Lasikuidusta nokkapelti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mj87
-
Viestit: 55
Liittynyt: 26.9.2005 0:18

Lasikuidusta nokkapelti

ViestiKirjoittaja mj87 » 6.5.2006 1:59

On täs ollu suunnitteilla väsätä lasikuidusta uus nokka "pelti" autoon. Mutta jos joku asiaa paremmin tutkinut/kokeillut henkilö voisi neuvoa parissa asiassa:
Montako kerrosta ootte kuitua laminoinnut
Vaatiiko nokkapelti metallisen tjms rungon
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.
Ei muuta näin aluks.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 6.5.2006 9:46

Vähän kuidusta riippuen. Melkein kudotusta matosta tekisin niin on vähän lujuusominaisuuksiakin. Oisko 3-4 kerrosta pintaan ja saman verran alle? Eli tehdään pinnasta muotti ja tukirakenteista oma muotti.

Pete1
-
Viestit: 171
Liittynyt: 17.2.2005 12:17

ViestiKirjoittaja Pete1 » 6.5.2006 16:05

Itse olen tehnyt lasikuitu osia useita vuosia kilpa-autoihin. Olen tehnyt pääasiassa kuitu nokkapeltia ja takaluukkuja sekä etupuskureita. Kilpa-autoihin olen laittanut 2 kerrosta, mutta siviilikäyttöön suosittelisin juuri tuota 3-4 kerrosta. Laita esim. 3 täyttä kerrosta ja lisäkerros pellin etureunaan(ettei taivu ilmavirrasta). Tukirakenteet riittää, kun teet 2 kerroksisen. Muista käyttää myös gelgouttia, jotta ei tule ilmareikiä.. Ja tietysti muotit sekä pellistä, että tukirakenteista(muotteihin myös gelgoutti). Pellissä käyttäisi ilmatelaa, jotta saat kaikki ilmat pois.. en tiedä mistä saa, mutta suosittelen kyselemään..

Jouni
-
Viestit: 129
Liittynyt: 23.7.2003 18:33

ViestiKirjoittaja Jouni » 6.5.2006 17:26

Tyhmä kysymys, mitä on gelgoutti? Onko se samaa kuin gelcoat? Entä miten, mihin ja missä vaiheessa sitä käytetään?

Pete1
-
Viestit: 171
Liittynyt: 17.2.2005 12:17

ViestiKirjoittaja Pete1 » 6.5.2006 17:40

Juu samaa tavaraa, hieman eri kirjoitus muodossa.. elikkä geeliä se on! Ja kun teet muotin niin seuraavasti: 1. Vahaat kappaleen kunnolla moneen kertaan(saa alan liikkeistä), noin 3-5 kertaa.. 2. sitten irroitus nestettä 3-4 kertaa.. 3. Geeliä reilusti.. 4. Kuidutus.. 5. Jäykkärit

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 6.5.2006 18:23

Paremman pinnan saat, kun et käytä irroitusnestettä ollenkaan ja vahaat kappaleen kymmeneen kertaan. Anna pinnan kuivua vahausten välillä vähintään 8 tuntia.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 7.5.2006 12:31

Mua vaivaa sellanen asia että miten se lasikuitupelti sitten laitetaan kiinni, kun alkuperäset kiinnikkeet on metallia?
Meinaan noi lasikuitu ja metalli käyttäytyy vähän erilailla lämpötilanvaihteluissa, eli kesällä metalli laajenee ja talvella kutistuu enemmän kuin lasikuitu.
Joutuu kai tehä talveks ja kesäks omat konepellit :)

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 7.5.2006 21:00

No ei siitä konepeitosta muutenkaan niin hyvää saa millään kuin peltisestä, niin onko sillä niin väliä? Kyllähän sen kestäväksi kuitenkin saa, metallikappaleet on sen verran pieniä, ettei lämpötilaerot montaa milliä lisää/poista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 29 vierailijaa