Remmiahdin +cooleri?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mr.X3M
-
Viestit: 151
Liittynyt: 20.8.2003 20:18

Remmiahdin +cooleri?

ViestiKirjoittaja Mr.X3M » 7.7.2006 0:26

Tollanen pikanen kysymys kun asiasta ollaan porukalla taisteltu...onko hyötyä remmiahtimessa root? tyyppisessä eatonin M45:ssa coolerista?

jikes
-
Viestit: 70
Liittynyt: 7.9.2005 21:27

ViestiKirjoittaja jikes » 7.7.2006 0:42

Eikös siitä ole koska saadaan viileämpää ilmaa koneelle. Ja eikös viileä ilma ole "tiiviimpää" kun lämin ilma joten saadaan enemän ilma/bensa seosta joka meinaa enemän tehoa. Näin minä ainakin olen tämän asian ymärtänyt. Ja ei siitä ainakaan haittaa ole koska niitä on ihan tehdas tekoisissa autoissakin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 7.7.2006 1:54

ainahan välijäähy on hyödyllinen.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 7.7.2006 3:01

Itelläni on ainakin tulossa Eatoniin välijäähy heti kun lompako antaa myöden.

1bar paineella ilman lämpötilan ollessa 20c remmiahtimelta tulevan ahdetun ilman kokonaisälmpö olisi suunilleen 115c (teoreettisesti 85c, mutta millään ahtimella ei päästä 100% tehokkuuteen). Hyvällä välijäähdyttimellä tuo saadaan tiputettua selvästi alle 50 asteeseen. Jolloin saadaan jopa 17% tehonlisäys. Eli on sillä selvästi positiivinen vaikutus. Vähentää nakutusta mikä omalta osaltaan vaikuttaa toimintaan.

Laskukaavat löytyi seuraavasta kirjasta: "Automotive supercharging manual"

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 7.7.2006 3:55

Haluaisin vielä tähän päästä pät... täsmentää sen verran, että yleisesti ottaen remmiahtimet toimivat siellä 50-65% hyötysuhteilla ja turboahtimetkin "vain" 60-75% hyötysuhteilla. Lämpöä siis syntyy aina kun ahdetaan joten cooleri on must.

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 7.7.2006 10:49

Joo nuo lukemat oli laskettu 70% hyötysuhteella mikä on mahdollista uusilla teflonpinnoitetuilla rootsahtimilla ja lähes kaikilla turboilla.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 7.7.2006 14:31

Ohho, nyt tulikin uutta tietoa. Hyvä hyvä. Onko nuo minin rootsit myös tuommosia teflonpinnotettuja?

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 7.7.2006 14:50

Kyllä ne minissä kuulema on sellaisia. Ainakin tuossa mun ahtimessa on sellaiset mustanharmaapintaiset roottorit. Kaverilla on noita ekoja Kompressor mersuja pari, ja niissä on paljasta metallia.

Mä en kyl ite usko tuohon 70% hyötysuhteeseen... Optimaalisissa olosuhteissa ehkä.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 7.7.2006 16:36

Just just. Tuommonen minin rootsi voi sitte joskus olla varteenotettava vaihtoehto jos rupeaa kyhäilemään remmi/kaksoisahdettua tai jotain... ;)

Eihän tuo 70% hyötysuhde olekaan missään tapauksessa koko ajan käytössä. Noista Eatonin rootseista vissiin on saatavilla painekarttoja. internetissä & muualla, mistä voi sitten tutkailla tuota hyötysuhdealuetta. Sehän riippuu ahtimen kierroksista, ahtopaineista ja ilmamäärästä mikä halutaan ajaa ahtimesta läpi

E: katohan vaan, ne olikin tuommoset käppyrät eatoneille eikä painekartat. No, joka tapauksessa siitä varmaan jotakin selviää :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa