MK2 Sciroccon takajarrut : rummuista levyihin?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TuomoL
-
Viestit: 204
Liittynyt: 24.7.2003 8:21
Viesti:

MK2 Sciroccon takajarrut : rummuista levyihin?

ViestiKirjoittaja TuomoL » 13.5.2006 15:35

Tänään aloittelin pitkästä aikaa tutkimaan tuota MK2 Sciroccoani. Autossa on takana rumpujarrut ja mietinkin nyt kannattaisiko edes miettiä pidemmälle vaihtaa rummut levyihin. Onkos kukaan touhunnut vastaavan homman parissa aiemmin? Yritin haulla, mutta en kai osannut oikeita hakusanoja käyttää.

Mahtaakohan tuossa GT-mallin 1.8 8V GTi tekniikalla varustetussa olevan edes vakaajaa taka-akselissa? Miten asian voisi todeta? Vaikka auto on papereiden mukaan 1981 vuosimallia, niin käytännössä kyseessä on 1985 Scirocco.

Eri vaihtoehtoja tässä pitäisi nyt puntaroida jarruremonttiin. Eteen löytyy varastosta jo riittävästi erilaisia palikoita GTI Golfeista.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 13.5.2006 20:21

Takavakaaja on taka-akselin sisällä. Jos taka-akseli on selvästy tyhjä (takaapäin katsottuna) ei ole vakaajaa. Jos akselin sisällä menee putki, se on se vakaaja. Näin ainakin Golf mk2:issa, eiköhän Sciroccoissa oo samanlainen taka-akseli.

Levyjarrut on aika turhat jos et niitä oikeasti tarvitse. Pelkästään ulkonäön takia en niitä vaihtaisi. Levyt ei tuo käytännössä enempää jarrutustehoa (etujarrut hoitaa suurimman osan jarruttamisesta kuitenkin), levyt vaativat enemmän huoltoa ja auto pomppaa helpommin katsastuksesta kun esim. käsijarru on aika rimpula (jumiutuminen tyyppivika).

TuomoL
-
Viestit: 204
Liittynyt: 24.7.2003 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja TuomoL » 13.5.2006 20:30

Levyjarrut on aika turhat jos et niitä oikeasti tarvitse. Pelkästään ulkonäön takia en niitä vaihtaisi. Levyt ei tuo käytännössä enempää jarrutustehoa (etujarrut hoitaa suurimman osan jarruttamisesta kuitenkin), levyt vaativat enemmän huoltoa ja auto pomppaa helpommin katsastuksesta kun esim. käsijarru on aika rimpula (jumiutuminen tyyppivika).


Näin ajattelinkin. Täytyy vain puhalluttaa nuo ruosteet rumpujen pinnasta pois. Täytyy tosin tuossa uusia kaikki jarruputketkin autoon yms.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 14.5.2006 0:06

Sciroccossa on vakaaja pannoilla kiinni akselin alapuolella.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 14.5.2006 10:28

Ennen, kuin puhallutat mitään rumpuja, ota selvää mitä ihan uudet rummut kustantaa.
Voi olla, ettei kannata puhallella ruosteisia rumpuja.
Samalla kannattaa vaikka tehdä jarru-, ja laakeriremppa. Ei välttämättä kustanna mahdottomasti.

TuomoL
-
Viestit: 204
Liittynyt: 24.7.2003 8:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja TuomoL » 14.5.2006 19:42

Itseasiassa ehdin jo hintojakin tarkistamaan ja uudet rummut saa hintaan 14,90€/kpl joten pienemmällä vaivalla pääsee uusien kanssa. Samoin jarruletkujen- ja putkien kanssa selvisi, että kannattaa kerralla sitten uusia kaikki jos putketkin maksaa n. 5eur/pätkä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa