Volkkari ja sumarit
Valvoja: ffp jäsenet
Volkkari ja sumarit
Elikkäs onkos kaikissa volkkareissa valmiina sumareiden johdotus vaikka niitä valoja ei puskurissa olisikaan? Eli riittääkö jos hommaan sumarit eteen alkuperäisille paikoille ja napin kojetauluun?
Hankin hellalta Celis upgrade valosarjan sumareilla.
Entisissä ei ollut sumareita, umpion taakse jokaiseen nastaan tulee piuha.
Hankin sitten alkuperäisen valokytkimen, jossa valmius etusumareille...
eipäs pelannutkaan... joku rele puuttuu ja piuhoja.
Mitenkähän tätä virittelyä ny jatkais, ettei pala koko auto ;)
--
edit:
Yhdistin herätepiuhan releelle valokytkimen nastasta 8, ja uudet piuhat sumareille.
Siinä se... Valokatkaisin on tehty sen verran nerokkaasti, et sumarit saa päälle jopa parkkien kanssa.
Entisissä ei ollut sumareita, umpion taakse jokaiseen nastaan tulee piuha.
Hankin sitten alkuperäisen valokytkimen, jossa valmius etusumareille...
eipäs pelannutkaan... joku rele puuttuu ja piuhoja.
Mitenkähän tätä virittelyä ny jatkais, ettei pala koko auto ;)
--
edit:
Yhdistin herätepiuhan releelle valokytkimen nastasta 8, ja uudet piuhat sumareille.
Siinä se... Valokatkaisin on tehty sen verran nerokkaasti, et sumarit saa päälle jopa parkkien kanssa.
Tuolla värkkäilevät kolmosen takasumuvalokytkimestä sumuvaloille virrat.
Onko noista 3golffin alkuperäisistä sumareista mihinkään vai kannattaako hankkia esim tällaiset: http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=390
Motonetti myy noita alkuperäisiä puskuriin asennettavia sumareita (2 mallia) mutta lomareissulla näin hesassa golffin jossa oli asennettu 4 kpl soikeita lisävaloja rekisterikilven alle.
Motonetti myy noita alkuperäisiä puskuriin asennettavia sumareita (2 mallia) mutta lomareissulla näin hesassa golffin jossa oli asennettu 4 kpl soikeita lisävaloja rekisterikilven alle.
En usko, että noilla linkin valoillakaan oikeasti mitään tekee. Mulla on puskurin alla Hellan vastaavat soikiot ja niidenkin vaikutus on melko olematon. Sumussa ja pyryssä kaipaisin hieman pidempää valokiilaa, nyt nuo valaisevat vain penkkoja.
Kokemuksia hyvän valokuvion omaavista sumareista kaivataan.
Edit: Onneksi noille on melko harvoin tarvetta, mutta kelin osuessa kohdalle valo maanpinnan tasalla ei olisi pahasta. Noilla tavallisilla sumareilla ei näe mitään jos auton omat valot sammuttaa (vaihtaa parkeille).
Kokemuksia hyvän valokuvion omaavista sumareista kaivataan.
Edit: Onneksi noille on melko harvoin tarvetta, mutta kelin osuessa kohdalle valo maanpinnan tasalla ei olisi pahasta. Noilla tavallisilla sumareilla ei näe mitään jos auton omat valot sammuttaa (vaihtaa parkeille).
Viimeksi muokannut SS, 31.8.2006 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Tuossa voisi olla ideaa. Näillä nykyisillä FF-valoilla joista ei lähde hajavaloa ylöspäin voisi moinen asennus jopa toimia. Lisäksi asennus olisi jopa laillinen äkkiä katsottuna.
Edit: Kytkentä siis niin, että kaikki muut valot (puskurin yläpuoliset pitkät) paitsi nuo puskurin alle jäävät pitkät saisi vaihtokytkimellä pois päältä.
Edit: Kytkentä siis niin, että kaikki muut valot (puskurin yläpuoliset pitkät) paitsi nuo puskurin alle jäävät pitkät saisi vaihtokytkimellä pois päältä.
Orkkisvaloytkin ja tavallisen releen ja sulakkeen läpi piuhat johtokaneeleja pitkin nokalle. ei kai se sen kummepaa. lisävarustevalmiuksia on aika harvassa johtosarjassa enään kun piuha maksaa mitä maksaa.
Sulakkeenkin voi sijoittaa oikealle paikalleen sulakeboxiin aikas helposti niin halutessaan.
Toinen siistihkö ratkaisu vois olla ylimäärinen takalasinlämppärin kytkin jos on esim tyhjä paikka kojelaudassa valmiina. siisti ja yhteensopiva ratkaisu biltema katkaisijan sijaan.
Sulakkeenkin voi sijoittaa oikealle paikalleen sulakeboxiin aikas helposti niin halutessaan.
Toinen siistihkö ratkaisu vois olla ylimäärinen takalasinlämppärin kytkin jos on esim tyhjä paikka kojelaudassa valmiina. siisti ja yhteensopiva ratkaisu biltema katkaisijan sijaan.
Kävin tuossa paikallisella purkaamolla ja paalauspinosta löytyi "flair" -mallin jetta eli sellanen jossa isot puskurit ja mustat muovit kiertää pyöränkaaret ja helmat. Tässä mallissa oli Hellan sumarit etupuskurissa upotettuna eli alkuperäiset valot. Kysymys kuuluu että sopiiko nämä sumarit kolmoskopan etupuskuriin? Muoto ja koko ainakin oli samaa luokkaa.
^Kolmosen alkuperäisille paikoillekko? Sanoisin 99% varmuudella että ei varmasti mene "heittämällä". Mulla oli kakkiksessa moiset valot ja jos suoraan sanotaan niin ei niistä kyllä huomannu valotehossa että oliko ne päällä vai ei... Koristeet ne oli, tuohan ne tiettyä Gran Luxusta kakkiksen keulaan kun on OEM-sumarit.
Jaa, minä kyllä olen omassa pasuunassani. Sen verran onnettomat ovat normaalit ajovalot että mielellään pimeässä sadesäässä nappaa maantiellä sumarit päälle. Näkee vähän penkoillekin paremmin, jos hirvityksiä sieltä olisi tulossa.
Eivätkä edes häiritse vastaantulijoita, kun eivät ole sellaiset tolkuttomat xenontykit kuin nykyautojen lamput.
Eivätkä edes häiritse vastaantulijoita, kun eivät ole sellaiset tolkuttomat xenontykit kuin nykyautojen lamput.
Näkee vähän penkoillekin paremmin, jos hirvityksiä sieltä olisi tulossa.
Sumuvalojen lyhyen kantaman matkalla tuskin ehtii reagoida hirvityksiin maantienopeuksissa ;)
Suurin osa (pohjois-pirkanmaalla) vastaantulevista sumariautoista onkin jotain amis autoja, jossa sumarit on suunnattu puiden latvoihin lisäkantaman toivossa. Ja tuikut on kaiken lisäks aina päällä.
Häikäsee niin et pakko vilauttaa pitkiä, ja omia sumareita; tosin kukaan ei käske tuijottaa niitä... =)
Voiskohan nuita volkkareiden (esim. G/V mk3) orggissumareita jotenkin parannella... Kaapelointia ja tehokkaampaa polttimoa, onko kukaan kokeillut? Entä ns. tarvikesumareiden (Boschit ja muut "oikeat", ei halpahallien sirius-paskaa lediparkeilla) teho verrattuna vaikkapa kolmosgolffin alkuperäisiin?
-------
Tähän loppui itse asia, loput liittyy sumuvalojen ikuisuuskysymykseen
-------
Sumuvaloja tulee joskus käytettyä hieman hitaammassa ajossa parantamaan lähivaloja, esim. kun ajelee jossain kinttupolulla kovassa vesi/lumisateessa. Alkuperäissumarit on mulla löytyneet niin Volvosta, Audista kuin kakkiksestakin, ja nimenomaan tuossa parhausjärjestyksessä. Maantienopeuksissa niistä en ole huomannut olevan kuin psykologista apua; lähimaasto näyttää kirkkaammalta mutta ne syövät pitkien valojen tehoa juuri tuon visuaalisen harhan vuoksi. Volvossa on H7+H7 -umpiot ja sais minun puolesta sammua ne lyhyetkin valot ku räväyttää pitkät päälle...
Uskon että puskurin alaosaan asennetut pienet lisävalot erillisen katkaisimen takana vois tuoda ihan oikeasti parempaa näkyvyyttä sumussa.
-------
Tähän loppui itse asia, loput liittyy sumuvalojen ikuisuuskysymykseen
-------
Sumuvaloja tulee joskus käytettyä hieman hitaammassa ajossa parantamaan lähivaloja, esim. kun ajelee jossain kinttupolulla kovassa vesi/lumisateessa. Alkuperäissumarit on mulla löytyneet niin Volvosta, Audista kuin kakkiksestakin, ja nimenomaan tuossa parhausjärjestyksessä. Maantienopeuksissa niistä en ole huomannut olevan kuin psykologista apua; lähimaasto näyttää kirkkaammalta mutta ne syövät pitkien valojen tehoa juuri tuon visuaalisen harhan vuoksi. Volvossa on H7+H7 -umpiot ja sais minun puolesta sammua ne lyhyetkin valot ku räväyttää pitkät päälle...
Uskon että puskurin alaosaan asennetut pienet lisävalot erillisen katkaisimen takana vois tuoda ihan oikeasti parempaa näkyvyyttä sumussa.
Ainakin vanhemmassa passatissa on johtosarjat valmiina ja katkaisija toimii suoraan valokytkimestä vetämällä, eli samasta mistä takasumarit.
Se etu noissa "huonoissa" sumuvaloissa on, etteivät ne häikäise vastaan tulijaa.
Motonetin sumareita ei kuitenkaan kannata laittaa, hajoavat lämmöstä kun hiekka tarttuu lasiin kiinni.
Se etu noissa "huonoissa" sumuvaloissa on, etteivät ne häikäise vastaan tulijaa.
Motonetin sumareita ei kuitenkaan kannata laittaa, hajoavat lämmöstä kun hiekka tarttuu lasiin kiinni.
Tuossa webasto asennuksen lomassa ajattelin vaihtaa nuo etu-umpiot sumuvalollisiin. G4:stä ainakin mulla puuttuu virtapiuha lampuille, rele, releen herätevirta ja katkaisin. Kuka tietää missä on tuo alkuperäinen releen paikka. Nyt kun on tuo "sähköpääkeskus" valmiiksi purettuna, niin vois kattoo sen releen ja sen kytkennät sinne jo valmiiksi.
-
- -
SS kaipaili pidempää valokeilaa, siihen ei taida auttaa kuin ne lisäpitkät kun sumuvalojen ei ole tarkoituskaan näyttää pitkälle vaan siihen lähialueelle :)
Oon tuossa muutamana iltana ulkosalla tupakoidessa huomannu miten vierestä kulkevalla tiellä ajelee autoja joissa palaa pitkät, lyhyet ja sumuvalot. En usko että noilla kaikilla valoilla näkee kunnolla 100m päähän jalankulkijaa, varmasti paremmin näkis jos laittas sumuvalot pois päältä ja tekis muutoksen johtoihin että lyhyet ei pala pitkien kanssa, eli olis vain ja ainoastaan ne pitkät käytössä.
Joillakin sankareilla on näkynyt jopa 4kpl jumalattomia lisäpitkäkattiloita keulalla, mutta mihinkä ne auttaa kun lyhyet ja sumuvalot valasee lähelle eikä silmä nää kauas :D
Onneks noi autot ei sentään ollu mitään VAG-konsernin autoja, yks pitkät+lyhyet+sumarit on ainakin Volvo...
Oon tuossa muutamana iltana ulkosalla tupakoidessa huomannu miten vierestä kulkevalla tiellä ajelee autoja joissa palaa pitkät, lyhyet ja sumuvalot. En usko että noilla kaikilla valoilla näkee kunnolla 100m päähän jalankulkijaa, varmasti paremmin näkis jos laittas sumuvalot pois päältä ja tekis muutoksen johtoihin että lyhyet ei pala pitkien kanssa, eli olis vain ja ainoastaan ne pitkät käytössä.
Joillakin sankareilla on näkynyt jopa 4kpl jumalattomia lisäpitkäkattiloita keulalla, mutta mihinkä ne auttaa kun lyhyet ja sumuvalot valasee lähelle eikä silmä nää kauas :D
Onneks noi autot ei sentään ollu mitään VAG-konsernin autoja, yks pitkät+lyhyet+sumarit on ainakin Volvo...
vai kannattaako hankkia esim tällaiset: http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=390
Ko. Valoja en suosittele kenellekkään, ihan täyttä sekundahirviö paskaa. Itse ostin lamput kun halvalla sain, hirveet kapistukset. Valokuvio on onnettomampi kun parkkivaloissa, ei oikeasti tee yhtään mitään tuolla paketilla. Nimimerkillä kahden talven käyttökokemus.
Vakiona ne nelivalot on vähän huonot. Releytyksen jälkeen selvästi paremmat.
Omissa valoissa on polttimon kiristyshärpäkejousi jotenkin löystynyt, ei tahdo polttimot pysyä oikeassa asennossa. Saako pelkkiä kiinnitysjousia jostain. Vai jääkö vaihtoehdoksi ainoastaan rautalangasta taitteleminen tai uuden umpion ostaminen?
Omissa valoissa on polttimon kiristyshärpäkejousi jotenkin löystynyt, ei tahdo polttimot pysyä oikeassa asennossa. Saako pelkkiä kiinnitysjousia jostain. Vai jääkö vaihtoehdoksi ainoastaan rautalangasta taitteleminen tai uuden umpion ostaminen?
autona golf3. Tuleeko konehuoneeseen valmiiksi johto tuolta valokytkimeltä kabiinista?
Ei tule aina. Onko sulla siinä valokytkimessä asento myös etusumuille? Sehän olisi vedettäessä ennen takasumua. Jos on niin parempi todennäköisyys että johdot tulee. Itellä nimittäin näin oli. En tiedä sit oliko itse sumarit vain otettu pois.
Muuten joudut erillisen kytkimen virittelemään.
Edit. Eli erillinen kytkin tai hommaaman valokytkimen jossa on asento etusumulle.
Kolmosen nelivalojen lähivaloista saa tosiaankin hyvät kun releyttää ja ostaa hyvät polttimot.
Mulla löytyis tuomonen nurkista ja varmaan kohtuu hintaan. Pistä YV:tä jos kiinnostaa.
Onko kukaan hakenut marmoritiskiltä tuota valokytkintä jossa on paikka etusumuille?
Että paljonko se kustantaa itseään?
Mulla löytyis tuomonen nurkista ja varmaan kohtuu hintaan. Pistä YV:tä jos kiinnostaa.
Etusumuvalolliseen valokatkaisijaan liittyen:
Löysin omasta ventosta siitä konepellin lukon takaa liittimestä etusumuvalojen ohjausjohdon, joka siis tulee valokatkaisijalta asti. Johto oli muistaakseni harmaa-keltainen ja ainoa, joka siinä liittimessä oli kytkemättä eteenpäin. Tähän vaan tarvittava pinni kiinni ja ohjausjohto sumareiden releelle, niin ei tarvitse kytkimeltä asti vedellä. Tiedä sitten löytyykö tämä myös etusumuvalottomasta valokatkaisijasta.
Löysin omasta ventosta siitä konepellin lukon takaa liittimestä etusumuvalojen ohjausjohdon, joka siis tulee valokatkaisijalta asti. Johto oli muistaakseni harmaa-keltainen ja ainoa, joka siinä liittimessä oli kytkemättä eteenpäin. Tähän vaan tarvittava pinni kiinni ja ohjausjohto sumareiden releelle, niin ei tarvitse kytkimeltä asti vedellä. Tiedä sitten löytyykö tämä myös etusumuvalottomasta valokatkaisijasta.
no sanotaan näin että ku moni puolustelee pimeällä ajamista sumareiden kanssa että näkee hirvet ja porot helpommin. no vaikuttaako 100km/h vauhdissa? ei omasta mielestä koska se mitä sumarit näyttää on sen verran lyhyt että reaktioaika menee jo siihen... itse en edes ala laittaan sumareita koska niistä ei oo todellista hyötyä muualla ku sumussa HITAISSA vauheissa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”