Ajovaloautomatiikka ja jännitteen alennus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kkrinne
-
Viesti:

Ajovaloautomatiikka ja jännitteen alennus

ViestiKirjoittaja kkrinne » 21.6.2006 18:38

Hep

Olen muutaman kerran huomannut Boran ja Passatin sekä tänä aamuna myös Audin ajovaloissa piirteen, jonka saattaisin haluta myös itselleni IV Golfiin. Eli ajovalojen palaessa ei palakaan varsinaiset lyhyet vaan alennetulla jännitteellä pitkät. Parkit ne ei voi olla, koska valot näkyvät kauas mutta täydellä tehollakaan ne ei pala, koska eivät häikäise. Sumaritkaan ne ei ole, koska ainakin Borassa palavat nimenomaan ajovaloumpioiden sisimmäiset valot. Tätä ominaisuutta en ole kaikissa konsernin autoissa huomannut mutta muutamissa yksilöissä kyllä.

Kysymys kuuluukin, kuinka ja miten saan tuommoisen toiminnan IV Golfiin? Olen siinä uskossa, että tämä toiminta on mahdollista vain ajovaloautomatiikalla varustetuissa autoissa, koska pimeän tullen täytyy voida käyttää myös pitkiä. Niin, olen myös melko varma siitä, että niissä siis palaa pitkät alennetulla jännitteellä. Vai olenko ihan hakoteillä? Kuka kertois mulle sen?

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.6.2006 19:29

Olen sitä mieltä että esim. -00 Golfissa palaa lähivalot alennetulla jännitteellä. Huomaa kun ajaa pimeällä ettei ne oo kaukovalot.

Ville R
-

ViestiKirjoittaja Ville R » 21.6.2006 19:46

Boran osalta tuo homma ontuu, kun siinä ei ole kahta umpioa vaan yksi + vilkku ja optiosumari:

Kuva

Sisempi umpio ei siis voi palaa ellei Borassa ole ksenonit. Silloin on parkit ja pitkät sisemmässä umpiossa. Ajovaloautomatiikkaa silloin ei ole, ja parkeilla palaa vain parkit:

Kuva

Parkkipolttimo on tosin hieman kirkkaampi kuin normi parkkipolttimo

rolle
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja rolle » 21.6.2006 20:26

kkrinne: olet täysin hukassa

H4 umpiossa sama polttimo hoitaa pitkän ja lyhyen valon, mutta eri lanka polttimon sisällä kiiluu.

kkrinne
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja kkrinne » 21.6.2006 20:50

H. Jormalainen: -04:ssa ei ole alennetulla jännitteellä toimivia lähivaloja. Pimeässä on yhtä kirkkaat, oli sitten valokatkaisijasta laitettu valot päälle tai ei.

Rolle: IV Golffissa ei vaan ole H4-polttimoita.

Ville R: Saattaa olla, että kyseessä on ksenon-versio, jos varsinkin parkkipolttimo on normaalia kirkkaampi. Vastaantulevasta autosta ei aina ehdi katsoa polttimomallia ;).

Onko sitten niin, että nämä muutamat vastaantulleet konsernin eri edustajat on kaikki varustettu ksenoneilla ja ovat vain ajaneet vastaan (kirkkaat) parkit päällä? Kyllä nyt on maalaista taas koijattu.

Tästä päästäänkin joustavasti siihen, että onko jännitteenalenninta mahdollista kohtuukustannuksin asentaa jälkikäteen lähivaloille? Minkälainen operaatio lie, kun tämän päiväinen etuparkkipolttimon vaihtokin vei alan korjaamossa 25 minuuttia. Itse en viitsinyt edes yrittää.

Harjula
-

ViestiKirjoittaja Harjula » 21.6.2006 21:26

Ite oon ainaki ollu aina siinä uskossa että nelosgolffissa ja borassa on aina kaikissa halogeenivalollisissa malleissa ollu ne alennetulla jännitteellä olevat päivävalot, vuosimallista riippumatta. Ei sitä kirkkauden eroo mun mielestä ees huomaa ku vasta pimeessä, ei se ero niin iso oo. Tai sitte minä oon hakoteillä vuorostani. ;)

Juice
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Juice » 21.6.2006 21:45

B5 mallisissa Passateissa ja A4:ssa on alkuperäiset sumuvalot integroitu umpioihin. Passatissa tämä on toteutettu siten että kaukovalopolttimona on H4 jossa lähivalolanka toimii sumarina. Eli epäilen että topicin aloittaja on nähnyt autoja joilla on ajettu "parkit + sumarit" -yhdistelmällä.

Tehdastekoisessa ajovaloautomatiikassa palaa lähivalo alennetulla jännitteellä.

Finnhopper
-

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 18.7.2006 12:55

"Tehdastekoisessa ajovaloautomatiikassa palaa lähivalo alennetulla jännitteellä."

Päteekö tämä myös IV Golfiin? itselle on viime talvelta jäänyt sellainen fiilis että valojen kirkkauteen tuolla valokatkaisimen asennolla ei ole mitään merkitystä.

Puuhis
-

ViestiKirjoittaja Puuhis » 18.7.2006 20:53

^ Ainakin omassa kolopallossa näkee selvästi että automaatilla on paljon himmeämpi valo ja vuosimallihan on -02

DyyD
-

ViestiKirjoittaja DyyD » 18.7.2006 21:03

Viimetalvena mietin että onko tosiaan automatiikka menossa rikki vai miksi se vähän himmeempi onkin ... heh! Vastaus tuli siis tässä.

Sivuten aihetta, jos kerran automatiikka hoitaa tuon alennuksen niin eikös silloin sen kytkimen muutoksilla pysty myös "ylentämään" automatiikan antaman jännitteen? Sais talveksi helpommin valot ettei tartte räpläillä sitä kytkintä aina pimeellä. :P

Finnhopper
-

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 18.7.2006 21:20

No hitto, pitääköhän tässä käydä mittaamassa jännitteet, omani on kanssa vm -02 ja minusta ei kirkastu kun kytkimestä kääntää.

Kale
-

ViestiKirjoittaja Kale » 19.7.2006 8:39

-01 golffissa ero on ainakin ihan selkeä pimeällä.

kkrinne
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja kkrinne » 21.7.2006 18:37

-04:ssa (IV-koppa) ei ole mitään eroa, vaikka kuinka kytkintä vääntelisi. Paitti tietysti parkeilla...

Sakkeus
-

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 21.7.2006 20:06

"B5 mallisissa Passateissa ja A4:ssa on alkuperäiset sumuvalot integroitu umpioihin. Passatissa tämä on toteutettu siten että kaukovalopolttimona on H4 jossa lähivalolanka toimii sumarina. Eli epäilen että topicin aloittaja on nähnyt autoja joilla on ajettu "parkit + sumarit" -yhdistelmällä.

Tehdastekoisessa ajovaloautomatiikassa palaa lähivalo alennetulla jännitteellä."

EI kyllä mene noin, eikä etenkään A4 B5 faceliftissä..

Kattokaa täältä miten polttimot menee missäkin autossa:

"Etsitkö oikeaa lampputyyppiä autoosi?
Valitse autosi sovellusoppaasta, me annamme oikean lampun ajoneuvoosi.

+ Mikä lampputyyppi sopii autoosi? "

http://www.lighting.philips.com/fi_fi/consumer/carlighting/1_car_lighting/car_homepage.php?main=fi_fi&parent=1&id=fi_fi_car_lighting&lang=fi

Juice
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja Juice » 21.7.2006 23:14

EI kyllä mene noin, eikä etenkään A4 B5 faceliftissä..

Mikä ei mene? Vanhemmissa A4 B5 orkkis sumarit ovat samassa umpiossa kuin lähi ja kaukovalo. Faceliftistä nyt näkee perssilmälläkin että ne on puskurissa :P

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 21.7.2006 23:21

Empä kyllä suunnittelis semmosia umpioita missä ois sumuvalo ja kaukovalo saman lyhdyn takana..
Suosiolla laittaisin sumuvalon sivummalle jos on pakko.
Muutenkin, sumuvaloista taitaa olla enempi hyötyä alempana niin ei rankkasateellakaan valo heijastu tuulilasin korkeudella pisaroista takaisin.
Tarkotushan olis nähdä tietä eikä vesipisaroita, vai oonkohan ymmärtäny tämänki ihan väärin :D

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”