Yksikärkitulppien vaihtoväli

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

Yksikärkitulppien vaihtoväli

ViestiKirjoittaja Rode » 13.5.2006 11:33

Kävin ostamassa Audiin uudet tulpat ja sain jostain syystä Boschin yksikärkitulpat. Olen käyttänyt ainoastaan kolmikärkisiä. No kuinkas paljon noilla yksikärkisillä on vaihtoväli?

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 13.5.2006 13:13

Aihetta sivuten, kuinka paljon lyhenee yksikärkitulppien vaihtoväli siirryttäessä jakajallisesta sytytyksestä hukkakipinään?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 13.5.2006 13:39

Vaihtoväliksi veikkaan jotain 5000-20000km välillä.
http://motovelhot.fi/shop/catalog/produ ... cts_id=900 tuolla mainostetaan iridium tulpille 30000km vaihtoväliä.

Käytännössä erot tavallisen ja iridium-tulpan välillä huomaat seuraavissa asioissa:

- tehonkasvu (usko tai älä)
- pienempi polttoaineenkulutus (käytännön kokemuksia n. 0,5l/100km pienemmästä kulutuksesta samalla pyörällä ja samalla kuljettajalla)
- helpompi starttaus (= monien iridium-käyttäjien kokemuksista lähtee "kuin palmun alta" joka kerta)
- pidempi tulppien vaihtoväli (30tkm samoilla iridiumeilla, eikä tulpissa edes huomattu käytön jälkiä).

Tuo tosin lienee moottoripyörille tarkoitettu tulppa, mutta eiköhän noitakin (pian) autoihin saa.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 13.5.2006 13:59

No kyllähän noita autoihin voi laittaa. Kyllä moottoripyörissä käytetään samoja tulppia kuin autoissakin ja näin ollen myös pyörään sopiva iridium sopii myös autoonkin. Ittellä esim nyt NGK:n BP7ES-tulpat ja sitä vastaa esim. Denson IW22 iridium tulppa.

Täältä voi kattella jotakin vertailua:
http://www.globaldenso.com/PLUG/cross_r ... 05_01.html
http://www.pvl-zuendungen.de/fb_densoichampion.htm
http://www.pvl-zuendungen.de/fb_densoingk.htm
http://www.pvl-zuendungen.de/fb_densoibosch.htm
Viimeksi muokannut Volkkarijermu, 13.5.2006 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 13.5.2006 14:11

No saa nyt nähä miten käy, kun tökkään nuo yksikärkiset kiinni. Kait siinä jotain eroa huomaa. Varaosaliikkeen myyjä väitti, että Boschin luettelo suosittelee uudempikorisiin (typ.89) Audeihin noita yksikärkisiä?! Outoa...

tume22
-
Viestit: 34
Liittynyt: 13.10.2004 19:36

ViestiKirjoittaja tume22 » 14.5.2006 11:25

ite ostin jokuaika sitten kr:rrä golffiin tulpat, sanoin putkan tiskillä että anna golffiin ja gti 16v kr malliseen tulpat niin ykskärkiset se kanto siihen, ilmeisesti niissä parhaat katteet :)

ite en ainakaan huomannu mitään muuta eroa kun sen että pätkiminen tasakaasulla hävisi koska kaksi entisistä nelikärkisistä lähti ihan käsin kääntämällä pelkästä jatkosta.. entinen omistaja oli ne "asentanut"

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 14.5.2006 12:40

No siellähän nuo nyt kipinöi. Eipä nuo entisetkään tulpat vielä huonossa kunnossa olleet, vaikka niilä oli ajettukin n.72tkm.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa