/17".

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 12.8.2006 18:33

tai 205/50R17

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 12.8.2006 18:35

itse mietin tollaista kuin 215/40 ?
vanteeksi tulee rh ag cuprad niin näyttääkö tuollainen 215 levee 8" vanteella pöhköltä 40 sarjan kumilla?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 12.8.2006 18:38

^Liian matala, oikea koko tuohon koppaan on juuri 225/45

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 13.8.2006 15:16

mutta eikös tuo ole aika korkea profiili toi 45?

onko kellään kuvaa 4korisesta jossa olisi 225/45/17 setti alla?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.8.2006 16:03

225/45/17 on ihan vakiokoko tuohon autoon, ei mikään ylikorkea.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 13.8.2006 17:13

jos haluat alkuperäisen kokoisen minkä kanssa ei tarvitse painia katsastuksessa tms. niin tuo 225/45 on oikea.

luulen kuitenkin että tässä haetaan enemmän ulkonäköä jolloin tuo 215/40 olisi varmasti aika siistin näkönen, ei varmaan normiston mukaan ole oikea mutta se on taas oma asia kumman haluaa, itse pistäisin tuon pienemmän. mulla oli 8x18" vanteessa 215/40 ja oli leveyden puolesta asiallisen näkönen.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 13.8.2006 17:33

juu siis ulkonäöstä oli kysymys! mutta itse olen samaa mieltä arc:in kans ja päädyn tuohon 215/40 sarjaan!

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 13.8.2006 18:51

Siis 215/40 ja 18" , saahan tolla madallusta kun laittaa pienemmät renkaat.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 13.8.2006 21:01

Siis 215/40 ja 18" , saahan tolla madallusta kun laittaa pienemmät renkaat.


siis vanteen koko tulee oleen 8" x 17"

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 13.8.2006 21:11

tässä on muistaakseni 40 sarjan renkaat, vanteet tosin on jotain 9 ja 10 leveät eli paljon enemmän venyneet tietty.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 13.8.2006 21:48

Lainaan vähän topiccia että käykö 205/50 8"leveelle vanteelle?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 13.8.2006 21:50

Käy.

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 13.8.2006 22:18

Mullahan on omassani 8,5 " vanne ja 205/50 17" rengas venyy vähän . Tossa toisilla vanteilla on 215/45 17" ja ovat aika paljon matalemmat muistaakseni 3cm halkaisiassa ja näyttävät pieniltä pyöräkoteloissa.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 14.8.2006 10:50

ton 215/40/17 kanssa saa olla tosiaan aika reilusti madallusta kuten tossa esimerkissä näkyy

Harppa
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.10.2005 11:02

ViestiKirjoittaja Harppa » 14.8.2006 20:05

Eiköhän 8" leveälle vanteelle 225 ole minimileveys jos haluaa, että rengas toimii niinkuin on tarkoitettu. 225/45/17 on oikea koko iv golfiin. Itsellä on ollut juurikin tuo yhdistelmä leonissa ja ocussa eli vanne 8"x17" ja kumi 225/45/17. Jos kumi näyttää paksulta niin leveyttä en silti laskisi alle 225.den

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 14.8.2006 21:19

no mulla on tällä hetkellä tuo mainittu 215 rengas 9" leveällä vanteella eikä se ole mikään ääripää. esim 195 renkaat ovat yleisiä 9x16" vanteilla.

kyllä noita renkaita on venytelty pitkään ja ikinä en ole kuullut sen aiheuttavan ongelmia. esimerkiksi driftereissä on usein venytetyt kumit ja siinä jos jossain rengas kokee melko kovia. eli jos ei ole mitään konkreettista mainittavaa siitä että renkaiden venytys aiheuttaisi ongelmia tai olisi vaarralista niin unohdetaan se keskustelu.

Harppa
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.10.2005 11:02

ViestiKirjoittaja Harppa » 14.8.2006 21:36

Toki voitte minun puolesta laittaa vaikka 155 r 13 kumin sille vanteelle.. Itse en vaan lähtisi epäilemään rengassuunnittelun merkitystä optimaalisiin olosuhteisiin.

E: Oon tosin varmaankin tulossa vanhaksi kun mukavuus alkaa siirtyä näyttävyyden edelle. !7" rengastuskin vaihtui 16" rattaisiin kun ajeli alkukesän huonoja pikiteitä ja kumitkin kului sopivasti loppuun ..

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 14.8.2006 23:23

varmasti niissä on suunnittelussa käytetty tiettyä logiikka mutta autotkin suunnitellaan tehtaalla tietynlaiseksi, silti niitä muutellaan ja varustellaan paljon. ja tietääkseni tuo venytys ei ihan huimasti muuta renkaiden toimintaa, se vaikuttaa tietyllä tavalla joustoon jne. mutta esimerkiksi pito-ominaisuudet (ja sitä kautta jarrutus jne) eivät rajusti muutu.

sekä tämä että tuo mukavuus vs. ulkonäkö on jokaisen oma asia, itse en ikinä laittaisi mitään phivikumia mutta en myöskään 30-sarjan rengasta koska kyseessä on käyttöauto. 40 sopii omaan käyttöön hyvin.

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 14.8.2006 23:34

aamen!

Harppa
-
Viestit: 45
Liittynyt: 21.10.2005 11:02

ViestiKirjoittaja Harppa » 15.8.2006 8:11

Näinhän se on. Mutta jos ns oikea koko eli 225/45/17 on liin korkea niin miksi vaikkapa 215/40 on parempi kuin esim 225/40 tai 235/35?? Onko se hienon näköinen joittenkin mielestä (tottakai makuasia!!) jos kumi on venytetty vai mistä on kyse? Itsellänikin on tällä hetkellä jonkin verran väärä profiili eli 205/50/16 kun oikea olisi 205/55.. On mielestäni hyvä ajaa nykyisen alustan kans vaikkakin mittarivirhe on luokkaa 8..9km/h satasen vauhdissa.

Eli tiivistettynä: Miksi 215/40 on parempi 8x17" vanteelle kuin esim 225/40 tai 235/35??
jos 225/45 on liian korkea..

E: Alkaakin selviämään, eli noi profiilit mitä ehdottelin eivät ole mitään normaalikokoja. Ei saatavana tai varmaan voi saada jostain mut hinta sitten sen mukainen..

No eipä siinä mitään kai se rengas toimii hiukan venytettynäkin. Miten se käyttäytyy ajossa?? veteleekö pahoin? onko kova? mites kaarteissa?? jos kokeilleet viittii kertoa..

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 15.8.2006 10:11

^No mulla ainakin venytetty kumi toimii ajossa moitteetta. En oo huomannu mitään negatiivista verrattuna ns. "sopivan kokoiseen" kumiin. Voisin jopa kuvitella et venytetty kapea kumi vetelee urissa vähemmän kuin leveä kumi.

Eli tiivistettynä: Miksi 215/40 on parempi 8x17" vanteelle kuin esim 225/40 tai 235/35?? jos 225/45 on liian korkea..

No jos laittaa kapeamman kumin, niin renkaan profiili näyttää matalammalta koska kumi venyy. Jos laittaa leveän kumin matalalla profiililla, näyttää se kumi korkealta koska kumi ei veny.

Mulla on nykyiset kumit vanteeseen nähden liian kapeat, kuten myös tuloillaan olevat uudet kumit.

Makuasioita.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 15.8.2006 11:15

Miten nuo venytetyt kumet käyttäytyy vähän rajummassa ajossa? Esim: radalla kovemmin kurveihin tultaessa, tai vaikkapa sitten huippuja koittaessa lentokentällä?

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 15.8.2006 12:03

esimerkiksi driftereissä on usein venytetyt kumit ja siinä jos jossain rengas kokee melko kovia



ja tosiaan olisin kyllä ottanut mieluiten 225/40 sarjan mutta on hieman hakusessa! toki niitäkin löyty mutta hinta on eri kuin tuollainen 215/40 sarja! 45 sarjan kumi ja siitä ylöspäin niin ei sovi mun silmään ja näyttää hirveen korkeelta!

eikä se kumi kovin venytetyltä näytä tuollaisessa 8" leveässä vanteessa! eri asia onkin kun mennään 9" leveeseen jne..

Lindroos
-
Viestit: 521
Liittynyt: 23.7.2003 8:16

ViestiKirjoittaja Lindroos » 15.8.2006 13:32

Korimalli ei ole sama mutta kuvista näkee miten 215/45/17 rengas istuu 8" leveelle vanteelle. Ei missään nimessä ainakaan liian kapea kumi.

http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... 8x17_1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v608/ ... 7_8x17.jpg

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 15.8.2006 15:41

No jos laittaa kapeamman kumin, niin renkaan profiili näyttää matalammalta koska kumi venyy. Jos laittaa leveän kumin matalalla profiililla, näyttää se kumi korkealta koska kumi ei veny.


jep, ja kun kumi kaartuu enemmän sisään niin se ei ota niin herkästi kaareen kiinni. kun puhutaan suurista madalluksista niin ero on merkittävä.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 15.8.2006 16:38

Onko laissa jotain pykäliä et minkä levysen kumen saa minkäkin levyselle vanteelle laittaa?

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 15.8.2006 16:58

45 sarjan kumi ja siitä ylöspäin niin ei sovi mun silmään ja näyttää hirveen korkeelta!


Osta isommat vanteet.

Mico on siitä olemassa STRO normisto.

http://ffp-motorsport.com/tuning/stro/index.php

miko j
-
Viestit: 978
Liittynyt: 20.10.2003 20:28

ViestiKirjoittaja miko j » 15.8.2006 17:49

Osta isommat vanteet.


EN osta! itellä on ollu a3 audissa ja 4 koppasessa golffissa 18" ja ne ei ole yhtään niin mukavat kun 17"

juuri saatiin renkaat laitettua vanteelle ja omasta mielestä ei ole mitenkään venytetyt vaan juuri passelit !

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 15.8.2006 18:29

mulla on itellää 225/45 17"*7.5" vanteessa ja vanne vois tolle rengastukselle olla aavistuksen leveämpi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa